Aanval van extreme zwakte na overgeven/diarree
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Re: Aanval van extreme zwakte na overgeven/diarree
Puur vreet hier alleen Timo het. Dus ik blijf mengen en dan gaat het braaf naar binnen. 100 gram Carnibest op 200 gram Animonda blik.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
- pearlsofpassion
- Tijger
Ah, dan heb ik jouw reactie verkeerd begrepen...
Sorry...

Sorry...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
waar moet het voer voor Kiki aan voldoen?ines schreef: Heeft hier trouwens iemand ervaring met de Hills d/d (of z/d) of de Royal Canin limited ingredients? Beide hebben een versie 'wild+erwten' als eliminatiedieet en ik zou één van beide wllen vragen aan de DA.
redelijk kh-arm begrijp ik en het minimum voor brokjes is 15% maar dat kun je altijd met caninsuline opvangen.
haar nierwaardes zijn sterk verbeterd en dat lijkt dus iets minder problematisch.
niet al te vet en geen kip?
ik heb hier gezocht en heb Almo holistic zalm, 30% eiwit, max 15% kh's en niet erg vet, kijk ff naar de analyse bij Zpls. staat hypoallergeen bij de omschrijving maar ik weet niet of dat bij jullie werkt/helpt ......
heb dit voer en Almo holistic kip ooit bij Enzo doorgemeten: 0/+3/+6/+9 en de rijst gaf geen gluco uitschieters.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 4#analysis
kan je er wel wat van opsturen om te proberen..
Hi,
bedankt allemaal. Het is een bewogen nacht geweest want Kiki is volop in hypo gegaan.
Ik veronderstel dat het is omdat de Orijen & Porta korrels granenvrij zijn.
Ik heb haar dan maar wat 'junkfood' opgegeven (blik van aldi) en ook RC Growth korrels, beide vol met koolhydraten die ze op dat moment nodig had. Ze is er wel mooi doorgekomen en staat opnieuw op normale waarden.
Ik ga haar nu stilaan overschakelen op de Hills d/d die ik vandaag bij de DA ben gaan halen: dat is een eliminatiedieet wat betekent dat het enkel 1 eiwitbron (hert) en 1 KH bron (erwt) bevat zodat we kunnen zien of Kiki allergisch is aan andere stoffen. Ik verdenk vooral kip en/of granen nu ze ook op de Porta darmproblemen beef hebben. En ook andere goede granenvrije voeders bevatten bijna allemaal kip... Ik zal zien hoe ze het op de Hills d/d doet en hoop dat haar darmproblemen overgaan. (die d/d zou trouwens geen sojaeiwitten mogen bevatten en dus wel goed zijn)
Wat betreft Carnibest: inderdaad slechts 1 van mijn 5 poezen wou het eten dus is het te moeilijk. Daarbij wil Kiki ook geen blikvoer eten zodat het mengen met Carnibest onmogelijk is. Ik heb het met haar korrels geprobeerd, maar vanzodra die wat vochtig zijn, laat ze ze ook staan. En zoals gezegd, met een suikerkat kan ik niet riskeren dat ze uren weigert te eten.
Groeten,
Ines
bedankt allemaal. Het is een bewogen nacht geweest want Kiki is volop in hypo gegaan.

Ik heb haar dan maar wat 'junkfood' opgegeven (blik van aldi) en ook RC Growth korrels, beide vol met koolhydraten die ze op dat moment nodig had. Ze is er wel mooi doorgekomen en staat opnieuw op normale waarden.
Ik ga haar nu stilaan overschakelen op de Hills d/d die ik vandaag bij de DA ben gaan halen: dat is een eliminatiedieet wat betekent dat het enkel 1 eiwitbron (hert) en 1 KH bron (erwt) bevat zodat we kunnen zien of Kiki allergisch is aan andere stoffen. Ik verdenk vooral kip en/of granen nu ze ook op de Porta darmproblemen beef hebben. En ook andere goede granenvrije voeders bevatten bijna allemaal kip... Ik zal zien hoe ze het op de Hills d/d doet en hoop dat haar darmproblemen overgaan. (die d/d zou trouwens geen sojaeiwitten mogen bevatten en dus wel goed zijn)
Wat betreft Carnibest: inderdaad slechts 1 van mijn 5 poezen wou het eten dus is het te moeilijk. Daarbij wil Kiki ook geen blikvoer eten zodat het mengen met Carnibest onmogelijk is. Ik heb het met haar korrels geprobeerd, maar vanzodra die wat vochtig zijn, laat ze ze ook staan. En zoals gezegd, met een suikerkat kan ik niet riskeren dat ze uren weigert te eten.
Groeten,
Ines
- Kattenbella
- Tijger
Ines, schrikken zo'n hypo! Ik heb dit ook wel meegegmaakt met mijn eigen suikerkat en mijn verzorgsuikerkat.
Ik lepelde er dan ook maar snel iets in totdat ze bijkwamen en meten. Het blijft moeilijk!
Vers (carnibest ) kan inderdaad moeilijk zijn, lang niet alle katten pikken dit. Ik ken mensen hier die het echt geprobeerd hebben en waar de katten het ook echt niet bliefden. Ik heb gewoon rare katten hier
Raadpleeg je dierenarts en kijk wat je kat echt wil.
Sterkte en succes met je suikerspinner!
Ik lepelde er dan ook maar snel iets in totdat ze bijkwamen en meten. Het blijft moeilijk!
Vers (carnibest ) kan inderdaad moeilijk zijn, lang niet alle katten pikken dit. Ik ken mensen hier die het echt geprobeerd hebben en waar de katten het ook echt niet bliefden. Ik heb gewoon rare katten hier

Raadpleeg je dierenarts en kijk wat je kat echt wil.
Sterkte en succes met je suikerspinner!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
onderstrepingen zijn van mij.castratenkoor schreef:Ooit grasprieten in kattenvoer zien zitten? Nou ik niet. Dan is het bewerkt.
Ik zal een aantal citaten plaatsen:
""Groente en fruit worden in de keukenmachine of sapcentrifuge helemaal fijn gemaakt, zodat de voedingsstoffen voor de katten bereikbaar worden. Katten kunnen de celwanden van planten niet verteren. Ze moeten opengebroken worden.""
citaat Barf natuurlijk van Irene Henkes en Ignit Bekken
Voor zover we weten bevatten groenten geen stoffen die de kat nodig heeft. Rauwe groente wordt door de kat in het geheel niet verteerd. Eet je kat graag wat groente geef hem dan zo af en toe wat gekookte groente door zijn dagelijkse maaltijd.
Dierenarts online citaat
Het tweede hoofdbestanddeel bestaat uit groenten die in een keukenmachine vermalen worden. De groenten die ze in de natuur binnenkrijgen bestaat uit voorverteerde darminhoud.
Citaat Centrum De Oase, Dorpsstraat 15b, 6731 AS Otterlo, tel. 0318-590403, info@holistischedierenartsen.nl ""
We hebben hier al eerder over gediscuseerd. Katten kunnen geen rauw gras verteren. Het enige wat je bereikt door het verknipt door hun natvoer te doen, is dat het voedsel sneller het lichaam verlaat.
Dat is alleen zinvol als ze wat verkeerds gegeten hebben.
Gezond kattenvoer er sneller uit te laten werken betekent helaas dat ze daardoor ook de voedingsstoffen minder op kunnen nemen.
Vooral bij al zieke katten is dat niet bepaald het beoogde effect lijkt me.
Katten zelf de keuze bieden aan een pot gras te kluiven is helemaal prima. Het helpt ze o.a. haarballen te lozen. Maar door verknipt in hun eten te doen dwing je ze iets te vreten waar ze eigenlijk geen gehoefte aan hebben op dat moment - als ze niet zelfstandig aan gras gaan eten. Door het er zelf af te knagen komen er sappen vrij en daar hebben ze wat aan.
Verknipt in het blikvoer glijdt het zo mee naar binnen en dan halen maag en darmen er totaal niets uit.
voedsel bestaat voor een groot deel uit ballast. als al het voedsel verteerd zou worden, dan had je dus geen ontlasting, ik bedoel massa in plaats van vocht.
de verteerde spriet die je in de ontlasting terugziet bestaat uit vezel en de sappen zijn opgelost, als dat niet zo was dan zag je groen volledig onaangetast gras in de ontlasting terug. leg maar eens wat gras in een bodempje zoutzuur, dan zie je wat er gebeurt.
maagzuur is in staat om rauwe botten, muizen, ratten, kuikens te verteren/op te lossen en dan zou (verknipt) gras er ongeschonden weer uit komen?
wat je terugvindt in de ontlasting zijn vooral vezels, vacht en missch nog wat anders waar het maagzuur geen vat op heeft.
groente kan in bepaalde hoeveelheid laxerend werken,
we hebben het hier over een paar sprieten en verknipt onder meer omdat je anders drollen aan een touwtje krijgt.. van die paar sprietjes is het laxerend effect zeer beperkt tot nihil.
alle levende wezens hebben naast vitamines, mineralen ook enzymen nodig. die leggen het loodje bij verhitting boven 40 graden.
dat geldt ook voor een aantal vitamines, die moleculair veranderen bij verhitting en sommige mineralen worden minder goed opneembaar.
chemisch verknutselde vitamines zijn voor een stofwisselingssysteem vaak niet herkenbaar en dus ook niet opneembaar. ook al niet omdat de hulpstofjes die daar voor nodig zijn, vaak ontbreken.
100% doodgekookt voedsel zorgt voor tekorten, je immuunsysteem kan slechter zijn werk doen, je ontwikkelt bepaalde ziektes of wordt veel vatbaarder. dat is bij alle levende wezens, dus ook bij katten zo.
katten zijn in de natuur alles behalve 100% carnivoor en nog veel minder dan doorgaans vaak wordt aangenomen. die hebben naast plantaardige stoffen bovendien ook ballast nodig om de passage in de darmen te bevorderen.
katten kunnen zelf vitamine c maken, mensen en ratten bijvoorbeeld niet. bij bepaalde ziektes en andere malaise (en doodgekookte voeding) stopt die functie, terwijl ze die vitamine wel hard nodig hebben.
en als je 100% doodgekookt voert dan krijgen ze daarvoor onvoldoende grondstoffen (enzymen bijvoorbeeld). ze hebben bovendien een breed aanbod nodig want ze kunnen niet alle stofjes uit rauw vlees halen.
ik zie bij kattengras dat door de handel (bijv bij Zooplus) wordt aangeboden in de samenstelling steeds vaker tarwe, naast haver en gerst. het is vele malen goedkoper om dat in een eko winkel te kopen en iedere maand zelf wat te zaaien.
- pearlsofpassion
- Tijger
Nu wil ik best geloven dat een sprietgras er na een behandeling met zoutzuur er helemaal anders en in jouw ogen verteerd uitziet, maar dat is niet zo.
Botten en huid zijn inderdaad te verteren daarmee, haar wordt niet verteerd. Botten zijn voornamelijk opgebouwd uit kalk (wat oplost in zuur) en collageen. Huid voornamelijk uit collageen, elastine en keratine. Enkel dat laatste wordt niet verteerd (is ook waar haar uit opgebouwd is) en verlaat het lichaam in zijn volledige moleculaire vorm.
Cellulose (de vezels in planten) kunnen katte niet verteren. Echt niet. Geen enkel zoogdier kan zomaar uit zichzelf cellulose breken, dat is een uiterst resistente verbinding. Er zijn enkel bacteriën en schimmels die dat kunnen. En daarom hebben herbivoren die bepaalde bacteriën of fermenteerders in hun darm- of maag.
Koeien, schapen en andere herkauwers hebben die in hun verschillende magen en zijn voordarmfermenteerders. Konijnen en knaagdieren zijn achterdarmfermenteerders, hebben hun bacteriën in de blinde darm en eten daarom hun blindedarmkeutels op (coprofagie), voor de verteerde zaken toch nog op te nemen de benodigde vitaminen eruit te halen.
Het verschil nu tussen Cellulose en keratine (beide niet verteerd door katten) is dat keratine in huid als kleine moleculen voorkomt (haar wordt ook gewoon niet verteerd, daar is het geassimileerd) en dus uit elkaar vallen als al de tussenliggende stoffen verteerd worden.
Cellulose daarentegen houdt al de rest van het plantenweefsel bij elkaar. De tussenliggende stoffen (die veel minder talrijk zijn bij groen plantenweefsel) kunnen niet geraakt worden.
Daarom dat vermalen, of pureren wel zin heeft, omdat dat dat de grasspriet op zich vernietigd zodat die andere stoffen wel bereikbaar worden.
Wat ook een verschil is met herbivoren: die malen het gras tot pulp al voor het de maag binnen gaat. Katten hebben daar de tanden niet voor, kunnen daar wel wat op kauwen en sabbelen, maar nooit zo mooi vermalen als herbivoren. Ze hebben nu eenmaal vleeskiezen, geen maalkiezen en kunnen zelfs hun kaken niet bewegen op een manier die voor het malen verreist is.
Gras verknippen is niet hetzelfde als vermalen, de kat kauwt er ook niet meer op, en er is dus echt geen manier dat dat gras als verteerbaar materiaal het spijsverteringsstelsel binnenkomt.
Al dit bovenstaande is niet wat ik zelf denk of zo, dit is wat ik echt geleerd heb uit mijn opleiding.
De rest in andere berichten heb ik uit deze info afgeleid.
Ook kan ik afleiden uit zaken die ik geleerd heb dat ik niet denk dat katten zomaar veel planten tot zich nemen in de natuur. Hun plantaardig materiaal bestaan uit de maaginhoud van hun prooien. En daar is het voorverteerd...
Katten zijn echt wel, net als alle grote en kleine Carnivora, vleeseters van oorsprong. Geen omnivoren. En hun tanden, darmstelsel en hele lichaam is daarop gebouwd!
Mijn mening over de functie van het graseten bij katten heb ik in een eerder bericht neergeschreven. Kattengras is voor mij gewoon een vervanger van gras buiten, voor binnenkatten. En het heeft daar ook niet de bedoeling verteerd te worden, maar juist om balast te helpen de weg naar buiten te vinden. Daarvoor is het net nodig dat het gras niet verteerd wordt, anders werkt dat natuurlijk niet.
Maar het gaat dan wel over katten zelf laten grazen, niet in stukken door hun eten doen als ze ziek zijn en daardoor zelf geen gras meer blieven.
Botten en huid zijn inderdaad te verteren daarmee, haar wordt niet verteerd. Botten zijn voornamelijk opgebouwd uit kalk (wat oplost in zuur) en collageen. Huid voornamelijk uit collageen, elastine en keratine. Enkel dat laatste wordt niet verteerd (is ook waar haar uit opgebouwd is) en verlaat het lichaam in zijn volledige moleculaire vorm.
Cellulose (de vezels in planten) kunnen katte niet verteren. Echt niet. Geen enkel zoogdier kan zomaar uit zichzelf cellulose breken, dat is een uiterst resistente verbinding. Er zijn enkel bacteriën en schimmels die dat kunnen. En daarom hebben herbivoren die bepaalde bacteriën of fermenteerders in hun darm- of maag.
Koeien, schapen en andere herkauwers hebben die in hun verschillende magen en zijn voordarmfermenteerders. Konijnen en knaagdieren zijn achterdarmfermenteerders, hebben hun bacteriën in de blinde darm en eten daarom hun blindedarmkeutels op (coprofagie), voor de verteerde zaken toch nog op te nemen de benodigde vitaminen eruit te halen.
Het verschil nu tussen Cellulose en keratine (beide niet verteerd door katten) is dat keratine in huid als kleine moleculen voorkomt (haar wordt ook gewoon niet verteerd, daar is het geassimileerd) en dus uit elkaar vallen als al de tussenliggende stoffen verteerd worden.
Cellulose daarentegen houdt al de rest van het plantenweefsel bij elkaar. De tussenliggende stoffen (die veel minder talrijk zijn bij groen plantenweefsel) kunnen niet geraakt worden.
Daarom dat vermalen, of pureren wel zin heeft, omdat dat dat de grasspriet op zich vernietigd zodat die andere stoffen wel bereikbaar worden.
Wat ook een verschil is met herbivoren: die malen het gras tot pulp al voor het de maag binnen gaat. Katten hebben daar de tanden niet voor, kunnen daar wel wat op kauwen en sabbelen, maar nooit zo mooi vermalen als herbivoren. Ze hebben nu eenmaal vleeskiezen, geen maalkiezen en kunnen zelfs hun kaken niet bewegen op een manier die voor het malen verreist is.
Gras verknippen is niet hetzelfde als vermalen, de kat kauwt er ook niet meer op, en er is dus echt geen manier dat dat gras als verteerbaar materiaal het spijsverteringsstelsel binnenkomt.
Al dit bovenstaande is niet wat ik zelf denk of zo, dit is wat ik echt geleerd heb uit mijn opleiding.
De rest in andere berichten heb ik uit deze info afgeleid.
Ook kan ik afleiden uit zaken die ik geleerd heb dat ik niet denk dat katten zomaar veel planten tot zich nemen in de natuur. Hun plantaardig materiaal bestaan uit de maaginhoud van hun prooien. En daar is het voorverteerd...
Katten zijn echt wel, net als alle grote en kleine Carnivora, vleeseters van oorsprong. Geen omnivoren. En hun tanden, darmstelsel en hele lichaam is daarop gebouwd!
Mijn mening over de functie van het graseten bij katten heb ik in een eerder bericht neergeschreven. Kattengras is voor mij gewoon een vervanger van gras buiten, voor binnenkatten. En het heeft daar ook niet de bedoeling verteerd te worden, maar juist om balast te helpen de weg naar buiten te vinden. Daarvoor is het net nodig dat het gras niet verteerd wordt, anders werkt dat natuurlijk niet.
Maar het gaat dan wel over katten zelf laten grazen, niet in stukken door hun eten doen als ze ziek zijn en daardoor zelf geen gras meer blieven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
de lange biologie-uitleg lijkt me niet nodig en slaat voor het grootste deel niet op waar het om gaat:
hoeveel waardevolle stoffen zitten er in tarwegras en zijn die opneembaar voor een kat?
zie overzicht voor de waardevolle stoffen
http://blog.877myjuicer.com/antioxidant ... -and-faqs/
http://www.sniksnak.com/cathealth/wheatgrass.html
http://cats.about.com/library/weekly/aa051497.htm
http://newenglandnatural.com/Wheat-Grass-Kits.html
http://www.shirleys-wellness-cafe.com/greens.htm
en ja, ze zijn opneembaar net zoals de stoffen uit bessen, kruiden, paddestoelen en wortelen die katten in het wild tot zich nemen. dat zouden ze niet doen als het alleen maar om ballast zou gaan.
en verder laat ik het hierbij, de discussie is behoorlijk off-topic en ik laat het verder aan iedereen om zelf zijn conclusies trekken.
hoeveel waardevolle stoffen zitten er in tarwegras en zijn die opneembaar voor een kat?
zie overzicht voor de waardevolle stoffen
http://blog.877myjuicer.com/antioxidant ... -and-faqs/
http://www.sniksnak.com/cathealth/wheatgrass.html
http://cats.about.com/library/weekly/aa051497.htm
http://newenglandnatural.com/Wheat-Grass-Kits.html
http://www.shirleys-wellness-cafe.com/greens.htm
en ja, ze zijn opneembaar net zoals de stoffen uit bessen, kruiden, paddestoelen en wortelen die katten in het wild tot zich nemen. dat zouden ze niet doen als het alleen maar om ballast zou gaan.
en verder laat ik het hierbij, de discussie is behoorlijk off-topic en ik laat het verder aan iedereen om zelf zijn conclusies trekken.
- pearlsofpassion
- Tijger
Ik ben het ermee eens dat het compleet off topic is, en ga er verder ook niet meer op in gaan.
Ik wil er gewoon op wijzen dat ELKE link die je net geplaatst hebt het heeft over sap van tarwegras!
En dat is net het punt dat ik wil maken: knip geen gras door het eten dat heeft geen zin, blenderen of pureren kan wel. En dan liefst alleen het sap gebruiken, de rest is nutteloos.
Deze linken geven mij daarin gelijk...
Ik wil er gewoon op wijzen dat ELKE link die je net geplaatst hebt het heeft over sap van tarwegras!
En dat is net het punt dat ik wil maken: knip geen gras door het eten dat heeft geen zin, blenderen of pureren kan wel. En dan liefst alleen het sap gebruiken, de rest is nutteloos.
Deze linken geven mij daarin gelijk...
je kunt de info in deze tijd nooit gelezen hebben maar als je zo nodig gelijk wilt hebben, dan kun je het van mij krijgen.

- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ja je links bevestigen dat tarwe - gras gezond is - maar vermalen. Er staat zelfs in omschreven in wat voor soort apparaat je het het beste kunt vermalen
:
""Sprouts put in a food processor don't grind up very well. A mortar and pestle work perfectly. If you add a spoonful of water while you are grinding a milk will appear. Better yet, rather than using water, use the beverage called Rejuvelac. Rejuvelac may also be added to any recipe you are already using for the Natural Diet for Cats in lieu of water.""
Google: Mortar and pestle, a vessel and implement used to crush or grind materials.
In een van de links staat zelfs een plaatje erbij van een""Hurricane Stainless Steel Manual Wheatgrass Juicer- Hand Crank Juice Extractor for Wheat Grass & Barley Grass Juicing""

""Sprouts put in a food processor don't grind up very well. A mortar and pestle work perfectly. If you add a spoonful of water while you are grinding a milk will appear. Better yet, rather than using water, use the beverage called Rejuvelac. Rejuvelac may also be added to any recipe you are already using for the Natural Diet for Cats in lieu of water.""
Google: Mortar and pestle, a vessel and implement used to crush or grind materials.

In een van de links staat zelfs een plaatje erbij van een""Hurricane Stainless Steel Manual Wheatgrass Juicer- Hand Crank Juice Extractor for Wheat Grass & Barley Grass Juicing""
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda