Een volwassen poes in huis

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
lenalena
Kitten

Een volwassen poes in huis

Bericht door lenalena »

hallo allemaal,
wij (m'n zoontje en ik) hebben nog nooit een poes in huis gehad. het lijkt me fijn, huiselijk en gezellig er toch eentje te hebben. wel een nadeel, van maandag tot vrijdag zijn we 10 uur van huis en zal de poes dus alleen zijn. ik weet ook niet goed hoe om te gaan met een poes, bv. ik durf een poes niet te pakken :oops: , heb er al wel wat over gelezen.
ik ken iemand die z'n poes wil wegdoen; ze komt uit een asiel en hij heeft ze nu 2 jaar bij hem thuis op een appartement, ze gaat nooit op jacht. ze is 3 jaar oud, een gestereliseerde kattin. ze is gewoon van dagen alleen binnen te zitten, is rustig en lief voor kinderen. we zijn ze gisteren een bezoekje gaan brengen. ze kroop achter de zetel maar m'n zoontje had haar toch al kunnen strelen.
uiteindelijk zou het wel de bedoeling zijn dat onze poes buiten gaat, nadat ze een aantal weken binnen gezeten heeft.
nu twijfel ik of we die poes zouden nemen, ze is zwaarlijvig, ik weet ook niet hoe ze op andere katten reageert, de buurt zit hier vol poezen...
zou ik ook eens naar een asiel gaan?
heeft iemand tips?
groetjes,
lena
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: een volwassen poes in huis

Bericht door pearlsofpassion »

Als je veel van huis weg bent is het leuker als je twee katten hebt, dan hebben ze elkaar. Maar dan moeten ze wel overeen komen natuurlijk. In asielen hebben ze vaak katten die erg naar elkaar toe trekken.
Maar misschien is twee katten wel wat veel om mee te beginnen als je je al onzeker voelt over de omgang met de katten. Ivm regels bijbrengen in huis en sloopgedrag vermijden, ben je natuurlijk beter af met twee katten.

De poes waarover je spreekt, zal waarschijnlijk niet met andere katten samen kunnen, als ze al die tijd alleen heeft gezeten. Het kan natuurlijk wel, maar waarschijnlijk is het niet. Dus haar kan je dan beter alleen houden.
10u van huis is wel lang natuurlijk. Wordt ze nu ook zo lang alleen gelaten?
Je moet vooral je hart volgen of dit de poes voor je is en of het voor haar doenbaar is om zolang alleen te zijn.
En je moet natuurlijk wel zeker zijn dat je haar alle nodig zorgen gaan kunnen bieden. Zo moeten katten om de zoveel maanden wel eens ontwormd worden en als ze buiten gaat om de anderhalve maand ontvlooid, en minstens 1 keer per jaar naar de DA... En dan heb ik het nog alleen maar over als alles goed gaat. Je moet er zeker van zijn dat je haar gaat kunnen verzorgen als ze pijn heeft en misschien wel aggressief wordt... Als je dat niet gaat kunnen, kan je er beter (zoals met alle dieren) niet aan beginnen natuurlijk...
Hoe oud is je zoon?

Die afwegingen moet je wel zelf maken...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lenalena
Kitten

Re: Een volwassen poes in huis

Bericht door lenalena »

hallo valerie, dank voor je reactie
m'n zoontje is 5, hij staat te popelen om een poes in huis te halen, ikzelf ben ook een enorme dierenvriend, maar wat je daar zegt over het zeker weten of ik de nodige zorgen kan geven doe ik niet. wanneer is iemand zeker?
de poes waarover ik het heb is het gewoon van maar een paar uur per nacht iemand om zich heen te hebben. dat is ook de reden dat de eigenaar van de poes de poes wil wegdoen. omdat hij vindt dat de poes meer aandacht verdient dan ze nu krijgt. wij kunnen meer tijd aan de poes schenken, maar de uren dat we van huis weg zijn, zijn talrijk, dat weet ik.
groetjes
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Je moet gewoon zeker zijn dat je niet bang bent voor de kat. Dat je sterk gaat kunnen zijn als het nodig is.
Bv als ze een pil moet krijgen en ze het niet via een trukje in lekker stukje eten wil doen. Er zijn altijd wel poezen waarbij het niet lukt, dan moet je misschien door de DA laten doen. Maar daar komt het grootste probleem.
De meeste katten gaan echt niet graag in een reismandje, zeker niet als ze daar al een paar keer mee naar de DA zijn gebracht. Dat wil dus zeggen dat ze gaan wegkruipen, tegenspartelen, misschien zelfs krabben... Dus dan komt het erop aan van van je hart een steen te maken en standvastig te doen en je niet door de kat te laten doen.
Maar als je geen bang bent om vb de kat op te nemen, of naar de nagels te kijken of haar kopje vast te nemen, dan zal er wel geen probleem zijn.
Je moet er gewoon in geloven dat je, wat er ook gebeurt voor de kat zal kunnen zorgen, dat is alles wat ik wil zeggen... ;-) Maar dat spreekt eigenlijk voor zich...

Het is heel nobel dat je deze kat een betere thuis wil bieden, maar misschien is het wel wat moeilijk als kattenleek, als je er wat onzeker tegenover staat. Misschien is een sociaal katje een beter idee, tenzij deze kat gewoon wat tijd nodig heeft, maar naar haar baasje wel een sociaal katje is. Dat kan ik moeilijk inschatten uit je verhaal.

Ik ben alleen bang dat ik je nu nog onzekerder gemaakt heb :???: En dat is natuurlijk niet goed en ook niet de bedoeling... Ik zou dan ook willen dat ik je zou kunnen helpen met zeker te zijn over jezelf, maar eigenlijk moet je dat zelf doen...
Als je geen schrik hebt van de kat zelf, zal dat normaal wel allemaal op zijn pootjes terechtkomen, dat geloof ik echt wel! Het moet altijd de eerste keer zijn... En je zorgt toch voor een kind, dus voor iemand zorgen, zal niet het probleem zijn.

Heb je al andere dieren gehad? Als kind misschien? Hoe komt het eigenlijk dat je je onzeker voelt?
Ik hoop echt dat je je wat zekerder kan gaan voelen en er volledig achter gaan staan. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ik heb vroeger thuis nooit katten gehad. wij hadden honden, konijnen eenden en tropische vogels. Ze zijn regelmatig opgepeuzeld door buurtkatten, dus wij thuis waren niet echt dol op katten. Mijn man heeft wel altijd katten gehad. ik wilde een hond maar omdat we te lang van huis zijn met werken dat niet gedaan. ik was ook als de dood voor de grote kater van vrienden die vanuit het niets aanviel.
Toch gaan kijken voor een poes. halsoverkop verliefd en mijn beeld over katten is zoooo veranderd. Ben niet meer bang voor katten, snap hun gedrag beter. Dat aanvallen van die grote dikke kater was ws gewoon spelen.
Moet eerlijk bekennen dat in het asiel die hele dikke grote katers die zo'n specifiek "jankend"geluid maken toch wel intimiderend waren op me. daarom werd het uiteidnelijk ons schriele kippietje flippie die mee naar huis ging.
Nu hoop ik nog steeds op een lekkere dikke kater erijb ooit, maar dan van kleins af aan, dat het MIJN hele dikke kater is. Je voelt zelf ook wel als je met de poes speelt of je er nog bang voor bent, of dat je ook al vlinders in je buik krijgt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
lenalena
Kitten

Bericht door lenalena »

fijn jullie berichten te lezen... dank je
ik ben ooit dierenverzorger in een dierentuin geweest, daar moest ik wilde dieren vangen. dat ging, met behulp van collega's die me zeiden wat en hoe. een kitten oppakken vind ik ook heerlijk, maar een volwassen kat, tja, ik weet niet hoe het komt, maar voorlopig is dat me nog nooit gelukt, het is een drempel die ik zal over moeten... dat is geen reden vind ik om geen kat in huis te halen, buren genoeg die me zullen helpen als het nodig is...
en van je hart een steen maken als het moet, dat kan ik wel, in de opvoeding van m'n zoontje is dat regelmatig nodig.
in goede en slechte tijden zorg ik voor hem, en dat zal ook bij onze kat zo gaan...
ik denk eraan eens een asiel te bezoeken, want zoals je zegt valerie, mss zou een socialere poes beter zijn voor ons. daar kan ik me ook nog wat meer laten inlichten.
wij hebben vroeger steeds een hond, een konijn, wat vogeltjes gehad, en het gaf me voldoening voor hen te zorgen.
ik ben eens benieuwd wat er uit de bus zal komen...
vele groetjes
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Dan denk ik dat een kat wel moet kunnen hoor. ;-)

Eens in een goed asiel langs gaan is natuurlijk altijd een goed idee. Wie weet worden jullie daar wel verliefd op een kat. En anders kunnen ze je misschien wat tips geven voor die andere kat.
Ga gewoon eerst nog een paar keer langs dan daar, zodat je er beter zicht op hebt wat voor kat het is. ;-)
Aziraphale
Poema
Poema
Contacteer:

Bericht door Aziraphale »

Andermans kat is echt heel anders dan je eigen kat :) Die ken je straks door en door en dan durf je hem/haar waarschijnlijk prima op te pakken hoor!
Ik was ook nooit zo happig op 'vreemde' katten, bang voor het gedrag soms. Zelfde met honden.
Maar onze eigen katten loop ik mee over m'n schouder (alleen de kater dan, de poes wil dat niet :lol:), dans ik mee door de kamer, ligt als een baby in m'n armen en slaapt bij me. In het begin vond ik vooral het slapen eng, je weet maar nooit...:) Onze poes valt soms onze tenen aan (op de dekens, dat wel). Dat onverwachte kan eng zijn maar dat ervaar ik nu helemaal niet meer.

Lekker in het asiel gaan kijken en laat je eventueel informeren door de medewerkers, leg je situatie uit. Komt vast goed :) Katten zijn heerlijke huisdieren, ik kan niet meer zonder!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
lenalena
Kitten

Bericht door lenalena »

hallo corine, dank je voor je fijne reactie. dat is ook wat we gaan doen, eens rustig naar een asiel kijken naar al die lieve katten en inlichtingen vragen. mss springt er wel eentje (of 2, stel je voor, 2 tegelijk!!) in het oog. ik heb ook nog een adres van iemand gekregen die katten opvangt, ook daar ga ik eens contact mee opnemen...
ik hou jullie zeker op de hoogte :)
lieve groetjes
lena
Aziraphale
Poema
Poema
Contacteer:

Bericht door Aziraphale »

Spannende ontwikkelingen! Veel plezier ermee :)
Komt vast goed, hartstikke goed ook dat je je alvast lekker inleest over deze leuke huisdieren.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
lenalena
Kitten

Bericht door lenalena »

na een paar weken zonder pc te zitten (gecrasht, de pc he ;) even laten weten hoe de zaken nu staan. ik heb de adoptiepapieren voor 2 katten getekend. het vrouwtje, daar ben ik zot van, het mannetje, daar is m'n zoontje gek op. nu moet ons huisje poesklaar gemaakt worden, want nog een paar weken, en ze komen...
het vraagt wel wat organisatie, zoals de aanschaf van dit en dat, zoeken naar een plekje om alles te zetten, en in het asiel benadrukten ze dat de katten een plekje moeten hebben om buiten te kunnen schuilen bij slecht weer. het nadeel aan ons huis is dat het plaatsen van een luikje niet mogelijk is. dan zou ik al in het dubbel glas een luik moeten laten zetten wat ik niet echt zie zitten, de andere optie is een tuinhuis of een kot in de tuin te zetten, heel wat denkwerk...
er moeten beslissingen genomen worden, en daar ben ik niet de beste in. in ieder geval, de belangrijkste beslissing is genomen, de poezen komen!
ik zie ze hier al rondlopen...
lieve groetjes,
lena
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Wat fijn! Klinkt super!

Maar je moet ze zowiezo een 6-tal weken binnenhouden om zeker te zijn dat ze niet meer weglopen. ;-)
Kan je de tuin afzetten (kijk eens in het topic kattenren)? Dat zorgt er voor dat je katten veilig zijn en dat niemand last van hen heeft. Echt een aanrader als het lukt (je kan toch wel ergens een man vragen om eens te komen klussen als je dat zelf niet ziet zitten?). ;-)

Verder zou ik inderdaad voor een goed hok zorgen, en dan zou ik eerder voor een tuinhuis gaan dan voor een hokje. Een hokje kan natuurlijk altijd wel, maar dan zitten ze wel klein als ze met z'n tweeën willen schuilen (al gaat mijn meisje altijd liever onder een struik zitten, dan te schuilen waar ik voor haar in gedachten heb... :roll: ). Het is toch leuk als je er ook een eet- drinkbakje kwijt kan. :-)

Veel plezier met de voorbereidingen, en super dat je er twee gekozen hebt! :-)
lenalena
Kitten

Bericht door lenalena »

een vreemde anekdote...

ik belde het asiel op met de vraag of we onze poezen nog eens konden komen bekijken, dat ging op dat moment niet. geen probleem voor mij
ik zei die mevrouw ook dat ik wat ongerust ben over één van onze poezen, omdat die een harde rode huidvlek (uitslag) heeft in haar nek. zij reageerde als volgt: "jij moet niet ongerust zijn, dat is onze taak, ik denk dat je die twee poezen beter annuleert omdat er geen vertrouwen is."

het was nl zo dat een paar weken geleden onze poes een rode huidplek had, in het asiel zegden ze dat dat het gevolg was van een kuur antibiotica, toen ik nadien informeerde over die plek zei die mevrouw dat die plek helemaal verdwenen was. een paar dagen later toen we onze poezen nog eens gingen bezoeken constateerde ik echter dat die uitslag hoegenaamd niet verdwenen was...

ook de reactie van die vrouw vind ik op z'n minst vreemd. het is toch logisch dat ik twee gezonde poezen mee naar huis wil nemen. wie weet wat heeft die poes? en dat zij daarin de waarheid niet verteld heeft, stoort me. ook onze andere poes heeft net een kuur antibiotica achter de rug. is het normaal dat een poes in een asiel antibiotica krijgt? de poezen hadden een verkoudheid zegt ze.

ik begin me af te vragen of het niet beter is dat ik die poezen gewoon daar laat en op zoek ga naar een andere, wat denken jullie?

verwarde groetjes,
lena
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ik zou laten onderzoeken wat die plek veroorzaakt.
Over de AB zou ik me geen zorgen maken. Ze moeten bacteriën daar natuurlijk zoveel mogelijk onder controle houden als er veel dieren bij elkaar zitten.
Het is pas als ze terug symptomen van niesziekte krijgen nadat de kuur afgerond is, dat ze waarschijnlijk chronische niesziekte hebben. Dat is ook niet zo'n probleem, katten kunnen daar perfect mee verder en hebben er vaak niet zo heel veel last van. Maar dan weet je het wel op voorhand.

Van die plek in de hals zou ik in jouw geval ook willen weten wat het is.
Het kan gewoon een allergische reactie zijn (en daar zou ik een poes ook niet voor laten) of een mijt of zo, en dus te behandelen.

Ik zou de poezen er niet voor opgeven, maar eerder het proberen oplossen.
Ik begrijp wel dat je de poezen niet adopteerd (of toch zeker niet officiëel) voor er duidelijkheid is.
Dat zou ik ook niet doen.

Ik begrijp ook dat je vertrouwen weg is als ze iets verzwegen hebben of gelogen hebben, en ik zou dan ook bewijzen van dierenartsen vragen. Maar ik zou er waarschijnlijk de katten niet voor afzeggen.
Al moet je dat zelf beslissen.
Je kan natuurlijk ook op een ander poezen gaan zoeken.
En het kan geen kwaad wat kritisch te zijn over asielen en dat katten daar. Sommige asielen zijn gewoonweg veel beter dan andere.
En jij moet je er goed bij voelen.
lenalena
Kitten

Bericht door lenalena »

wel, ik heb de papieren ter adoptie al ondertekend. maar zoals die mw zei kon ik het zonder problemen annuleren.
volgens mij zal die mw het zeker niet op prijs stellen als ik haar een een bewijs vd dierenarts vraag. dan gaat ze volgens mij vinden dat het vertrouwen helemaal zoek is...
ik vraag me ook af of het erg is voor de poezen als ik ze een weekend alleen laat, en dat bv de buren hen eten en drinken komen geven?
morgen ga ik ook eens bellen met een dierenarts, eens horen wat hij/zij ervan denkt.
lieve kattengroetjes
lena
Plaats reactie