Voor een koppeltje moet je minstens 4m² meter voorzien, wordt al eens gezegd.
Ik vind dat nog te weinig, maar goed...
De mijne is een kleine 18m² en daar zaten ze eerst ook maar met zn 2en in.
Dan kunnen ze tenminste al eens lopen en een binkie maken.
In een kleine ren kunnen ze alleen maar huppelen en stappen...
1 van mijn konijntjes wordt helemaal nerveus als hij in zo'n rennetje als jij daar aangeeft zit. En dan ontsnapt hij dus ook... dat is wel een hevig diertje, maar goed
Bij een slaaphok is het belangrijk dat je de koude, vocht en tocht buiten kan houden. Ook is het aan te raden het uit de zon te plaatsen (maar dat lukt mij ook niet). Een hok in de zon waar het konijn niet uit kan is wel heel erg ongezond en gevaarlijk, bij mij kunnen ze er altijd uit, dus dan valt het nog mee.
Ik heb zo'n typsch hok genomen met een slaapgedeelte en een 'rengedeelte' waarvan beide delen open gezet kunnen worden. Ik heb het rengedeelte dichtgemaakt (het gaas zit er nog in zodat ik ze er in noodgevallen nog in kan opsluiten en het gaas terug open maken). Zo hebben ze het grootste deel als slaaphok omdat ik het kleine, echte slaaphok te klein vond. Daar passen ze met zn vieren in, maar zelfs voor 2 konijntjes is dat iets aangenamer.
Tussen de twee delen zit zo'n poortje met een vorm uitgesneden zodat er toch wat wind tegengehouden wordt. Bovendien is er dus een hoek tussen die doorgang en de deur van het hok zodat de wind er al niet recht in kan blazen en warmte beter vastgehouden wordt in het hok.
Er wordt gezegd dat je de ingang best oost-zuid oriënteerd, of natuurlijk naar een kant waarvan geen wind kan komen vb door een muur.
Mijn oorspronkelijke slaaphokje heb ik dus ingericht als portaal met hooiruif en drinkflesje.
In de zomer hebben ze ook een drinkbakje omdat ze daar liever uit drinken, maar als het vriest is dat niet handig om mee te werken.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is
Oh ja, en ik heb een extra hokje bij gekocht omdat 4 konijntjes niet altijd bij elkaar willen slapen, maar daar ben ik niet zo tevreden van.
Het is eigenlijk gewoon een vierkantje met aan 1 kant een deurtje en daar kan de wind dus altijd recht in waaien. Bovendien is de deur te groot en zijn er kieren... Dat raad ik dus niet aan, maar het is hier enkel voor als ze apart willen liggen. Voor de rest liggen ze samen in het grote hok.
En in beide ligt een dikke laag stro, dat maakt ook al veel uit als het vriest.
En voor een ren, gewoon palen in de grond en gaas eraan is ook prima hoor. En waarschijnlijk een stuk gemakkelijker. Draad ingraven moet je zowiezo als je op grond gaat, dus dat maakt geen verschil en dat vraagt dan het meeste werk.
Je moet helemaal ondergraven of minstens een dikke halve meter diep gaan (liever een meter).
Het rechte deel van mijn ren is eigenlijk de kippenren die er al eerder stond en zoals je ziet gaat dat natuurlijk ook prima. Je zou ook zo'n rechthoekje kunnen maken.
Ik heb mijn ren indertijd gebouwd (ze is al een jaar of 5 oud en dus al vaak hersteld) om ze steeds te kunnen verzetten, maar met echte buiten konijntjes werkt dat niet. Dat was toen ik mijn konijnen nog binnen hield en met goed weer buiten liet lopen.

Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)