Kan een katje zich thuis voelen in twee huizen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
idemam
Kitten

Kan een katje zich thuis voelen in twee huizen?

Bericht door idemam »

Beste lezer,

Wij overwegen om een kitten aan te schaffen. Wie kan ons vertellen of het een probleem zou zijn om het katje aan twee huizen te laten wennen? Wij wonen in het weekend namelijk in een vakantiehuisje bij het bos. Doordeweeks in een woonwijk. Allebei met tuin.
Hoe kun je een kat hierin begeleiden? De weg terug naar huis vinden bijvoorbeeld.

Dank jullie wel alvast voor jullie advies!
Cerna

Re: Kan een katje zich thuis voelen in twee huizen?

Bericht door Cerna »

Twee vragen.
Ja, een kat kan wennen aan twee huizen; geen probleem. In mijn studententijd ging ik in het weekend naar huis en dan nam ik mijn kat altijd mee. Zij was 7 weken toen ik er mee begon en ze vond het heel normaal. Wist ook bij mijn moeder feilloos de kattenbak te vinden en ging ook daar naar buiten.

Dan de begeleiding. Ik denk dat het een beter idee is om zowel bij je huis als bij je vakantiehuisje de tuin af te zetten zodat de kat niet kan gaan zwerven en kan verongelukken of allerlei ziektes op kan lopen.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Als je dat doet, mag je hem niet los naar buiten laten.
Dat is eigenlijk zowiezo wel aan te raden ivm zoveel gevaren buiten.

Ofwel kan je de tuinen afzetten zodat ze er niet uit kan, ofwel hem laten wennen aan een tuigje zodat hij begeleid naar buiten kan.

Er is iemand hier op het forum die ook vaak naar de stacaravan gaan met de poes, in het tuig. Kijk maar eens in het album van BillyJean: Fayline.
Thuis blijft ze gewoon binnen, geloof ik.

Bedenk je ook dat een kitten eigenlijk een soortgenootje nodig heeft? Dus dat je kittens beter per twee houdt, en dat als je een kat alleen wil, je beter een volwassen kat kan halen uit het asiel die niet met andere katten overeenkomt?
Een kitten maak je alleen niet echt gelukkig en velen ontwikkelen na enkele maanden sociale problemen. Bovendien kan je later bij zo'n alleen opgegroeid kitten, geen andere kat meer bij nemen! (vandaar al die solo-katten in het asiel, die een stuk moeilijker een thuis vinden, omdat mensen hen bij het opgroeien soortgenoten ontnemen. Er zijn ook katten die als solo-kat geboren worden, maar dat zijn er niet zo veel)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
je vraag is eigenlijk: we willen dat kitten zowel bij het weekeinde-huisje als thuis los laten en vragen ons af of het dan de weg nog terugvindt.

om te beginnen zou ik je willen vragen om te overwegen een jong volwassen katzel uit het asiel te kiezen. kittens zijn het eerste anderhalf jaar behoorlijk wild en bewerkelijk, zeker als je misschien helemaal geen kat gewend bent te verzorgen dan is een 2/4-jarige kat een stuk goedkoper en overzichtelijker. het asiel kan je daarin prima adviseren, zij kennen de karakters van hun dieren. en één kitten alleen laten opgroeien kan gedragsstoornissen gaan opleveren zoals hierboven is uitgelegd en we hebben daarvan tal van voorbeelden op het Forum (gehad)..

wij hebben in diverse topics uitgebreide discussies over binnen/buitenkatten en de overlast die dat in sommige situaties geeft.
de kans is vrij groot dat je je kat bij het weekeinde-huis kwijt raakt: aan de zwerf, ingesloten in ander huisje, achter vogels aan, last van ongecastreerde buurt/zwerfkaters met alle gevolgen en mogelijke vechtpartijen, beten en besmetting bijv met kattenaids en zo.
en in de woonwijk rijden auto's, wonen ongetwijfeld kattenhaters, buurtkatten en mogelijke overlast in tuinen bij je buren.
je loopt de kans dat je katzel het buiten zo leuk vindt dat ie amper binnen is en je wilde toch een gezelschapsdier...?

wij hebben een poes die een half jaar meezeilt en regelmatig van huis/boot wisselt. dat gaat prima en die wordt in tuig uitgelaten, komt nooit los. en haar broer gaat met mij in tuig mee naar mijn volkstuin en is daar hele dagen en zo hebben we veel meer katten, patiaan bijvoorbeeld gaat met zijn vriendje mee in de fietskar naar een volkstuin met grote bench.

dus missch genoeg om nog eens over na te denken...?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij de vorige 3 sprekers aan, niks meer aan toe te voegen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Als aanvulling (want ik ben het ook eens met m'n voorgangers) wil ik je meegeven dat de theorie heel mooi is. Een kat zou kunnen wennen aan twee thuisjes.
Maar in de praktijk zou dit best nog eens tegen kunnen vallen.
Ik zeg; probeer het. Kijk hoe je kattenkindje erop reageert.
Maar kijk dan ook goed. Als je kleine poezekindje ook maar enigzins stressigerig raakt laat haar dan thuis in het weekend. Katten hechten zich aan mensen, maar er zijn ook genoeg katten die jou wel heel lief vinden maar hun rust en regelmaat nog meer waarderen.
Je moet er toch niet aan denken dat je kat een stressvol leven heeft ivm de weekend uitstapjes?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Ook wij hebben een weekend huisje, en een bovenwoning. Het weekendhuisje hebben we nu 3 jaar, Patiaan was toen 9, Guusje 3. Voor Patiaan was wennen geen probleem, die is nergens bang, Guusje was wel eerst heel angstig in t nieuwe huisje, maar da is sowieso een angsthaas. Wat ik wil zeggen is dat als Guusje hier zelfs aan went, went elke kat eraan ;-) Nog een voorbeeld: Mijn tante heeft een kat gehad (inmiddels overleden op zeer bejaarde leeftijd die ging elke vakantie naar mijn oma, en mocht daar ook naar buiten. Ook nooit een probleem geweest.
Gewoon doen dus, en dan wel iets vertrouwds mee, vooral in het begin, hetzelfde mandje of dekentje, speeltjes.. En ik ben ook geen voorstander van los laten lopen, vooral niet bij een weekendhuisje. Ikhoor te vaak dat er katten vedwijnen. Ik zou inderdaad of de tuin afschermen, of kiezen voor een kattenren. Wij hebben het laatste, want onze tuin is veel te groot om af te schermen. Kattenren bevalt beide poezebeesten prima :-) Ik wens je veel succes!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Juist om de redenen die MarjanR aanhaalt zou je er verstandig aan doen om in het asiel eens te gaan kijken naar zo'n kat die 'alles wel best vindt'. Mijn Mouse is er bijvoorbeeld zo eentje; als ie maar bij me in de buurt is lijkt hij zich overal wel thuis te voelen. Wat nou stress, wat is dat? Lekker nieuwe plekjes verkennen, heerlijk.
Zooey daarentegen zou daar serieus door wegkwijnen. Die wil niet mee naar buiten, krijgt spontaan verschrikkelijke haaruitval als we ook maar een klein tripje ergens heen maken terwijl ik dat haar als kitten wel heb geprobeerd aan te leren. Dat wil dus niet altijd....
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik begrijp het niet zo goed... Als de kat op beide plaatsen heel goed gewend is, kan ik volgen dat hij terugkomt naar waar hij op dat moment logeert.
Maar als je hem alleen in het weekend meeneemt, en je laat hem buiten, dan loopt hij toch zo terug naar zijn weekhuis?
Of is dat niet bij elke kat zo?

Ik weet dat er katten zijn die niet gaan wandelen als ze op ongekent terrein zijn, maar als hij los naar buiten gaat, en op verkenning gaat en het even niet meer weet, dan gaat hij toch zijn instincten volgen? Maar kan een kat zijn instinct weten waar hij op dat moment verblijft?

Ik zou het niet vertrouwen... :???:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door BillyJean »

wij nemen onze poes ook mee naar het vakantiehuisje en ze vindt het daar veel leuker als thuis. Het gaat prima, maar we hebben haar zowel thuis als op de Veluwe aan een tuigje met lijn. Los laten lopen, dat doen we niet, veel te bang voor ongelukken
Maar het gaat dus prima, en onze poes was 3 jaar toen we haar kregen, dus geen kleintje die het van jongs af aan gewend was. Het kan dus goed gaan
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Plaats reactie