Hoe vaak Maine Coon kammen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
macy2005
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2011 15:42

Hoe vaak Maine Coon kammen?

Bericht door macy2005 »

Ik heb een main coon van 5 jaar en wil graag weten hoevaak jullie haar kammen.
Heb ook gehoord dat sommige mensen hun kat in de zomer laten scheren.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: main coon kammen

Bericht door Zuri »

Allereerst welkom :-D

Ik heb geen Main Coons, maar wel Heilige Birmanen met een soortgelijke vacht. Ik kam ongeveer 1 keer per week de klit-gevoelige plekjes met een kammetje (achter de oren, onder de okseltjes en het broekje - achterkant achterpoten tot staart). Zo voorkom ik dat er klitjes ontstaan. Verder borstel ik ze als ze in de rui zijn met een borstel die de Furminator heet. Dat is een borstel waarmee er bossen los haar uitgeborsteld worden. Dat doe ik dan een paar keer in de rui-periode om het aantal losse haren in huis te verminderen en te voorkomen dat ze haarballen krijgen.

Ik zou mijn katten nooit scheren. Buiten het feit dat het echt heel sneu is voor een kat (ik heb het wel eens gezien en vind het absoluut niet kat-waardig) vind ik dat het makkelijk te voorkomen is. Regelmatig kammen voorkomt dat het nodig is om een kat kaal te scheren omdat de klitten/matten er niet meer uit te kammen zijn. De enige uitzondering vind ik een kat die zo'n aversie heeft tegen kammen dat het te veel stress oplevert om te kammen. In dat geval vind ik het nog wel te rechtvaardigen om een kat te scheren, maar dat is wat mij betreft echt eerder uitzondering dan regel.

Hoe doe jij het eigenlijk bij jouw kat?
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Plaats reactie