Poes gromt constant naar kater

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Barb
Huiskat
Huiskat

Poes gromt constant naar kater

Bericht door Barb »

Ik heb een maine coon poes van 4 jaar, een half jaar geleden is daar een heilige birmaan katertje bij gekomen. In eerste instantie ging dat prima, en werd hij natuurlijk af en toe 'gecorrigeerd' werd door de volwassen poes. Toen het katertje een maand of 5/6 was (nu 8 maanden) liet hij zich niet meer zo makkelijk door haar de les lezen, was niet meer onder de indruk van een tik en besloop haar vaak vanuit een hinderlaag.
De volwassen poes is normaal erg zachtaardig maar is toen best veel gepest door hem. Nu pest hij haar stukken minder, maar wordt de volwassen poes steeds boos als hij maar bij haar in de buurt komt. Grommen en weglopen, terwijl hij eigenlijk niets doet.
Ze eten nog gewoon samen en slapen 'snachts ook naast elkaar maar los van die situaties is het niet echt gezellig. Een verschil is misschien ook dat de volwassen poes sinds een maand de tuin in gaat (trappetje aan het balkon gemaakt), heeft iemand een idee over hoe we hier mee om kunnen gaan? Katertje is overigens nog niet gekastreerd!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Poes gromt constant naar kater

Bericht door pearlsofpassion »

Laat je kater dan eens direct casteren!
Natuurlijk 'pest' hij de poes, hij kan er ook niet aan doen dat zijn natuurlijke driften opspelen!
En natuurlijk wil de poes daar niets van weten, hoe zou je zelf zijn!
Daarna 6 weken afwachten tot de hormonen uit zijn lichaam zijn. En als je dan nog steeds een probleem, hebt, kom dan nog maar eens raad vragen.

Los daarvan, spelen ze wel eens samen? Zoals stoeien? Het leeftijdsverschil is natuurlijk wel redelijk groot, en kittens zoals je kater moeten eigenlijk met soortgenootjes kunnen spelen. En als de poes dat niet uit zichzelf doet, wil dat niet zeggen dat hij dat zo snel opgeeft... Dat is dus ook maar heel normaal gedrag...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Rustig Valerie, rustig ;) :-P

Maar, ze heeft wel gelijk.
Dat de kater de poes "pest" komt hoogstwaarschijnlijk door zijn hormonen.
Hoogstwaarschijnlijk, ik weet het eigenlijk vrij zeker.
Ik denk dat wanneer de kater geholpen is, het probleem grootendeels is opgelost.
Misschien niet direct, want de poes is natuurlijk op haar hoede.
Maar als zijn gedrag veranderd, hopelijk draait de poes dan een beetje bij.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Barb
Huiskat
Huiskat

Bericht door Barb »

Jammer van je toon, ik stel slechts een vraag.

Wij denken erover om met de kater een nestje te nemen, vandaar dat hij niet gekastreerd is. Het gaat wel redelijk, soms gaat het wel ok samen, soms is volwassen poes boos. Ik heb niet per se de indruk dat hij zijn lusten op haar botviert maar meer dat hij echt wil spelen. Hoe dan ook niet leuk voor de poes, ze spelen nooit samen, waardoor die kleine natuurlijk ook gefrustreerd raakt. Hij mauwt ook veel de laatste tijd, en dat is dan echt aandacht vragen, dus best zielig!
Ik zal de dierenarts ook eens om raad vragen.
Bedankt in elk geval.
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Hm, is er een speciale reden dat je een nestje wilt?
Waarom ik dat vraag, is omdat de asiels elk jaar weer uitpuilen van de katten en kittens.
En in feite draag je daar je steentje aan bij met het nemen van een nestje.
Voor elke kitten die jouw poes baart, blijft er weer eentje in het asiel zitten.

Sorry, maar je zult hier op het forum niet veel ondersteunign krijgen voor het nemen van een nestje ;)

Is poes eigenlijk wel geholpen??
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Lovecat
Jaguar
Jaguar

Bericht door Lovecat »

Barb schreef:Ik heb een maine coon poes van 4 jaar, een half jaar geleden is daar een heilige birmaan katertje bij gekomen. In eerste instantie ging dat prima, en werd hij natuurlijk af en toe 'gecorrigeerd' werd door de volwassen poes. Toen het katertje een maand of 5/6 was (nu 8 maanden) liet hij zich niet meer zo makkelijk door haar de les lezen, was niet meer onder de indruk van een tik en besloop haar vaak vanuit een hinderlaag.
De volwassen poes is normaal erg zachtaardig maar is toen best veel gepest door hem. Nu pest hij haar stukken minder, maar wordt de volwassen poes steeds boos als hij maar bij haar in de buurt komt. Grommen en weglopen, terwijl hij eigenlijk niets doet.
Ze eten nog gewoon samen en slapen 'snachts ook naast elkaar maar los van die situaties is het niet echt gezellig. Een verschil is misschien ook dat de volwassen poes sinds een maand de tuin in gaat (trappetje aan het balkon gemaakt), heeft iemand een idee over hoe we hier mee om kunnen gaan? Katertje is overigens nog niet gekastreerd!
Ik zou je adviseren het katertje te castreren als ik je verhaal zo lees, maar dan lees ik dat je een nestje wilt... Ik denk dat je op dit moment het gedrag van je kater voor lief moet nemen. Als je hem niet castreert, is dit gedrag te verwachten en kun je het hem niet kwalijk nemen... Dit is voor zowel je kater als poes een onaangename situatie lijkt me en ik denk dat 'we' naast het advies van castratie weinig voor je kunnen betekenen...
*Dexter & *Mosa
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Nou nou, Valerie... gaat ie lekker wijffie?

Barb, ik ben het ook eens met bovenstaande reacties.
Echter, je bent niet de enige die een nestje wil laten komen.
En als je je katertje goed laat testen en de aanstaande ook en je krijgt daar een mooie bloedlijn van.
Tja, wie ben ik om te oordelen. We blijven in een wereld leven waarin vraag is en daar ook aanbod willen geven (met als doel geld maken natuurlijk).

Wat je zou kunnen doen, toen ik je berichtje las bedacht ik me dat, is er een vriendje voor je katertje bij nemen.
Want het kan zomaar zijn dat je kleine vent zich verveeld en je main coon daar weinig trek in heeft.
Om hem uit haar haar te halen zou je een vriendje erbij kunnen nemen.
Tja, je krijgt dan wel territorium drang. Dus een poesje (en die dan wel tijdig steriliseren) uit een asiel zou perfect kunnen werken.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ben het met Natasja eens.

Je probleem is heel waarschijnlijk te wijten aan het niet gecastreerd zijn. Al zou een maatje voor de jongste natuurlijk ook kunnen helpen, als de oudere niet met hem wil spelen. Dat ken ik ook hier en daarom heb ik ook Luis erbij gehaald. Werkt prima.

De kans is dan wel groot dat je problemen krijgt met je poes. Als ze solo-kat is zal ze hem niet in de buurt accepteren terwijl ze haar nestje heeft. Dan moet je ze dus kunnen scheiden, of de kans zit er in dat de poes het niet veilig vind en haar kittens iets doet. Het schijnt trouwens dat katers bij kittens altijd een risico zijn...

Verder hoop ik dan dat je katten getest zijn op alle erfelijke ziekten en dat je alle voorbereidingen neemt zoals echt fokkers dat doen. Je kan je ook best aansluiten bij een fokkersvereniging.
Als je 'zomaar' in het wilde weg een nestje neemt, kan je er beter niet aan beginnen.

Maar als de problemen met de kater zich niet oplossen met een extra vriendje, dan zal het toch aan zijn hormonen te wijten zijn, en waarschijnlijk gaan die zowiezo nog opspelen. Zo rond anderhalf jaar worden die erg actief bij katers.
En als dat zo is, dan is castratie de enige oplossing. Spijtig, maar dat is dan zo. Een dier kan je niet kneden zoals je dat graag zou willen, het is zoals het is...

Edit: Marjan, mijn eerste reactie was wel toen er nog geen sprake is van een nestje.
Ik ben ook niet zo tegen kruisingen en als het gedaan wordt als raskatten vind ik dat even goed als raszuiver fokken. Maar dan wel goed weten wat je doet!
Als je enkel het probleem leest, en dan afkomt met een ongecastreerde kater, dan is dat wel een nogal voor de hand liggende oplossing.
Als je echter met een kat wil fokken, dan duiken er altijd ongemakken op waar je niet omheen kan. Dat weet ik ook. Maar als je niet wil fokken vind ik het schandalig om een kat daaraan bloot te stellen, en daarom reageerde ik zo stomverbaast...

Ik had echt zo iets van: ja, los dat dan op :roll: .
Sorry daarvoor dan... Was een impulsieve reactie, dat geef ik toe.
Maar ik blijf erbij dat als er geen bewust kittens van hem verkregen moesten worden, er geen enkele reden was om hem ongecastreerd te houden...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 24 mei 2011 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Barb
Huiskat
Huiskat

Bericht door Barb »

Kijk, daar heb ik tenminste iets aan!
Ik snap dat er veel mensen rondlopen die geen verantwoordelijkheid nemen voor hun dier, maar dat ben ik niet. Uiteraard ben ook ik een liefhebber en niet iemand die kittens graag in een asiel ziet, dus dat gaat ook niet gebeuren.
Ik denk dat het dus zaak is om zo snel mogelijk een nestje te realiseren zodat hij daarna gecastreerd kan worden! Ik ben geen fokker, 1 nest is genoeg. Het gaat me ook zeker niet om geld, dan had ik wel allerlei dekkaters en poezen genomen :)
Ik wil natuurlijk ook niet dat de volwassen poes er ongelukkig door wordt.
Een kat erbij, poeh, dat is ook nogal een keuze! Ik denk dat ik beter gewoon niet te lang kan wachten.

Bedankt voor de reacties in elk geval
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ja kan misschien 1 van de kittens houden als vriendje voor hem?
De kans bestaat wel dat hij dat gaat blijven missen als de poes niet met hem wil spelen. Dus je zal er hem vast een groot plezier mee doen, en haar vast ook. Dan wordt er niet meer aan haar staart gehangen. :lol:

Ik zou haar ook maar zo snel mogelijk krols laten worden als je alle noodzakelijke maatregelen en testen gedaan hebt. Het is in mijn ogen wel belangrijk het goed te doen zoals fokkers dat doen.
Ik zou ook iemand zoeken die ervaring heeft en je kan bijstaan, niet alle DA'n hebben ervaring met bevallingen, daar zou ik ook mee opletten.
Verder is het voor haar ook beter om zo snel mogelijk geholpen te kunnen worden (ze zit nu vast op de pil en dat is ook heeel erg slecht voor haar gezondheid). En het is de leeftijd van de poes die belangrijk is, de kater moet gewoon vruchtbaar zijn...
Al zal hij misschien eerst wat moeten oefenen.. :lol:
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 24 mei 2011 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Barb
Huiskat
Huiskat

Bericht door Barb »

Overigens: het nestje komt niet bij mij thuis, maar bij andere mensen met een damespoes. mijn volwassen poes is al lang gekastreerd , was ook bij een fokker als dekpoes maar kreeg steeds baarmoederontsteking. En kon derhalve ook het veld ruimen.
Barb
Huiskat
Huiskat

Bericht door Barb »

Ja dat denk ik ook, dat ik hem er een groot plezier mee zou doen, dat is natuurlijk het overleggen met de partner waard :)
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ah, ok. Dat verandert de zaak weer natuurlijk.

Is die poes ook een heilige birmaan?
Want als dat een htk is, vind ik het weer geen goed idee...Daarvan zijn er echt wel genoeg! Ook met een kortharig ras zou ik niet doen, want veel kans dat je aan zijn kittens helemaal niets van hem terugziet, behalve misschien de points...
En dat van die testen blijft hetzelfde natuurlijk...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 24 mei 2011 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Lovecat
Jaguar
Jaguar

Bericht door Lovecat »

Bedenk je wel dat als je een maatje voor je kater erbij neemt, het acceptatieproces ook bemoeilijkt kan worden omdat je kater niet gecastreerd is? Zo'n kater heeft veel hormonen door zijn lichaam gieren en heeft meer territoriumdrang.

Edit;
Een verschil is misschien ook dat de volwassen poes sinds een maand de tuin in gaat
Ja, dit zou ook een rol kunnen spelen, jouw poes ruikt niet meer naar het 'thuisfront' als ze thuiskomt, dus zal je kater even vijandig reageren op haar. Dit is niet het hoofdprobleem, maar dit speelt ook mee in de interactie tussen kater en poes denk ik..
Laatst gewijzigd door Lovecat op 24 mei 2011 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
*Dexter & *Mosa
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ja, hij moet natuurlijk eerst gecastreerd worden...
Plaats reactie