Blaasontsteking/anaalklieren?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Kadavir
Huiskat
Huiskat

Blaasontsteking/anaalklieren?

Bericht door Kadavir »

Hoi allemaal!

Onze poes deed het de paar maanden dat ze al bij ons is super! Ze is wat afgevallen (maar nog niet genoeg) en het is gewoon een hartstikke lief dier.
Enkele dagen geleden begon zij echter steeds vaker op de bak te gaan zitten. Ik was van plan om naar de dierenarts te gaan de dag erna (het begon 's avonds) maar het was die volgende morgen al stukken minder, dus ik dacht; ik kijk het nog even aan. Nu is het echter weer volledig terug, ze zit echt elk uur wel op de bak en dan komt er bijna niets. In de bak liggen een paar minikeuteltjes.. Of ze goed plast kan ik niet zien met de stomme korrels die we er nu in hebben liggen. Vanmorgen zag ik dat ze diarree had, dus ik geef haar nat voer. Is kattenmelk hier ook handig bij?

Haar kont is ook héél smerig, het stinkt ontzettend, ik heb geprobeerd het te deppen met een vochtige tissue, maar dat lukt niet. Het is rood en ziet er geïrriteerd uit, ik denk van het vele drukken-maar-er-komt-niks..
En ik weet niet wat het is. Het lijkt wel op volle anaalklieren (de stank, het achterwerk), maar ook op blaasontsteking.

Ik heb dus vanmorgen een afspraak gemaakt met de DA, die is dadelijk, en heb de bak leeggehaald en er alleen zo'n kattenbak-vuilniszak in gedaan (die we bij de bak kregen). Zo kan ik eventuele urine die ze nog plast opvangen voor een urine-onderzoek voor blaasontsteking.

Ik hoop dat het iets heel onschuldigs is, maar we zullen het gauw zien..

*edit* Ze is trouwens verder gewoon haar lieve zelf, eet goed, drinkt goed en speelt.. maar ik denk dat ze wel pijn voelt ergens.. zo zielig! :-(
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Re: Blaasontsteking/anaalklieren?

Bericht door Admin »

Je doet eigenlijk precies het tegenovergestelde ;-) Katten met diarree kun je beter een poosje hypoallergeen droogvoer geven en geen kattenmelk, maar gewoon water.

De symptomen kunnen wijzen op meerdere kwalen: IBD, verstopping, ontsteking van de darmen, giardia, blaasgruis, etc. Vaak is een aanpassing in het dieet (merk- en voerkeuze en snacks) al voldoende om zulke problemen aan te pakken.

Het beste wat je kunt doen is de kat inderdaad even te laten onderzoeken door de dierenarts voor uitsluitsel. Hou je ons op de hoogte van de uitslag van het onderzoek?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Kadavir
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kadavir »

Oh nee! Mij was door een "kattenexpertmoeder" verteld dat ze nu zo veel mogelijk vocht en dus natvoer moest binnenkrijgen. Gelukkig had ik de kattenmelk nog niet gekocht, maar het blikvoer gaat nu meteen vervangen worden.

Ik hoop inderdaad dat verandering van voer voldoende is voor herstel. Al dacht ik dat Sanabelle al redelijk kwalitatief goed voer was. En ze vind het ook heerlijk! Misschien is het juist het blikvoer wel.. dat is van Smilla.

Verder weigert mevrouw nu om nog op de bak te gaan. Ik denk omdat er geen korrels in liggen.
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Katten met diarree moeten inderdaad veel vocht binnenkrijgen, om te zorgen dat ze niet uitdrogen doordat er door diarree ook veel vocht verloren gaat. Een kat die niks mankeert kan prima zijn vocht mede uit natvoer halen, maar natvoer stimuleert de diarree. Als je zelf diarree hebt, eet je geen goulash of andere natte kledders, maar kun je beter minder eten en dan voornamelijk beschuit met thee. Een kat met diarree dus liever een paar dagen aan het hypoallergene droogvoer en alleen vers water. De dierenarts kan ook middelen tegen de diarree geven.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Beide zijn wel goede voeren hoor.
Ik denk dat de oorzaak elders moet liggen. Al kan hypoallergeen geen kwaad om de darmen even te sparen als ze last hebben.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie