Vermiste kat weer terug; gedrag van thuisgebleven kat
Vermiste kat weer terug; gedrag van thuisgebleven kat
Eén van mijn 2 katten is een week lang vermist geweest. Gisteren kwam hij weer aanlopen. De andere, thuisgebleven, kat weet niet zo goed hoe hier mee om te gaan. Is wat afwachtend en ontwijkend. Volgens de dierenarts moet ik ze allebei een week lang binnenhouden om ze weer aan elkaar te laten wennen, maar de thuisgebleven kat wil dolgraag naar buiten (ze komen altijd buiten). Waar doe ik goed aan?
Re: Vermiste kat weer terug; gedrag van thuisgebleven kat
Om ze inderdaad binnen te houden.
De katten moeten weer opnieuw aan elkaar wennen, door ze steeds buiten te laten zou dat process kunnen mislukken of heeeeeeeeel lang duren.
fijn dat je kat weer terug is trouwens.
De katten moeten weer opnieuw aan elkaar wennen, door ze steeds buiten te laten zou dat process kunnen mislukken of heeeeeeeeel lang duren.
fijn dat je kat weer terug is trouwens.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)
In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
- pearlsofpassion
- Tijger
Ja, ik sluit me daar ook bij aan.
Anders krijg je ontwijkingsgedrag en zal ze steeds buiten blijven om de ander niet tegen te komen. Je teruggevonden kat hou je toch een paar weken binnen veronderstel ik, en hoe kunnen ze dan aan elkaar wennen als er eentje buiten en eentje binnen zit?
Dan voelt die dat buiten gaat zich straks niet meer thuis in huis omdat de ander daar meer rondhangt.
Eerst wennen, elkaar terug als levensgezellen zien, en dan kan zo'n scheiding of verschil in thuisblijven geen kwaad meer. Maar zolang ze elkaar niet als van dezelfde groep beschouwen, en het aftasten is, kan je ze maar beter bij elkaar houden.
Ik zou zien hoe lang dat duurt. Totdat ze weer volledig met elkaar omgaan zoals voorheen, zou ik ze binnen houden. Je hoeft ze niet samen in een kamer te houden, maar wel in huis. Zodat niet 1 van beide het huis kan 'overnemen' en ze elkaar steeds kunnen tegenkomen.
Komt wel goed.
En eens wennen aan het feit dat ze niet altijd buiten kan, is voor een kat ook niet slecht.
Anders krijg je ontwijkingsgedrag en zal ze steeds buiten blijven om de ander niet tegen te komen. Je teruggevonden kat hou je toch een paar weken binnen veronderstel ik, en hoe kunnen ze dan aan elkaar wennen als er eentje buiten en eentje binnen zit?
Dan voelt die dat buiten gaat zich straks niet meer thuis in huis omdat de ander daar meer rondhangt.
Eerst wennen, elkaar terug als levensgezellen zien, en dan kan zo'n scheiding of verschil in thuisblijven geen kwaad meer. Maar zolang ze elkaar niet als van dezelfde groep beschouwen, en het aftasten is, kan je ze maar beter bij elkaar houden.
Ik zou zien hoe lang dat duurt. Totdat ze weer volledig met elkaar omgaan zoals voorheen, zou ik ze binnen houden. Je hoeft ze niet samen in een kamer te houden, maar wel in huis. Zodat niet 1 van beide het huis kan 'overnemen' en ze elkaar steeds kunnen tegenkomen.
Komt wel goed.

En eens wennen aan het feit dat ze niet altijd buiten kan, is voor een kat ook niet slecht.

Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Het duurde hier ongeveer een week voordat ze niet meer zeurden om naar buiten te gaan.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Bedankt voor jullie snelle antwoorden! Klinkt logisch en dat gezeur om naar buiten te mogen moet ik dan maar even voor lief nemen