Moederpoes en kittens uit elkaar vanwege vast voedsel?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
moekie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mei 2011 21:48

Re: Moederpoes en kittens uit elkaar vanwege vast voedsel?

Bericht door moekie »

Ja, moeder en kittens zijn inmiddels herenigd, vond het geen haalbare manier om ze zo aan het eten te krijgen. En het eerste kitten begint hééél voorzichtig te eten!!! Ik maak nu een soort papje van natvoer en kittenmelk, wat ik ook nog helemaal fijn prak. En dat laat ik eerst van mijn vinger likken, waarna hij het voorzichtig van het schoteltje likt. Zo blij!!

Zijn broer wil alleen het nat van mijn vinger likken en niet te dicht bij het schoteltje in de buurt komen. En het zusje wil er nog helemaal niets van weten, dus bij haar smeer ik alleen een klein beetje op haar bekje zodat ze het toch proef.
Het jammere is alleen dat zodra moeder de kamer weer inmag, ze direct dit heerlijke papje opeet. Het enige moment dat de kittens kunnen eten, is dus als ik de moeder apart houd.
Maar er zit vooruitgang in, dat is zeker!
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Moederpoes en kittens uit elkaar vanwege vast voedsel?

Bericht door Catfish »

Wat fijn om te lezen!! Pfffff, vond het al een zeer verontrustend advies...... Heb je al een andere dierenarts? Zou ik je wel aanraden.
Komt helemaal goed met die kittens en moeders, zul je zien.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moederpoes en kittens uit elkaar vanwege vast voedsel?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou het zusje wat laten.
Als ze echt wegkruipt van het schoteltje, heeft ze schrik ipv interesse en linkt ze het eten aan iets onaangenaams. Dus gewoon laten, tot ze uit zichzelf komt kijken wat haar broertjes zo interessant vinden en omdat de honger opkomt.
Het instinct gaat echt wel zorgen dat ze naar het eten gaat als ze honger heeft. In de natuur moeten de kittens ook zelf eten van het eten dat de moeder meebrengt. De moeder gaat er ook heus niet met haar neus bovenop zitten. ;-)

De moederpoes kan hen niet blijven voldoende voedsel geven, dus binnenkort moeten ze toch uit zichzelf over op ander voedsel.
Je bent op goede weg. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Moederpoes en kittens uit elkaar vanwege vast voedsel?

Bericht door MarjanR »

Nou ik denk dat Valerie daar zeker wel een punt heeft.
De kleine weigeraar zal vanzelf gaan smikkelen als ze ziet dat mams het ook eet, zoals in de natuur.
En mams kan het ook wel goed gebruiken die lekkernij, aangezien haar kittens haar volledig leeg zuiken. Snappie?

Ik ben blij dat je mams weer bij de kittens laat.
Het brak m'n hart toen ik je berichtje las ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Moederpoes en kittens uit elkaar vanwege vast voedsel?

Bericht door castratenkoor »

Achtelijk advies hoor van die dierenarts, ik zou gauw een andere zoeken.
Is juist super goed ze 11 - 12 weken bij moederpoes te laten. Dat zelf eten komt echt wel.
Blij dat ze nu weer bij elklaar zitten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kattenhuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:08

Re: Moederpoes en kittens uit elkaar vanwege vast voedsel?

Bericht door Kattenhuis »

Raar advies hoor van die dierenarts. Voor de kittens is het het beste om zo'n 12 weken bij de moeder te blijven. Als de moeder niet meer wil dat ze bij haar drinken of dat de melkproductie afneemt moe haar dan laat ze dat haar kids wel weten. Als de kittens de mogelijkheid hebben ook kittenvoer te eten gaan ze dat vanzelf wel een x doen.

Het ene kitten eet nu 1 maal wat eerder kittenvoer dat het andere.
Ik vind het eigenlijk ook wreed van die dierenarts om ze op die leeftijd te scheiden van hun moeder, zeker als bekend is dat ze alleen nog bij de moeder drinken.

Fijn dat ze weer samen zijn, moeder en kittens. Anders raken ze allemaal alleen maar in de stress lijkt mij. Het komt vast allemaal wel goed.
moekie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mei 2011 21:48

Re: Moederpoes en kittens uit elkaar vanwege vast voedsel?

Bericht door moekie »

Ja, ik vind het ook een onbegrijpelijk advies. En het was eerlijk gezegd ook niet vol te houden. Het gaf echt stress in huis, bij moeders, kittens en mij.

Kitten nummer 2 heeft vanochtend ook voor het eerst van het schoteltje gelikt! Ik moet er nu echt nog wel bij blijven zitten, hij zoekt een soort van bescherming tijdens het eten? Gek he, hij wil het in eerste instantie ook alleen maar van mijn vinger likken, niet van het schoteltje. Maar nu is hij overstag!

Alleen het zusje wil er nog niets van weten. Goeie tip om haar te laten, ik twijfelde al een beetje of ik het richting haar nog meer moest stimuleren. Maar het poesje houden we sowieso, dus als die er wat langer over doet is dat geen probleem; ze blijft toch bij moeder.

De volhouder wint ;)
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Moederpoes en kittens uit elkaar vanwege vast voedsel?

Bericht door Dafpoetser »

Lekker hun gang laten gaa, kittens vertonen onderling enorm veel leergedrag, dus "zusje" gaat beslist overstag als ze die andere twee lekker uit het schoteltje ziet lebberen.

Het advies van je DA is wreed, absurd, en tegennatuurlijk. Nooit meer naar teruggaan.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Plaats reactie