Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Toch heb ik wel wat aan jullie antwoorden. Ik heb ook nog gezocht op incontinentie, en veel mensen zien het niet als een reden tot inslapen. Simba eet en drinkt nog steeds en is volgens mij niet misselijk.
Voor mijzelf is het geen probleem, ze slaapt op plastic en badlakens en de wasmachine doet het werk.
Maar voor haar lijkt het me niet fijn, 's morgens is ze helemaal nat omdat ze onder een dekbed slaapt. Ze ruikt dus ook nu. Een kat en zij zeker is een schoon zindelijk dier, dus dat zou ze toch naar moeten vinden? Aan de andere kant heb ik ook het idee dat ze geestelijk niet meer goed is, lijkt wel dement.
En sinds gisteren komt ze niet meer van haar plaats. Ze heeft de hele dag op het aanrecht gelegen, en ik heb haar toen ik naar bed ging in 'haar' bed gelegd. Vanmorgen is ze ook niet meer naar beneden gekomen, dus heb ik haar net gehaald en weer op het aanrecht gezet. En toen ging ze wel meteen drinken en iets eten.
Denk van het eten niet te veel, dat zijn een paar kleine hapjes en ze heeft wat gelei opgelikt.
We gaan het maar weer aanzien vandaag.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
mjverrijp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 feb 2011 19:20

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door mjverrijp »

Moeilijk hoor, Van een afstandje, denk ik ook dat ze wat dement is, ook gezien haar leeftijd.
Incontinentie alleen is inderdaad geen reden om haar in te laten slapen. dat wordt wel weer opgeruimd.
Zolang Simba zelf ervaart dat ze nog wat "plezier" heeft en jij vindt dat ze nog kwaliteit van leven heeft??
Maar dat weet jij het best, denk ik, je kan inderdaad alleen alles per dag bekijken.

Sterkte Ina
Dikkie
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jun 2011 08:04

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dikkie »

Veel moed en sterkte .... we leven met je mee.
Inslapen dat zou ik ook niet doen... ze heeft nog zoveel liefde van jou ... dat houd haar op de been !!!
Gwen xxx
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Hier een heel opgelucht vrouwtje na een crisis dag acher de rug gister. Alleen maar liggen/opstaan/liggen.Maar vooral veel liggen, en weinig tot geen actie. Totaal geen eetlust, niet eens in de Trovet snoepjes. Dit in combinatie met de oogjes van Patiaan die zo zielig en mat stonden, het brak mijn hart.
Gisteravond at hij voor het eerst een klein beetje, maar niet met smaak. De avond en nacht heel onrustig: onder de deken, op de deken, zwaar ademen alsof hij benauwd was (dacht meteen weer aan de niesziekte, hij heeft dit chronisch)
Vanmorgen vroeg naar inloopspreekuur DA. Luchtwegen onderzocht: niets te horen. Temperatuur was goed. Toen bloedonderzoek, en ik kon wachten op de uitslag. Ik heb zitten trillen in de wachtkamer.
En dan...de uitslag. Nierwaardes goed!!!! Pffffffffffffffff!!! Opgelucht!!! Het was het kalium wat weer veel te laag was! Net als in december, toen ging hij ook heel slecht. Dit verklaart alle klachten: geen energie/sloom/geen eetlust want kaliumtekort leidt tot misselijkheid. Ok kalimtekort is niet fijn, maar er is iets aan te doen dmv supplementen, heeft Patiaan de vorige x ook geholpen. En hij heeft een kalium ijectie onderhuids gekregen bij de DA. Slechte nierwaardes was waar ik aan dacht, dacht aan een hoog ureum. Maar die was keurig binnen de marges. Net als de fosfor. Crea wel iets te hoog, maar veel beter dan vorige x, voor het geven van dagelijks infusen: toen 297 (212) nu 227. Infusen geven helpt dus, en de hoeveel heid die Patiaan krijgt is goed. Weer een beetje opgelucht nu: meneer heeft al 3 x iets gegeten, is nog wel erg slaperig en hangerig, maar duidelijk beter dan gister. Zal weer even tijd nodig hebben voor kalium echt aanslaat en stabiel blijft, injectie bij DA geeft een boost, maar de supplementen moeten het uiteindelijk doen. Wslk plast hij toch meer kalium uit dan dat hij binnenkrijgt met infuus. Dat is een nadeel van infuusjes. Voordeel is dat hij er daardoor nog is.

Inge: nav dit alles heb ik eens zitten denken: Simba had toch ook kaliumtekort? En krijgt daar Tumil K voor? Wordt simba wel regelmatig gecontroleerd op kalium dmv bloedonderzoek? Zou ook een groot deel van de klachten kunnen verklaren... Hoeft niet natuurlijk, maar denk even met je mee.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

@ Inge
Ik kan Simba niet zien dus geen oordeel geven, dat is aan jou jij ziet haar en kent haar door en door.
Wat ik oa als criterium aan zou houden is zou ik zo willen leven, kan ik er iets aan veranderen?
Zo nee dan zou ik toch overwegen in te laten slapen. Want voor wie doe je het dan, voor jezelf of voor de kat?

@Pantiani
Wat een opluchting voor jou zeg ik hoop dat het goed aanslaat zodat Pantiaan dadelijk weer achter de vliegen aan kan jagen (als hij dat doet tenminste) :smile:
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

@ Patiani - Wat een zenuwen zul je gehad hebben en wat een opluchting dat het "alleen maar" kalium is. Ben erg blij voor je en natuurlijk voor Patiani; hij mag ook nog wel wat jaartjes mee. Hoor je dat, Patiani???
Je geeft vrij veel infuus op een dag, is lactetrol dan misschien te overwegen? Daar zit veel meer aan toegevoegd en loop je dus minder risico op tekorten. Het moet echter wel in een keer op en dat is een groot nadeel helaas, anders was ik ook allang overgestapt.

@ Sandra - Ik ben het niet met je eens. Zolang Simba niet lijdt wat is er dan op tegen om hem nog wat langer bij je te willen houden? En misschien is de tip van het vrouwtje van Patiani wel een hele goede, maar dan moet Simba wel weer naar de DA en dat wil Inge volgens mij niet meer.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

@Sandra: Dankje :-) Hoe gaat het nu met jou/jullie? Hebben jullie het verlies van Kaya een beetje een plekje kunnen geven? Denk nog regelmatig aan jullie en jullie lieve Kaya die ook zo geknokt heeft.

@Annet: Hij krijgt al Lactrerol, inderdaad vanwege de toegevoegde stofjes. Maar bij deze hoeveelheden vocht kunnen ze dus toch een tekort krijgen. Wat bedoel je met in een keer op? Ik doe 3 dagen met een fles.. of begrijp ik je verkeerd?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

@Pantiani
Het gaat goed... Moet soms oppassen omdat ik dan per abuis 1 van de andere katten Kaya noem. Tja uit het oog is niet altijd meteen uit het hart he.
Als ik aan haar denk mis ik haar maar heb ik ook de fijne herinneringen en dat is belangrijk.
Soms lees ik hier wel eens en denk ik ohhh ohh zijn we te snel geweest met in laten slapen? Maar ik weet dat het genoeg was voor haar en jou reactie op haar foto heeft dat toen ook bevestigd.

@Annet
Ik zeg zeker niet dat het verkeerd van Inge is om Simba bij zich te willen houden als hij niet lijdt.
Wel zou bij mij bij de keuze van inslapen meespelen of ik zelf zo zou willen leven.
Maar voor mij is het niet lijden van een kat of huisdier niet voldoende ik gun elke huisdier namelijk plezier in het leven.
Als ik het idee heb van zo zou ik niet willen leven en ik kan niet uit de ogen van mijn kat halen dat ze nog plezier in dit leven heeft dan is het klaar.
En ja dat is een vreselijke beslissing om te nemen maar ik hoop dat als het zover is ik inderdaad zo sterk ben om te handelen.

Ik lees hier regelmatig om de voortgang een beetje in de gaten te houden. Vind het echt super dat het met veel van de katten goed gaat.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

@Annet: Hij krijgt al Lactrerol, inderdaad vanwege de toegevoegde stofjes. Maar bij deze hoeveelheden vocht kunnen ze dus toch een tekort krijgen. Wat bedoel je met in een keer op? Ik doe 3 dagen met een fles.. of begrijp ik je verkeerd?
Volgens mijn DA en ook volgens internet (wanneer je googled op lactetrol) mag dit niet bewaard worden. De fles die ik heb (water met fysiologisch zout) mag je nadat hij aangebroken is, 28 dagen bewaren maar van lactetrol moet de 500 ml. in één keer op. Dat is mij verteld en zo lees ik het ook op internet:
Waarschuwingen:
Het middel dient steriel en pyrogeenvrij te zijn. Zoals alle infuusvloeistoffen moet het infuus bij intraveneuze toediening langzaam worden toegediend vanwege het gevaar op longoedeem bij snelle intraveneuze toediening van grote hoeveelheden vocht.
Niet combineren met tetracyclines (complexvorming met Ca2+).
Bewaring:
Donker, bij kamertemperatuur (15 - 25 °C). Aangeprikte flacons direct gebruiken.

Registratiehouder:
Eurovet Animal Health BV
Gebruikersavatar
olcha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2011 21:12
Locatie: België

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door olcha »

Ik denk dat dat voor elke kat anders ligt.
Ons Whisky is een (of was - nu wat tammer) een wilde kat, die na 10 jaar constant buiten leven naar ons apartement gekomen is. En hier trouwens heel gelukkig is.
Daar doe je niet mee, wat je met een (van kleins af aan) tamme kat wel kan. Infusen zal ik hier niet moeten proberen vrees ik.

Je voelt dat zelf wel aan als het zover is... Je kent je eigen kat.

Veel sterkte! We duimen...
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Annet er zit veel verschil wb de manier van toedienen: onderhuids en intraveneus. Kans op lpngoedeem is alleen bij intraveneus. Wb houdbaarheid zal ik eens navragen, is mij altijd verteld dat ik het kan bewaren..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Op alle reacties over Simba;
Pijn lijden doet ze niet, dat weten we zeker. Maar dat is natuurlijk niet het enige wat telt. Of ze psygisch lijdt is moeilijk te bepalen. Wij denken dat ze al flink warrig is. Haar gedrag is ook weer veranderd, ze had last van geïrriteerdheid, maar dat lijkt nu niet meer zo te zijn. En wanneer je nu 's morgens de deken optilt waar ze onder ligt, dan reageert ze heel blij. Ook haar manier van liggen duidt op rust.
Wanneer je haar ziet, dan zie je gewoon een heel erg oude poes, die heel veel slaapt. En meestal worden heel erg oude poezen in die waarde gelaten en dan besluit je ook niet tot inslapen.
Ik probeer haar zo schoon mogelijk te houden, en als ik de bak naast haar neerzet gebeurd het ook nog wel dat ze daar een plasje op doet. Ik denk dat ze dat uit haar zelf niet meer doet omdat ze het vergeten is dat ze op een bak hoort te plassen (dementie?).
Maar er zijn nieuwe zorgen. Ze begint erg slap te worden achter, en als ze de trap op of af gaat, dan houd je je hart vast. Wanneer ze zich achter haar oor krapt, dan blijft haar achterpoot achter haar voorpoot hangen.
Ik ben met de Tumil-k en de renalzin gestopt. Ik kon dit alleen nog geven in een spuitje en daar raakte ze zo overstuur van dat ik dit niet meer wilde. En eerlijk gezegd ook omdat ik van iedere dag dacht dat het toch de laatste was. Ze krijgt per dag 250 ml eurolectrol en daar zit ook kalium in.
Ik ga ook niet meer met haar naar de DA of verder dokteren, ze is duidelijk op haar eind en daar is nmi niets meer aan te doen.
En de keuze in laten slapen of niet... natuurlijk zegt mijn verstand ja, maar mijn hart houdt me tegen, ik wil haar zo graag nog even bij me houden.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Die slapte wijst duidelijk op kaliumtekort. Mijn moeder had dat ook, kon de hand tijdens het eten niet eens meer naar de mond brengen of normaal op een stoel zitten.
Is er geen andere mogelijkheid om Tumil-k te geven (ken het middel gelukkig niet)?

Zie nu dat eurolectrol net zoiets is als lactetrol; mag je ook niet bewaren volgens de bijsluiter. Wat zegt jouw DA?
Ik vraag dit omdat ik Noa graag wat meer wil geven dan alleen water met zout, maar Noa krijgt maar 125 ml. per week; dan zou zo'n fles 28 dagen open staan. Volgens mij mag dat niet met deze infusen. :cry:
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

@inge,
Als ze pijn zou lijden dan was de keuze makkelijk... Nu niet.
Maar als ze blij reageert op sommige dingen dan heeft ze in ieder geval voor een deel nog plezier in haar leven en zou ik zeggen geniet van haar.
Sterkte want het is niet niets om je poes zo langzaam te zien afglijden.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Wb die lactretrol: ik blijf het heel vreemd vinden dat mijn dierenartsen (werken er 2 in de praktijk) dit mij nooit gezegd hebben. heb er nl naar gevraagd destijds. Lijkt mij toch dat als er gevaar zou bestaan ze dit zouden melden. Heb niet snel vertrouwen in dierenartsen maar inmiddles zoveel ervaring met deze opgedaan...zou toch jammer zijn als ik weer van dierenarts zou moeten veranderen ;-)
Ik geef Patiaan al vanaf dec. regelmatig lactetrol, en hij heeft er nooit klachten door gekregen, is juist eerder erg opgeknapt. Natuurlijk vervang ik wel iedere keer de naald, en bij de vloeistof kan dacht ik geen zuurstof komen, zit een slang op die afgesloten is... Ik zou per dag 400 ml van een 500 ml fles moeten weggooien. Lijkt mij dater dan ook kleinere hoeveelheden verkrijgbaar zouden moeten zijn.

Verder zou het financieel voor mij niet meer op te brengen zijn. Dan zou ik met wat ik nu al uitgeef 500 euro per maand kwijt zijn, en dan tel ik de bloedonderzoeken niet eens mee. nu heb ik een dierenverzekering, krijg dus wel een groot deel terug, maar kalium/voer/renalzin niet, en dat hakt er aardig in...Een keus heb ik dus niet bepaald. Stoppen is geen optie, dan stort Patiaan soswieso in.

Verder heb ik zitten bomen over Simba, en ik zeg dit met alle betrokkenheid, en hoop niet dat het verkeerd overkomt... Eeen kaliumtekort is wel degelijk lijden voor een kat. Ik lees dit op internet, zie het aan mijn eigen kat (die gelukkig weer erg opknapt) De kat wordt sloom, misselijk, spierkracht verminderd... en bij een ernstig kaliumtekort komt ook het hart (een grote spier) in gevaar.
Verder ben ik bang dat de incontinentie hier wellicht ook vandaan kan komen: de blaas is ook een spier... Ik zeg niet dat Inge verkeerd handelt, weet niet wat ik zelf in deze situatie zou doen. En nogmaals ik ken de kat niet. Maar van een afstand bekeken ben ik bang dat Simba zich als er inderdaad sprake is van een kaliumtekort niet erg prettig zal voelen. Is er geen andere mogelijkheid om de Tumil k binnen te krijgen? Want bij katten met kaliumtekort is alleen onderhuids infuus met toegevoegd kalium niet voldoende, volgens mijn dierenarts...Wb het stoppen met de Renalzin, de fosfor kan dan weer flink omhoog gaan, wat de nieren nog meer/sneller aantast. Nog snellere uiteruitgang is het gevolg.. Ik weet dat Simba al heel oud is, en je haar niet meer wilt "stressen", en dat je deze beslissingen wslk niet over een nacht ijs hebt genomen...En nogmaals, ik weet ook dat bepaalde info verkeerd kan vallen, vooral als je zoveel van je kat houdt en ervoor door het vuur gaat als jij, Inge, maar ik wilde je deze info toch niet onthouden. Wellicht heb er toch iets aan.... heel veel sterkte nogmaals met Simba
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Plaats reactie