Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: kattentuigje

Bericht door BillyJean »

Hoi
ben benieuwd hoe het gaat met Cooper en het tuigje. Ik heb een kat van bijna 4 , welke ik wil laten wennen aan een tuigje . Omdat Bientje veel ziek is geweest, wacht ik er nog even mee. Ben benieuwd hoe het met Cooper gaat lukken
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Cooper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:36

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Cooper »

Ik zal laten weten hoe het met Cooper zal gaan BillyJean, maar help je me dat dan wel even herinneren?

Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met oudere katten laten wennen aan een kattentuigje? En of dat gelukt is of niet?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=19316
ja, lukt bij oudere katten vaak ook, afhankelijk van geduld baasje en karakter van de betreffende katzel
lees ook de berichten van MarjanR hierover.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door pearlsofpassion »

Bij mij is het niet gelukt (poes van 5 jaar), maar ik heb het dan ook veel te snel willen doen, en mijn kat was gewend om vrij naar buiten te gaan...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Gootje87 »

Wat ik me ook afvraag is als ik mijn kittens (die ik voornamelijk binnen wil houden) met een tuigje mee naar buiten zou nemen, ze dan vervelend worden als ze binnen moeten zitten?? Of ze dan nog alleeen maar naar buiten willen enzo? Iemand ervaring?
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Adriana »

k denk dat niemand vooraf kan inschatten hoe 'leuk' ze het buiten vinden. je kunt niet met ze gaan wandelen, het liefst zijn ze op een vaste plek die ze eerst moeten verkennen.
en twee kittens tegelijk zou ik niet doen. zijn ze gechipt? hier gaan mijn 9 maanden oude puberkatten alleen op het balkon en Enzo van 7 mag mee naar de volkstuin. die geeft af en toe met een grote brul bij de voordeur aan dat hij naar buiten wil. en hij mag een paar keer per week ook een dagje mee naar de tuin en slaapt dan de volgende dag 'bij'.
hoever ben je met tuigtraining?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Gootje87 »

Ze zijn gechipt ja, maar laat ze ook niet naar buiten, wil ze alleen in de tuin. Maar ben bang dat ze dan constant gaan zeuren dat ze naar buiten willen (ook als dat niet kan)
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door Adriana »

ja, dat zou best wel eens kunnen. maar katten kunnen maar beter op jonge leeftijd leren dat niet altijd alles kan of mag. hier wordt af en toe ook gezeurd voor de balkondeur maar ze weten dat die niet altijd voor ze open gaat en ze weten ook dat ze niet altijd naar buiten mogen.
en als ze dat toch doen en het kan niet, dan pak ik ze bij kop en kont en zet ze weer binnen.
ze moeten leren wat 'nééeeej' is en daar moet je heel consequent mee omgaan. binnen hebben ze elkaar en speeltjes zat en het personeel is de baas hier, niet de katzels.
ze mogen hier erg veel en kunnen ook heel veel want ik heb een hekel aan verbieden en voor politieagentje spelen, maar er zijn grenzen. en als ik ze op het balkon niet in de gaten kan houden, dan mogen ze niet op het balkon (dat is helemaal veilig, maar toch..)
als je dat op deze leeftijd niet meegeeft, dan houd je daar altijd last van.
afgelopen week moesten ze samen in tuig 'los' in de auto voor 40 minuten heen en terug.
Maks weet dat hij op het fleece op mijn schoot moet gaan zitten/liggen, maar Bolle wilde dat niet.
en wat hij wilde, dat wilde ik niet. pas na 20 minuten vasthouden/volhouden bleef ie bij zijn broer. zijn broer wou beetje slapen en hoefde niet rond te kijken, Bolle heeft over mijn schouder gehangen om alles te zien. dat was ook prima.
maar ik vind dit soort puber-katten nog te jong om (in tuig en aangelijnd) mee naar de volkstuin te gaan. en dat zou ik met een tuin ook nog niet doen, als ze schrikken en zich lostrekken, kunnen ze alle kanten opschieten en dat kan redelijk gevaarlijk zijn, afhankelijk van hoe rustig het bij jou in de buurt is. een grote hondenbench of kattenren zou ideaal zijn, maar niet iedereen wil of kan dat in de tuin bouwen. kijk even bij castratenkoor/dinie, die heeft dat aan haar huis gebouwd en van de acht zijn er overigens maar drie, die altijd even naar buiten willen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door BillyJean »

Gister heeft Fayline voor het eerst haar tuigje omgehad. Terwijl ze naast me zat, heb ik het eerst op maat gemaakt ( voorzichtig om haar nekje en buik ) en toen al aaiend vastgeklikt. Daarna heb ik wat lekkere snoepjes gepakt. Ze liet het allemaal toe, ze heeft het tuigje 2 min. aangehad en toen heb ik het losgemaakt, voor ze het lastig vond worden. Zo wil ik het iedere dag wat minuten opvoeren tot ze er mee in huis loopt.
Afbeelding
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
MarkiezaIsMijnKatx3
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2011 18:11
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Kattenleiband

Bericht door MarkiezaIsMijnKatx3 »

Hoi , ik heb een kat van 7maand en het is echt een schatje.
Maar nu zit ik met een probleem..

Deze zomervakantie gaan wij (ons familie) op vakantie naar Oekraine (met de auto)
en vervolgens in augustus ook nog naar Frankrijk.
Mijn ouders (ik ben 16) willen mijn kat meenemen want we kennen echt niemand die dagelijks bij ons thuis zou willen komen om haar te voeden etc.
Ik heb al gelezen dat haar meenemen echt niet goed is, maar ik heb geen ander keuze. In een pension zou ik haar ook niet willen steken.. Dus hopen dat de reis goed gaat.. :epray:

Maar goed, om haar meenemen heb ik natuurlijk een kattenleiband gekocht om haar toch regelmatig buiten te laten onderweg..
Het probleem is dat ze niet echt blij is hiermee.. Ik heb geprobeerd het haar aan te doen, en dat is gelukt maar ze werd best kwaad. Het is een huiskat, en ik heb haar met die leiband naar buiten genomen in de tuin, ze wou direct terug naar binnen en begonnen eraan te krabben..
Weten jullie hoe ik haar aan die leiband kan laten wennen aangezien ik echt geen andere keuze heb dan haar meenemen op reis?

alvast; Dankje :grin:
I love you.
~ Markieza
Gebruikersavatar
Welpie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 apr 2011 18:42
Locatie: Almere

Re: Kattenleiband

Bericht door Welpie »

Hoi!
Wij hebben sinds juni 2010 een katertje, die eerst niet naar buiten ging. Maar alles ging slopen en we besloten toen om hem met een leiband, elke dag een rondje met hem te lopen.. We vonden hem ook nog te klein om alleen naar buiten te doen en op deze manier leerde hij de buurt kennen en kon hij makkelijk zijn huis terug vinden

We hebben het heel langzaam opgebouwd, eerst omdoen en dan na 5 min weer afdoen, dat steeds opbouwen. Welpie vond het eerst ook niks maar omdat hij langzaam kon wennen, accepteerde hij hem... We lieten hem ook weleens 2 uur binnen lopen met riempje...

vervolgens hebben we het buiten lopen ook steeds opgebouwd, hij doet zoveel indrukken op. we liepen eerst maar 5 min buiten en op het einde wel anderhalf uur...

Nu speelt, rent en vliegt hij alleen buiten! Hij vind het heerlijk
Liesv
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2011 20:24

kat met vestje en evenwicht

Bericht door Liesv »

Hallo,

Aangezien we dit weekend verhuizen, heb ik voor mijn kat een "vestje" gekocht, zodat ik hem aan een leiband kan leggen in de tuin. (We zien het niet goed zitten om drie weken met alles ramen en deuren dicht te zitten en dan kunnen we hem mee in de tuin nemen)
We hebben het stilletjes opgebouwd. Eerst met 10 min en nu heeft hij het al 1u30 aan. Het "vestje" is zo eentje dat rond zijn hals gaat en rond zijn buik. Hij laat het goed aan doen, maar verliest vaak zijn evenwicht en kan niet zo vlug/speels bewegen. Ook ergens op - of afspringen is soms moeilijk.
Kan iemand dit verklaren?

alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat met vestje en evenwicht

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum. je hebt een tuig met dek, denk ik.
we hebben hier al onze katten in tuig: op de tuin, in de auto en zeilend aan boord.
ik heb ook een tuig met dekje en mijn ervaring daarmee is dat de kat die het draagt blijft buiksluipen. net alsof het dek te zwaar op zijn rug drukt.
ik denk dat het dermate onnatuurlijk voelt dat een kat daarmee nauwelijks tot niet durft te springen en zich ook niet vrij zal bewegen. het belemmert bovendien zijn voorpoten en er zit veel meer onder zijn buik dan alleen de twee riempjes van een open tuig.
dus in jullie geval blijft je kat een stuk rustiger, denk je eraan dat je in de tuin meer dan genoeg schaduwplekken voor hem maakt en een paar schaaltjes water?
zo'n tuig is erg wam in de zomer en als je ziet dat ie gaat hijgen, dan is het te warm.
waarom niet gewoon een tuig met twee bandjes rond hals en onder buik door?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5495
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kat met vestje en evenwicht

Bericht door nellebel »

lijkt me wel veilger zo'n dicht hesje. ik heb zo'n tuigje gehad met alleen riempjes. duur ding van de dierenspeciaalzaak, maar onze nellie wist zich er toch uit te wurmen. nou ben ik zelf ook wel een muts en snel bang dat ik het allemaal te strak doe. nellie was nogal dik en daardoor was het allemaal moeiljik te voelen. (sorry, nellie)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Kattentuigjes, looplijnen en halsbandjes

Bericht door marline91 »

hallo

ik heb zelf nog niet een kat. maar wil graag wel 1, ik dacht eerst aan een kitten maar misschien neem ik ook wel een wat oudere kat, nou mijn vraag, kunnen katten op een wat oudere leeftijd ook wennen aan tuigjes? of moet dat van jongs af aan?

gr marline
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Plaats reactie