Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
mjverrijp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 feb 2011 19:20

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door mjverrijp »

ik heb geen ervaring met hartproblemen bij katten, wel heeft Sophietje ook een hartruis, wat vaak een complicatie is bij nierfalen volgens mijn da.
hier doen wij verder niets aan. het verergert niet of zo.
Vanmorgen was ik bij de da voor fortekor. de assistente vroeg hoe het ging etc. Ik vertelde dat ik niet ontevreden ben, alleen dat ik graag zou zien dat ze wat dikker was.
Zij zei dat ik rekening moest houden met haar leeftijd, oude katjes eten niet zoveel meer en zolang ze niet afvalt moest ik er niet zo erg op letten. Sophietje krijgt van mij regelmatig kleine beetjes, anders laat ze de helft staan en eten de anderen haar eten op, die zitten altijd te wachten tot zij klaar is met eten en eten dan de rest op.
Er staan wel ook altijd brokjes.

Wat betreft schuldgevoelens, dat heeft inderdaad weinig zin. helpt je kat ook niet, bij sophietje waren haar waardes in februari nog vrijwel normaal , een maand later lag ze aan het infuus omdat haar waardes zo ontzettend hoog waren. Gewoon geen tijd gehad voor schuldgevoelens of had ik dit of dat maar gedaan

Gr ina
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

@Annet, ik heb Casper destijds 2x Cyproheptadine gegeven, ik was blij dat jij vertelde dat het de ureum door de cypro verhoogd wordt, ik ben er meteen mee gestopt.
Buiten het spuitjes voeren eet Casper gelukkig zelfstandig brokjes.
Wat goed om te horen dat Noa lekker fit is :grin:

@Patiani;Als jij je Italiaantje 200ml infuus geeft ; prik je dan op 1 plek in zijn lijfje

@Melanie; ik duim voor je dat de bloeduitslag goed is :wink:

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Luciënne: ik geef 2x per dag 100 ml, dus prik ik 2 x.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef: Hij had dus al verlaagde nierfunctie maar nog niet waarneembaar, maar lagen die waarden dan gewoon midden in het interval van de toegelaten waarden? Of toch dicht bij de bovengrens?
Ik weet dat dat interval 'normale variatie' weergeeft, maar ik zou toch verwachten dat de waarden al tegen de bovengrens zouden gaan liggen...
@Valerie: nieren hebben een geweldige overcapaciteit en dat functieverlies wordt net zo lang gecompenseeerd, totdat er niks meer te compenseren is en de reservecapaciteit op is. dan pas zie je de waardes bij het bloedonderzoek teruglopen en dat is als al 3/4 van de nierfunctie is uitgevallen. maar dit is de situatie bij chronisch nierfalen. ik weet niet of je met urine-onderzoek in dat beginstadium die gegevens wèl boven water krijgt...
ergens zag ik dat jij aangaf dat een kat met één nier niet overleeft en dat is dus niet zo.
nierfalen komt ook voor bij andere ziektes (PKD bijvoorbeeld) en daar heb je functieverlies door cystevorming en werkt het anders, vandaar die torenhoge creatininewaardes, die je bij de chronische nierfalers op die manier geloof ik niet tegenkomt.
en dan is er ook nog acuut nierfalen, waarbij waardes ineens torenhoog kunnen zijn. onmiddellijk paar dagen infuus is als je er snel bij bent de enige behandelmanier, maar de nierfunctie is erna blijvend behoorlijk aangetast. bij sommige gevallen lukt het bij acuut nierfalen wèl een kat stabiel te krijgen met het juiste nierdieet en medicatie (en discipline). onze poes Mies is zo'n geval, haar waardes zijn afgelopen twee jaar licht verbeterd en we hopen dat we haar nog heel lang stabiel kunnen houden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door pearlsofpassion »

Nee nee, Adriana, dat een kat met 1 nier niet overleeft heb ik nooit gezegd.
Dat ze dan meer kans heeft om sneller ook nierfalen te ontwikkelen en daar dan ook sneller aan te sterven, dat wel.
Je plaatst die kat tenslotte wel op de helft van haar normale capaciteit. En zoals jij altijd zegt: de nieren zijn bij een kat al zo kwetsbaar...

Ik zou dus niet zeggen dat een kat met maar 1 nier een evengrote levensverwachting heeft als met 2 nieren, nee dat niet. Maar overleven zal ze vast nog wel een tijdje (tenzij ze zelf al wat nierfalen heeft maar dat het nog niet waargenomen wordt.... maar dan is de acceptor ook niets geholpen...)

Maar je ziet het dus echt niet in een bloedonderzoek tenzij het al te laat is.... :-(
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

@Valerie: even teruggelezen en sorry! dat heb je indd niet geschreven, ik heb nier voor niet aangezien en te snel gelezen ...
helaas weten ze nog altijd niet waardoor oudere katten op den duur chr nierfalen gaan ontwikkelen, ik zelf denk toch overbelasting..
k weet trouwens niet of een kat met éen nier dus sneller chr nierfalen ontwikkelt. als de omstandigheden goed zijn en het voer in orde dan denk ik dat je zo'n kat stabiel zou kunnen houden..
en ik zal eens proberen uit te zoeken of je via urine-onderzoek eerder indicatie krijgt dat de nieren niet goed functioneren, dus nog voordat dit bij bloedonderzoek zichtbaar is.
hier heb ik met de bengels en ook met Enzo preventief al gekozen voor voer met licht verteerbaar en lager eiwitgehalte. ook al omdat het ras rus kwetsbaar is op de nieren.. (maar Enzo en ook MoMo waren/zijn sterke katers met zeer gezonde nieren..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Zuri »

Hallo allemaal,

Ik wil voorzichtig even juichen. Hoewel ik het liever voor me hou om te voorkomen dat het weer slechter gaat, wil ik toch van de daken schreeuwen dat het hartstikke goed gaat met Zuri! Hoewel hij een paar weken terug in gewicht was teruggevallen naar 3,8 kg (laagste ooit), is hij de laatste weken en vooral dagen super goed! Hij eet goed (en vraagt steeds om meer), voelt weer steviger en heeft weer een hele mooie vacht. En... hij woog gisteravond maarliefst 4,1 kg! :edance:

Het lijkt er dus op alsof hij de tijd nodig had om te wennen aan de medicijnen en het dieetvoer (en dus het apart eten van de rest en als ik niet thuis ben geen eten hebben). En nu maar hopen dat het heel lang zo goed blijft gaan. :epray:
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Gefeliciteerd Sandra en vooral gefeliciteerd Zuri!! :mmwhistle:

Heerlijk hè, wanneer je katten het goed doen. Dat geeft zo'n rust (alhoewel rust.........Noa maakt er steeds meer een gewoonte van om 's morgens en 's avonds een uurtje door het huis te razen. En ze is zo ontspannen. Blijft gewoon rustig op het aanrecht zitten terwijl ik haar eten geef, mijn man hoeft niet meer te assisteren en wanneer ze slaapt, zie je hoe relaxed ze is. Wat een wonderpilletjes!).

Ga je nu ook nog testen op PKD of binnenkort weer bloed laten prikken?
Ik hoop met je dat ze nog tien jaar zo goed blijft en op gewicht (precies hetzelfde gewicht als Noa op dit moment; die krijgt toch een zware kont :lol: )
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Zuri schreef: Het lijkt er dus op alsof hij de tijd nodig had om te wennen aan de medicijnen en het dieetvoer ..:
goeie berichten en dat is fijn om te lezen. ;-) :grin:
Sandra schrijft iets erg belangrijks: ook een nierfaalkat moet worden ingesteld op speciaal voer en medicijnen en evtl aanvullende verzorging.
en dat kost weken en zeker geen dagen.. die stofwisseling moet zich aanpassen en daarmee allerlei andere processen in dat lijf en de gevolgreacties. dat red je niet in een etmaal..
en soms moet je lang zoeken naar voer dat het beste past, wordt geslikt en goed wordt verteerd en opgenomen. je kunt vaak niet kopiëren wat bij een ander goed werkt, bedoel ik.
en ik denk, en daar hebben Annet en Patiaan-baasje en andere infuusgevers/sters veel meer ervaring mee, ook de hoeveelheid, tijdstip en frequentie is voor iedere nierfaalkat anders.
:pdtura1: maar we hebben hier langzamerhand een groepje succeskatzels en daarmee kunnen toekomstige baasjes hun niet zo enthousiaste da missch wat makkelijker over de streep trekken., hihi!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Zuri »

Cerna schreef:Gefeliciteerd Sandra en vooral gefeliciteerd Zuri!! :mmwhistle:

Heerlijk hè, wanneer je katten het goed doen. Dat geeft zo'n rust (alhoewel rust.........Noa maakt er steeds meer een gewoonte van om 's morgens en 's avonds een uurtje door het huis te razen. En ze is zo ontspannen. Blijft gewoon rustig op het aanrecht zitten terwijl ik haar eten geef, mijn man hoeft niet meer te assisteren en wanneer ze slaapt, zie je hoe relaxed ze is. Wat een wonderpilletjes!).

Ga je nu ook nog testen op PKD of binnenkort weer bloed laten prikken?
Ik hoop met je dat ze nog tien jaar zo goed blijft en op gewicht (precies hetzelfde gewicht als Noa op dit moment; die krijgt toch een zware kont :lol: )
Heerlijk he! Het geeft inderdaad rust en ik geniet er ontzettend van als hij zich zo goed voelt! Ik ben blij dat dat ook geldt voor jouw Noa.

Ik heb alweer even geleden besloten dat ik geen echo-onderzoek ga doen op PKD. Ik weet bijna 100% zeker dat het inderdaad PKD is en de bevestiging voegt naar mijn mening niet zo heel veel meer toe. De behandeling is immers niet anders en buiten dat wil ik niet de griebels krijgen door allerlei enge blazen in zijn niertjes te zien. Ik wil gewoon kijken naar hoe het nu gaat en het gaat nu goed. En hoe langer ik van hem kan genieten hoe beter :-)
Ook het bloedonderzoek laat ik voorlopig even voor wat het is. Ik merk aan hem dat het beter gaat, maar of dat in zijn waarden terug te vinden is is natuurlijk maar de vraag. Een PKD-er kan immers hele hoge waarden hebben en zich nog redelijk voelen. Voor mij gaat het niet om de nummers maar om de kat (zoals ik heel terecht regelmatig terugzie in dit forum)!

Ik = blij :grin:
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Ik kan dat heel goed begrijpen Sandra dat je blij bent.
Zou zeggen lekker van genieten en goed in de gaten houden. Zodra je het idee hebt dat het minder gaat kun je bij de da aan de bel trekken.

Vind het erg fijn om zulke goede berichten te lezen hier.

@Adriana hoe is het met jou katten?
mjverrijp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 feb 2011 19:20

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door mjverrijp »

Heerlijk Sandra, dat het goed gaat, ik weet precies hoe het voelt. Het kan je inderdaad zo blij maken als ze zich goed voelen.
Als je noa zo zoet rennen, moet je daar toch wel vreselijk van genieten, Annet.
Ik betrap mij er ook altijd op dat ze alles mag van mij, hoe ondeugend ze ook kan zijn.
(en dat is ze soms nog steeds)

Het gaat hier ook nog steeds naar alle tevredenheid. eet redelijk, zeker nu het weer wat minder is, is ze meer binnen.

Ina
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Goed zo mooi Birmaantje Zuri :eclap:
Momenteel gaat het met mijn Birmaantje Casper ook goed. Ik ga proberen pas morgenavond een onderhuidsinfuus te geven (de laatste was afgelopen maandagavond). Het zou fijn zijn als hij zich fit blijft voelen met 1x in de 3 dagen infuus.
Ik ben nu al zenuwachtig hoe Casper zich morgen voelt....... Ik kom om 18uur thuis.

Ik heb ook besloten geen bloed te laten prikken zolang hij zich goed voelt.
Hij krijgt tenslotte alles wat goed voor hem is en meer kan ik niet doen, ik weet dat de bloedwaarden kunnen variëren en ik wil mijzelf niet onnodig ongelukkig maken...

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Melanie, heb je de uitslag al? En hoe gaat het nu met Boris?
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Hier vandaag alle reden voor een feestje: Patiaan wordt vandaag 12!!! :birthday: In november 2010 dachten wij niet dat hij dit zou halen, des te meer reden om hier even bij stil te staan. Werd zojuist gewekt door een spinnende kopjes gevende kat, hij voelt zich dus duidelijk in een feeststemming ;-) Vrouwtje ook weer blij :-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Plaats reactie