Ik heb een kattin van vier jaar oud. Al sinds ze klein was, is ze nooit erg weerbaar of territoriaal geweest - altijd als er een vreemde kat in de tuin is vlucht ze gewoon naar binnen. Soms komen er zelfs vreemde katten binnen in huis en ze doet er niets aan, we merken het dan enkel omdat het luikje plots kleppert als wij binnenkomen. Ze is dan ook altijd heel getraumatiseerd, ook al heeft de vreemde kat haar helemaal niets gedaan, ze wil dan meteen naar boven. Echt een probleem is dit echter nooit geweest, want de meeste katten waren het heel snel beu en bleven na een paar dagen gewoon weg.
Nu is dit probleem echter volledig uit de hand gelopen. Er is nu namelijk een zwerfkat, ik denk dat het een katinnetje is van nog geen jaar oud, die constant bij ons binnenkomt en heel de tijd in onze tuin rondhangt. We hoopten dat het vanzelf zou loslopen, maar die zwerfkat heeft mijn kat al verschillende keren aangevallen en het eindigde er telkens mee dat mijn kat het onderspit moest delven (hoewel ze een stuk groter is dan die zwerfkat). Nu durft mijn kat bijna niet meer naar beneden en al helemaal niet meer in de tuin. We hebben nu het luikje op slot gedaan, maar dat houdt die zwerfkat natuurlijk enkel uit het huis. Mijn kat heeft een kattenbak, nog vanuit de tijd dat ze klein was en veel binnen zat, maar daar plast ze kennelijk niet meer graag in, enkel kakjes doet ze daar spontaan in. Daarnet nog heeft ze op mijn gitaarzak geplast

Mijn probleem is dus dubbel: agressie van een zwerfkat naar mijn kat toe + het feit dat mijn kat niet in haar bak plast. Kan iemand tips geven om:
1) mijn bang kattinnetje weerbaarder te maken?
2) eventueel vrede te stichten tussen de twee katten? (we willen die kat zelfs in huis nemen, als ze maar stopt met onze kat aan te vallen)
3) ervoor te zorgen dat ze enkel nog in haar bak plast als ze binnen is?
Nu al heel erg bedankt! Ik weet me echt geen raad meer...