Sinds gisteren een kat erbij

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Sinds gisteren een kat erbij

Bericht door Cooper »

Sinds gisteren hebben wij er een kat bij. De eerste dag kroop hij angstig in een hoekje en kwam daar niet meer vandaan. Hij at 's nachts pas, toen wij al op bed lagen.

Vanochtend was hij nog steeds schuw, maar sinds vanmiddag gaat het een stuk beter. Hij 'botst' continu tegen alles en nog wat aan, van de muur tot de wasmachine. Ik weet wel dat hij dit doet om zijn geur achter te laten. Maar ook rolt hij steeds over de grond heen. Is dit ook om zijn geur achter te laten of heeft dit een andere reden?

Ik heb hem in huis gehaald omdat ik graag een maatje wilde voor de kat die ik al had, Cooper. Cooper is waanzinnig lief, maar wel een kat die snel over zich heen laat lopen. Deze kat is ongeveer anderhalf jaar jonger dan hem en veel kleiner, maar elke keer is het de nieuweling die tegen Cooper blaast en gromt. Cooper blaast en gromt nooit terug, en ik heb het idee dat hij ook een beetje bang voor de nieuweling is. Vaak als de nieuweling geblazen en gegromd heeft deinst hij (dus de nieuweling) zelf ook terug. Net trof ik ze aan: de nieuweling onder de stoel gekropen, Cooper daarnaast terwijl hij naar hem zat te kijken. Wel vaker zie ik dat de nieuweling wegkruipt, maar dit gedrag is vast van tijdelijke aard. Ik merk vandaag echt dat hij de hele dag rondloopt en alles om zich heen inspecteert. Betekent dit dat ik een energieke kat in huis heb gehaald of is het normaal?

Ik zou willen dat Cooper soms wat assertiever was, maar ik weet nu al dat ík dat niet voor elkaar zal krijgen. De katten moeten het helemaal zelf uitzoeken, toch?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: sinds gisteren een kat erbij

Bericht door pearlsofpassion »

Je maakt je zorgen om niets. Alles klinkt heel normaal. De kat moet even wennen, en is even onder de indruk van Cooper. Heel normaal en niet verontrustend.

Over de grond rollen is toch een tegen van welhagen, dus heel positief, en het onderzoeken is dat ook. Veel beter dan dat hij de hele tijd weg zou kruipen.
Komt wel goed, het gaat al heel vlot voor de 2e dag, als je het mij vraagt...

Inderdaad niets doen, je kan niets veranderen en ze komen er op hun eigen tempo wel uit.
Blazen is heel normaal en zelfs een paar meppen zijn normaal. Pas als 1 van beide gaat krijsen of heel erg bang wordt van de ander (niet meer blijven zitten als hij de ander ziet of naar blaast, steeds wegkruipen, laag bij de grond, volledig in elkaar gedoken, bijna niet meer durven blazen), is het mis. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie