Hangbuik bij kitten (4 weken)

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
moekie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mei 2011 21:48

Hangbuik bij kitten (4 weken)

Bericht door moekie »

We hebben een nestje van 3 kittens en het poesje daarvan heeft een flinke hangbuik (vandaag 4 weken oud). Eerst dacht ik dat het kwam omdat ze nog niet zoveel kracht in haar achterpoten heeft en daarom met haar buik op de grond komt. Maar inmiddels loopt ze beter, maar haar buik blijft flink hangen, ook in vergelijking met haar 2 broertjes. Moet ik daar iets mee? Ik lees ook over navelbreuken, maar dit is toch een flinke hangbuik en niet een 'bobbeltje'. Verder gaat het wel goed met haar, komt goed aan en is redelijk nieuwsgierig aan het worden. Niet zo bijdehand als haar broertjes, maar vrouwtjes zijn misschien wel wat meer op hun hoede ... Weet iemand wat dit kan zijn?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Hangbuik bij kitten (4 weken)

Bericht door Ilone »

Hm, het zou kunnen zijn dat hij wormen heeft..
Maar kan ook zijn dat het niet goed gaat met de ontlasting.
Ik zou toch even de DA raadplegen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
moekie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mei 2011 21:48

Re: Hangbuik bij kitten (4 weken)

Bericht door moekie »

Ik heb haar met 3 weken oud wel ontwormingsmiddel gegeven, kan het gebeuren dat dat niet aanslaat? Wat betreft ontlasting zie ik nog helemaal niets gebeuren, bij geen van de drie kittens. Ze tonen wel steeds meer interesse als ik eten neerzet, maar tot nu toe drinken ze alleen een beetje water op de voerplaats. Moeders maakt nog geen enkele aanstalten in 'kattenbakles' ;-)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hangbuik bij kitten (4 weken)

Bericht door MarjanR »

Kittens hebben op week 4, 6, 8 en week 12 een wormenkuur nodig.
Daarna elke maand tot ze 6 maanden zijn.

Ontlasting wordt nu nog door moeders geregeld tot de kittens vast voer krijgen, dan "stuurt" moeders ze naar de kattenbak ;)

Als het je niet bevalt zou ik gewoon de telefoon pakken en de da bellen.
Misschien heeft het meidje wel een probleempje met haar darmen.
Een navelbreukje geeft geen hangbuik inderdaad, dat is gewoon een klein knobbeltje die je met je vinger zo naar binnen kunt drukken. (kan gelijk met de sterilisatie verholpen worden).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hangbuik bij kitten (4 weken)

Bericht door pearlsofpassion »

Ze heeft het nog niet zo lang dan?

Aangezien je zegt dat ze op 3 weken ontwormd zijn, ben je er toch mee bij een DA geweest? En toen was het nog niet?
En ze heeft nog helemaal niets anders gegeten dan moedermelk?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
moekie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mei 2011 21:48

Re: Hangbuik bij kitten (4 weken)

Bericht door moekie »

Ik heb de ontworming zelf gehaald bij de da, dus niet met de kittens erbij, En de da adviseerde met 3 - 5 - 7 weken te ontwormen, vandaar dat ik er al mee begonnen ben.
Ze heeft volgens mij altijd al de hangbuik gehad, in ieder geval sinds ze een beetje kan lopen en ik haar buik zie hangen.

Ze heeft inderdaad nog niets anders gegeten dan moedermelk, net als haar broertjes. Ik zet het wel allemaal voor ze neer, maar er wordt hoogstens aan geroken. Voor de zekerheid heb ik de kittens laatst nog gewogen en ze zitten allemaal goed op gewicht (tussen 400 en 440 gram). Morgen maar even de da bellen.
joske2
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2011 11:44

Re: Hangbuik bij kitten (4 weken)

Bericht door joske2 »

Hallo...
Ik heb ook twee kittens met een 'hangbuikje' (het nestje betaat uit 2 kittens). Ze zijn nu 5,5 weken oud. Het heeft zeker niets met wormen te maken, moederkat is tijdens de zwangerschap nog ontwormd en de kittens zijn ook ontwormd. Bovendien ziet een wormenbuikje anders uit, dan lijken ze gewoon een beetje dikker met een bol buikje. Bij mijn kittens lijkt het alsof ze een hangzakje hebben, net alsof er teveel huid zit. Ze zijn levendig, groeien goed en verder gaat het prima. Drinken wel nog steeds bij de moeder, ruiken wel aan de brokjes maar nemen er nog niet echt wat van.
Ik laat me verrassen of er nog meer mensen zijn die dit hebben of herkennen en wat ze ervan zeggen.

groetjessssssssssss
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hangbuik bij kitten (4 weken)

Bericht door Adriana »

ja, er lopen hier twee katers rond van net een jaar en ze hadden en voor een deel hebben een soort van hangbuik, zeker als ik dat vergelijk met de stroomlijn van de onderbuik van de derde kater van 7. de bouw van de ene kater is absoluut rank en licht maar de andere, Maks is zwaar en fors. Bolle, slankie is precies zijn moeder, bij Maks vermoed ik dat hij gaat uitgroeien tot een erg groot beest.
uit uitgebreid echo-onderzoek weet ik dat alles daar binnen bij beide katers in orde is.

Afbeelding
dit is de slankste, Bolle en je ziet een ruime huidplooi vanaf zijn achterpoten naar zijn navel en als je dat vastpakt, dan zit er niks in.
in het begin vond ik het een vervelend gezicht, het is ook zo dat het in de loop van de maanden aan het bijtrekken is. één van de katers heeft matig overwicht of is stevig van bouw of beide en ook dat laat ik voorlopig een beetje gaan zolang ze toch nog wel hard in de groei zijn.
dat gaat in vlagen en zo rond hun tweede verjaardag zal alles wel een beetje uitontwikkeld zijn en ik heb de indruk uit wat ik de afgelopen maanden heb gezien, dat die buiken tegen die tijd veel minder zullen 'hangen'.
maar ze zullen niet zo strak in het bontvel gaan zitten als Enzo, denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
moekie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mei 2011 21:48

Re: Hangbuik bij kitten (4 weken)

Bericht door moekie »

Inmiddels is het kitten 7 weken oud en heeft nog wel een beetje een hangbuik, maar niet meer zoals met 4 weken. Ziet er een stuk beter uit, maar echt gestroomlijnd zal ze niet worden ;-) Verder ontwikkelt ze zich erg goed, dus ik maak me er niet meer echt druk om. Over twee weken naar de DA voor de 1e inenting, ben benieuwd wat ze er dan van zegt.
Bedankt voor jullie reacties, fijn om te lezen dat anderen het ook hebben.
Plaats reactie