Binnenkort twee kittens

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door MarjanR »

hahaha, nu ik dit lees herinner ik me Sara ineens een kleine twee maanden geleden.
Die was zo druk met van alles en nog wat, spelen, rennen Teun een pets verkopen.
Toen rustig liggen, schiet ze ineens van de bank af sjeest naar beneden en floep zo de bak op.
Was ze vergeten dat ze ook nog moest plassen :lol:
Je zag d'r koppie echt opluchten.

Dus ja, een kittenbak is geen overbodige luxe
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door Mirjam86 »

Goeie tip, een 'ongelukje' zit voor zo'n kleintje natuurlijk in een klein hoekje!
Ik heb nog wel een bakje dat als kittenbak kan dienen!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door Lidaju »

Ja, goedkoop afwas teiltje, heb ik de eerste maanden gebruikt, nu zijn ze vervangen door bakken met kap en deurtje!
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door Mirjam86 »

Ik ben benieuwd!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
axxell
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2011 12:40

Over twee weken komen ze dan eindelijk!

Bericht door axxell »

Een tijdje geleden heb ik aangeven dat mijn vriend en ik binnenkort twee kittens zouden krijgen. Nou de tijd vliegt voorbij want volgende week zaterdag gaan we ze halen!
We hebben uiteraard al van allerlei voorbereidingen getroffen en van alles in huis gehaald. Ik heb alleen wel nog een vraagje. We gaan ze op zaterdag middag halen. Als we bij ons thuis aankomen zetten we de reismandjes in de woonkamer neer en mogen ze op hun eigen tempo het huis gaan verkennen. Nu is alleen eigenlijk mijn vraag; wat is het beste om de eerste nacht te doen? We wonen in een huis met drie kamers en een zolder. Als ze overdag al het huis verkent hebben dan willen we ze snachts op de kattenkamer zetten. Maar als ze de eerste dag alleen nog maar in de woonmaker hebben rondgelopen is het dan niet zielig om ze 's nachts weer naar een nieuwe kamer te brengen?
Vanuit het huis waar we de kittens gaan halen krijgen we twee dekentjes mee die nu daar al in het mandje liggen dus dat is wel iets wat ze herkennen.
Wat is de beste manier hiervoor?
Groetjes,
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Over twee weken komen ze dan eindelijk!

Bericht door pearlsofpassion »

Niet verplaatsen als ze daar nog niet aan toe zijn.
Ik zou er rekening mee houden dat ze de eerste nacht in de woonkamer doorbrengen. En als je dat ziet zitten, er zelfs bij blijven (op de bank slapen).
Kittens zijn daar vrij snel in, maar ik zou het toch maar rustig aan doen.
Als ze vanzelf al daar komen en daar in slaap vallen, is er natuurlijk geen probleem...
Dat had ik hier met Luis, ik had vanalles in mijn hoofd, maar tegen dat het slapenstijd was, was meneer al in diepe rust verzonken op Cuzco zijn slaapplek :lol: De volgende ochtend waren ze al aan het stoeien, maar goed, dat is niet op jou van toepassing. ;-)

Maar ze dus gewoon zelf hun tempo laten bepalen, en ze zeker en vast niet scheiden 's nachts (maar dat zal je wel niet in gedachten gehad hebben).
Ben je van plan ze in de toekomst steeds 's nachts op te sluiten? Is er een speciale reden waarom ze niet het hele huis krijgen (los van de slaapkamer als je dat niet wil)?
De eerste weken valt het misschien nog mee (hangt ervanaf hoe oud ze zijn), maar erna zijn ze ook 's nachts erg actief en hebben dan ook graag de ruimte om eens tikkertje te spelen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Over twee weken komen ze dan eindelijk!

Bericht door jennli »

Is er een reden voor dat je ze 's nachts in de kattenkamer wil hebben? Ik merk dat de katten het hier fijn vinden om dezelfde ruimte 's nachts te benutten als waar ze overdag ook mogen komen. Vooral ook omdat 's nachts vaak gespeeld wordt en ze dan de ruimte hebben. Wel leuk zeg dat ze binnenkort bij jullie komen wonen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Over twee weken komen ze dan eindelijk!

Bericht door castratenkoor »

Hier ook de katten 's nachts in het hele huis. Als het om een joekel van een kamer gaat met veel te beleven vind ik het niet zielig dat opsluiten in de kattenkamer. Maar als het een kamertje van 2 bij 3 is lijkt het me niet raadzaam.
Waarom niet je gehele woning cat-proof maken?
Ik heb ook een kattenkamer maar die staat altijd open, die is alleen voor noodgevallen als er bv. bouwvakkers over de vloer zijn. In verband met ontsnappinsgevaar en het jatten van gevaarlijke dingen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
axxell
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2011 12:40

Re: Over twee weken komen ze dan eindelijk!

Bericht door axxell »

Bedankt voor de snelle reacties!
De reden waarom we ze in de kattenkamer willen hebben? Eigenlijk vanuit verhalen in mijn eigen omgeving van mensen die katten hebben. Maar misschien is het gewoon een goed idee om ze inderdaad dezelfde ruimte als overdag te laten gebruiken.

Dan heb ik meteen nog een andere vraag, hoe zit het met traplopen? Ze mogen van mij het hele huis doorrennen maar ik heb van de mensen begrepen waar ze nu nog zitten dat ze de trap wel op kunnen maar nog niet zelf naar beneden durven. Als we ze dan 's nachts 'los' zouden laten lopen dan krijgen we daar misschien problemen mee.
Hebben jullie hier ervaring mee gehad?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Over twee weken komen ze dan eindelijk!

Bericht door pearlsofpassion »

Ze moeten het natuurlijk lichamelijk kunnen.
Ik weet niet hoe oud je katjes zijn, maar Cuzco kon het hier vanaf een week of 11, denk ik. Ervoor moest ik hem inderdaad zelf naar beneden dragen. Dan was hij gewoon nog te klein.
In het begin sprong hij dan trede voor trede, en hij ging dan vanzelf meer de trap af lopen ipv springen. Maar dat ging maar rond 4 maand hoor. Ervoor is dat gewoon voor zo'n kitten niet mogelijk...
Misschien de eerste weken toch de trap proberen afsluiten als ze beneden blijven. Maar je zou ze ook mee naar boven kunnen nemen en daar laten 's nachts. Ik veronderstel dat daar ook wel wat ruimte is.
Vanaf 3 maand gaan ze dan wel naar beneden en vanaf dan worden ze ook echt actief in rondcrossen en gaan ze dus meer ruimte nodig hebben.
Het lost dan zichzelf wat op...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Over twee weken komen ze dan eindelijk!

Bericht door castratenkoor »

Mijn ervaring met kittens is dat ze wel trap kunnen lopen, gaat in het begin tree voor tree.
De trappen worden hier fanatiek als hindernis baan gebruikt.
Lekker op en neer raggen en energie er door jagen.
Maar bij twijfel zou je ze de eerste week 's nachts misschien in de woonkamer kunnen laten.
Tot je zeker bent dat ze veilig kunnen trap lopen.

Als je ze op den duur niet in de slaapkamer wilt, zou ik ze daar nu ze nog klein zijn ook niet mee naar toe nemen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door Mirjam86 »

Onze trap naar zolder is een open trap, is dat niet gevaarlijk?
Ik vind het namelijk prima als ze 's nachts de zolder opgaan, maar kunnen ze niet door die gaten heen vallen?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Renee en Shampoo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 okt 2010 11:19
Contacteer:

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door Renee en Shampoo »

Hoe kan dat nou? als ze na 22 april geboren zijn, kunnen jullie ze nu toch nog niet op gaan halen? Tenminste in het topic zie ik die datums?
Voor hulp aan zwerfkatten; http://zwerfkatten.webklik.nl
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door Anne »

Hier ook geen problemen met trap lopen met kittens van 9 weken. Wij hbben ook een open trap.
Ik zou ze de hele huiskamer snachts geven en alles wat ze gewend zijn overdag, mits ze de kattenbak goed kunnen vinden ;-) Wij zetten altijd een kittenbakje er extra in de huiskamer bij als er nieuwe kittens zijn.
Veel voorpret nog!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Binnenkort twee kittens

Bericht door Mirjam86 »

Fijn dat ze dus al wel trap kunnen lopen, moet er niet aan denken dat ze door de gaten naar beneden vallen!
Ze mogen 's nachts niet beneden ivm de hamster, maar verder hebben ze de eerste en tweede verdieping tot hun beschikking.
Het voer staat sowieso altijd boven, en daar staat natuurlijk ook een kattenbak.
Extra kittenbakjes staan er ook.
Ben benieuwd of ze het bed op zolder tot slaapplaats bombarderen :lol:
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie