Poes overleden na 3 weken overdosis Felimazole

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gina75
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 mei 2011 19:56

Poes overleden na 3 weken overdosis Felimazole

Bericht door Gina75 »

Hallo,

Vandaag is onze liefste poes Nikita overleden. Ik ben er stuk van. Het is allemaal zo snel gegaan.

Onze dierenarts heeft een fout gemaakt. Ipv 2,5 mg (2x daags) gaf hij mij een doosje felimazole mee van 5 mg. Dit gaf ik onze poes vanaf het begin (3 weken terug) 2 maal daags ervan uitgaande dat de dosering goed was. Eén 's morgens en één 's avonds. Vandaag, 3 weken later, is ze overleden.

Ze was nog zo vrolijk voordat we ermee begonnen, maar 5 dagen terug werd haar eetlust minder. Op zich was dat een goed teken (dachten we), want dat was een reden waarom we Felimazole begonnen. (ze had het aan haar schildklier en at daarom enorm veel)

Toen ze donkere plekjes op ging zoeken om te liggen, ben ik maar weer naar de dierenarts gegaan (2 dagen terug) Na vele vervelende onderzoeken heeft hij niets aanwijsbaars kunnen vinden waarom ze zo slecht was. Rode bloedlichaampjes zeer laag, witte hoog. (of andersom?)

Kan iemand mij vertellen of een kat/poes dood kan gaan na een overdosis Felimazole? De dierenarts zal dat nooit toegeven, vermoed ik. De dierenarts zei ook dat het middel gauw het lichaam uit is na 1 dag niet geslikt te hebben "dus dat kan het niet zijn" zei hij...

Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven, want het is allemaal zo snel gegaan! Kan het nauwelijks bevatten dat ze er niet meer is. Het gemis is enorm.
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: poes overleden na 3 weken overdosis felimazole

Bericht door Gootje87 »

Och wat een triest verhaal zeg. Sterkte met jullie verlies van Nikita...
Was het nou de bedoeling dat ze 2x daags 2.5 mg kreeg dan? En wat gaf jij dan?

Verder kan ik je helaas niet helpen, weet niet wat voor spul het is, maar ik neem aan dat het niet voor niets is dat er een bep. dosis wordt gegeven. Ik zou toch met je dierenarts erover praten! En anders een second opinion bij een andere DA?

Wat sneu zeg :(
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gina75
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 mei 2011 19:56

Re: poes overleden na 3 weken overdosis felimazole

Bericht door Gina75 »

Hoi Margot,

Bedankt voor je reactie. Ik gaf haar 2 x 5 mg...Dus kreeg ze in totaal per dag 10 mg binnen en de bedoeling was 2 x 2,5 mg.

We hebben haar vandaag in de tuin begraven. Ze was altijd zo lief! Ze liep zelfs met me mee naar de kinderopvang als ik mijn zoontje ging halen. (ong. 10 min.lopen door het park) Het was net een hondje.

Groetjes,
Gina
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: poes overleden na 3 weken overdosis felimazole

Bericht door patiani-guusje »

Ik kan je niet helpen, maar wil je wel heel veel sterkte wensen!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: poes overleden na 3 weken overdosis felimazole

Bericht door Gootje87 »

Ok, maar dat stond dus niet duidelijk genoeg op het potje/flesje?
Je had dus 1 potje per dag moeten geven, en jij gaf er dus 2 van 5 mg? Als het duidelijk op t potje staat en je DA het duidelijk heeft gezegd is het niet de schuld van de DA. Maar je kan het natuurlijk verkeerd begrepen hebben. Als er op het potje 2x daags 5 mg staat, dan is het de schuld van de DA.
He bah, echt vervelend.
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gina75
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 mei 2011 19:56

Re: poes overleden na 3 weken overdosis felimazole

Bericht door Gina75 »

Op het medicijnendoosje stond 5 mg. Op de sticker van het medicijnendoosje, wat de assistente van de dierenarts op het doosje heeft geplakt stond 2,5 mg. Ze heeft dus een dubbele dosis gekregen...

Puma en Margot, bedankt voor jullie medeleven.
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: poes overleden na 3 weken overdosis felimazole

Bericht door Gootje87 »

Het maakt op zich nu niet meer uit wiens schuld het is, het is waarschijnlijk een miscommunicatie geweest. Je hebt dus op het medicijndoosje gekeken en alleen de 5 mg gezien?
Heb je je DA nog wel gesproken erover? Ik zou er nog wel over praten, en wat meer achtergrondinformatie over het medicijn zoeken om te kijken of ze echt door een overdosis is gestorven.
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gina75
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 mei 2011 19:56

Re: poes overleden na 3 weken overdosis felimazole

Bericht door Gina75 »

De pillen waren niet te splitsen. Er is een verkeerd doosje gepakt.

Maar je hebt gelijk: Nikita krijg ik hier niet mee terug...
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: poes overleden na 3 weken overdosis felimazole

Bericht door Gootje87 »

Oh, maar DAN zou ik ZEKER te weten naar die DA gaan, dit is echt heel verkeerd.
Ook al krijg je haar hier niet mee terug, als ik jou was zou ik ze hier echt wel over aanspreken. Dit mag gewoon niet gebeuren.
Sorry ik had je niet goed begrepen dan. Nogmaals sterkte. Ga je wel naar de DA?
En je krijgt een knuf van mijn Puma en Storm..
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: poes overleden na 3 weken overdosis felimazole

Bericht door Ilone »

Jeetje wat naar... :-(

Ik heb de bijsluiter er bij gehaald, http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... zole-25-mg, maar zou het niet mgelijk kunnen zijn dat Nikita iets naast de hyperthyroide had?
Want ik lees dat de maximale dosis op een dag 20 mg is.
Uiteraard moeten katten met die dosis goed in de gaten houden, maar hierdoor lijkt het mij minder voor dehand liggend dat het een overdosis is geweest.

Nee, je krijgt je lieve Nikita er niet meer mee terug, maar je mag de DA of de assistente (bij wie de fout ook mag liggen) er best op aanspreken. Zo'n fout mag niet meer gebeuren.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: poes overleden na 3 weken overdosis felimazole

Bericht door Gootje87 »

Goed van je Ilone, ik vraag me alleen af of het niet voor niets is dat Nikita dan zo'n lage dosis kreeg?
Maar het zou ook goed kunnen zijn dat ze er iets anders naast had ja.
En inderdaad , wel de DA/assistente erop aanspreken.
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: poes overleden na 3 weken overdosis felimazole

Bericht door maij »

Gina75 schreef:Op het medicijnendoosje stond 5 mg. Op de sticker van het medicijnendoosje, wat de assistente van de dierenarts op het doosje heeft geplakt stond 2,5 mg. Ze heeft dus een dubbele dosis gekregen...
Puma en Margot, bedankt voor jullie medeleven.
Wat ik nu zeg doet niets af aan het feit dat er bij de DA een fout is gemaakt.
Maar heb je dan niet gecontroleerd op de blister (als de pillen in een blister zitten) om welke tabletten het ging? Of de Da gebeld om te vragen of het wel goed was?
Ik zou er zeker mijn vraagtekens bij hebben gehad namelijk.
Nee dit is geen verwijt naar jou want daar schiet je niets mee op.

Ik hoop echter wel dat iedereen die hier leest zich bewust wordt van hoe belangrijk het is om dingen te controleren en er niet zomaar van uit te gaan dat wat je krijgt ook datgene is wat er is voorgeschreven.

Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: poes overleden na 3 weken overdosis felimazole

Bericht door Adriana »

wat een verschrikkelijk verdrietig bericht en wens je heel veel sterkte.
je zou je vragen kunnen stellen aan het adres dat op de bijsluiter staat, importeur of producent hoe groot de kans is dat het overlijden te maken heeft met die overdosis..
nee, je lieve katzel krijg je er niet meer terug maar missch iets meer info over de mogelijke doodsoorzaak..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gina75
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 mei 2011 19:56

Re: poes overleden na 3 weken overdosis felimazole

Bericht door Gina75 »

De pillen zaten allemaal tegelijk in het doosje.

Achteraf gezien had ik de dosis moeten controleren (klopt de dosis wat op het potje staat, ook met de hoeveelheid wat op de sticker staat) Normaal gesproken ga je ervan uit dat het klopt, maar ik weet nu beter, helaas.

Gisteravond ben ik nog gebeld door de dierenarts. (omdat hij van de assistente vernomen had dat Nikita was overleden en hij daar zelf niet bij was vanwege een congres) Vond ik wel heel netjes van hem dat hij me belde. Toen kon ik direct mijn vraag bij hem neerleggen. Ik vroeg aan hem wat de dosis was wat hij Nikita had voorgeschreven. Hij zei 2 x 2,5 mg. "Nou, dan is iets verkeerds gegaan", zei ik, "want ik heb een doosje van 5 mg meegekregen". Nou dat maakte niets uit zei hij. Het volgende was nl het geval: die pillen van 2,5 mg zijn niet zo lang op de markt. Voorheen was de begindosering zowieso 2 x 5 mg p dag. Dus dat was voorheen normaal. Hij wist niet waar Nikita aan was overleden. Ik zei tegen hem dat Nikita een springlevende poes was van bijna 11 en dat de ellende begon na 3 weken van het slikken van de pillen felimazole. Binnen 3 dagen ellendig gevoeld te hebben, was ze dood. Het was allemaal zo snel gegaan. Nee, dat had volgens hem niets te maken met de hoge dosis. "Kunt u dat voor de volle 100% zeggen?" Nee, dat kon hij niet! Ik krijg hier Nikita niet mee terug. Wat Adriana zegt is misschien wel een idee om de producent te benaderen...Endan?

Het rouwproces gaat door. Mijn emoties verschillen van intens verdriet tot woede.

Bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: poes overleden na 3 weken overdosis felimazole

Bericht door BillyJean »

Hoi Gina
wat een verhaal, wat verdrietig dat dit is gebeurd.
Je zult nooit weten of de dosering de schuld is geweest van de dood van je poes. Maar dat maakt je verdriet niet minder.
Heel veel sterkte!!!
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Plaats reactie