Mijn binnenkat wil steeds naar buiten

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Keiren34
Kitten

Mijn binnenkat wil steeds naar buiten

Bericht door Keiren34 »

Mijn kat van bijna 12 jaar is nooit eerder buiten geweest, omdat ik voorheen altijd in appartementen woonde. Sinds ruim 2 jaar woon ik in een woonhuis met een tuin eromheen. Vorig jaar is mijn kat aan ons ontsnapt en is ze vier dagen en nachten spoorloos geweest. Toen ze uiteindelijk terugkwam had ze vanalles en nog wat opgelopen, waardoor het ons bijna een half jaar heeft gekost voordat ze weer gezond was.
Sinds een paar maanden echter blijft ze maar miauwen bij en krabben aan de achterdeur. Ze wil duidelijk naar buiten. Zodra wij deze deur gebruiken, probeert ze mee te glippen. Wat haar ook regelmatig lukt trouwens. Eenmaal buiten is ze redelijk bang.

Wij willen niet dat het een buitenkat wordt, want onze buren staan daar niet op te springen, daarnaast is ze al 12 jaar binnen en zie ik dat zelf ook niet zo zitten. Ze maakt ons echter helemaal gek met haar gemiauw en het krabben aan de deur, wat ze uren volhoudt.. Ik weet echt niet meer wat we moeten doen, de tuin afzetten zodat ze veilig buiten kan is helaas geen optie. Nu is de kat ongelukkig en wij ongelukkig..

Heeft iemand goede tips? Die zijn ontzettend welkom! Alvast hartelijk bedankt!

Groet,
Elise
Zorro1
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Re: Mijn binnenkat wil steeds naar buiten

Bericht door Zorro1 »

Onze poes vindt het heerlijk om in een poezentuigje aan een lange lijn toch in de tuin te kunnen rondwandelen. Je moet er dan wel bij blijven zodat ze niet in de lijn verstrikt raakt. Zorg ook dat het tuigje goed aansluitend zit want vandaag was ze in één onbewaakt klein ogenblikje er aan ontworsteld om mij achterna te kunnen komen.

Ik weet alleen niet of jouw binnenkat daardoor juist meer gaat miauwen en krabbelen om er uit te gaan......Misschien als je een vast patroon gaat inbouwen dat ze daar helemaal aan went en van geniet.
Groet, poes Zorro & vriendje Blacky
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Mijn binnenkat wil steeds naar buiten

Bericht door pearlsofpassion »

Als die mogelijkheid er is kan je ook je tuin afzetten of een ren bouwen. Dan kan ze naar buiten wanneer ze wil.
Als je haar echt binnen wil houden, moet je zorgen dat het binnen interessanter is dan buiten. Dus veel met haar spelen en aandacht geven. Steeds nieuwe zaken verzinnen.

En misschien vind ze het ook wel leuk om achter een horraam in het zonnetje te genieten? Ook de frisse wind in haar gezicht? Dat is niet echt buiten, maar geeft wel een buitengevoel. Mijn katten die binnen blijven, vinden dat heerlijk en vragen ook wel eens om naar buiten te mogen, maar aan het horraam doen ze dat niet.

Ik hou mijn katten trouwens binnen door altijd eerst een voet naar binnen te steken. Als ze toch proberen te passeren, krijgen ze een lichte tik (voor eigen bestwil), maar dat is maar heel zelden nodig. De meesten leren het heel snel en als het nooit lukt om erlangs te geraken proberen zo het niet meer. Maar je hebt natuurlijk ook zo'n typetjes die het blijven proberen. alleszins is het een goed doenbare methode om de kat binnen te houden, en als dat niet lukt kan je een sluissysteem aan de deur bouwen. Dan moet je natuurlijk wel steeds twee deuren openen, maar ben je zeker dat de kat niet zomaar kan ontsnappen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie