Hoeveel tijd tussen twee operaties

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
RutgerV
Kitten

Hoeveel tijd tussen twee operaties

Bericht door RutgerV »

Op zoek naar een antwoord kwam ik dit forum tegen. Een aantal ontwikkelingen met onze kat heeft tot vragen geleid.

Kan iemand vertellen of er een minimum periode is tussen twee 'zware' operaties waarin een kat moet herstellen?
]-marjolein-[
Poema
Poema

Re: Hoeveel tijd tussen twee operaties

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hangt er helemaal vanaf wat voor operaties...een pootoperatie is bijvoorbeeld een heel ander soort operatie dan een buikoperatie. Van de narcose krijgen ze altijd onvermijdelijk een opdonder, hoe langer de narcose hoe meer, dus dat wil je sowieso zo min mogelijk en zo kort mogelijk.
Maar bij een pootoperatie is het ergste waar ze van moeten herstellen eigenlijk de narcose, en de poot op zich moet herstellen. Bij een buikoperatie moeten de organen zich weer helemaal herstellen, dat is in feite een veel zwaardere opgave voor de kat. Dus als je laat weten om wat voor operaties het gaat kan ik je misschien meer vertellen.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
RutgerV
Kitten

Bericht door RutgerV »

Het gaat om een operatie aan het oor. De kat is inmiddels 15 jaar maar verder nog in blakende gezondheid.
]-marjolein-[
Poema
Poema

Bericht door ]-marjolein-[ »

Het gaat dus om 1 operatie? Of heeft de kat al een andere operatie achter de rug? En wat zou een eventuele 2e operatie dan zijn?
Als de kat al 15 is zou ik alleen laten opereren als het echt nodig is, en het klinkt misschien zielig maar als er nog meer aan 'gesleuteld' moet worden ergens anders aan z'n lijfje kun je dat miss zelfs overwegen in 1 keer te laten doen. Zo niet, dan zou ik gewoon kijken hoe hij herstelt van de ooroperatie en narcose en pas aan een 2e operatie beginnen als je het idee hebt dat het oor goed beter is en de kat ook weer zo goed als de oude is.
Van tevoren goed naar het hartje laten luisteren en je kunt ook overwegen een bloedonderzoek te laten doen als dat nog niet gedaan is. Kost even wat, maar katten van die leeftijd krijgen vaak nierproblemen e.d. en dan kan narcose erg gevaarlijk zijn! Het gevaar van nierproblemen is dat als je wat begint te zien aan de kat (vacht anders, regelmatig braken, slecht eten, ontstoken tandvlees bijv) het te laat is omdat 3/4 van de nierfunctie dan al is uitgevallen en het niet omkeerbaar is.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
bz en n
Kitten

Bericht door bz en n »

Antwoord is er niet direct; geen minimum tussen 2 operaties(maximum denk ik ook niet). Je kan/moet zelf concluderen hoe hij/zij herstelt na 1e operatie (hoe sterk komt hij/zij daar uit) maar je kan 't nooit zeker weten.(kan 't 1 en ander wel laten testen-MOET volgens mij ook) Een oor operatie LIJKT mij vrij onschuldig. Als hij of zij (ook met 15 jr) verder nog gezond is, levendig is, zou ik het daar niet voor opgeven (ik heb zelf tig x buisjes in m'n oren gehad en ga waarschijnlijk nog heel lang mee..) Het kost misschien wat, maar..... nogmaals ik weet niet hoe of wat maar zelfs een dove kat kan gelukkig zijn! (oor ontsteking moet je echter wel serieus aanpakken hoor! Jij moet voor zijn/haar gezondheid zorgen) Er is niemand die hem/haar beter begrijpt dan 't baasje kan!!!!!

Liefde, aandacht en goede zorg doet elk poesje/katje goed (jong en/of oud)!
Plaats reactie