Stoeien of vechten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door nellebel »

onze flippie en onze sjefke accepteerden elkaar meteen. echt liefde op het eerste gezicht. sjefke de kleinste probeerde wel eens wat te brommen naar flippie maar die was niet onder de indruk. ze moeten ook even positie kiezen natuurlijk. even duidelijk maken wie de baas is. bij ons wisselde dat nogal, omdat de grootste flippie het eigenlijk niet zoveel boeide, alleen als ze het echt niet leuk vond dan kreeg sjefke een tik en keek ze hem even boos aan. daarna speelde ze lekker verder.
Ach die 2 bij jou hebben goede maatjes aan elkaar dat lijkt wel duidelijk. in de verhalen hier op het forum lees je ook wel dat zelfs volwassen katten die het prima met elkaar vinden soms nog even een tikje uitdelen om even duidelijk te maken wie de baas is. dat is dan geen vechten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
truckerwilco
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:17
Locatie: Bussum

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door truckerwilco »

Leuke reactie,

Als je dat toch voor het eerst ziet dan schril je toch even. De jongste is toch wel erg klein in verhouding. De oudste gaat morgen onder het mes. Dan zal er wel het een en ander veranderen. De jongste krijgt morgen zijn inentingen en zijn chip. Ze zullen beide wel even van slag zijn. Het gaat echt met de dag leuker met ze. Ze spelen nu wel iets minder maar verliezen elkaar echt niet uit het oog. Vooral de oudste verliest de jongste niet uit het oog.
Gebruikersavatar
Eefje88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 apr 2011 09:15
Locatie: Dendermonde

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door Eefje88 »

Hier ook enige twijfel of het om vechten of stoeien gaat. Mijn jongste is ongeveer 6 weken en de oudste is er 14. Beide zijn kattinnen. De oudste gaat steeds achter de kleinste aan en houdt deze dan in een stevige greep, ze bijt dan (of dit hard of zacht is weet ik niet). Meestal gaat de kleinste dan wat piepen en laat ik de oudste dan stoppen.

Zou ik ze beter laten doen of is het toch beter om ze uit elkaar te halen? Ik maak me vooral zorgen omdat de kleinste maar de helft zo groot is en zich nog niet echt goed kan weren.

Toch denk ik dat het vooral spelen is. De kleinste loopt vaak weg van de grote, maar ze komt toch steeds weer nieuwsgierig uit haar hoekje om te kijken waar de grote zit.

Wat denken jullie? Dit kleintje nog even beschermen? Of de katten dit ondereen laten uitvechten? Soms heb ik echt het gevoel dat we in een arena zitten en het kleintje zomaar voor de leeuwen gooien.

(Ze blazen en grommen niet meer naar elkaar.)
Gebruikersavatar
truckerwilco
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:17
Locatie: Bussum

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door truckerwilco »

Ik heb het nu bij ons gezien en het gaat super. De kleine srpingt nu ook bovenop de grote. Ik zou ze lekker hun gang laten gaan.

Als het echt serieuz wordt dan hoor je dat echt wel.

Bij ons slapen ze inmiddels al samen in hetzelfde mandje.

Ik maakte me ook zorgen omdat het er best heftig uit ziet maar zolang de kleinste ook weg kan lopen heeft de grote hem niet zo stevig vast en wat je zelf zegt de kleine komt ook zelf weer terug. Als hij het echt niet leuk vind komt hij ook niet terug.
Gebruikersavatar
Eefje88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 apr 2011 09:15
Locatie: Dendermonde

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door Eefje88 »

Ze zitten nu inmiddels zo'n 16u in dezelfde kamer. Het ene moment spelen/vechten ze, het andere liggen ze op veilige afstand te slapen.

Ik hoop dat ze snel wat aan elkaar gewoon zijn. De grote bijt soms wel nogal lang in de kleinste haar keel, maar na wat gepiep, daagt de kleinste de grote dan weer uit...

Dus het valt inderdaad wel mee :)

Bedankt voor je reactie! Ik wacht vol spanning af hoe de kattenrelatie verder zal evolueren :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5504
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door nellebel »

ik denk dat je oudste de kleine aan het opvoeden is. het moedergevoel komt misschien wel boven. vooral omdat je schrijft dat de kleine er niet bang van is. gewoon laten gebeuren en op afstand in de gaten houden. onze flippie (zelf net 1 jaar) was ook zo'n moeder kloek voor sjefke (3 maanden). hij gaf maar een piepje of ze kwam er meteen aangerend.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Pattytjuh88
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jun 2011 20:30
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door Pattytjuh88 »

Wat herkenbaar ! :grin:
Mijn 2 katten doen precies hetzelfde als bij Eefje. Mijn oudere kat Mila (8 maanden) die houd mijn jongere kitten Noa (10 weken) ook in de houdgreep en bijt haar dan ook in haar nekje enzo. Ik vind het soms ook moeilijk of ik het moet laten gaan of niet, maar ik begreep dat ik het gewoon moet laten gaan (totdat het echt uit de hand loopt).

Mila heeft volgens mij ook echt moedergevoelens gekregen. Als Noa er een tijdje niet is gaat ze soort van mauwen (vanuit haar keel). Als Noa dan komt gaan die twee helemaal kroelen en Mila gaat dan vooral Noa schoon likken.

Gelukkig gaat het goed met die 2! Maar volgens mij komt het maar zelden voor dat het niet klikt tussen katten??
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door lieke81 »

Ik vraag me ook af of ze nu spelen of niet...

Zoals jullie weten hebben we drie katten twee van 4 jr en een van 12 wkn. Sinds een week of twee heeft Harry (4 jr kater) door dat ie best wel wild kan spelen met Venco (12 wkn). Nu word er veel geluid bij gemaakt, hard mauwen en een soort van brommen, het klinkt het zelfde als dat Harry de gekke 5 min had.
Maar tijdens het spelen wil ie nog wel eens blazen en hardhandig zijn, waardoor in combie met de geluiden ik ga twijfelen of het wel spelen is.
Kan ik aan de lichaamstaal nog zien of het menens is of gewoon spelen...
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door pearlsofpassion »

Zolang er geen wondjes gevonde worden of er niemand echt gaat krijsen, zou ik me geen zorgen maken.
Soms wordt er wat meer uitgedaagd dan 1 van hen leuk vind, maar dan nog moeten ze het zelf uitmaken.
Een kitten van 12 weken kan toch al voor zichzelf zorgen. Niet al vechtend natuurlijk, maar desnoods met onderdanig gedrag.

Als er echt pijn gedaan wordt, hoor je dat echt wel.

Sommige katten vinden het ook gewoon leuk om met geluid te stoeien. En daar hoort dan wat grommen bij...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door lieke81 »

Als ik eerlijk ben ziet ie er al niet meer echt uit als kitten... (hij woog maandag 2.1 kg, en dat mocht bij zijn grote zei de DA)
Het is eigenlijk meer dat anderen me vragen waarom ze die geluiden maken en of ik niet moet ingrijpen. Zelf vond ik het meer spelen, maar de visite vond het vechten. En ach ja ik heb zelf zoiets van als een van de twee het niks vind, dan gaat ie het ook niet op zoeken.
Ik dacht alleen, blazen/brommen is dat niet meer voor vechten dan voor spelen?
(En visite/anderen kunnen me soms best wel onzeker maken m.b.t. de katjes)
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door pearlsofpassion »

Blazen zou ik niet verwachten.
Blies er echt eentje?

Echt vechten is met krijsen hoor. En ik heb er hier eentje die vroeger zelfs moord en brand krijste voor een tikje. ;-) Maar dat is dan ook een solo-poes...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door lieke81 »

Ehm... Ja Harry blaast af en toe naar Venco. Mijn man zegt net dat hem op valt dat als het gebeurt, het net lijkt of Harry van Venco schrikt... (Venco had zich verstopt en sprong te voorschijn, en toen schrok Harry zei mijn man net, en toen werd er geblazen.)
Door jou antwoord net dacht ik zelf eigenlijk dat er geblazen werd als Harry het te ver vind gaan...
Stoeien met nagels ofzo...
Zou dat kunnen dat er geblazen word als ze de kleine op zijn plek wijzen?

En dat krijsen dat ken ik wel, Miep houd niet van stoeien en Harry wel dus dat loopt wel eens uit op even krijsen blazen een hoop gestaar tot een van de twee opgeeft...
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door pearlsofpassion »

Van schrikken kunnen ze wel eens blazen.
Harry is vast niet gewend dat iemand hem plots belaagd en schrikt daar dan wat van. Dat kan ik wel volgen.
Niet teveel zorgen maken zou ik zeggen. Als er wat loos is, weet je dat wel zeker. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door lieke81 »

THNX, inderdaad ben nu wel wat geruster.
Vechten is het dan gelukkig nog niet geweest. :D
Het komt gelukkig helemaal goed dan.
Als mensen er naar vragen volgende keer dan zeg ik wel dat wij ook herrie maken als we stoeien, hahaha.
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Stoeien of vechten?

Bericht door Mirjam86 »

Dan moet je diegene kietelen en kijken of hij/zij dan stil blijft ;)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie