Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Yana, ik denk dat je moet proberen, en ik weet dat dat lastig is, om er iets rustiger mee om te gaan. Wanneer Sara een nacht niet speelt, betekent echt niet dat het dan bergafwaarts gaat. Misschien had ze gewoon even geen zin (hebben wij ook wel eens, niet?) en speelt ze vannacht wel weer.

Noa sliep gisteren bijna de hele dag en dan kan ik vreselijk ongerust worden, maar dan moet ik dat gaan afzetten tegen de dagen ervoor toen ze voortdurend buiten was en alleen 's nachts geslapen heeft en aangezien katten normaal gesproken 17 uur van de dag slapen, had ze dus wat in te halen. Heel normaal gedrag dus.

Noa lust geen nierdieet en al helemaal geen zacht voer terwijl ik dat ivm het vocht, belangrijk vind en daarom dwangvoer ik. En dat gaat zonder protest.
Ze eet alleen brokjes uit zichzelf een paar uur na het vochtinfuus, maar dat is ook maar heel beperkt omdat ze genoeg zacht voer krijgt en dus geen honger heeft.

Het effect van het spoelen merkte ik dus al na een paar uur.
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Valt niet mee, is heel moeilijk..Daarom probéér is de goeie dingen te zien; dat ze nog zelf eet, en nog helder kijkt, en nog langs m'n benen strijkt, en dol is op de grasplant, niet braakt, etc.
Maar het put me écht uit. Heb nu al 10dagen griep wat ook maar niet over gaat (gek he).
Elke avond, 10uur lig ik eraf. 'Sochtends sta ik niks beter op.
Voorheen had ik snachts nachtmerries (door medicijnen die ik slik). Nu word ik óók als ik wakker word, wakker in een nachtmerrie..
Adriana

Bericht door Adriana »

gelukkig een heleboel goeie berichten en ik hoop voor Yana dat het binnenkort toch een stuk minder slopend is.
k weet niet of je daar de griebels van krijgt, maar ik kan je een link sturen met echo-beelden van nieren met en zonder schade. ga je maandag mee of toch maar liever niet?
echo gaat echt zonder roes, is maar zelden nodig, dus zal bij Rosa ook wel heel rustig gaan.
hier speelden ze 's nachts al lang niet meer, tot aan de komst van de bengels. en die spelen s nachts niet maar mollen/vechten/stoeien en bedenken allerlei vormen van kattenkwaad. kweenie of je daar nou zo jaloers op moet zijn want vrijwel alles moet hier stormvast staan. dat betekent heel veel geklus..
stapel (denk ik) maar niet te veel middelen op elkaar en wacht eerst even af wat de echo oplevert.. en dan verder bekijken en genieten!
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Dat heb ik ook ergens gezegd Yana. Sinds de fatale dag dat simba ineens liet zien een nierpoes te zijn, is er een ommekeer in haar gedrag gekomen. Net of er al bepaald deel van haar gestorven is.
Heel veel van haar zo eigen speciale dingetjes doet ze niet meer. Ze was ook een enorme prater, het leek zelfs wel of ze bepaalde woorden zei, en dan precies op het juiste moment, bijvoorbeeld als je haar een paar uur niet gezien had dan kon ze tevoorschijn komen met een miauw als een duidelijk HALLOOO.
Ook kreeg je op alles antwoord.
Ze ging ook altijd met mee als ik ga douchen, terwijl ik me dan afdroogde kletste ze honderd uit en probeerde dan van de grond in mijn armen te springen, en ook dat doet ze ineens niet meer.
Of op haar rug liggen en dan ging ze met haar pootje langs haar oor wrijven waarbij ze een duidelijk aai, aai riep. Dat moest je dan doen en dan volgde er een spelletje stoeien, wanneer je dan ophield daagde ze je uit om weer door te gaan. Zo kan ik zoveel dingen bedenken die ineens van de een op de andere dag over zijn. En dat mis ik ook zo vreselijk. Net als jij probeer ik ook alleen nog maar te kijken naar het positieve, omdat ik anders knetter wordt.
Ik heb mij al aardig er bij neergelegd, maar regelmatig krijg ik nog een fikse jankbui.
Ik ben er zo mee bezig, tot in mijn dromen aantoe, je staat er letterlijk mee op en gaat er mee naar bed.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Ja, dat heb ik ook. Ik droom er óók over. Rosa ging óók altijd mee naar boven. Nu niet altijd meer. Ja, dat soort dingen mis ik vreselijk. Maar ik kán er niks aan doen..Ik denk wel, hád ik die afgelopen jaren maar meer genoten van haar..meer gespeeld, gekroeld, meer thuis geweest..Achteraf..
Gelukkig staat sinds gister de ren er. De muren dan, dak nog niet. Ze zijn gister voor het eerst naar buiten geweest, onder begeleiding. Vonden ze leuk! Rosa óók naar buiten geweest. Ze is niet zó buitenachtig, maar ben tóch blij dat ik dit nog voor haar kan doen.
Ik ga niet mee haar wegbrengen vd echo. Kunnen er niet op wachten (ze moet eerst vocht vd echo) dus dat heeft geen zin. Afhankelijk van wat ze zeggen als ze bellen dat ze klaar is, ga ik wel of niet mee haar halen.
De Rehmannia heb ik nog niet binnen, dus dat word sowieso ná de echo dat ik dat kán geven.
Die foto's hoeft niet hoor, ik ben geen DA dus kan niet bijster veel met foto's. Kan ze toch niet goed interpreteren.

Alsof ik een voorgevoel had, had ik december al allemaal nieuw spul besteld. Eigelijk voor Rosa; nieuwe grote paal (waar ze nu altijd inligt) nieuwe kleine paal (haar favouriet), die ren besteld, haar favouriete catnip eekhoorns..

Weet iemand hoe láng de crea stijgt van Fortekor voor het daalt?
En blijven ze er suffer van? Ook als je het langer geeft? Zal wel he, het is ook bloeddruk verlagend..
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Hoi Yana, hoe moelijk het ook is, probeer naar het totaalplaatje te kijken dat Rosa laat zien. doe ik tegenwoordig ook bij Patiaan. als je je vooral richt op wat nu anders gaat dan voorheen maak je jezelf gek denk ik.. En dan zul je vanzelf zien, als je het los laat, dat Rosa opeens ook weer gedrag van daarvoor laat zien.
Katten zijn erg gevoelig voor de stemming van hun baasjes, en wanneer jij zo verdrietig bent en je zorgen maakt, zal Rosa dit zeker aanvoelen. Vandaar mis. ook ander gedrag. Ook ik heb dit moeten leren en ben hier eens op gewezen (toch Adriana ;-) En bedankt nog :-))

Verder wens ik je heel veel sterkte met de echo (morgen toch?) en hoop op een "goede" uitslag!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Cerna

Bericht door Cerna »

Sorry Yana, ik noemde Rosa Sara (ook een mooie naam).

Ook Noa vertoont ander gedrag, maar dan in positieve zin. Door al het getut van het spuitjevoeren is ze veel aanhankelijker geworden. Ze wilde nooit geaaid worden (zakte dan door haar poten) en oppakken was ook uit den boze. Maar net nog, moest ze eten en mevroj zat op het dak, heerlijk in het zonnetje. Vorig jaar kon ik het dan vergeten; ze kwam echt niet.
Nu ging ik op de rand zitten en hup, zat ze naast me. Kon haar zo pakken. Eventjes zes spuitjes en gauw weer naar buiten. Daar is ze nu nog. In de schemering komen de beestjes.........ben dus benieuwd wanneer ze trek heeft om te komen.

Even off-topic: morgen worden bij Cerná de tanden en kiezen verwijderd. Bij Noa begon na deze ingreep de ellende van het nierfalen. Ik zie er dus vreselijk tegenop, maar heb geen keus. De laatste paar dagen wilde ze alleen nog maar eten na pijnstilling (Tolfedine) en een kwart Periactin.
Duimen jullie voor ons?
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Veel sterkte morgen Annet!

*Puk 2006-2020 3-6
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Heel veel sterkte met Cerna morgen!! Geef haar maar een dikke knuffel!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Adriana

Bericht door Adriana »

wens Annet alle sterkte en rust voor vandaag.
let op en zeg tegen de da dat hij geen metacam of preparaat met dezelfde stof tegen pijnstilling spuit!!!! zeg hem dat de fabrikant van het spul hiervoor op internet heeft gewaarschuwd en dat je geen risico wil nemen.
temgesic en missch iets in een spuitje meegeven voor het komende etmaal.
zoek even op metacam, ook hier op het forum, is een topic over, daar zijn veel nierklantjes mee gemaakt!

en Yana ook veel rust en sterkte bij het wachten op de uitslag van de echo van Rosa. en ik dacht te begrijpen dat ze ook gespoeld werd!
we duimen hier voor jullie.. duim/duim/duim ...
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Inderdaad, Metacam en oa Carprofen zijn zeer schadelijk voor de nieren, zelf met een paar keer gebruiken.
Ik had Sjimmie toen hij een abces op zijn kop had wat carprofen gegeven. Toen ik dit aan mijn DA vertelde zei ze dat ik het nooit meer moest geven, omdat het verschrikkelijk slecht is voor de nieren. Ook geen Rimadyl geven!

*Puk 2006-2020 3-6
Adriana

Bericht door Adriana »

Adriana schreef: zoek even op metacam, ook hier op het forum, is een topic over, daar zijn veel nierklantjes mee gemaakt!.
oeps :eshifty: oeps :edoh: , was even vergeten dat Annet die 'metacam'topic met waarschuwing zelf is gestart....
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Sorry, ik moet het zeggen... krijg het niet voor elkaar om het niet te zeggen.
De waarschuwing is bedoeld voor mensen in de USA, daar is namelijk de suspensie voor de kat niet op de markt. Hier in Nederland wel.
In de USA gebruiken ze de suspensie voor de hond in katten (en dat is levensgevaarlijk, ja)

Wil je zelf een goed onderbouwde rede hebben om het niet te gebruiken lees dan het verslag van de Europesche medicijnen agentschap

http://www.ema.europa.eu/ema/index.jsp? ... 058001fa1c
En dan met name de EPAR (niet op een lege maag).

Ik heb begrip voor de angst voor Metacam bij Annet aangezien haar kat wel heel slecht heeft gereageerd op de Metacam. En dan ben je als vanzelf wat voorzichtiger. Dat lijkt me duidelijk.

Maar Metacam is de beste pijnbestrijder die er is, maar er zijn risicos aan het gebruik.
Dit geldt voor alle medicijnen (NSAID's). Maar nadat ik de EPAR heb gelezen weet ik dat de injectable en de suspensie los van elkaar geen kwaad kan, maar zodra je injectie laat opvolgen met een suspensie kan het wel fout gaan.
Dus mijn katten mogen de injectable na operatie ingespoten krijgen. Het is een goede en langdurende pijnstiller. Maar ik volg dit niet op met de suspensie. Daarvoor moet naar een andere pijnstiller gezocht worden (GEEN NSAID, geen enkele. Deze hebben namelijk het zelfde effect als de Metacam zelf).

Ik vind dat als je een mening wilt hebben over een medicijn dit ook goed moet onderzoeken.
Ga naar de EMA site, ga lezen! Net als ik heb gedaan.
En neem niet klakkeloos over wat iemand in Amerika schrijft.
En ik vind het nogal paniekschopperij omdat dan ook maar hier te verkondigen zonder daar verder over na te denken.
Nogmaals, deze site waar alle commotie om begonnen is, is een site voor mensen die hun kat in AMERIKA onder behandeling hebben. Waar de fabrikant geen suspensie voor de kat op de markt hebben gebracht. En waar de dierenartsen de suspensie voor de hond in de kat willen geven.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Nachtmerrie gaat door;echo blijkt dat 1 nier niet meer werkt, allen littekenweefsel. Ander werkt nog voor minimaal 50% maar ook niet optimaal. Morgen afspraak Rdam voor dialyse 3 dagen. Als dat aanslaat, hoeven we dat na paar keer, hópelijk, tijdje niet te doen, dat ze stabiel blijft..
Snifsnif..
Was in elk geval niet onze schuld dit. Exacte oorzaak onbekend. Is soort lichaamseigen ontstekingsreactie dit dit chronisch veroorzaakt. Kán ook iets erfelijks bij zitten. Geen cystes.
Volgens DA was ze nog niet hopeloos; er zijn katten die veel zieker zijn die met dialyse óók nog even meegaan, aldus DA..Haar waardes zijn hoog maar niet extreem, en verder is ze nog aardig goed,.
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Ze heeft 5x geknabbeld sinds ze thuis is. Niet veel, maar tóch. En flink gedronken. Infuus smeert geen keel lijkt me.Ze heeft ook kwartier wat gespeeld met touwtje. En geroepen, langs benen gestreken..Vind het 3x niks, vreemde DA, vreemde plek, en dan 3dgn blijven.Arme Bollie..Ze is érg mensachtig, op ons gericht..Misschien kunnen we op bezoek, al weet ik niet of dat verstandig is of juist níet? Ze heeft ook al flinke plas gedaan. Toen we haar haalden zat ze als dood vogeltje achterin kooi weggekropen. Toen ze ons zag/hoorde kwam er gelijk weer wat leven in. Dammelen, spinnen..Toen we buiten liepen keek ze ronduit om zich heen. Ze is thuis paar seconden buiten geweest ook. Ze is nog onrustig, zit zich continue te wassen. Tja, ze hebben aan de zijkant nu óók wat weg geschoren vd echo..Arm beestje, ziet er niet úit..
Maar het blíjft niks, 3dgn, lijkt wel een eeuwigheid..Al helpt het 100% zeker, lijkt me, om haar waardes te laten zakken. En dan maar hópen dat ze lang onder huidig niveau blijven. Evt tussendoor vocht geven bij eigen DA? 1x per 14dgn ofzo? Paar uur bij DA altijd beter dan 3dgn.Al is het misschien wel zo dat het even paar dagen wat rust geeft hier..Of is dat asociaal gedacht? Zo bedoel ik het niet..Maar dat we beter slapen enzo, omdat je weet dat ze in goede handen is. Was altijd bang dat dit door mij kwam, door lood, maar DA heeft al 3x gezegd van niet..Het was ook niet overgeslagen van blaasontsteking ofzo.
Vond het vandaag al eng leeg in huis..laat staan komende dagen..
Dialyse was beste optie als we er vol tegenaan wilden gaan zei ze, alles uit de kast, dat willen we uiteraard!
Hoop dat dit niet te snel op elkaar is voor haar.Vrijdag prikken, vandaag echo, morgen Rdam.. Maar lijkt mij dat als 1 pil Fortekor niet werkt, 1.5 dan óók geen wonderen verricht.
En hoe lager haar waardes, hoe beter resultaat van dialyse denk ik, en hoe beter haar conditie, hoe beter ze eea aan kan. Als je paar dagen wacht zit je weer met weekend, en een week wil ik niet wachten. Sinds zat ochtend speelt ze óchtends niet meer. En ze eet ook minder, nouja, kleinere beetjes volgens mij. Dus ik wil niet wachten tot ze zich écht ziek voelt! Vanmorgen speelde ze wel weer wat, maar ná opstaan tijd. Niet ervóór wat ze altijd doet. En ze liep te roepen beneden omdat ze geen eten kreeg..Vanmorgen ook gewogen, exact eender als vorige week. En dat met lege maag. (normaal meten we smiddags na 4x eten ofzo).
DA was wel verbaasd dat ze niet braakt. Tja, Ragdolls zijn hard. Ze is soms misschien wel misselijk, maar braakt níet. Ze hoefde geen roesje gelukkig. En ze was vrij makkelijk met infuus ed gelukkig.
Laatst gewijzigd door yana op 28 mar 2011 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie