Gewenning

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Anne
Tijger
Tijger

Gewenning

Bericht door Anne »

Hoi

Ik maak me zorgen over de gewenning van Mack. Hij is sinds 6 dagen bij ons. In het begin ging alles heel goed, hij is bang voor onze honden wat normaal is voor een kat die dat niet gewend is.
Hij gromt erg naar ze maar durft wel langs ze te lopen (grommend) om bij ons te komen. Hij heeft al een plekje waar hij veel ligt en de eerste dagen wilde hij vooral bij ons zijn.
Nu zondert hij zich wat meer af. Sinds gisteren zit hij regelmatig achter de stoel, zich te verstoppen.
Savonds ligt hij vooral gezellig bij ons op de bank en het liefst likt hij dan mijn hand.
Gisteren trok ik mijn hand weg om hem te aaien toen begon hij te grommen.
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken en ik vraag me af of hij wel gelukkig bij ons is.
Morgen komt de aannemer hier, er wordt een deuropening gemaakt tussen de hal en de schuur dus dat wordt enorm lawaaig. Ik had al bedacht Mack op onze slaapkamer te zetten met kattebak en eten e.d.
Maar het valt me dus op dat hij begint te grommen als we hem willen aaien en hij zich wat meer verstopt.
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Gewenning

Bericht door pearlsofpassion »

Weet je iets over zijn achtergrond?
Klinkt me alsof hij ooit geslagen is en daarom bang voor handen boven zijn hoofd.

Kleintje is ook een tijdje bang geweest van handen boven haar hoofd, en vreemden mogen dat nog steeds niet (of het nu is dat ze niet meer bang is, of ik geleerd heb hoe haar niet bang te maken, dat weet ik niet juist...). Wel niet door slaan hoor, bij haar is het gewoon een dominantiekwestie, een hand boven haar hoofd vind ze te bedreigend.... Ze ligt wat moeilijk met haar onzeker gedrag, en dat is niet enkel naar andere katten.

Maar goed: Mack.
Ik zou hem wat meer tijd geven. Enkel met veel geduld kan hij leren dat jullie niet bedreigend zijn.
Probeer hem eens wat meer laag te benaderen en te vermijden dat er iets boven zijn hoofd zit. Dus langs onder onder zijn kinnetje kroelen, voorzichtig want misschien kent hij dat niet en vertrouwt hij dat in het begin niet echt. Aan de zijkant over zijn kaakje. Achter zijn oortje vind hij vast prachtig... Later kan je ook langs achter over zijn kopje wrijven (tenzij hij wegkrimpt om het te vermijden), maar niet langs voren naderen (dat is bij Kleintje eigenlijk nog steeds zo, zeker de eerste paar aaien, erna komt ze meer los).
Probeer eerst wat te kroelen, lange aaien zijn misschien beangstigender...
Als je toch langs voren komt, dan de hand niet hoger dan de neus en gewoon stil laten hangen, dan geef je hem de kans om zelf kopjes te komen geven.
Als Kleintje in een lastige bui is (soms schrikt ze gewoon snel weg) dan laat ik het initiatief vooral van haar komen en haar zelf tegen mijn hand duwen. Dan komt ze wat losser, maar dan nog moet ik erg oppassen want het kan zomaar omslaan. Maar nu zie ik dat op tijd komen, ook haar bui zie ik goed en dan ben ik gewaarschuwd. Bij Stijn is het ook al even geleden dat hij zich eraan heeft laten vangen, maar dat heeft toch meer dan een jaar geduurd om haar te leren lezen.

Ik denk echt wel dat het een grom uit angst en onzekerheid is, niet uit aggressie. Anders zou hij vast gewoon aanvallen en er los door gaan.
En dat vraagt wat tijd...
Je mag ook niet vergeten dat hij niet zo jong meer is. En hij is ook de oudste in de groep, maar wel de nieuwe. Dat moet ook niet gemakkelijk zijn want dat rijmt eigenlijk niet...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Bedankt Valerie voor deze geruststelling!! Ik weet helaas heel weinig over zijn achtergrond, het asiel vertelde me dat hij is gevonden en toen naar het asiel is gebracht, hij staat dan ook geboekt als zwerfdier.
Nu je het zegt, misschien is hij wel geslagen of heeft hij negatieve ervaringen met mensen, dat kan natuurlijk. Hij kan wel aanhalig zijn, dan loopt hij langs mijn benen en wil hij geaaid worden.
Ik zal hem absoluut de tijd geven!!
En ook niet meer met mijn handen boven zijn hoofd komen, ik denk dat je gelijk hebt en dat hij dat eng vindt!!
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

Lovecat
Jaguar
Jaguar

Bericht door Lovecat »

Is Mack nog wel benaderbaar voor de andere katten? Bella mocht toch wel in zijn buurt komen? Of gromt hij daar nu ook tegen?

Het is ook wat inderdaad; van zo lang asiel naar een huis vol mensen, kinderen, honden en andere katten, en hij is er pas zo kort...
Ik denk dat wat Valerie zegt een heel plausibele verklaring is voor Mack's gedrag! Het enige andere wat ik me kan bedenken is dat Mack misschien niet zo lekker is, misschien pijn heeft? Dan willen ze ook wel eens de rust opzoeken en grommen als je in de buurt komt, maar het eerste lijkt mij logischer in deze situatie.

Succes!
*Dexter & *Mosa
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Mack is erg benaderbaar voor de andere katten!! Ik vind hem vrij cool om het zo maar te zeggen.
Ik denk dat jullie beide gelijk hebben, ik maak me te gauw zorgen denk ik.
Hij gromt niet als je in de buurt bent, vandaag heeft hij nog niet gegromd behalve naar de honden dan. Dus ik vermoed ook niet dat hij pijn heeft.
Ik heb met zoonlief goed afgesproken dat hij hem met rust moet laten, behalve als Mack vanuit zich zelf naar hem toekomt :-P
en kipjes Kayla en Lucy

pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Komt wel goed. ;-)
Op die manier zal hij wel snel vertrouwen krijgen dat er van hem niets verwacht wordt en dat hij gewoon zichzelf mag zijn. Geen druk ;-)
Dan kan dat toch niet anders dan op zijn pootjes terechtkomen?
Bij konijnen is dat ook zo, moet je vaak voorbijlopen en gewoon zachtjes praten om hem te laten merken dat niet steeds iets van hem wil. Maar Mack is niet zo bang als een bang konijn natuurlijk. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Hihi, hij leek gisteren wel een beetje op een bang konijn toen hij zich achter de stoel verstopte... ;-)
Maar je hebt gelijk, hij moet er nog vertrouwen in zien te krijgen.
Ik vermoed toch dat hij geen positieve ervaringen heeft gehad met mensen of dat hij een keer goed op zijn kop heeft gehad.
en kipjes Kayla en Lucy

Aziraphale
Poema
Poema
Contacteer:

Bericht door Aziraphale »

Lieve Anne,

Ik geloof oprecht dat het goedkomt met Mack!
Hij reageert hartstikke goed op de katten, trotseert de honden, komt knuffelen, speelt...
Hij is nog geen week bij je ;) Die lieve Mack heeft geen idee wat hem nu overkomt ;) Volop aandacht (mss soms iets te veel qua goed bedoelde enthousiasme van je zoon ;))! Bo zit ook onder de bank zodra er kinderen over de vloer zijn en met hem willen spelen, terwijl hij geen hele bange kat is verder.

Het komt echt goed, het klinkt nu na zes dagen al hartstikke goed joh!
Dikke knuffel!!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Dank Corine, ik ben al weer gerustgesteld :-P
Ik mag eigelijk helemaal niet klagen!!

Mack lag gisteren zo lief bij manlief. Hij leunde deels op de leuning van de bank en deels op zijn schoot. Daarvoor zag ik hem kneedbewegingen maken en daar was ik erg blij om!!
en kipjes Kayla en Lucy

Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Ik begrijp je ongerustheid hoor ;)
Ik zelf zou dat ook hebben! :-P

Maar het komt vast allemaal goed, met nog wat meer tijd en geduld :-)
En als ik lees hoe hij bij je man op schoot ligt, ben ik daar nog meer van overtuigd!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ja ik heb me weer veels te druk gemaakt!! Ook over gisteren, dat hij wel een klap zou krijgen door het lawaai en het opsluiten op een kamer maar het is allemaal voorspoedig verlopen :-P
Toen ze de muur aan het uitzagen waren ( wat een lawaai zeg :shock: ) lag Mack niet onder het bed zoals ik had verwacht maar gewoon bovenop het bed siesta te houden :grin:
en kipjes Kayla en Lucy

Catfish
Tijger
Tijger

Bericht door Catfish »

Geweldig, wat een coole kat joh! 8-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie