Welke stress veroorzaakt in huis plassen?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Caitlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:28
Locatie: Ede

Welke stress veroorzaakt in huis plassen?

Bericht door Caitlin »

Hallo allemaal,

Mijn poesje Sara is nu 7 maanden oud en plast zonder duidelijke reden soms nog in huis.

Toen ze als 8 maandjes jong pluizenbolletje bij ons in huis kwam, was er niets aan de hand. Twee maanden later, begon ze opeens in huis te plassen, terwijl ze verder al helemaal gewend was. Nu na onze verhuizing, duurde het ook ruim een maand, voordat haar oude geplas opeens weer terug kwam. Ook nu lijkt het mij logisch dat ze allang gewend is. Ook zijn er verder geen duidelijke stress volle dingen in huis gebeurd.

Nu heb ik al bij meerdere onderwerpen gelezen, dat dit te maken kan hebben met het al dan niet steriliseren van een poes, maar dit gebeurt morgen.

Daarnaast las ik dat het te maken kan hebben met stress. Voor mij leek het alleen logisch dat de verhuizing e.d. dit kan veroorzaken, maar haar geplas begon veel later! Daarom is mijn vraag ook: wat voor dingen in huis kunnen stress veroorzaken voor zo'n diertje? Het is voor mij namelijk erg onduidelijk wat haar gedrag veroorzaakt.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Welke stress veroorzaakt in huis plassen?

Bericht door nellebel »

tja, dat kan vanalles zijn. misschien is op dat moment de bak niet schoon. Mijn nellie ging echt niet meer op de bak als er 1 keuteltje in lag, terwijl onze flippie zo de hele bak volpiest en poept zonder problemen.
misschien verveling en hierdoor stress (omdat ze alleen is toch?)
misschien schrikt ze ergens van.
Misschien urineweginfektie (kun je ook niet altijd aan je kat zien).
Kun je meer vertellen over jullie situatie, hoeveel tijd brengen jullie met haar door, is ze veel alleen, wonen jullie aan een drukke weg (onze nellie vloog onder de bank als er een vrachtwagen langs kwam)
plast ze dagelijks langs de bak, plast ze dan op dezelfde plek?
Soms plassen ze voor de achterdeur om hun territorium af te bakenen als ze andere katten ruiken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke stress veroorzaakt in huis plassen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik sluit me aan bij wat Nellebel zegt, maar omdat het net begon als ze vruchtbaar werd, kan het best iets met het feit dat ze niet gesteriliseerd is te maken hebben.
Heb je 2 bakken? Dan zal het niet gebeuren dat de bak vuil is als ze wil gaan, als je hem elke dag kuist.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Welke stress veroorzaakt in huis plassen?

Bericht door Anne »

Sorry maar kan nergens uit je verhaal opmaken of de da al eens een plasje heeft gecontroleerd?
Kan een blaasontsteking of blaasgruis zijn...
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke stress veroorzaakt in huis plassen?

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, en ik zie dat er ook iets niet klopt met de leeftijd...
Ze is nu 7 maand dan? En ze kwam op 8 WEKEN dan? Anders kan ik er niet meer aan uit.

Dan is ze dus gaan wildplassen voordat ze vruchtbaar werd.
Is ze al krols geweest?


Ik zou 2 bakken plaatsen, volgens mij gaat dat het al grotendeels oplossen, als je ze dagelijks uitschept.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Caitlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:28
Locatie: Ede

Re: Welke stress veroorzaakt in huis plassen?

Bericht door Caitlin »

Oh sorry, ja inderdaad: 8 WEKEN!

Ik woon samen met mijn vriend, onze Sara en een 11 jaar oude poes aan de rand van een klein industrieterrein. Ons vorige huis wat een flatje waar een stuk meer verkeer langs kwam elke dag. Er is bijna altijd iemand thuis van ons en ik ben eigenlijk altijd wel met haar aan het spelen, knuffelen, haar aan het borstelen e.d. Lijkt me dus niet dat 1 van hun zich eenzaam voelt / zich verveelt...

Ze is 3 weken terug krols geweest, vandaar dat ze nu pas gesteriliseerd wordt (haar vanmorgen weggebracht. Ben benieuwd hoe het gegaan is!).

Heb verder niet echt haar plas 'onderzocht', maar zag er normaal uit. Wat zou er op duiden dat het lichamelijke oorzaken heeft (zoals gruis, ontsteking e.d.)?

Twee bakken plaatsten lijkt me dan inderdaad ook wel een goede oplossing. Ze plast verder goed op haar bak, alleen soms opeens op bed (ieeww!) en de zitzak in de woonkamer. Erg vies.
Kattengroetjes van de dames in de Dop Si-pi (11jr) en Sara (7mnd)!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke stress veroorzaakt in huis plassen?

Bericht door pearlsofpassion »

Bij 2 katten moet je eigenlijk 3 bakken hebben, om helemaal goed te zijn.

Een plasje kan je bij de DA laten onderzoeken en die kan dan zeggen of ze blaasontsteking heeft of gruisje heeft, of niet. Zelf zie je dat niet, en je ziet soms ook helemaal niets aan de kat. Wel kan je kijke hoe ze zit als ze plast. Als ze niet helemaal laag zit, heeft ze last bij het plassen.

Sterkte met de sterilisatie vandaag. Komt vast helemaal goed. In het vervolg wel iets vroeger laten doen zodat je de krolsheid voor bent. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Caitlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:28
Locatie: Ede

Re: Welke stress veroorzaakt in huis plassen?

Bericht door Caitlin »

Bij 2 katten 3 bakken? Jeetje mina.. dat heb ik me nooit zo beseft. Ik schep ze wel (bijna) dagelijks uit.

Sara is net een uurtje geleden opgehaald. Wat ziet ze er zielig en gedrogeerd uit.. Ze wil ook echt even met rust laten en met dit lekkere weer het liefst naar buiten, maar dat kan natuurlijk niet. Hoop dat ze een beetje snel herstelt. En had het inderdaad sneller willen doen, maar zijn afgelopen maand verhuisd.. vond dat wel genoeg stress voor de kleine meid.

Wanneer ze wat beter ter been is, zal ik ook op haar houding letten wanneer ze plast (kan me voor stellen dat met zo'n grote wond het nu sowieso wat ongemakkelijk voor dr wordt).
Kattengroetjes van de dames in de Dop Si-pi (11jr) en Sara (7mnd)!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Welke stress veroorzaakt in huis plassen?

Bericht door nellebel »

mijn sjefke plaste normaal, niets te merken of te zien aan het ventje, maar hij begon op mijn bed te plassen heel soms. bleek toch een urineweginfektie. kun je niet zien, niet ruiken niks. en eenvoudig te controleren door een DA. Eigenlijk jammer dat het niet eerder is besproken, want dan had de Da het nu meteen kunnen controleren terwijl ze toch onder narcose was. of hadden ze daar een plasje kunnen opvangen, is thuis bij sommige katten toch wat lastiger.
hoop dat ze snel goed bijkomt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Caitlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:28
Locatie: Ede

Re: Welke stress veroorzaakt in huis plassen?

Bericht door Caitlin »

Ja, daar heb je inderdaad gelijk in! Volgende week moet ze terug voor controle, kan het dan alsnog vragen natuurlijk.

Ze is inmiddels al wat bijgekomen. Wil nog steeds niet echt mensen in de buurt, maar komt me uit zichzelf wel een beetje opzoeken wanneer ze daar behoefte aan heeft. Ze wilde op de bank springen, maar halverwege deed het haar toch wel heel erg pijn, waardoor ze snel weer op de grond ging zitten. Erg zielig allemaal, heb erg met haar te doen!
Kattengroetjes van de dames in de Dop Si-pi (11jr) en Sara (7mnd)!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Welke stress veroorzaakt in huis plassen?

Bericht door MarjanR »

Komt snel weer goed hoor, alsof er niets gebeurd is.

Hou dat plas gedrag maar goed in de gaten ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke stress veroorzaakt in huis plassen?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb ook een kat gehad - Fritz - die bij elke stress ging wild plassen.
Zo openbaar ging hij voor je neus door de knieén en zeek over de vloer.
Na de verhuizing deed hij dat, maar ook b.v. toen hij last van zijn gebit had.
Sommige katten doen dat als reactie op stess en ongemak.

Het is belangrijk dan uit te zoeken wat er mis is. Ik zou beginnen met een plas na te laten kijken.
Dan twee bakken aanbieden ipv een. En verder letten op gedrag van de kat.
Kijk waar het gebeurd en wanneer en zo en of er struktuur in zit.
Als het altijd op dezelfde plek gebeurt zou ik daar een bak neerzetten.
Heb ik hier voor de achterdeur omdat ze het geplas aan de buitenkant gingen beantwoorden.
Nu de bak er staat, probleem opgelost.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Caitlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:28
Locatie: Ede

Re: Welke stress veroorzaakt in huis plassen?

Bericht door Caitlin »

MarjanR, je had helemaal gelijk. Ze is nu al niet meer te stoppen; stuitert mijn hele huis weer rond en maakt het dakterras weer onveilig voor de vogeltjes. Lijkt alsof er niets gebeurd is! Ze zoekt me ook wat meer op, wat ik natuurlijk wel erg gezellig vind ^_^.

Nu het plassen maar in de gaten houden. Hoop natuurlijk dat het niet meer terug komt, maar zo wel zal ik zeker de andere tips ook opvolgen. Heb nu in ieder geval wel een extra bak neergezet. Nu maar afwachten of dat en het steriliseren voldoende is :).
Kattengroetjes van de dames in de Dop Si-pi (11jr) en Sara (7mnd)!
Plaats reactie