Kitten eet mee met volwassen katten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Kitten eet mee met volwassen katten

Bericht door lieke81 »

Onze kitten van 8 wkn eet "mee" van de andere katten.
Er staat voor onze twee 4 jarige de gehele dag door kattenbrokken, en nu heeft Venco die ontdekt, en eet daar soms een brokje van... Moet ik hem nu apart gaan voeren?
Of kan ik beter de kittenbrokken laten staan, waar dan de grote weer van mee eten?
Wat is het verstandigste?

Ik heb overigens beide nu maar weggezet en voer ze nu apart, maar daar zijn de "grote" katten (Harry een Miep) het niet echt mee eens... :???:

Ow en ik vraag me af welk vlees ik als extra of in plaats van snoep mag geven aan alles drie...
Is kip goed, of kan je als extra beter voor een stukje beleg gaan?
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
KittyG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:32

Re: Mee eten met de "grote" katten

Bericht door KittyG »

Als de kitten soms "een brokje" mee eet, zou ik me daar geen zorgen over maken. Zolang hij/zij niet de hele maaltijd van de oudere katten opeet...
Bovendien is het minder schadelijk voor een kat tot 1 jaar om volwassen brokken (géén senior) te eten dan voor katten vanaf 1 jaar om kittenvoer te eten. In kittenvoeder zit een veel hogere concentratie eiwitten, omdat dit voor opgroeiende katjes een belangrijke voedingsbron is. Voor uitgegroeide (volwassen) katten is te veel eiwit ongezond.

Wij hebben zelf 3 senioren en 1 jonge kat van nog geen 1. De jonge kat krijgt apart in het toilet te eten en de oude katten op een andere plek. Ik haal de bakjes weg als ze genoeg hebben; als ze tussendoor miauwen om eten, zet ik het weer neer, waarbij ik de jonge kat weghoud. Sowieso is het af te raden brokjes de hele dag te laten staan.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Mee eten met de "grote" katten

Bericht door Catfish »

Ik heb drie katten, waarvan eentje 5 maanden. Hij eet gewoon mee met de andere twee, kittenvoeding krijgt hij niet. Kreeg hij bij de cattery ook niet. Ik heb dat nooit gedaan. Gaat prima, kan ook heel goed volgens mijn dierenarts.

Andersom is het inderdaad een ander verhaal. Ook omdat ze er moddervet van worden.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
KittyG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:32

Re: Mee eten met de "grote" katten

Bericht door KittyG »

nee, het heeft niets te maken met dik worden: eiwitten zorgen er niet voor dat je dik word. Bijvoorbeeld paarden die teveel jong gras (is eiwitrijk) eten, kunnen daardoor kreupel worden.

Als een volwassen kat teveel eiwitten binnenkrijgt, is er ondermeer een verhoogte kans op nierfalen. Je hebt gelijk dat een kitten niet perse kittenvoer hoeft te krijgen, maar anderszijds is het wel goed voor ze, omdat eiwitten helpen bij de opbouw van spierweefsel& -ik meen- ook de samenstelling/opbouw van het skelet.
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Mee eten met de "grote" katten

Bericht door lieke81 »

Dan doe ik het gelukkig goed... De bakjes zijn niet heel de dag gevuld, zee krijgen afgewogen 's morgens en 's avonds gewoon hun brokken, en dat laat ik staan... Is het op dan is het op.
Van Venco (de kitten) haal ik het wel weg en hij krijgt zodra hij mauwt of eten zoekt.
Tot nu toe is het eens een brokje, maar we vroegen ons af of het kwaad kon als ie eens besluit echt mee te gaan eten....

En hoe zit dat eigenlijk met extraatjes, kan ik gewoon de bekende snoepjes geven of beter vers vlees. Mijn tante voert helemaal vers, barf geloof ik, en die adviseerde om gewoon een stukje kip ofzo te voeren.
Normaal krijgen ze van die katten staafjes, eens in de week of twee weken 1 stokje met zijn 2.
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Mee eten met de "grote" katten

Bericht door Aziraphale »

Ik geef mijn katten best eens een snoepje, bijv een kaassnoepje van Gimpet of grassnoepjes van dat merk (dat laatste is met name erg goed voor binnenkatten die geen gras eten). Of een 'jokie' snoepballetje ;)
Maar een stukje rauwe of gekookte kip, een eidooier of een piepklein beetje tonijn vinden ze ook erg lekker.
Laatst gewijzigd door Aziraphale op 05 jun 2011 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Mee eten met de "grote" katten

Bericht door lieke81 »

Kattengras staat hier geregeld, Kip vind Harry rauw wel lekker vooral een hele kipfilet.
Had ie gestolen van het aanrecht, toen de telefoon ging en ik dacht dat hij nog niet op het aanrecht kon.
Het werd een hele toer om em af te pakken, en toch iets lekkers te maken voor ons zelf....
Maar eidooier dat wist ik niet dat ze dat mochten, ik was bang voor salmonella...
Maar dat ga ik wel uitproberen van de week.
Moet de tonijn dan op waterbasis zijn, ik kan me nl voor stellen dat op olie basis te vet is.
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Mee eten met de "grote" katten

Bericht door MarjanR »

Ja, op olie basis zou ik het zeker niet doen (vieze kattenbak, geheid).
Stukje kipfilet is prima en zeker goed voor hun gebit, dat schuurt lekker de tandjes schoon.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Mee eten met de "grote" katten

Bericht door Aziraphale »

Tonijn op waterbasis doe ik dan inderdaad, maar ik geef ze echt een paar stukjes. Meestal als ik het zelf door de pasta doe ;) En echt maar af en toe.
Eidooier kan gewoon rauw. Verder geen varkensvlees geven, kan een ziekte/virus veroorzaken.
Je kunt ze ook eens gekookte koolvis (diepvries) afgekoeld aanbieden.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Mee eten met de "grote" katten

Bericht door lieke81 »

Oke thanx, Ik denk dat het helemaal goed gaat komen nu.
En dat zeker het vlees en de vis in de smaak gaan vallen...
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mee eten met de "grote" katten

Bericht door Adriana »

Verder geen varkensvlees geven, kan een ziekte/virus veroorzaken.
Aujeski komt in West-Europa niet meer voor, dus daarvoor hoef je varkensvlees niet af te raden. maar het is nogal verzurend, slecht voor spieren en daardoor niet aan te raden.
gevogelte (kip/kalkoen), af en toe wat halfzacht gekookt ei en wat vooral vette vis zijn prima aanvullingen op brokjes en evtl natvoer en wat gras..
nogal wat jonge katten kunnen niet zo goed tegen baby/kittenvoer, met name door de hoge eiwitgehaltes en verschillende soorten eiwit en soms ook omdat er melkbestanddelen in zitten. in kittenvoer zijn vooral de calcium en fosforgehaltes fors hoger (opbouw skelet) maar ze nemen daarvoor ook voldoende op uit gewoon voer hoor! diarree komt bij kittens heel erg vaak voor en is vrij snel verholpen met kwalitatief goeie volwassen (bvk sensitive of sensible) brokjes (en een check bij de dierenarts uiteraard..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Mee eten met de "grote" katten

Bericht door lieke81 »

Diaree heeft ie niet, moet wel zeggen dat ie hardste stonk van alle drie dus ben ik sneller overgegaan op onze eigen brokken...
Nat voer krijgen ze niet meer, dat vind ik vaak te zout en volgens mij is dat vrij vet.(kan ook gewoon mijn gevoel zijn, ik word zelf onpasselijk van de lucht)
Vandaar ook de vraag, wat ze extra mogen omdat ze wat extra wel lekker vinden op zijn tijd, maar ik wilde wel graag gezond blijven doen.
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Mee eten met de "grote" katten

Bericht door Dafpoetser »

Lieke,

Wat voer betreft denk ik dat je hier de beste adviezen krijgt. ook ik gaf mijn (ex) Rotterdamse Straatschoffie supermarktvoer, maar ben daar lelijk mee op mijn neus gegaan, of sterker nog, mijn lieverd dan. Door de hoge hoeveelheid granen in de brokjes ontwikkelde ik een blaasgruis-katertje, en na behandeling bij de DA heb ik die brokken meteen in de afvalemmer getieft.

Adriana heeft mij geadviseerd op dat gebied, omdat ze nou eenmaal heel veel weet van samenstellingen, en wat nou juist wel, of niet goed is. Adriana adviseerde mij Almo Holistic Nature, okee, een wat duurder brokje, maar graanvrij, en de kat heeft er, omdat het zo'n "eerlijk" vleesbrokje is, veel minder van nodig. En Tommie? Vindt het heerlijk en doet het er uitstekend op.

Succes met je mooie Venco!

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Mee eten met de "grote" katten

Bericht door lieke81 »

Gelukkig geef ik geen supermarkt voer, dat moeten ze niet meer.
Gaf ik eerst wel maar na een kat die vermagerde, en veel spugen ben ik overgestapt.
Mijn nicht (leert voor DA assistent en werkt bij een dierenwinkel) rade carocat aan.
Nadat ik verschillende soorten had geprobeerd, en nog steeds gespuugd werd.
De DA zei dat het goed voer was. En ze doen het er goed op nu.
Maar iets extra vind ik ook belangrijk, Misschien is een stukje vlees,
ook wel goed als vervanging van de brokken af en toe... (1 of 2 x in de week)
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Mee eten met de "grote" katten

Bericht door Dafpoetser »

Hier valt van alles te lezen over Carocat:

http://kattenvoeders.wordpress.com/2008 ... r-premium/

Tommie hier krijgt (wederom op aanraden van Adriana) af en toe stukjes rauwe kipfilet, hier zitten blijkbaar enzymen in die in kapot gekookt natvoer niet zitten. Varkensvlees is uit den boze. (ooit een kat een varken zien vangen?)

Bovendien zijn Tommie's drolliebollie's nagenoeg geurloos, ook een erg prettige bijkomstigheid, en een teken dat het lichaampje weinig onafgebroken voedingsstoffen uitscheidt. (uitschijt?)..hahaha!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Plaats reactie