Wanneer asielkat voor het eerst naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Baros
Huiskat
Huiskat

Wanneer asielkat voor het eerst naar buiten?

Bericht door Baros »

Hallo!
Ik heb vorige weer een 1jarige kat uit het asiel gehaald. Nu was
mijn plan om de kat op den duur naar buiten te laten. Maar merk dat ik het
nu al dood eng vind! Had hem vanmiddag even op het balkon met dit mooie weer. Liep
hij gelijk naar het balkon van de buren! Ik in paniek. Maar met wat brokjes kwam hij gelukkig meteen terug. Het liefst hou ik hem nu veilig binnen. Maar vind dat sneu voor de kat, vooral omdat het een ras echte ontdekker is!

Nu was mijn vraag:
Wanneer is een kat er aan toe om alleen naar buiten te gaan. Hoe pak je dit aan en gaat het
wel goed? Ben nu een beetje angstig dat ik de enigste niet uitkijkende kat heb en dat hij gelijk wordt dood gereden!!!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Wanneer asiel kat voor het eerst naar buiten?

Bericht door pearlsofpassion »

De meeste katten kijken niet uit hoor! En worden er dan ook dagelijks doodgereden.
Als je dat niet vertrouwd, en niet in een veilig omgeving woont, laat je hem beter niet loslopen.

Je kan misschien wel je balkon afzetten, en/of hem een tuigje leren dragen en hem dan meenemen naar een parkje om even lekker te ontdekken. Maar dat vraagt wat tijd.

alleszins kan je hem beter eerst 2 maanden binnenhouden zodat hij je huis weet terug te vinden. Na een week, zou hij zo weg zijn, dus een geluk dat je hem nog terug hebt kunnen lokken.
Weet je of hij een zwerversverleden heeft? Katten die een tijd gezworven hebben, kunnen dat namelijk altijd terug gaan doen. Dat hoeft natuurlijk niet, maar het kan wel. Dus dan wel extra opletten. Maar als het niet veilig is in je buurt (bijna nergens natuurlijk), laat je hem beter niet alleen naar buiten.

Voor tips op een balkon af te zetten kan je het topic kattenren eens doornemen. Rechtsboven staat een zoekfunctie. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Lovecat
Jaguar
Jaguar

Bericht door Lovecat »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=35 Kijk even in dit topic, daar staan al heeeeeeeel veel tips over afschermen balkon, kattenrennen, tuigjes, wanneer naar buiten enz enz.
*Dexter & *Mosa
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Verkeer is niet het enige gevaar waar je hem aan bloot stelt als je hem loslaat. Ik zou adviseren het balkon katveilig te maken en hem op die manier gezond oud laat worden.
Kleine opsomming van levensgevaren in de zogenaamde vrijheid: verkeer, grote honden (deze week nog een slachtoffer), verdrinken (vorige maand nog een slachtoffer, verdronken in een gracht), vergiftigd worden (kan expres of per ongeluk gebeuren), ergens opgesloten raken en doodhongeren, in handen vallen van kattenhaters, van grote hoogte vallen enz enz.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Baros
Huiskat
Huiskat

Bericht door Baros »

Ja, het balkon wou ik sowieso al afrasteren met gaas. Maar dat moet ik nog halen. Lijkt me
ook niet echt prettig voor de buurvrouw. Het balkon is trouwens niet zo hoog dat hij er dood zou vallen. Maar toch voor het idee. Anders gaat hij zo tot het randje :p.
Mijn vriend zijn ouders hebben al 8 jaar een kat die naar buiten gaat aan een drukke straat. Die steekt de straat zo,n 3 keer per dag over. Dus die kijkt wel degelijk uit!
Verder zie ik waar ik woon ook heel veel katten rondlopen, die er ook al vast een tijdje zijn dus wel uitkijken.
Het lijkt me gewoon leuker voor de kat om overdag buiten te zijn dan de hele dag in mijn huisje, die ook al niet al te groot is. Anders zit hij zo alleen maar voor het raam te koekeloeren naar vogeltjes....
Lovecat
Jaguar
Jaguar

Bericht door Lovecat »

Ja er zijn katten die 20 worden terwijl ze buiten komen, er zijn er ook die het jaar niet halen, waarom zou je het risico nemen?

Bij mij in de buurt liep altijd een katje even oud als Dex (10/11 maanden), heb hem al een tijdje niet meer gezien, ook de grote rode kater die op 4 hoog op onbeschermd balkon zat naast ons en hier steeds de weg overstak is verdwenen.
Dan kom ik in de supermarkt en hangen er elke week 5 nieuwe advertenties; mijn kat is kwijt...

Ja, ik zie weleen 1 zwart witte kat die (nog) niet ten onder is gegaan, maar om daarom mijn katjes aan al dat gevaar bloot te stellen? nee, dacht het niet.

En ik ben het met je eens hoor; buiten is natuurlijk veel leuker, maar bij mij mogen ze pas naar buiten als ik een afgeschermde tuin heb. Beter dan ze nu op straat laten en ze niet mee kunnen nemen naar mijn nieuwe huis (met tuin).
*Dexter & *Mosa
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Mijn niet loslopende 8 katten zijn naar mijn smaak toch echt niet zielig en afgestompt te noemen.
In mijn album net een foto van vanmiddag geplaatst 2 in de ren.
Ik woon aan een doorgaande weg en ook hier lopen en zo'n 30 rond.
Maar ook elke week wel flyers aan bomen, wie heeft Poeky gezien.
En ik, ik weet altijd waar de mijne zijn, en dat wou ik graag zo houden.
Baros
Huiskat
Huiskat

Bericht door Baros »

Hmm, wat gek. Ik dacht echt dat iedereen er van overtuigt was dat je katten naar buiten moest doen. Niet opsluiten in huis want dat is zielig. Misschien denk ik teveel aan paarden, daarbij is het wel zielig als ze de hele dag op stal staan.
Maar nu lees ik dus dat heel veel van jullie de kat gewoon binnen hebben. Ik denk er nog even over
na. Heb tenslotte nog 5 weken de tijd voordat ik hem überhaupt naar buiten kan doen ;)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Baros schreef:Ja, het balkon wou ik sowieso al afrasteren met gaas. Maar dat moet ik nog halen. Lijkt me
ook niet echt prettig voor de buurvrouw. Het balkon is trouwens niet zo hoog dat hij er dood zou vallen. Maar toch voor het idee. Anders gaat hij zo tot het randje :p.
Mijn vriend zijn ouders hebben al 8 jaar een kat die naar buiten gaat aan een drukke straat. Die steekt de straat zo,n 3 keer per dag over. Dus die kijkt wel degelijk uit!
Verder zie ik waar ik woon ook heel veel katten rondlopen, die er ook al vast een tijdje zijn dus wel uitkijken.
Het lijkt me gewoon leuker voor de kat om overdag buiten te zijn dan de hele dag in mijn huisje, die ook al niet al te groot is. Anders zit hij zo alleen maar voor het raam te koekeloeren naar vogeltjes....
Hij KAN 18 worden als je hem los laat hij KAN ook binnen een week overlijden door eerder genoemde gevaren.
Persoonlijk speel ik liever geen russische roulette met mijn katten.
Ze hebben een ren van 10 meter en ik ervaar het niet als zielig.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geloof niet echt in katten die uitkijken.
Ik heb een kater gehad waarvan we ook dachten dat hij uitkeek. Bleek dat hij niet echt wist waar hij moest op letten, maar vooral dacht: als ik maar heel snel oversteek, gebeurt er niets...
Dat werkt natuurlijk niet, en zeker niet als hij van onder een geparkeerde auto vertrekt. Dan kan de voorbijrijdende bestuurder zelfs niet meer uitwijken, dan ben je als kat nog beter van gewoon rustig van over de stoep, duidelijk van ver gezien, over te steken.
Maar goed. Hij is op 2-jarige leeftijd verdwenen, en ik weet niet waarom maar ik denk niet dat hij overreden is. Maar wat dan wel... Ik weet het niet.

Mijn Kleintje (zusje van die eerdere kater) gaat nooit de straat op. Die kijkt dus wel uit in die zin dat ze niet in de buurt van een straat komt. Zelfs het fietspad achter onze tuin vind ze te eng. Maar dat weet ik ook enkel maar omdat ik het vroeger (zonder nadenken) uitgeprobeerd heb. Voor hetzelfde geld was dat ook helemaal misgelopen en was ze er net als haar broertje niet meer... Haar moeder is ook overreden, was toen een jaar of 4.
Dus bij mijn jongens neem ik het risico niet meer, ik wil hun leven niet op het spel zetten om te testen of ze de straat op gaan of niet. Zeker niet als je aan een drukke weg woont waar ze zomaar op kunnen...
Als ik kan zorgen dat ze zo'n 50m moeten lopen, met allemaal leuke natuur tussen, eer ze een straat tegenkomen, zou ik het nog gaan overwegen, maar zolang dat niet het geval is, vertrouw ik het niet...En zelfs dan...
Later gaan we de tuin afzetten, in ons uiteindelijke huis, en tot dan hou ik ze dan waarschijnlijk maar binnen. Ik weet dat het maar voor een paar jaar is, en dat ze erna hen leven lang veilig buiten kunnen. Waarom zou ik dan nu hun leven op het spel zetten en riskeren dat ze die tuin nooit meer zien?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

In het begin vond ik het ook zielig om de katten binnen te houden en gingen ze dus alleen overdag naar buiten. Snacht hield ik ze wel binnen.
Ondertussen zijn er twee katten onder de auto gekomen, gelukkig op slag dood dus geen lijdensweg gehad en 1 kat is zijn poot kwijt geraakt in een maaimachine, nu alweer een half jaar geleden. Wij hebben ondertussen de tuin af gezet, het geluk een ruime tuin te hebben,
en geen haar op mijn hoofd die er over denkt om de katten weer door de voordeur de vrije wereld in te laten!
Maar ik begrijp jouw gevoelens wel en als we in een katvriendelijk wereld hadden gewoond dan hadden ze wat mij betreft zonder meer naar buiten gemogen!!
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie