Second opinion woonsituatie

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Second opinion woonsituatie

Bericht door pearlsofpassion »

Het is al goed dat je het zelf inziet, dat de sproeier wegdoen gewoon de beste oplossing is voor iedereen.
Ik begrijp dat je vriend het er lastig mee heeft, maar ik begrijp maar moeilijk dat hij bijna gaat ontkennen dat er een probleem is (of zie ik dat verkeerd?)

Wat ze je op het andere forum aanraden (of naar je hoofd slingeren) lijkt me geen oplossing. Dat veranderd niets aan het probleem.
Natuurlijk zouden je katten wel blij zijn met wat meer ruimte (wie niet?), maar het probleem van de jonge kater zou blijven...
Het is heel duidelijk aangezien het probleem zich ook voor de verhuis al stelde...
Het is heel goed mogelijk dat hij wel wil spelen met de andere katten, maar dat dat pesten wordt aangezien zij niet zoveel zin hebben als hij. Hij heeft constant aandacht nodig, en dat willen ze hem niet geven, dus gaat hij maar negatieve aandacht zoeken, net zoals kinderen dat doen.
Ik heb wel medelijden met hem, niet enkel in jouw situatie, maar ook omdat dat maar moeilijk op te vangen valt...
Ik weet niet juist waar je dan het beste aan doet: hem zonder katten in een gezin plaatsen waar hij veel aandacht kan vinden maar geen andere katten het leven zuur maken.
Of toch proberen een thuis te vinden waar er een speelkameraadje is (jong dus!!). Hij zal dat wel erg fijn vinden, maar de kans zit er dik in dat dat speelkameraadje niet zo'n ADHD geval is zoals hij en dat hij weer in zijn oude pestgewoonte vervalt als die even geen zin in spelen heeft. En dan gaat die speelrelatie er natuurlijk helemaal aan kapot en wordt er niet meer gespeeld maar voornamelijk gepest en weggelopen...
Daar vrees ik een beetje voor...

En dan is er ook nog zijn sproeiprobleem... Dat los je ook zomaar niet in 1 2 3 op.
Een heel moeilijk geval die kater!! Een spijtig, bijna tragisch geval vind ik zelfs... :-(

Ik hoop dat er een goede oplossing voor hem gevonden kan worden!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Second opinion woonsituatie

Bericht door Cari »

Als je hem ergens plaatst zonder andere katten, is het goed mogelijk dat hij daar niet meer sproeit.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Biba
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mar 2011 16:45

Re: Second opinion woonsituatie

Bericht door Biba »

Nog even een reactie.
Na mijn laatste reactie ruim een week geleden is het probleem nog steeds daar. Inmiddels ik ook de omgeving een mening gaan vormen, zoals visite en vrienden die zich negatief uitten. Het geplas, op eisende aandacht, en de hoeveelheid katten ziet men ( en ik!) toch als zeer ongezond. Echter blijft het mijn partner die deze argumenten niet eerlijk vindt. Oftewel hij is erg gehecht aan zijn kater, maar maakt nooit mee hoe het werkelijk gaat wanneer je overdag politieagent aan het spelen bent en bovendien continu met schoonmaak spullen bezig bent. Zo ook vandaag: meerdere malen willen sproeien, uiteindelijk is het gebeurd op een moment dat ik hem niet kon corrigeren, hij loopt telkens voor je voeten en miauwend voor aandacht terwijl ik hem niet altijd zie met een dikke buik. Resultaat: ik struikel. Hij wil ook niet naar buiten en eigenlijk alleen op de bank liggen. Hangen bij de visite die er niet van gediend is en herhaaldelijk hem van schoot zet mag ook niet baten. Ik moet telkens controleren of de kinderkamer en slaapkamer dicht zijn ivm. plassen. En dat alles gaat je flink irriteren. Vriendlief knuffelt even in de avond met hem, maar wanneer je met een bord eten op de bank zit plant hij zich er vrolijk bovenop. Snap niet dat hij niet wil inzien dat dit teveel irritaties met zich meebrengt en de kat beter een gezin verdient waar ruimte en aandacht is voor hem en niet een klein oppervlak met nog 3 katten. Ook de dierenarts gaf maandag wederom aan dat de kat teveel aandacht nodig heeft en dit gedrag in ieder geval. de aankomende tijd blijvend is.
Het is een lief beest, mooi etc. Maar ik vertrouw hem voor geen meter en hij kan hier gewoonweg de aandacht niet krijgen die hij wil. Momenteel heb ik hem de woonkamer uitgezet, omdat meneer telkens tegen de bank wil sproeien. Poes en mijn kater liggen in de woonkamer te slapen. Sproeier staat al 20 minuten te miauwen voor de gangdeur, lijkt net alsof hij zich niet zelf kan vermaken. Terwijl je van de anderen geen enkele last hebt.
Dit is voor mij dan ook bepalend voor de winterperiode, vriendlief wil ze gewoon overdag naar buiten doen terwijl ik dat niet ga doen. Ik ga niet een kat verplichten om buiten in de kou met -3 of in de regen zich te vermaken. Dat werkt niet, is zielig en geheel tegen mijn principes in. De andere drie daar heb ik geen moeite mee want die zoeken zelfstandig een plekje in huis en geen kijken naar om. Terwijl sproeier compleet je aandacht op eist. Ik doe mijn kater of 1 van de 2 poezen ook zo nu en dan twee uurtjes in de slaapkamer, sproeier niet want dan is alles zeiknat.

Anyway, jullie proeven mijn frustratie. Ik weet gewoon niet hoe ik dit wederom met mijn partner moet bespreken en mij moet hardmaken dat dit ten kostte gaat van ons, de andere katten en de kids. Hij is van mening dat we dit nog moeten aankijken en het niet eerlijk is voor de sproeier en ziet blijkbaar niet het gehele probleem.

pffff... wanhoop is nabij. Klap op de vuurpijl was dat mijn kater het weekend zoek was en zat opgesloten in een schuur van iemand anders, opgesloten? uit depressie weggevlucht omdat op dat moment de keukendeur dicht zat en hij werd weggejaagd van zijn balkon. Ben de wanhoop nabij..... :-( :-( :-(
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Second opinion woonsituatie

Bericht door castratenkoor »

tsja ik kan me je wanhoopsgevoel goed voorstellen. Maar wij van het forum kunnen dit niet voor je oplossen. Dat moeten jij en je vriend doen.
Alle mogelijke adviezen zijn al gegeven.

Meer dan je veel sterkte wensen kan ik niet.

Ik denk dat sproeikater een beetje te vergelijken is met mijn Bram. Die is ook aandachtsgeil.
Bezoek weet dat als ze hier komen dat ze dan een hark-proof broek aan moeten doen, want Bram eist aandacht en wel heel veel.
Ik zit ook vaak met 1 hand te typen met de anderen Bram te aaien.
Hij kan er maar geen genoeg van krijgen.
Ik ben dol op die kat en hij krijgt hier als we thuis zijn volop aandacht.
Hoe Bram zich zou houden in jullie situatie - ik weet het niet - ik denk dat dat ook fout zou gaan.

Als je vriend echt geen kat weg wil doen blijft mijn advies meer ruimtes ter beschikking en in alle ruimtes een kattenbak, sprenkel wat valeriaan op kussentjes, dat leidt ook goed af.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Second opinion woonsituatie

Bericht door MarjanR »

Misschien harde aanpak?
Die kat eruit, of ik eruit!
Behalve dat jij zo in de weer bent kunnen jullie binnen no time een nieuwe huisraad aanschaffen.
Hebben jullie liggende gelden ofzo?
Overigens, wat moet er gebeuren om het het duidelijk te maken?
Moet je een keer over de kater struikelen met de baby op je arm?
En dan? Je moet er toch niet aan denken.

(dit is natuurlijk niet aan jou gericht, maar meer naar je vriend)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Second opinion woonsituatie

Bericht door castratenkoor »

Of vriend met kat en al eruit.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Second opinion woonsituatie

Bericht door ]-marjolein-[ »

Ik wil niet op de zaken vooruit lopen, maar als de baby er straks is, wat dan? Daar ben je constant mee bezig, en het kan zijn dat de kat daar alleen maar erger op reageert omdat hij de aandacht niet krijgt, wat resulteert in nog meer plassen enz...
Een kat is belangrijk, maar als hij die belangrijker vindt dan jou en de baby klopt er iets niet.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Second opinion woonsituatie

Bericht door nellebel »

is dan waarschijnlijk voor de kat ook niet helemaal eerlijk. Dus ik denk ook dat je beter een leuk plekje voor hem kunt zoeken waar hij zich ook happy voelt. Hou dat je vriend maar voor. je alt is toch ook nietgelukkig zo, hij sproeit niet voor de lol.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Second opinion woonsituatie

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou al eens stoppen met het sproeien op te kuisen en je vriend dat te laten doen. Hij wil de kat persé houden, en jij bent potverdorie zwanger. (je mág eigenlijk zelfs geen kattenuitwerpselen opkuisen ivm toxoplasmose!) Dus ik vind het maar logisch dat hij het dan opkuist.
En heel hard stellen dat je de katten niet dwingt naar buiten te gaan! Dat lost niets op en dat is helemaaaaal niet eerlijk tov van de kat! Elke keer dat je hem buiten moet opsluiten wil dat zeggen dat hij te veel in huis is, en dat je hem eigenlijk niet wil hebben. Ookal is dat maar tijdelijk, dat is al een tijdje te veel! Zo hoort het niet... En de kat voelt dat aan hoor! Dus, je kwetst en frustreert er hem mee.

Ik hoop dat je op die manier je vriend de ernst van de situatie kan laten inzien (of ondervinden) en dat dreigen met hem of ik, niet hoeft...
Ik snap ook niet wat je vriend wil bereiken met te wachten. Want ik zie dit niet als het nog een kans geven. Als er niets veranderd, is er geen reden waarom het plots wel zou gaan. Dan kan je nog 100 jaar wachten...
Hij loopt gewoon weg van zijn verantwoordelijkheid en stelt de beslissing voor zich uit. Maar eigenlijk zal hij wel weten dat hij op termijn die beslissing zal moeten nemen. Hij wil gewoon niet.
Maar dan moet hij zelf maar eens met een oplossing afkomen of iets dat hij wil proberen. Maar gewoon afwachten, is geen oplossing...
Zo zie ik het toch...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Biba
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mar 2011 16:45

Re: Second opinion woonsituatie

Bericht door Biba »

Absoluut helemaal mee eens! Merk dat onze relatie hierdoor zoveel spanningen oploopt. Eergisteren is het ook uitgelopen op een flinke emotionele discussie waarin ik het beeld heb geschets zoals jullie deze ook beschrijven. Aandacht gaat naar het kindje, wat als het sproeien niet stopt, potverdorie mijn nieuwe laminaat trekt al krom! ( pis stank krijg ik er ook niet uit!) continu aandacht trekken etc. Nou, vriendlief werd boos en doet 100% zeker zijn kat niet weg. Oftewel dan had ik onze relatie maar moeten verbreken voor de zwangerschap ( kort door de bocht) Maar hij kon mijn frustratie wel begrijpen dat ik dagelijks de pisvlekken en snotplekken van ZIJN kater opruim. Nou, die laat ik liggen en ik druk hem na een lange werkdag op kantoor een dweil in zijn handen wanneer hij 1 stap over de drempel zet. Hij mag het zelf opruimen. Omdat ik in de stank zit heb ik nu 4 keer een kattenbak schoongemaakt omdat meneer geen zin of tijd heeft om zijn zwangere vriendin te helpen.

Gisteren waren we bij de dierenarts, en mijn partner vroeg om advies ( andere dierenarts, holistische) haar advies luidde ook: samenstelling veranderen, de sproeikater is ongelukkig en weet zijn plek niet. Maar partnerlief wil niets weten van dit advies. Wel wil hij alle katten naar buiten doen overdag, ook wanneer de sproeikat plast. Dit gaat mij dus veel te ver, waarom zouden de andere katten die niets hebben misdaan gestraft worden voor wat de sproeikater doet??!!! ( boos was ik!) Hij denk tevens dat het probleem met de kleine is opgelost om alle katten naar buiten te doen, tevens mijn kat, die al 6 jaar een hele andere opvoeding is gewend. Meneer wil zelfs zijn eten minderen en ik moet alles gelijk trekken met zijn katten ( minder voer, allemaal in de zelfde ruimte slapen etc) terwijl ik juist de katten ook een plekje gun om zich terug te trekken. Zijn argument om de katten het gehele jaar door overdag naar buiten te doen: het zijn dieren en ze hebben een dikke vacht.
Baal verschrikkelijk dat dit zo'n negatieve druk veroorzaakt binnen onze relatie, we zitten absoluut niet op 1 lijn, verre van. En ik ben enerzijds ook te koppig want ik ga niet mijn kater een geheel andere behandeling geven. Ik zou namelijk te gehecht zijn aan mijn kat, de kat als kind beschouwen en teveel rekening houden met het welzijn van mijn kater.

pff zwangerschapshormonen en elkaar niet begrijpen is niet goed! Sorry, dat ik even dit van me afschrijf het komt me ( incl stank) me strot uit.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Second opinion woonsituatie

Bericht door pearlsofpassion »

Vraag je eens aan je vriend waarom hij persé katten wil hebben als hij ze niet in huis wil hebben?
Ik snap echt niet waarom hij die katten met alle geweld wil veroordelen tot buitenleven, ipv hen (of de spoeikater) een beter leven te gunnen! Dat gaat er bij mij echt niet in!!
En daar wil ik zijn antwoord wel eens op weten...

Als hij de kater niet wil verzorgen en niet in huis wil hebben, behalve als het hem zelf uitkomt, is hij vreeeeeselijk egoïstisch! Een kat leeft de hele dag, niet enkel die 10 min dat je vriend zelf graag een knuffel wil! Een kat heeft ook een karakter, en verdient geapprecieerd te worden zoals hij is! Niet enkel wat je vriend wil dat hij is, en hem voor de rest maar buitensluiten en wegduwen. Dat is gewoon misdadig!
Gaat hij dat later met je kindje ook doen? Als ze een knuffel willen of zich vervelen tijdens de voetbal op tv, dan maar op straat gooien?
Dat kàn toch gewoon niet?

Natuurlijk kàn een kat er lichamelijk tegen om buiten te zijn. Daar gaat het helemaal niet om! Het is prima om de katten de kans te geven buiten te gaan, maar buitensluiten, verplicht! dat gaat toch niet? Dat kan hij toch niet maken?
Dat is echt gewoon struisvogelpolitiek: ik zie niet dat de kat een probleeem heeft als hij buiten is, dus probleem opgelost!
Onzin natuurlijk, dat is gewoon doen alsof je neus bloedt en je verantwoordelijkheid ontlopen! En egoïstisch zijn.

Het spijt me dat ik je vriend zo aanval, ik voel me daar ook niet goed bij, maar ik vind het gewoon vreselijk dat hij er zelfs niet over wil nadenken! Hij denkt alleen aan zichzelf... En dat is zo triest en erg!
Ik hoop echt dat je het hem kan laten inzien! Want ik zou het ook vreselijk vinden dat jullie relatie hierop zou stuklopen! Je krijgt verdorie een baby samen!
Ik voel zo verschrikkelijk met je mee! :-(
Waarom wil hij er niet over denken? Waarom doet hij alsof er niets aan de hand is?


Ik hoop van ganser harte dat er verandering komt!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Biba
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mar 2011 16:45

Re: Second opinion woonsituatie

Bericht door Biba »

Dankje Pearl..... en wanneer je veel liefde hebt voor je kat. Heb lekker op bed laat liggen, goed voer geeft, katten luikje laat gebruiken om zelf te bepalen wanneer hij naar buiten en binnen wilt, knuffelt, kusjes geeft, rekening houdt met zijn welzijn en tegen hem praat, ben je dan niet goed snik? Want hoe vind de omgang met mijn kat overdreven liefdevol. Ik beschouw nu eenmaal mijn kat als mijn kindje, hij is mijn steun en toeverlaat en ik hou ontzettend veel van hem. Ben ik doorgeslagen? Inmiddels ga ik sterk twijfelen dat de relatie welke ik heb met mijn kat niet gezond is omdat vriendlief dat zegt.
Wat betreft aanpak naar mijn partner zal ik de boel nu moeten aanscherpen, en ook de plas niet meer opruimen, wanneer hij thuis komt van een drukke werkdag zadel ik hem op met de hommeles van de katten hectiek!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Second opinion woonsituatie

Bericht door pearlsofpassion »

Tuurlijk is dat normaal!
Waarom heb je anders een kat?
Maak je aub geen zorgen of jij wel helemaal gezond bent.
Iedereen moet zelf beslissen hoeveel hij van zijn dieren houdt en waar hij zich het beste bij voelt. Maar als er echt problemen zijn zoals bij jullie thuis, is het wel erg egoïstisch om met de kat geen rekening te houden. Het is ook een levend wezen met gevoelens en een nood aan liefde, gezelschap en amusement.
Maar als jij je kat dat allemaal wil geven, moet hij daar toch geen commentaar op hebben? Dat heeft trouwens niets met het probleem van zijn kater te maken. Hij probeert precies gewoon het probleem te verleggen om om het probleem heen te praten en van onderwerp te veranderen. Volgens mij zal hij wel al beseffen dat het zo niet verder kan, maar wil hij het (nog) niet onder ogen zien.

Ik hoop echt dat jullie er uit geraken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Biba
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mar 2011 16:45

Re: Second opinion woonsituatie

Bericht door Biba »

Dank voor je reacties!
Ik ga het wederom proberen en verder blijft het een kwestie van voor mezelf en het welzijn van de kat opkomen. Hij is erg gek met zijn katten, maar is erg gericht op wetenschappelijke argumenten en wanneer je het niet juist kan onderbouwen vind hij is discussie zinloos. Terwijl ik erg emotioneel ben. Ik ga hoe dan ook mijn kat niet anders behandelen, hij krijgt gewoon hetzelfde eten, en wanneer hij binnen wil liggen dat mag dat.
Dank voor je reacties op mijn verhaal, uiteraard laat ik nog even weten hoe het is gegaan en wanneer mijn vriend tot inkeer komt.
Liefs!
Plaats reactie