Bijtende kitten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
ElkeD
Kitten

Bijtende kitten

Bericht door ElkeD »

Hallo, ik heb een kitten van +/- 11 weken oud. Het is een heel vinnig baasje en komt nauwelijks rustig slapen in de zetel.
Als hij toch bij ons zit, bijt hij aan mijn vingers of begint hij er mee te spelen, maar hij gebruikt hiervoor wel zijn nageltjes.
Het is zelfs soms pijnlijk.
Mag ik dit gedrag laten doen, is dit normaal voor kittens? Ik heb ook een volwassen poes en die heeft dat nooit gedaan...
Het is zeker niet sabbelen, het zijn echt kleine bijtjes!

Alvast bedankt!!
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Bijtende kitten

Bericht door Nyncke »

Je kunt het beste als ie wil spelen, speeltjes nemen...dus zodra hij met je vingers wil spelen, pak je iets waar hij wel mee mag spelen.
Anaheim
Lynx
Lynx

Bericht door Anaheim »

Kittens zien handen en vingers vaak aan voor speelgoed en als je dit niet wilt moet je dit afleren.
Je hand/vingers terugtrekken zo gauw hij er mee gaat spelen en 'NEE' zeggen schijnt bij kittens goed te werken (hoewel ik daar zelf geen ervaring mee heb) maar hier op het forum kun je er genoeg tips voor vinden.
Ook het geven van een speeltje als afleiding kan helpen.
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Miranda
Panter
Panter

Bericht door Miranda »

Juist niet terugtrekken, want dan krijgen ze een reactie: de vingers bewegen!

Ik zou óf een speeltje aanbieden, óf even in zijn richting blazen. Die van ons laat dan meteen los en geeft likjes. Gaat daarna vaak weer bijten, ik blaas weer en dan is het vaak na twee keer wel klaar en gaat hij lekker liggen slapen.
Soms als hij echt nog teveel energie heeft, bied ik een ander speeltje aan en ga even lekker met hem spelen. Wordt ie vanzelf moe en gaat uiteindelijk wel lekker liggen. ;-)
Maity
Kitten

Bericht door Maity »

Ik heb ook net een kitten gekregen; een mannetje.
Zoals jij het hier beschrijft, doet mijn kitten het ook.
Ik hoor veel zeggen aan de nekvel pakken en nee schudden + Blazen.
Anderen zeggen een tikje op de kop/neus. Zelf vind ik dat te erg..
soms zeg ik ook NEE. Maar hij begrijpt dat niet.
Ik bied hem ook andere speeltjes aan zoals; Wc rol, Krantepapier, doosje met bolletjes erin (zit stevig vast), kussensloop.
lieke81
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door lieke81 »

Het handigste is om hem opzij te zetten en Nee te zeggen. Ook heb ik altijd de Kong Kickeroo Kitten in mijn zak. Mocht Venco dan ineens mijn handen willen pakken tijdens het spelen dan heb ik gelijk iets bij de hand om hem af te leiden. Werkt trouwens bij alles wat niet mag.
Optillen, opzij zetten en Nee zeggen.
Nekvel, tik, en blazen (dat is tenminste wat ik altijd heb begrepen blazen zou vals maken :?: )
helpt weinig.

Succes Lieke.
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Maity
Kitten

Bericht door Maity »

Oh Lieke, danku om dat even te zeggen, want ik wil inderdaad niet vals overkomen.
Dus gewoon optillen, opzij zetten en duidelijk nee zeggen.
Danku (;
lieke81
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door lieke81 »

Geen idee of het waar is hoor,van dat blazen, maar als ik me bedenk dat een baby het ook niet leuk vind om in het gezicht geblazen te worden....
En sja, dat op tillen doe ik wel 100x per dag soms, haha de kleine vind steeds weer nieuwe dingen die hij niet mag of kan...

Lovecat
Jaguar
Jaguar

Bericht door Lovecat »

Geen idee of het waar is hoor,van dat blazen, maar als ik me bedenk dat een baby het ook niet leuk vind om in het gezicht geblazen te worden....
Een baby is geen kat (al die vergelijkingen hier; je zet toch ook geen plantenspuit op je baby? Tja, je zet je baby ook niet op een kattenbak en je trekt je kitten geen luier aan, zo kan ik nog wel effe doorgaan 8-) Enige overeenkomst is dat je beiden met respect, liefde en geduld hoort te behandelen maar wel in hun eigen 'taal'). Blazen is kattentaal voor; tot hier en niet verder.

Ikzelf heb dit op een gegeven moment wel toegepast bij mijn kat die niet naar nee luisterde en elke keer als ik hem wegzette, NOG enthousiaster werd :icon_shifty:
Hij is er niet vals van geworden, het was het enige dat hij begreep, mijn andere kat blaast ook heel af en toe zacht naar hem van; pas op. Als je kitten heel hardnekkig blijft, vind ik blazen echt niet zo dieronvriendelijk...
*Dexter & *Mosa
Maity
Kitten

Bericht door Maity »

Dus eigenlijk is het zien, waarop je kitten het best reageert.
Als hij reageert op het optillen en wegzetten en nee zeggen. Dan kan je dat toepassen.
Als hij daar niet op reageert kan je overgaan met blazen...

Ik zal nooit maar dan ook nooit mijn kitten slagen of wegshotten.
want ik ben geen dierenbeul. Ik houd van dieren. Zonder dieren zou niet meer kunnen leven.
lieke81
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door lieke81 »

Dat van dat blazen werd me vroeger altijd verteld geen idee of het waar is(had ik trouwens al gemeld) Vandaar dat ik zei, dat anderen dat misschien wel wisten.
Ben blij dat ik nu weet of het inderdaad kwaad kan.
Bedankt Lovecat.

nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

zolang de kitten nog hee ljong is kun je nog niet altijd iets afleren dus zal het vooral veel herhalen zijn. onze sjefke probeerde vroeger op mijn bord te klimmen als ik aan het eten was. dan kwam er vanonder het bord een pootje tevoorschijn en even later een neusje. wegzetten en nee hielp niet, het was te interessant. dan blies ik heel zachtjes in zijn gezichtje als hij te dicht bij kwam. zo had hij heel snel door hoever hij mocht komen. dus ik heb het niet echt als straf gebruikt, maar om grensen aan te geven. ik heb hem niet in het gezicht geblazen als hij bijv de planten vernielde. dan was het nee en wegpakken bij de plant. en dan afleiden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Lovecat
Jaguar
Jaguar

Bericht door Lovecat »

Ja, ik paste het ook toe zoals Wendy zegt; dus niet om huisregels aan te leren (heeft ook geen zin, want je moet direct reageren en als een kitten bij je plant staat en je gaat erop af en dan blazen, zal die de link niet leggen, het moet binnen 1 sec. gebeuren...) maar alleen als de kat in mijn neus ging bijten o.i.d. dan reageerde ik instinctief met een 'blaas'.
Dat van dat blazen werd me vroeger altijd verteld geen idee of het waar is(had ik trouwens al gemeld) Vandaar dat ik zei, dat anderen dat misschien wel wisten.
Begreep ik al Lieke ;-)
*Dexter & *Mosa
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Hier is al tig keer op geantwoord, hoeveel topics lopen er wel niet over hetzelfde kitten?

Ik zou niet naar hem blazen. Alleen wegzetten en alternatief bieden.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie