En toen was daar ineens...

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

En toen was daar ineens...

Bericht door Edana »

... Pepijn :).
Sinds een paar uur hebben wij een kat in huis. Pepijn woonde bij mijn moeder (om de hoek), maar had daar geen mogelijkheid om naar buiten te gaan. Tot een paar maanden terug had hij dit wel en maakte hij daar gretig gebruik van. Mijn moeder heeft na de verhuizing geprobeerd een binnenkat van hem te maken. Dit is (tot nu toe) helaas niet gelukt en sinds een paar weken valt hij de oudere katten aan.

Mijn vriend en ik stonden op de lijst van een cattery voor twee Turkse Van kittens. Nu ben ik altijd al gek op Pepijn geweest en hebben wij daarom aangeboden dat hij wel bij ons mocht wonen, aangezien we toch zeker katten willen. Zo woont hij nog steeds dichtbij mijn moeder, maar wel met de mogelijkheid om naar buiten te gaan.

Dus sinds vanmiddag is Pepijn bij ons. Alle tijd die ik voor mezelf had gepland om eens rustig uit te zoeken over het hoe of wat, is een stuk korter geworden!
Ik heb dus een aantal vragen :)

- Wat voor speeltjes/slaapplekken kan ik het beste voor hem halen? Op dit moment is hij gekomen met een kattenbak, een kleine krabpaal en een speelgoedmuis. Naast mijn verwende konijnen en hamster, ziet dit er behoorlijk zielig uit ;). Nu is er zoveel leuks op de markt, waar doe ik Pepijn nou ECHT plezier mee? Ik zat zelf te denken om ook een waterfontein voor hem te halen, hij is namelijk gek op water drinken uit de kraan (en slaapt in de wasbak).

- Vanaf wanneer kan ik hem laten wennen aan buiten en hoe doe ik dat?

- Pepijn is een jonge (2 jaar oud), gecastreerde kater. Het lijkt mij dat hij wel graag een vriendje of vriendinnetje erbij zou hebben. Hoe ga ik dit aanpakken? En wanneer kan ik dit het beste doen?

Ik hoop dat ik het topic onder het juiste kopje heb gezet. Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen :)
Ik kijk uit naar jullie reacties!
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: En toen was daar ineens...

Bericht door Adriana »

;-) dag Pepijn!

k loop de vragen in de tekst maar even af..

krijgt Pepijn dus binnen afzienbare tijd gezelschap van twee Turkse Van kittens? of ga je een maatje voor Pepijn zoeken en ga je van de reserveringslijst af?

Pepijn moet zeker ruim 6 weken binnen blijven en daarna zul je voor jezelf denk ik even de risico's moeten inschatten in het kader van verkeer, boze buren, agressieve buurtkaters, steile waterkanten, catnappers e.d.

hebben jullie een tuin en kun je daar zoiets als een kattenren inzetten? of de tuin afschermen? dan zou hij eerder buiten kunnen. en anders zou je kunnen proberen om hem aan een tuig te laten wennen en dan een groot grasveld oid opzoeken.

de speeltjes die hier erg vaak als favo worden genoemd zijn de cat-it speelrail en de cat dancer (Zpls bv) en rammelmuizen.
als je toch bij Zpls rondkijkt, zoek dan ook even de klimpalen op, een eenvoudinge telescooppaal voor tussen plafond en vloer is een heerlijke uitkijk-, snurk en krabplek. die wordt geleverd met kubussen en plateaus. zeer favo bij heel veel van onze katzels. je kunt hem als je handig bent makkelijk opleuken.
de diogenes-krabton is ook erg favo, heerlijke zolderkamer, doorsluiproute, uitkijkplateau en plenty om flink uit te rekken en te krabben.
bij Zpls hebben ze drinkbakken met waterstraaltjes en bestel gelijk extra filters erbij, die zijn nog wel eens uitverkocht.
en kijk even hoe hij gebruik maakt van zijn kattenbak, sommige katten plassen en poepen niet graag op dezelfde bak en dan zou je er nog eentje bij kunnen nemen. (dat kan bv ook een dweilemmer van Blokker zijn, hoeft echt niet zo groot..)

en om jullie band met hem te bevorderen zou je hem iedere dag uitgebreid kunnen borstelen. hij raakt nu zijn wintervacht kwijt en dat scheelt heel wat haar, wat hij bij het wassen zelf ook niet inslikt.

een vriendje voor Pepijn vind je in het asiel. daar zijn ze bekend, gechipt, ontwormd, medisch gecheckt. je kunt daar heel rustig rondkijken en snuffelen, de situatie voorleggen en je kunt overleggen over teruggeven/ruilen als het niet matcht.
eerst even kijken hoe snel hij zich bij jullie thuis voelt en hoe hij zich daar gedraagt.. stel dat die twee TVan-kittens toch komen, dan kan dat een goeie combi zijn. de kittens hebben vooral elkaar en kunnen hem betrekken bij spelletjes en stoeipartijen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

Re: En toen was daar ineens...

Bericht door Edana »

dankjewel voor al je antwoorden Adriana :)

Wij zien nu (voorlopig) af van de Turkse Van kittens. Drie katten in huis lijkt ons gewoon te veel. Maar voor Pepijn willen we zeker wel een maatje zoeken.

Wij hebben een tuin, maar deze is (nog) niet afgezet. Een kattenren is helaas onmogelijk doordat je bij de buitendeur eerst een betonnen trapje af moet. Verder zijn er veel katten bij ons in de buurt. Ik weet niet of dat positief of negatief is? :)

Bedankt voor de krabpaal/speeltips. Ik zal zeker ook wat extra waterfilters bestellen, handig! En een kattenborstel is ook wel handig inderdaad, ik heb alleen borstels voor de konijnen.

Pepijn heeft me tot nu toe nog geen seconde uit het oog verloren. Waar ik ga, is hij ook. Nu ligt hij ook naast mijn toetsenbord :). Ik hoop echt dat hij het fijn krijgt bij ons (we gaan ons best doen!)
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: En toen was daar ineens...

Bericht door Lovecat »

He wat leuk, ineens die Pepijn in huis!

De rail is inderdaad een leuk speelgoed. Hier zijn vooral hengels erg populair en de lasermuis. Alles wat stilligt is niet interessant, dus vooral interactieve spelletjes zijn populair. En vooral dingen met veren.. Ik zou met een paar basisdingetjes beginnen' balletje, pluche muisje met veren, hengel en rail. Even kijken waar hij het meest op reageert en dan kun je aan de hand daarvan ander speelgoed aanschaffen in die richting. Hier houdt mijn ene kat van felle kleuren en dingen met sliertjes en de ander van krakende dingen en balletjes :smile:

De krabton is fijn, maar een zacht mandje of radiatorhangmandje op de hogere plekken wordt ook geapprecieerd. Een fleecedeken in een oude opbergdoos kan al genoeg zijn of zelfs verkozen worden boven een luxe designmandje ;-)

Ik heb hier de catmate staan, ben er erg tevreden over. Stille waterfontein die gelukkig niet als de andere drinkbakjes omgestoten wordt.

Over het naar buiten laten; 6 weken moet je hem inderdaad binnenhouden en als je de mogelijkheid hebt de tuin af te schermen, zou ik dat zeker adviseren. Mijn katten komen niet buiten vanwege bovengenoemde redenen van Adriana, maar jij hebt de kat juist overgenomen omdat ie gewend is naar buiten te gaan (mijn katten niet) en niet binnen gehouden kan worden. Dus ik hoop dat je de mogelijkheid hebt een ren of tuinafscherming te maken. Voorbeelden genoeg hier op het forum hoe je dat kan aanpakken.

Veel plezier met Pepijn!
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: En toen was daar ineens...

Bericht door Aziraphale »

Welkom hier!!
Klinkt hartstikke goed, Pepijn lekker bij jullie te knuffelen.
Wij hebben ook de Catmate drinkfontein, aanrader!
Qua speelgoed is hier een stok met veren de absolute nr 1 (alleen snel stuk maar niet duur).
Verder slapen en spelen ze graag in de krabpaal. Maar absoluut favoriet hier is spelen in de afgezette tuin. Kunnen ze zich echt uren in vermaken ;)

Veel plezier met Pepijn!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: En toen was daar ineens...

Bericht door ayla »

jep kan de fontein ook aanraden.
vaak zijn de simpelste speeltjes het leuk, propje papier, draadje etc.
Zorg er wel voor dat je je kat niet alleen laat met klein speelgoed, verslikkingsgevaar...

verder is de lasermuis hier ook een succes, hengels, de speelrail, balljes die in kunnen duiken en bierdopjes :)

hier zijn ze gek op catnip en valeriaan, dat geef ik ze enkel onder toezicht, helemaal los gaan ze dan.
tja en het leukste spel is natuurlijk spelen met elkaar!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

Re: En toen was daar ineens...

Bericht door Edana »

Die lasermuis, is dat zo'n automatische of een die je zelf met de hand bediend? :)

Leuke tips allemaal! Ik heb zin in shoppen voor hem :grin:
Die catmate gaat het zeker worden, ziet er goed uit! Je zou er bijna zelf uit willen drinken. Hebben jullie als voerbak ook een of andere voeder of een gewoon bakje?

Vannacht was hij erg onrustig en heeft hij zich op alle kleine plekjes in het huis verstopt. Als hij zich niet verstopte hield hij ons wakker met zijn gemauw ;). Ook heeft hij nog niet gegeten. Nu kan ik me voorstellen dat hij dat pas doet als hij zich op zijn gemak voelt, maar wanneer moet ik me hier zorgen over gaan maken?
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: En toen was daar ineens...

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan het eten best dicht bij zijn verstopplaatsje in de buurt zetten. Normaal zou hij dan wel vrij snel moeten gaan eten zodra hij alleen is.
Als je weet waar hij gek op is, kan je daar hem ook mee proberen verleiden.

De lasermuis die je zelf bedient kopen. Dat is veel leuker voor hem en jou, en bovendien moet je steeds opletten niet in de ogen te schijnen. En met een automatische, gaat dat niet goed he...

Als je bakjes koopt, moet je zelf wat kiezen. Stenen bakjes zijn het hygiënischeste, en gemakkelijk dat ze zwaarder zijn.
Ikzelf had plastieken bakjes (en nog steeds voor het natvoer), maar nu krijgen ze van platte borden eten. Dit om het schrokken te verhinderen, maar niet elke kat heeft daar last van. En ik ben denk ik wel de enige die dit doet. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: En toen was daar ineens...

Bericht door ayla »

ik heb bakjes maar geef ze eigenlijk net als Valerie van een bordje hun eten. ook om het schrokken tegen te gaan ;)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

Re: En toen was daar ineens...

Bericht door Edana »

Van een bord eten is natuurlijk wel veel sjieker dan uit een bakje :)

Pepijn heeft verschillende verstopplekken gevonden vannacht, maar de meesten zijn wel in de slaapkamer. Daar heb ik nu zijn eten neergezet. Ik vind het net als hem allemaal erg spannend :)
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: En toen was daar ineens...

Bericht door Anne »

Heel veel plezier met pepijn!! Leuk dat hij er een maatje bij krijgt. Is hij geholpen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: En toen was daar ineens...

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef:maar nu krijgen ze van platte borden eten. Dit om het schrokken te verhinderen, maar niet elke kat heeft daar last van. En ik ben denk ik wel de enige die dit doet. ;-)
;-) welnee! hier eten ze van platte glazen pyrex-gebaksschotels (kringloop), die kun je goed schoonmaken en met eten uit (vaak te kleine) bakjes, stoten katten hun snorren en veel katten vinden dat erg vervelend.
het zou me niks verbazen als Pepijn helemaal niet meer zo nodig naar buiten hoeft, gezien zijn gedrag.. die heeft het bij jou helemaal voor elkaar!
wat heerlijk zo'n oplossing, heb je er ineens een schat van een kater bij!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

Re: En toen was daar ineens...

Bericht door Edana »

Anne schreef:Heel veel plezier met pepijn!! Leuk dat hij er een maatje bij krijgt. Is hij geholpen?
Ja, hij is geholpen. Ik zeg nog wel stoer dat het een kater is, maar zoveel stelt het niet meer voor ;)
Anne schreef: welnee! hier eten ze van platte glazen pyrex-gebaksschotels (kringloop), die kun je goed schoonmaken en met eten uit (vaak te kleine) bakjes, stoten katten hun snorren en veel katten vinden dat erg vervelend.
het zou me niks verbazen als Pepijn helemaal niet meer zo nodig naar buiten hoeft, gezien zijn gedrag.. die heeft het bij jou helemaal voor elkaar!
wat heerlijk zo'n oplossing, heb je er ineens een schat van een kater bij!
Dat zou wel heel zuur zijn voor mijn moeder, als hij niet meer naar buiten hoeft. Zij ging er vanuit dat hij daarom haar andere katten aanviel. Toen hij nog wel naar buiten kon, deed hij dit nooit. De dames konden zich nog niet uitrekken of meneer zat alweer in de aanval. Toch waren de dames vannacht wel van streek dat Pepijn weg was, vertelde mijn moeder.

Hij is nog geen 24 uur bij ons, maar toch heb ik het idee dat het gisteravond beter ging dan vandaag. Hij komt wel achter de kledingkast vandaan, maar blijft er toch het liefste zitten. Gisteravond heb ik wel een foto gemaakt toen hij naast me op de bank lag:

Afbeelding

Knap is ie, he? <3
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: En toen was daar ineens...

Bericht door Aziraphale »

Wauw, wat is hij prachtig!!!!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: En toen was daar ineens...

Bericht door pearlsofpassion »

Je moet hem wel niet naar buiten laten om je moeder niet teleur te stellen! Als hij het bij jou, straks met zijn vriendje, wel naar zijn zin heeft en niet naar buiten wil, dan is dat toch prima?
Waarschijnlijk was er dan iets anders waardoor hij een probleem had met haar dames, maar dan nog is hij dan nu wel gelukkig en rustig. En dat is toch alles wat telt?
Buiten zijn zoveel gevaren...

Misschien dat hij liever een katertje als vriendje zou willen...
Ik ben zelf enorm voor de poezenkarakters, maar misschien dat het bij Pepijn wel leuker is, twee katertjes samen... ;-)
Zorg wel dat je een kat kiest die jonger is dan hijzelf. Dat hoeft niet percé een kitten te zijn, maar als je dat leuk vind gaat dat eventueel ook. Tenminste, als Pepijn nog speels genoeg is en jijzelf ook heel veel met de kitten bezig gaat zijn.
Anders kan de kitten hem gaan opzoeken als hij zelf even wil rusten, en dat zal hij minder leuk vinden...
Ikzelf zou voor een katertje van een half tot anderhalf jaar gaan, maar dat is gewoon mijn persoonlijk gevoel. Dat hoeft niet percé het beste te zijn.
Als hij in het verleden al erg moeilijk heeft gedaan over vreemde katten, kan je wel beter voor een kitten gaan. Die aanvaarden ze iets gemakkelijker. Maar katten ouder dan een half jaar vinden moeilijker een thuis, zeker in de lente wanneer de asielen barsten van de schattige jonge kittens...
Vooral je hart laten spreken, wat het beste bij hem gaat passen. Je kent hem toch al lang, dus zal je dat vast wel kunnen inschatten!! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie