Jonge kater plotseling overleden

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
amber81
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Jonge kater plotseling overleden

Bericht door amber81 »

Hallo allemaal.

Ik wilde even wat vragen.
Ik had 2 raskatten, allebei een mix van een perzische colourpoint met een siamees.
Nu is plotseling gisternacht een van mijn katers overleden. Hij was bijna 4 jaar.
Wij zijn er kapot van! Hij lag in de tuin van onze overburen.
Hij was de laatste tijd erg vermagerd en ik was hiervoor ook bij de dierenarts geweest.
Die zei dat hij niks mankeerde na wat kort lichamelijk onderzoek.
En nu is hij plotseling overleden! Ik heb de dierenarts opgebeld en boos gevraagd hoe hij dit kon verklaren.
Hij bood aan om een autopsie te doen.
De uitslag was dus dat hij niks kon vinden! Alle organen waren normaal en volgens hem was onze kat niet extreem mager en zelfs wel wat gespierd . Wij staan voor een raadsel. Wat is er dan gebeurd?
Misschien vergiftiging, maar kunnen ons dat niet voorstellen. Of is misschien specifieker ondezoek nodig om te kunnen bepalen wat de doodsoorzaak is geweest? Ik weet dat ik hierbij mijn kater niet terugkrijg, mar het houd mij erg bezig.
Misschien heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt of heeft iemand tips of adviezen.
Alvast bedankt!

Groetjes Amber
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: jonge kater plotseling overleden

Bericht door jennli »

poe, dat is moeilijk, meer een vraag voor een pathaloog.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: jonge kater plotseling overleden

Bericht door ayla »

Wat naar voor je! Sterkte!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: jonge kater plotseling overleden

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum met al gelijk een heel verdrietig bericht.

een 'ras'kat kruising pers/siamees is wel een heel kwetsbare combi wat betreft met name mogelijk nierfalen en erfelijke nierziektes.
dat laatste is ook waar ik aan denk als doodsoorzaak.
bloedonderzoek is een erg goeie manier om te weten hoe de kat ervoor staat maar ik begrijp dat jullie da dat niet nodig vond toen jullie met een sterk vermagerd dier bij hem kwamen..
en nu zul je het dus nooit weten. is de andere kat uit hetzelfde nest? of van één of dezelfde ouderdieren? zijn die ouderdieren getest op alle erfelijke kattenziektes, waaronder PKD?

ik zou in alle gevallen een keer goed bloedonderzoek laten doen bij de andere kat om zeker te zijn dat alles in orde is. en als er mankementen uitrollen, dan kun je met medicatie en/of dieetvoer missch nog een hoop redden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: jonge kater plotseling overleden

Bericht door MarjanR »

Ik zou inderdaad je andere kat een bloedonderzoek laten ondergaan.

Adriana, de da heeft een autopsie uitgevoerd.
Dit heeft hij niet zonder rede gedaan; op zoek naar het antwoord op een in mijn ogen een verantwoordelijke manier.
Het lijkt me dat als een kat zo ziek is van een nieraandoening, dat dit ook aan de nieren te zien is.
De da verklaarde niets aan de nieren te kunnen zien.

Echter, en ik weet niet of dat seizoen al is aangebroken, kunnen katten afvallen van het eten van kikkers. Raar maar waar, het is zo. Roxy en Moos vielen vroeger ook altijd af in de lente ivm het eten van de kikkers die ze vingen bij de sloot.
Maar ook het eten van andere prooidieren kan leiden tot afvallen (het Atkins effect).
Ze eten thuis minder brokjes omdat ze al vol zitten met het prooi wat ze gevangen hebben.
Het kan zomaar zijn dat jouw kat iets (kikker, muis, vogel) heeft gevangen die vergiftigd was.
Dat was schijnbaar zo'n lekker hapje dat hij er langzaam zelf door vergiftigd is geraakt.

Dit is natuurlijk allemaal speculatie, ik probeer mee te denken.
Het is verschrikkelijk dat je je poezeltje kwijt bent geraakt.

Misschien is het voor je andere poezeltje -ivm mijn omschreven situatie- toch prettig om je tuin af te schermen. Is het inderdaad door externe factoren gekomen dat je andere kat is overleden, dan bescherm je je overgebleven kat hiertegen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: jonge kater plotseling overleden

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte met dit onverwachte verlies.
Waar ik aan zat te denken, kan het niet een hartaanval geweest na hevige schrik?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: jonge kater plotseling overleden

Bericht door Admin »

Een van onze katten van 9 maanden oud overleed plotseling toen hij met zijn broertje aan het spelen was. Hij had HCM (verdikte hartspier). Misschien is dat bij jouw kat ook het geval geweest. Wel hebben we bij zijn broertje toen ook direct een echo van zijn hart laten doen omdat het een erfelijke aandoening is en die heeft ook een hartruisje, maar in mindere mate. Nu we erop bedacht zijn, kunnen we het wel in de gaten houden en aan de bel trekken mocht het erger worden.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Jonge kater plotseling overleden

Bericht door Peet »

Sterkte... veel te jong.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Jonge kater plotseling overleden

Bericht door MarjanR »

HCM moet toch met de autopsie naarvoren gekomen zijn?
Dat slaat een da toch niet over?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5503
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Jonge kater plotseling overleden

Bericht door nellebel »

zou ik ook zeggen marjan, maar vergiftiging dan toch ook, en dat was volgens mij ook neit duidelijk. Dus ik weet ook niet wat die DA heeft onderzocht?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9385
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Jonge kater plotseling overleden

Bericht door castratenkoor »

Kikkers zijn niet giftig, padden wel. Die scheiden een giftige stof af bij aanraking.
Zou een optie kunnen zijn dat hij wel een op padden kauwde.........
Maar een aanrijding lijkt me ook niet uitgesloten, dan kan een kat ook helemaal heel zijn aan de buitenkant.

Sterkte met het verlies - triest zo jong.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Hop-Lous
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2011 17:08

Re: Jonge kater plotseling overleden

Bericht door Hop-Lous »

Beetje late reactie (ben net nieuw hier). Er zit natuurlijk wel een enorm verschil in dierenartsen. Ze hanteren niet dezelfde methodes dus lastig te zeggen wat zijn autopsie precies heeft ingehouden. Het kan geen kwaad om kritisch te zijn tov DA's en er één te zoeken die 'bij je past'.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Jonge kater plotseling overleden

Bericht door Roos en Minousch »

de beste authopsies laat je toch doen in Utrecht..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie