Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Wat jammer dat Bobbie zo achteruit gaat Linda... Ik denk dat de beste adviezen hier al gegeven zijn, het is vooral belangrijk da hij eet. Desnoods inderdaad onder "dwang". Tja, en vocht kan hem mis. wel wat oplappen. Maar dan zal hij wel moeten meewerken met het geven van infusen... Hier een kat die dit heel makkelijk ondergaat, ik heb dus makkelijk praten, maar mis. kun je er ïets leuks/lekkers aan verbinden? Eerst een kattensnoepje (van Trovet voor nierpatientjes) naaldje erin, nog een paar x een snoepje. snoepjes wel in ziht houden maar net buiten bereik, hopelijk is Bob dan meer bezig met zich richten op het lekkers dan op het naaldje in zijn lijf
Geef hier zelf tegenwoordig ook snoepjes tijdens infuus geven, om het ook leuk te houden.
Wens je heel veel sterkte toe met Bobbie!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Dat is enorm schrikken Linda, arme Bobby.
Veel sterkte met hem.

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattenbella »

Linda, van hieruit ook sterkte en kijk naar je kat, wat kan, wat wil hij, wat is katwaardig.
Makkelijk gezegd, heel moeilijker gedaan :-(
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Vanochtend heb ik met mijn DA besproken om Casper 1 à 2 keer per week onderhuids infuus te geven. Zij denkt eerlijk gezegd dat het weinig toegevoegde waarde heeft.
Een infuus wordt normaal gesproken gegeven als de vochtbalans niet in orde is. De kat wordt dan weer ziek, wil niet eten etc. Volgens haar is een infuus dan pas noodzakelijk.
Gelukkig staat zij open voor andere ideeën en zij vindt het dan ook geen probleem dat ik Casper preventief infuus ga geven.
Hij weegt 4,2 kg, dus mag per keer niet meer dan 400ml per keer geven.

Ik ben benieuwd of jullie de hoeveelheid infuusvloeistof ook baseren op het gewicht van jullie kat, dus 100 ml per kg. Of geven jullie per keer minder ?

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
mjverrijp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 feb 2011 19:20

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door mjverrijp »

Sophietje kreeg per keer ongeveer 100 ml per keer en dat twee maal per week. zij woog toen en wwegt dat nog steeds rond de drie kg.
Is intraveneus infuus nog geen optie meer voor Bobby. is natuurlijk wel opname in de kliniek, maar kan toch nog wel een positief effect hebben, en inderdaad hij moet toch meer eten. dus toch onder dwang?Sterkte met hem!

Gr Ina
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Oei, twee keer per week 400 ml; dat is 800 per week. Ik geef niet meer dan 750 per maand! Lees alsjeblieft nog een keer het bericht wat ik van de Am. site heb gepikt ivm de gevaren van te veel geven. Zelf zou ik heel rustig willen beginnen en kijken hoe de kat reageert.
Ook is het afwachten of je er überhaupt zoveel in kunt krijgen. 200 ml. aan een kant vind ik erg belastend.
Ik snap ook niet dat je dierenarts er geen toegevoegde waarde van ziet maar toch dan zoveel voorschrijft.

Wanneer ik jou was zou ik beginnen met twee keer per week 100 ml. en dan eerst afwachten hoe Casper er op reageert.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Ik geef 2x daags 100 ml. Tot 2 weken gelden een maand lang 100 ml. per dag, maar toen waren de waarden weer verslechterd, en at Patiaan niet meer zelf. Nu wel, zit duidelijk veel beter in zijn velletje. dit alles wel in overleg met mijn Da, zou niet op eigen houtje dit soort beslissingen nemen, en steeds goed overleggen. Veel sterkte!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Ik heb hem gisteravond 200 ml gegeven, 100ml per kant. Vannacht en vanochtend was meneertje lekker fit :grin:

Verdelen jullie ook het totaal aantal ml. infuusvloeistof over de beide zijden van het lijfje ?
Of kan ik ook 200ml aan 1 kant van zijn lijfje doen en dan de volgende keer 200ml aan de andere kant van zijn lijfje ?

In principe wil ik kijken of 2x per week voldoende is.

Groetjes Luciënne
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Uit het artikel van Annet een paar pagina's terug begrijp ik dat het niet goed zou zijn om de ene dag veel infuus te geven, en de andere niet... Ik zou het dan eerder verdelen over de week in kleinere hoeveelheden. Nogmaals ik geef wel 200 ml per dag maar wel in overleg met mijn DA, verdeeld over ochtend en avond. 200 in een keer lijkt me wel wat veel. Van de andere kant, jouw kat vind infuus krijgen niet erg leuk... wslk heb je weinig keus en ben je blij als de handeling achter de rug is.. Als ik in jouw schoenen stond zou ik nog even overleggen met mijn DA...
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

@Linda, hoe gaat het nu met Bobbie?

Heb vandaag mijn Da gesproken en een paar vragen gesteld over het artikel van Annet met betrekking tot Patiaan.mijn eerste vraagwas: hoe weten we dat hij niet teveel krijgt? Dit kunnen we zien aan de crea, en aan hoe de kat erop reageert. Met 100 ml at hij niet, nu wel, dus voelt zich duidelijk goed met deze hoeveelheid. Ook hetgeen wat in het artikel staat: crea boven 300-350 is op hem van toepassing: Patiaan had in december een crea van 352.
Wat betreft het afvoeren van benodigde mineralen: Patiaan krijgt Lacterol waarin: natrium/kalium/calcium/magnesium/hulpstoffen/methyl parahydroxy benzoaat zit. De kans op tekort bestaat wel maar is klein aldus mijn Da, omdat het in de vloeistof zit. Regelmatig bloedonderzoek kan bepalen of er een evt. tekort is.
Wb het kunnen wegen van de kat en dan bepalen of er een evt. teveel aan vocht wordt gegeven, daar heeft mijn Da geen ervaring mee. Zijn advies is kijken naar je kat, en regelmatig bloedonderzoek.

Dus ben ik weer een beetje gerustgesteld, ging toch wel erg nadenken en piekeren na het lezen van deze info.

Wel beeindigde mijn Da het gesprek met de woorden:"blijf je wel realiseren dat nierfalen een pogressieve ziekte is, er komt een tijd dat de infusen niet meer zullen helpen. De slijtage zal ondanks deze behandeling tocg voortzetten, het enige wat we nu doen is de boel vertragen". En hoe lang dit duurt, daar was geen zinnig woord over te zeggen. Ik hoop nog heeeeel lang!

Want zoals Patiaan nu is zie ik geen zieke kat, en ook de mensen om me heen zijn verbaasd wanneer ze hem zien, en vinden hem er allemaal erg goed uitzien, en erg actief.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Gootje87 »

Zucht, arme beestje allemaal! Hoe kan het dat er zoveel katten nierziekte krijgen? Er zou eigenlijk onderzoek naar moeten worden gedaan :( Vind het zo sneu, en ben als de dood dat mijn katjes dat ook krijgen. Vanaf welke leeftijd kunnen ze dat eigenlijk ontwikkelen?

Gelukkig gaat het op het moment goed met Patiaan, hoop dat dat ook nog lang zo blijft!
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Dankje Gootje! Ik dacht altijd dat het een ziekte was die vooral oudere katten trof, maar op dit forum zijn helaas ook veel jonge katten met deze aandoening.
Mogelijke oorzaken:
-verstopping/blaasonsteking
-nierbekkenontsteking
-eten van bijv. giftige planten (Lelies!!)
-PKD = blaasjes op de nieren en andere organen, briedt zich erg snel uit helaas...
-ouderdom
-vergiftiging bijv. door bepaaldemedicijnen (Metacam!)

De ziekte kan vetraagd worden, maar niet genezen helaas.
Laatst gewijzigd door patiani-guusje op 03 mei 2011 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
LindaLinda
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 feb 2011 20:27

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door LindaLinda »

Bedankt voor al het meedenken en meeleven! Fijn zeg, mensen met ervaring. Iedereen heeft zo weer z'n eigen trucjes.

We hebben het infusen gelaten voor wat het is, na het nog een keer geprobeerd te hebben met lekkers erbij en al. Het ging nog niet veel beter en ben eigenlijk opgelucht dat we het niet meer doen. Het is zo'n geworstel, terwijl het waarschijnlijk niet veel meer uitmaakt bij zulke waarden. Ook intraveneus infuus hebben we overwogen, maar een opname willen hem echt niet meer aan doen. Daarvan zal hij misschien kort nog wat opknappen, maar echt veel zal het niet meer uitmaken ben ik bang.

Hij heeft vandaag ietsje meer gegeten dan gisteren en hij is ook iets meer uit de doos geweest. Hij heeft zelfs nog even in de vensterbank gezeten in de zon en genoot daar zichtbaar van.
Het spuitjevoeren verloopt niet zo soepel, ook daar moet-ie niets van hebben en we willen hem echt niet meer tegen zijn zin vasthouden. Maar we blijven het gewoon proberen. We zetten gewoon om het half uur wat voor z'n neus en hij eet dan steeds wel wat. Het blijft steeds alleen helaas bij wat kleine hapjes... Maar hij is dus wel geinteresseerd.

We richten ons nu maar op het eten. Anders moeten we misschien maar wat 'slecht' voedsel met ipakitine proberen. Is seniorvoer dan het best? Misschien dat-ie daar wat meer van wil nemen. Hij is ook dol op tonijn, maar dat is echt veel te zout en eiwitrijk he? Of is het belangrijker dat-ie nu wat meer calorieen tot zich neemt?

@Lucienne; Ik zou ook rustig beginnen met de infusen. Eerst een paar keer per week 100 ml per dag. Even kijken hoe dat gaat. En dan zonodig, maar in overleg met de DA vaker geven. Ik heb nooit ergens gehoord van 100 ml per kg gewicht. Mijn DA raadde ons aan zelfs maar 50-100 ml per keer te geven.
Fijn dat andere katten dat infuus zo goed toelaten en dat ze er zo van opknappen.

Groetjes Linda
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

linda. heb je wel eens clinic fri geprobeerd? dat is nierdieetvoer in natvoer en brokjes en vooral het natvoer was hier een groot succes. vraag even bij een dierenspeciaalzaak!
en als je naar de combi seniorvoer+ipakitine gaat dan is er Iams kip senior in foliezakjes (donkerrood) met redelijk laag eiwitgehalte. Zooplus heeft het per 12 maar je dierenspeciaalzaak zal het ook wel hebben.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Gootje87 »

Hmm ja, dat dacht ik ook; dat het vooral oudere katten trof. Maar is het dan ook erfelijk?
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Plaats reactie