Kan je 15 jarige die nooit buiten kwam, naar buiten laten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Noemi
Kitten

Kan je 15 jarige die nooit buiten kwam, naar buiten laten?

Bericht door Noemi »

Goeden dag alle,

Ik heb een vraag en hoop dat iemand mij het antwoord kan geven...Ik heb nog niet zo lang geleden me levenskat van 21 jaar moeten laten inslapen die ik heb gehad toen ik 10 was... Een kennis van mij heeft een kat van 15 jaar, waar hij door omstandigheden geen tijd meer voor heeft... hij heeft mij dus gevraagd of ik dit beestje wil adopteren, wat ik ergens wel wil, maar ook moeilijk vind omdat ik niet me andere kat wil vervangen en ook door de leeftijd twijfel ik een beetje.., ik heb ook nog een kat van 9 jaar is wat een echte straatkat is en bang ben dat het tussen deze niet goed zal gaan ondanks hij z'n hele leven met een andere kat heeft geleefd, die alleen niks van hem wou... Maar goed het schijnt zo te zijn dat deze kat nooit buiten is geweest..en ik vraag me dus af kan je zo'n beestje het aanleren om naar buiten te gaan, het is namelijk niet zo dat ze nooit wou, alleen door de leefomgeving kon ze nooit naar buiten..en ik woon opzich in een rustige buurt dus denk ik dat ze het wel fijn zal vinden..hoop dat iemand mij antwoord kan geven en misschien advies of ik het wel of niet moet doen?

groetjes
Noemi
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Kan je 15 jarige die nooit buiten kwam, naar buiten late

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou het niet doen....
Als ze 15 jaar gewend is binnen te blijven, zie ik geen reden om dat alsnog te gaan veranderen. Ze zal waarschijnlijk verstijfd zijn van de angst en je doet haar er dus helemaal geen plezier mee. Tel daar alle gevaren van buiten (zelfs in rustige buurt zijn altijd wel enkele gevaren) bij, en dan zal ze zelf toch echt wel het liefste veilig binnen blijven.

Ik zou me meer zorgen maken om je andere kat en hoe het tussen hen beide moet. Is de 15jarige kat andere katten gewend? Anders kan je het zowiezo wel schudden...

Om even het slechtste scenario te schetsen: het klikt niet tussen hen, en je nieuwe poes laat je toch buiten. Veel kans dat ze na een weekje niet meer binnen durft...
Hou je ze binnen en ze kan niet met de andere kater om, dan brengt ze de dagen dat hij thuis is onder de bank door... Of al blazend en opgefokt van de stress...
Dus of het zou klikken tussen de katten lijkt mij de eerste bezorgdheid.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Noemi
Kitten

Bericht door Noemi »

Nou zoiezo moet je katten nooit gelijk naar buitenlaten zeker niet de eerste 2 weken....en zou ik deze kat zeker de eerste maand of tot de zomer niet buiten laten tot hij aan mij en me woning gewend is...maar ik vind het erg zielig als een kat nooit de kans heeft gehad om buiten te komen en dus niet weet hoe het is, mijn jongste kat was zijn eerst 5 jaar niet buiten geweest en toen we verhuisden naar een rijtjes woning was hij binnen 2 weken ontsnapt maar kwam wel gewoon dezelfde dag nog terug...en sindsdien is het een echte straatkat die zelfs in de sneeuw naar buiten gaat.. dit verwacht ik natuurlijk niet van een 15 jarige kat...mijn oudere kat wou ook niet meer naar buiten vanaf haar 18e dus ik weet dat wanneer een kat zelf aangeeft niet meer te willen gaan het ook niet erg is... mijn 2e dilemma is dus of de nieuwe kat mijn kat dus zal accepteren aangezien zij nooit met andere katten heeft geleefd om mijn jongste hoef ik me niet druk te maken aangezien hij best sociaal is..

Maar wel heel erg bedankt voor je bericht hoor...hoe erg ik het voor die kat vind, denk ik dat het beter is om haar niet te adopteren.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Als ze nooit andere katten heeft gekent, is de kans ontzettend klein dat ze met je kater gaat omkunnen...
Hoe spijtig dat ook is... Ze zal een thuisje moeten vinden waar ze enige kat is. Maar dat op haar leeftijd, dat zal niet gemakkelijk worden...
Maar dat krijg je natuurlijk als je katten steeds alleen houdt...

Sommige katten zullen het inderdaad op latere leeftijd prima vinden om buiten te gaan, maar anderen zullen vast in paniek schieten, en dat is erg gevaarlijk.
Ik heb zelf een jonge kater die niet meer buiten wil. Hij heeft het wel als kitten gedaan, maar is nu bang van alles buiten en schiet in paniek alle kanten op. Die blijft dus binnen.
Later wil ik een tuin die volledig afgesloten is zodat er geen kat meer uit kan en dan kan hij op zijn eigen tempo verkennen, zonder dat hij weg kan of hem iets kan overkomen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Noemi
Kitten

Bericht door Noemi »

Ja je hebt gelijk, bedankt voor je bevestiging die had ik toch nodig.. wil heel graag dat beestje helpen maar als de kans groot is dat ik het beestje meer stress ga geven..dan kan ze beter blijven waar ze is hoe zielig dat is..ga wel een plekje voor der zoeken bij iemand waar ze enige kat is en ook de volledige aandacht krijgt die ze hoort te krijgen.

Ja en betreft je ene kat die nu niet naar buiten wilt dat kan altijd nog veranderen want ik heb het ervaren met me oudste kat die ik dus pas heb moeten laten inslapen...zij was vroeger als jonge katje heel erg bang voor mensen en geluid..maar hield van de straat we hebben alleen 1 keer gehad dat we toen waren verhuist dat zij dus een jaar of 8 was en toen durfde ze ook een jaar bijna de deur niet uit zelfs niet in de tuin die gewoon afgesloten is. Rond haar 12e to 16e wou ze weinig tot niet naar buiten of in de bosjes in de tuin. Daarna is ze er overheen gekomen en is tot der 18e buitengeweest..en de laatste 3 jaar wou ze er helemaal niks meer van weten.. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat het voor jouw jonge kater nog kan veranderen, een gesloten tuin zal heel erg helpen.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

:-) Dank je.
Binnen een aantal jaren gaan we bouwen en dan wordt de tuin afgesloten. ;-)

Ik ga nog iets toevoegen aan jouw verhaal, als dat mag.
Niets houdt je tegen van een sociale kat op te nemen die een thuisje zoekt. Zeker als je kater sociaal is en graag een vriendje heeft... In de asielen kan je zeker een match vinden. ;-)
Plaats reactie