Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?
Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet
RC kitten heeft 36% en voor een deel voorbewerkt en voor het allergrootste deel dierlijk=gevogelte-eiwit. er zit ook het nodige, voorbewerkte plantaardige eiwit in en daar is niks mis mee. kijk maar eens naar de samenstellingen van nierdieetvoer en die katten nemen dat goed op ondanks hun nierschade.
ingrediënten: gevogeltevlees, rijst, isolaat van plantaardige eiwitten, dierlijke vetten, mais maisgluten, hydrolysaat van dierlijke eiwitten, plantaardige vezels, l lysine, bietenpulp, mineralen, visolie, gist, sojaolie, eipoeder, natriumfosfaat, dl methionine, extract van afrikaantjes l carnitine.
eiwit 36 en vet 17% enz. zetmeel/kh's zie ik hier niet vermeld maar rijst en mais verteren erg langzaam en katten hebben ook kh's/zetmeel nodig.
ik zie eerlijk gezegd niet wat er nu zo ernstig mis is met dit voer en hier gaat deze 36% eiwit (ik ben de zak aan het opgebruiken..) in deze vorm goed, terwijl ze van een aantal andere voeders onmiddellijk last hebben.
over de prijs kun je twisten, maar een bezoek aan de dierenarts kost ook een lieve duit als het mis gaat.
rijst en ook mais als zetmeel/kh/eiwitbron in kattenvoeders gaat doorgaans goed, het verteert heel langzaam en blijkt de alvleesklier niet al te zeer te belasten. Almo holistic heb ik ooit doorgemeten bij Enzo en zijn bloedsuikerwaardes bleven over de 12 uur na inname zeer rustig.
de vergelijking met Sanabelle kitten ga ik hier niet maken, in de voedings- en blaasgruistopics staat daarover veel meer info en meningen enzo..
we hebben op het Forum erg slechte ervaringen (met name blaasgruis, overwicht en diarree) met zogeheten supermarktvoer, dat bestaat voor het grootste deel uit tarwe en kun je beter aan je hamster geven. en wat je dan uitspaart op je voer ben je dubbel en dwars kwijt bij de dierenarts als het fout gaat...
ingrediënten: gevogeltevlees, rijst, isolaat van plantaardige eiwitten, dierlijke vetten, mais maisgluten, hydrolysaat van dierlijke eiwitten, plantaardige vezels, l lysine, bietenpulp, mineralen, visolie, gist, sojaolie, eipoeder, natriumfosfaat, dl methionine, extract van afrikaantjes l carnitine.
eiwit 36 en vet 17% enz. zetmeel/kh's zie ik hier niet vermeld maar rijst en mais verteren erg langzaam en katten hebben ook kh's/zetmeel nodig.
ik zie eerlijk gezegd niet wat er nu zo ernstig mis is met dit voer en hier gaat deze 36% eiwit (ik ben de zak aan het opgebruiken..) in deze vorm goed, terwijl ze van een aantal andere voeders onmiddellijk last hebben.
over de prijs kun je twisten, maar een bezoek aan de dierenarts kost ook een lieve duit als het mis gaat.
rijst en ook mais als zetmeel/kh/eiwitbron in kattenvoeders gaat doorgaans goed, het verteert heel langzaam en blijkt de alvleesklier niet al te zeer te belasten. Almo holistic heb ik ooit doorgemeten bij Enzo en zijn bloedsuikerwaardes bleven over de 12 uur na inname zeer rustig.
de vergelijking met Sanabelle kitten ga ik hier niet maken, in de voedings- en blaasgruistopics staat daarover veel meer info en meningen enzo..
we hebben op het Forum erg slechte ervaringen (met name blaasgruis, overwicht en diarree) met zogeheten supermarktvoer, dat bestaat voor het grootste deel uit tarwe en kun je beter aan je hamster geven. en wat je dan uitspaart op je voer ben je dubbel en dwars kwijt bij de dierenarts als het fout gaat...
- pearlsofpassion
- Tijger
Ik ben het met je eens, in die zin dat je niets zegt waar ik het niet mee eens ben.
Maar iedereen moet zelf beslissen wat hij erg belangrijk vind in voer.
Sommige zaken zijn gewoon feiten zoals vb dat tarwe (wat dan in de Indoor zit) erg belastend is en te vermijden is.
Andere zaken zijn meer persoonlijke voorkeur. Zo vind ik het belangrijk dat mijn katten vleeseters blijven en voor het grootste gedeelte vlees binnenkrijgen. Ik vind die plantaardig eiwitten in het voer dus niet leuk.
Maar ik kan wel volgen dat je dat in de suikerspiegel niet ziet of dat je aan de kat niet onmiddelijk iets merkt. Ik kan ook begrijpen dat je dat zelfs een positief punt vind als je vegetariër bent (of als het beter zou zijn voor de nieren...). En daar is dan ook niets mis mee.
Maar mijn persoonlijke voorkeur is anders...
En zo is dat voor iedereen.
Maar iedereen moet zelf beslissen wat hij erg belangrijk vind in voer.
Sommige zaken zijn gewoon feiten zoals vb dat tarwe (wat dan in de Indoor zit) erg belastend is en te vermijden is.
Andere zaken zijn meer persoonlijke voorkeur. Zo vind ik het belangrijk dat mijn katten vleeseters blijven en voor het grootste gedeelte vlees binnenkrijgen. Ik vind die plantaardig eiwitten in het voer dus niet leuk.
Maar ik kan wel volgen dat je dat in de suikerspiegel niet ziet of dat je aan de kat niet onmiddelijk iets merkt. Ik kan ook begrijpen dat je dat zelfs een positief punt vind als je vegetariër bent (of als het beter zou zijn voor de nieren...). En daar is dan ook niets mis mee.
Maar mijn persoonlijke voorkeur is anders...

En zo is dat voor iedereen.

Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Maar ja, katten zijn geen vegetariers maar vleeseters
mensen kunnen wel prima zonder vlees maar die maken zich een stuk minder druk om hun voeding....als ik kijk naar het gemiddelde publiekaantal bij een doorsnee Mac Donalds...
Dit even ontopic

Dit even ontopic
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy
rust zacht alle engeltjes
en kipjes Kayla en Lucy
We moeten sowieso niet vanuit ons menselijk oogpunt kijken naar voedsel voor katten.
Zo wordt er vaak gezegd; meerdere smaken, varianten, merken aanbieden, zorg voor variatie (zowel in aangeboden voer als samenstelling), maar katten geven niks om variatie, die eten in de natuur ook heel eenzijdig, totaal anders dan wij omnivoren doen.
Ik vind het toch wel opmerkelijk dta de meeste kattenbezitters die ik ken die hun kat vooral vlees geven, zelf vegetarisch/veganistisch zijn en de meeste vleeseters die ik ken, beginnen te piepen als ze zien dat ik mijn katten kuikens geef
Zo wordt er vaak gezegd; meerdere smaken, varianten, merken aanbieden, zorg voor variatie (zowel in aangeboden voer als samenstelling), maar katten geven niks om variatie, die eten in de natuur ook heel eenzijdig, totaal anders dan wij omnivoren doen.
Ik vind het toch wel opmerkelijk dta de meeste kattenbezitters die ik ken die hun kat vooral vlees geven, zelf vegetarisch/veganistisch zijn en de meeste vleeseters die ik ken, beginnen te piepen als ze zien dat ik mijn katten kuikens geef

*Dexter & *Mosa
- pearlsofpassion
- Tijger

Dat is vast omdat mensen die om de natuur geven, en de natuurlijke manier van leven, sneller vegetarisch worden.
Ik ben het niet, maar ik had het vast wel kunnen worden als ik de kans of aanmoediging had gehad...
Ik ben wel stillaan een het proberen minder en minder vlees te eten, en vooral Stijn mee te krijgen.

Af en toe eens vegetarisch koken, en vooral veel eitjes van onze kippetjes.

Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
hier worden een paar dingen door elkaar gehaald:pearlsofpassion schreef: Zo vind ik het belangrijk dat mijn katten vleeseters blijven en voor het grootste gedeelte vlees binnenkrijgen. Ik vind die plantaardig eiwitten in het voer dus niet leuk.
Maar ik kan wel volgen dat je dat in de suikerspiegel niet ziet of dat je aan de kat niet onmiddelijk iets merkt. Ik kan ook begrijpen dat je dat zelfs een positief punt vind als je vegetariër bent (of als het beter zou zijn voor de nieren...).
in nierdieetvoer zit voor een deel plantaardig eiwit omdat dit makkelijker verteert en minder tot geen ureum afvalstoffen vormt in de stofwisseling en dat is voor nierkatzels erg belangrijk. dat heeft niks te maken met een mogelijk vegetarische inslag van het personeel en nog minder met bloedsuikerspiegels.
plantaardig eiwit kom ik ook in kittenvoer tegen en heel begrijpelijk, de stofwisselingsorganen van kittens zijn kwetsbaar en nog niet uitontwikkeld en kunnen die hoge zwaar te verteren eiwitgehaltes vaak niet aan.
afhankelijk van de bron zijn kh's/zetmelen uit granen moeilijk of makkelijk, snel of langzaam verteerbaar. voor tarwe moet de alvleesklier erg veel werk verzetten en dat zie je vrij snel als je bloedsuiker meet in verhoogde waardes.
zetmeel/kh's uit mais/rijst wordt heel erg langzaam en geleidelijk verteerd en de energie komt daarvan heel erg geleidelijk vrij. dat zie je dus vrijwel niet als je een aantal opeenvolgende bss-metingen doet.
daarom kies ik voor brokjes waarin als zetmeel/kh-bron rijst/mais/aardappel is verwerkt. brokjes kun je niet zonder zetmeel maken, bovendien hebben katten zetmeel/kh's nodig.
en ik kies voor brokjes met max 30% liefst gevogelte-eiwit omdat ik denk dat alles erboven een onnodige belasting voor kattennieren is.
katten zijn gebouwd op het eten van muis en gevogelte en eten daarnaast onder meer het nodige aan plantaardigs, zoals bessen, knollen, wortels, paddestoelen en sommige granen/grassen. dat zie je terug in de samenstelling van de betere voeders en daar zit heus wel het nodige onderzoek onder.
mijn katzels probeer ik dat voer te geven waarop ze zijn gebouwd en wat ze qua stofwisseling aankunnen en de enige vegetariër in huis dat ben ik. en ik ben dat al heel erg lang omdat ik me er lichamelijk en mentaal veel beter bij voel en iedereen kiest verder voor zijn eigen levensstijl èn soort kattenvoer.. hihi
De kitten36 is nu in de aanbieding, dus het is wel de moeite waard om uit te testen hoe ze erop reageren!
Eerst maar kijken of ze straks Babycat34 lusten!
Eerst maar kijken of ze straks Babycat34 lusten!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Devi*
hihi, k kan je wel wat toesturen maar dat heeft geen zin omdat ze er nog helemaal niet aan toe zijn en jullie sowieso nog drie weekjes moeten wachten..
en ach, aanbiedingen.... zoveel scheelt dat doorgaans niet hoor..
en ach, aanbiedingen.... zoveel scheelt dat doorgaans niet hoor..
Haha ja ik moet gewoon een beetje geduld hebben! Eerst ze maar eens in huis halen 

Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Devi*
Hoi weer
Ik moet nu mijn twee poezen apart eten geven, omdat ze elks ander voer krijgen. Op zich is dit geen probleem. Ik geef ze 's ochtends brokken en natvoer, als het op is, of ze laten het staan, neem ik het terug weg.
De oudste, Lili, 2 jaar laat steeds wat over en komt vragen om eten. De jongste, Nora, 7 maanden, lijkt echter altijd maar honger te hebben.
Ze krijgen elks, 50 gr brokken en 50gr natvoer. Verdeeld over 3 maaltijden (afbouwen naar 2 liefst)
Voor Lili verloopt het prima.
Nora schrokt alles in 1 keer op, waardoor ze dus niets meer heeft staan en telkens ik bij haar voerplaats kom, vraagt om eten.
Nu is mijn vraag, is dit genoeg voer?
Zou ik de verdeling anders moeten doen? Ik heb al verschillen scenarios proberen uitdenken.
Als ik twee maal eten zou geven, denk ik eraan om:
07:00 Eerst natvoer te geven, 25 gr.
08:00 De brokken 25 gr.
17:00: Natvoer 25 gr.
20:00 Brokken 25 gr
Ik heb maar bang dat dit te weinig is. Verpakking zegt 5 verschillende dingen. LOL Heb al wat posts gelezen en denk wel dat het ok is. Nora haar gedrag doet me twijfelen....
De dames wegen beiden +/- 3kg.
Ik moet nu mijn twee poezen apart eten geven, omdat ze elks ander voer krijgen. Op zich is dit geen probleem. Ik geef ze 's ochtends brokken en natvoer, als het op is, of ze laten het staan, neem ik het terug weg.
De oudste, Lili, 2 jaar laat steeds wat over en komt vragen om eten. De jongste, Nora, 7 maanden, lijkt echter altijd maar honger te hebben.
Ze krijgen elks, 50 gr brokken en 50gr natvoer. Verdeeld over 3 maaltijden (afbouwen naar 2 liefst)
Voor Lili verloopt het prima.
Nora schrokt alles in 1 keer op, waardoor ze dus niets meer heeft staan en telkens ik bij haar voerplaats kom, vraagt om eten.
Nu is mijn vraag, is dit genoeg voer?
Zou ik de verdeling anders moeten doen? Ik heb al verschillen scenarios proberen uitdenken.
Als ik twee maal eten zou geven, denk ik eraan om:
07:00 Eerst natvoer te geven, 25 gr.
08:00 De brokken 25 gr.
17:00: Natvoer 25 gr.
20:00 Brokken 25 gr
Ik heb maar bang dat dit te weinig is. Verpakking zegt 5 verschillende dingen. LOL Heb al wat posts gelezen en denk wel dat het ok is. Nora haar gedrag doet me twijfelen....
De dames wegen beiden +/- 3kg.
Nouchka: 1994/2011 - 17 jaar
Lili: 2009 - 2 jaar
Nora: 2010 - < 1 jaar
Ian: 2011 - Nog 4 weken voor hij komt!
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ik zou 3 eetmomenten op een dag aanhouden. En of wat je geeft genoeg is, hangt van het merk/soort voer af wat je geeft. Van het ene hebben ze veel minder nodig dan van het andere.
Ikzelf geef 2 maal natvoer, 's morgens 100 gram over 8 katten en 16 uur 200 gram over 8 katten met stukje vlees erbij. Of 16 uur 3 katten een kuiken en 5 katten 85 gram natvoer.
Ikzelf geef 2 maal natvoer, 's morgens 100 gram over 8 katten en 16 uur 200 gram over 8 katten met stukje vlees erbij. Of 16 uur 3 katten een kuiken en 5 katten 85 gram natvoer.
4koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
omdat de stofwisseling van iedere katzel anders is, kun je eigenlijk de voorschriften over hoeveelheden op de verpakking t beste met een korrel zout nemen.
belangrijk is: weeg je je regelmatig en komen ze aan, worden ze mollig en als dat niet zo is dan eten katten doorgaans zoveel ze nodig hebben.
je zegt over Lilly: laat een beetje staan en komt weer om eten vragen. maar het kan ook aandacht zijn, knuffeltje, beetje kroelen, borstelen of een paar aaien.
Nora is in de groei en dat is dacht ik de grootste dieetklant.
zeker in het begin zou ik wat meer geven en de ontlasting goed in de gaten houden en wekelijks wegen. Nora zou best wel wat aan moeten komen dacht ik.
welk voer/ingrediënten/analyse krijgen ze precies?
belangrijk is: weeg je je regelmatig en komen ze aan, worden ze mollig en als dat niet zo is dan eten katten doorgaans zoveel ze nodig hebben.
je zegt over Lilly: laat een beetje staan en komt weer om eten vragen. maar het kan ook aandacht zijn, knuffeltje, beetje kroelen, borstelen of een paar aaien.
Nora is in de groei en dat is dacht ik de grootste dieetklant.
zeker in het begin zou ik wat meer geven en de ontlasting goed in de gaten houden en wekelijks wegen. Nora zou best wel wat aan moeten komen dacht ik.
welk voer/ingrediënten/analyse krijgen ze precies?
Ik zelf geef vier keer per dag de katten te eten, waaronder twee katten met een dieet.
Dus die twee eten ook in aparte ruimtes van elkaar. Dat hebben ze binnen een paar dagen wel door.
Je moet het wel consuquent aanbieden
Dus die twee eten ook in aparte ruimtes van elkaar. Dat hebben ze binnen een paar dagen wel door.
Je moet het wel consuquent aanbieden
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy
en kipjes Kayla en Lucy
Hoi weer,
Vandaag bij de DA langsgeweest. Beide poezen zijn wat aangekomen! Te weinig voeren is dus zeker niet het geval. Ik geef ze nu 3 keer per dag wat eten. Beetje meer dan voorgeschreven op de verpakking. Ze mogen nog wat bij komen.
Lili weegt nu 3,2 kg en Nora 3,1. Als ze rond de 4kg zitten, ga ik ze proberen op gewicht te houden. Dan zitten ze goed volgens mij.
Nora krijgt hypoallergeen brokken van RC, sensitivity natvoer en Lili Smilla brokken (wil geen nat).
Iemand ervaring met de kitten brokken van Smilla (zijn die groot, klein?) of de Smilla Sensible (voedselgevoeligheid)?
Bedankt voor de adviezen en te vertellen wat jullie doen!
Vandaag bij de DA langsgeweest. Beide poezen zijn wat aangekomen! Te weinig voeren is dus zeker niet het geval. Ik geef ze nu 3 keer per dag wat eten. Beetje meer dan voorgeschreven op de verpakking. Ze mogen nog wat bij komen.
Lili weegt nu 3,2 kg en Nora 3,1. Als ze rond de 4kg zitten, ga ik ze proberen op gewicht te houden. Dan zitten ze goed volgens mij.
Nora krijgt hypoallergeen brokken van RC, sensitivity natvoer en Lili Smilla brokken (wil geen nat).
Iemand ervaring met de kitten brokken van Smilla (zijn die groot, klein?) of de Smilla Sensible (voedselgevoeligheid)?
Bedankt voor de adviezen en te vertellen wat jullie doen!
Nouchka: 1994/2011 - 17 jaar
de snelste manier om reacties (boven water) te krijgen is het activeren van de zoekfunctie rechtsboven --> Smilla intypen en de berichten rollen over je schermpje - en er is redelijk over geschreven..