Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Nemo schreef:Ik wilde hem niet in laten slapen, maar dat was om hem nog maar bij me te hebben. Je moet ook naar het beestje kijken en ik wist dat ie op was. Toch blijven er vragen in mij opkomen of we het nog moesten rekken
Gecondoleerd met het verlies van Nemo en heel veel sterkte de komende tijd.
Als je wist dat hij op was dan heb je de juiste beslissing genomen. Je schrijft het precies op je zou gerekt hebben omdat jij hem niet kwijt wil en niet omdat het goed voor Nemo zou zijn geweest. Ik ben blij dat je de beslissing hebt durven nemen en gekozen hebt voor wat goed was voor Nemo. Nu mag jij het een plekje gaan geven.
Denk aan de mooie dingen...

@Zuri wat schrijf je dat mooi.
Fijn he dat er een regenboogbrug is. Ik vind het een hele fijne gedachte.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Alweer zo'n triest bericht. Ik heb net even naar zijn waardes gekeken en hij is inderdaad een wondertje geweest. Gelukkig dat hij nog een poosje bij jullie heeft mogen genieten en dat jullie nog even van hem konden genieten.
Veel sterkte.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

lijkt beter te gaan hier, maar ga dan af op gisteravond en vanmorgen, overdag gewerkt. Komt weer op het aanrecht om eten vragen, en heeft een klein beetje zelf gegeten gister. Neem hem toch mee dit weekend naar het tuinhuis, kan hij lekker in de tuin, wie weet doet de buitenlucht in combi met dubbele dosis infuus ook wonderen. Fijne Paasdagen allemaal!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ha en fijn te horen dat patiaan bijtrekt. ja, is misschien wel goed voor hem, beweging en afleiding. en lekker in het zonnetje soezen, goed voor zijn vacht en vit d.
zoals je da ook al zei, niet helemaal blind staren op ureumwaarde, want dat is een momentopname. stel dat hij nauwelijks eet het voorgaande etmaal, dan is zijn ureumwaarde lager dan wanneer hij wel goed gegeten zou hebben. dan is die waarde dus eigenlijk geflatteerd, want heel tijdelijk zo laag.
en als ik jouw en Annets bericht goed lees, dan is het per dier experimenteren met hoeveelheid en missch ook wel tijdstip van infuusgeven. geweldig dat jullie het kunnen opbrengen om zo intensief met de topverzorging met je zieke dieren bezig te zijn ;-) ;-)
hier is het rustig en overzichtelijk. matroosje Mies krijgt voor het allergrootste deel spuitjedrinken en we experimenteren met veendrenkstof om te kijken of dat haar stofwisseling kan helpen. BoMaks krijgen voornamelijk niervoer van happy cat en klein beetje k/d en wat natvoer en klein beetje MacSam. ben aan het piekeren hoe ik de ontlasting van Maks wat zachter kan krijgen en begin augustus wordt bij beide weer bloed geprikt heb ik mezelf beloofd en niet eerder.
wens jullie ook prettige dagen en aan het weer zal het niet liggen..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Wil hier iemand misschien 15 blikjes specific overnemen? Ik heb een hele doos gekocht maar mijn katten willen het niet eten.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Tis wat met die nierkatten; nog kieskeurig ook. Heb net twee trays met Specific (32 kuipjes!) naar de DA gebracht. Had het bij de dierapotheker gekocht, maar zij nemen het niet meer terug.
Assistente keek wel vreemd op dat ze dat zomaar kregen. Maar wat moet ik ermee? Weggooien is ook zonde! Ik hoop dat ze me de volgende keer matsen met de Trovet.....

Dus nee, sorry geen belangstelling.
mjverrijp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 feb 2011 19:20

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door mjverrijp »

Ik wil ze wel overnemen , eens kijken of Sophietje ze lust, en anders heb ik nog drie andere poezebeesten en die lusten werkelijk alles.

gr Ina
Gebruikersavatar
olcha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2011 21:12
Locatie: België

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door olcha »

Gisteren bij de DA gehoord dat ons Whisky licht verhoogde nierwaardes heeft. Vorig jaar ook al heel lichtjes, maar toen moest ik er nog niks mee doen.
Nu moet ze voer krijgen van Hills. Ze was gisteren in slaap om bloed te laten trekken en toen hebben ze haar ook een infuus gegeven.
Dacht: beetje info opzoeken op het forum, en dan kom ik hier uit. Slik...
Veel sterkte aan iedereen!

Misschien een domme vraag: maar hoe lang kan een kat hiermee verder? Helpt dat voer goed?
Die van ons is trouwens 13 jaar.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Waarom de kat in slaap voor bloed afnemen en infuus geven?
Dat vind ik een onnodige aanslag op het lichaam.
Op de vraag hoelang een kat hiermee door kan is geen antwoord te geven.
Er zijn er die nog jaren meegaan en er zijn er waarbij het snel afgelopen is.
Hangt helemaal van de ernst en het verloop af.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
mjverrijp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 feb 2011 19:20

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door mjverrijp »

Het is inderdaad moeilijk te zeggen hoe lang een kat hiermee kan leven.
Sophietje heeft het nu vier jaar. Ze is nu 16, had hele hoge waardes toen het ontdekt is.
Hoeft Wisky nog geen medicijnen te slikken?
Ik zou nog eens overleggen met je DA, wat de vooruitzichten zijn en wat je allemaal kan doen, zoals nierdieet, regelmatig infuusjes en medicijnen.
Essentieel is wel dat je kat goed eet en drinkt, wat wel eens problemen kan geven, omdat ze misselijk kunnen zijn door hun slecht werkende nieren, ook moeten ze veel drinken.
Als ze niet eten worden ze alleen maar misselijker en raken ze in een spiraal van niet willen eten vw hun misselijkheid en misselijker worden omdat ze niet eten.
Maar als de waardes nog maar licht verhoogd zijn, kan je het misschien nog wel lang onderdrukken met alleen maar speciaal eten.
Sterkte in ieder geval

Gr Ina
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Even thuis om iets te halen, toch maar wee even een vraagje: Patiaan reageert de laatste dagen regelmatig agressief op guusje, wat hij nooit eerder deed. annet staat me iets bij dat noa dit ook had toen ze bepaalde medicijnen kreeg? De lustopwekkende/anti-msselijkhieds pillen, heb de naam nu eve niet bijdehand, liggen in tuinhuis... zou het daarmee te maken kunnn hebben, of reageert hij zijn "niet lekker zijn"op haar af?
Het gaat wel ok met meneer. gister de ele dag in de kattenren, leek lekker in vel te zitten op agressieve buien na dan... Eet nog steeds niet zelf zijn voer, komt wel aangerent voor de snoepjes.
Vanmorgen kwam hij aangerend toen hij dacht dat hij eten kreeg, tot hij zag wat hij kreeg. toen heb ik wat snoepjes verkruimeld, en at hij bijna alles op, om het er vervolgens weer uit te gooien grrrrrrrr!

Begrijp er niks van, heeft niet teveel in een x of te snel gegeten, zat erbij... Daarna steeds kleine beetjes gegeven houdt hij wel binnen. Blijven zorgen dus, maar wel minder dan van de week, hij lijkt zich toch beter te voelen. gister ook met Da gebeld, in ieder geval tot na de pasen 2x daags 100 ml geven, en di. weer even contact.

Bedankt voor je lieve woorden adriana, en ja het is intensief, en vraagt niet alleen veel van mij maar ook van mijn omgeving (ben niet erg vrij om te gaan en staan waar ik wil, e niet altijd even gezellig op momenten dat er weer zorgen zijn.. Maar we zullen doorgaan zolang onze kliene Italiaan zich er goed bij voelt!

Fijne dagen allemaal!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

olcha schreef: Dacht: beetje info opzoeken op het forum, en dan kom ik hier uit. Slik...

Vraag: maar hoe lang kan een kat hiermee verder? Helpt dat voer goed?
uhh ja, slik....

maar wees blij dat er zo veel ervaringsinfo en info op het Forum staat..
er is een topic met vooral heel veel informatie en links naar belangrijke artikelen en uitleg
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... en&start=0

je zou om te beginnen de beide algemene verhalen over nierfalen kunnen lezen, dan weet je al wat beter waar wij het af en toe over hebben.
misschien kun je de waardes bloedonderoek van Whisky en de medicijnen ook in dat topic zetten, dat denkt voor ons wat makkelijker mee.

eindje verderop staat een overzicht van nierdieetvoeders (nat/droog), er is keus en smaak genoeg.

je dierenarts lijkt me een erg terughoudende houding te hebben.. eerlijk gezegd vind ik dat bij nierwaardes boven de referentiegrens altijd en onmiddellijk overgeschakeld zou moeten worden op nierdieetvoer, want je moet redden wat je redden kunt. er is geen herstel en vrijwel alle nierkatten gaan alleen maar achteruit, maar met topverzorging houden ze het waarsch in een betere conditie veel langer vol.

maar om op je vragen terug te komen: niemand weet hoe lang een nierkat het vol houdt, als je je kat goed kent zie je of hij lekker in zijn vel zit en af en toe bloedonderzoek om te zien of het voer en de medicijnen aanslaan. nierkatten zijn dure kostgangers..
zeker is denk ik dat de conditie van een nierkat alleen maar gebaat is bij nierdieetvoer, het belast de nieren heel veel minder en op die manier kunnen voedingsstoffen beter worden opgenomen. overigens, niet iedere nierkat is dol op het voer van de da, maar je kunt op meer adressen andere merken/smaken aanschaffen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

castratenkoor schreef:Waarom de kat in slaap voor bloed afnemen en infuus geven?
Dat vind ik een onnodige aanslag op het lichaam.
Als een kat erg vecht kan het hele bloedvat naar de knoppen worden geholpen en dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor de kat. Dus kan me voorstellen dat ze de kat in slaap brengen om rustig te kunnen prikken en ik denk dat het ook minder stress voor de kat oplevert.

Hoelang een kat met nietfalen meegaat?
Geen idee ik weet niet hoelang Kaya uiteindelijk met dit probleem rond heeft gelopen voor het geconstateerd werd.

Als de waardes licht verhoogd zijn dan zou ik denken dat ze nog wel even mee kan maar goed het is een wat onvoorspelbare ziekte.

Succes de komende tijd!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

het hangt volledig af van de kwaliteit van de dierenarts of een kat een zogeheten 'roesje' nodig heeft voor bloedafnemen. mijn ervaring is dat dierenartsen die zeer frequent opereren er heel handig in zijn. wij moe(s)ten met 5 katten regelmatig aan deze tak van sport doen en accepteren geen roesjes bij geen van de drie verschillende dierenartsen.
niet al onze katten zien lijdzaam toe en vooral Bolle (Mies trouwens ook wel..) heeft besloten bij het prikken heftig terug te trekken.

er zijn een paar technieken, eerst naald-geval inbrengen en dan via die naald aftappen. voor/achter-poot of hals maakt ook heel wat uit, van iedere kat is inmiddels bekend bij welk onderdeel het t gemakkelijkste gaat.
en erg belangrijk, wel natmaken maar met maar heel weinig ontsmettingsmiddel. niet alleen katten worden daar beroerd van.. ik ga ook bijna tegen de vlakte van dat spul en het lijkt me grote onzin. de naald is steriel en die huid is schoon, er wordt trouwens bij twee van de drie ook niet geschoren. als je die vacht beetje natmaakt zie je vrij makkelijk waar het bloedvat loopt.

Bolle heeft ons de laatste keer een half uur bezig gehouden totdat ik bedacht dat we iets over zijn ogen moesten leggen en jawel! zo mak als een lammetje.
hij stak in de auto zijn kop ook in mijn hand en zelfs in mijn mouw en ging toen snurken, dat werkte kennelijk heel erg kalmerend. en toen we zijn ogen hadden afgedekt reageerde hij niet meer en pijn doet het doorgaans niet.
wij hebben het getroffen met onze dierenartsen denk ik, maar ik zou zo een ander zoeken als dit problemen op zou leveren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Ik accepteer het ook niet meer, het platspuiten voor foto's of bloedafname of catheter inbrengen of dat soort dingen. Het is een onnodige aanslag op een kattenlijf wat het al moeilijk heeft.
Ik heb vroeger een dierenarts gehad die bij het minste geringste katten in slaap hielp. Ik dacht dat dat heel normaal was. Tot een keer een kat niet eens meer uit het roesje kwam, raakte zo in coma.
nooit meer naar die dierenarts gegaan.
Ik heb ook 3 dierenartsen nu en die kennen mijn mening en respecteren die.
De een vind ik beter in dit en de ander in weer wat anders. Het is fijn die keuze dan te hebben en bij alle drie vertrouwd en bekend te zijn.
Sjaak is geen lekkere bij dierenartsen, vorig jaar een dierenarts de arm flink opne gehaald. Maar voor de veiligheid van de dierenarts hem een roesje laten geven - dat nooit. Dan doet ze maar een brandweerpak aan voor mijn part.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie