Wanneer is het te koud voor een kat in kattenren?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Puck
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2010 09:59

Wanneer is het te koud voor een kat in kattenren?

Bericht door Puck »

Hoi hoi allemaal,
Ik lees hier al even mee en vind er veel info voor mijn kater..
Alleen dit kwam ik nog niet tegen.
We hebben sinds kort een kattenren buiten in de tuin waar hij heerlijk in de buitenlucht toch kan uitdollen. Want hij is echt hyperactief!! Hij is negen maanden nu en ik wil ze niet los buiten laten lopen daarom hebben we een kattenren aangeschaft omdat het binnen soms ook niet meer te houden was, hij heeft wel veel uitdaging vind ik zelf en gebruikt zijn krabpaal ook goed.
Alleen ben ik nu benieuwd of hij ook 's nachts in de kattenren kan blijven?
Het is nu nog best fris natuurlijk 's nachts dus is hij binnen, maar het liefst zou ik hem 's nachts ook in de ren willen laten...
Hoeveel kou kan een kat hebben? Hij heeft wel een krabpaal waar die heerlijk in kan kruipen eventueel.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Het is namelijk mijn eerste kat dus alles is nog redelijk nieuw...
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wanneer is het te koud voor een kat in kattenren?

Bericht door Ilone »

Kan de kat zelf de ren in? Mbv kattenluikje o.i.d.?
Een kat kijkt meestal zelf of hij het te koud vindt of niet ;)
De ene kat gaat nog naar buiten met -15, en de ander steekt de eerste poot pas buiten de deur als het minsten 15 graden is :-P
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Wanneer is het te koud voor een kat in kattenren?

Bericht door Kimms »

Goeie vraag Puck! Ik lees gezellig mee in dit topic ;-)
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wanneer is het te koud voor een kat in kattenren?

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan hem het beste zelf laten kiezen. Tenzij hij gevoelig is voor niesziekte en het snel heeft.

Vroeger liet ik mijn katten kiezen (toen ze nog los buiten gingen) in de zomer, maar in de winter waren ze 's nachts binnen. Vriezen vind ik toch niet nodig voor een hele nacht.
Maar als je een luikje hebt, zal hij zelf wel niet te lang buiten blijven.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wanneer is het te koud voor een kat in kattenren?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een ren waar ze via een luikje zelf in en uit kunnen. Dat luikje heb ik altijd open behalve met oudjaar vanwege het gevaar met vuurwerk.
Van de 8 katten zijn er 3 die met weer en wind naar buiten gaan.
De andere 5 zijn meer mooi-weer-buiten-gangers.
Als je ren niet aan het huis vast zit en de kat niet zelf kan kiezen zou ik hem er alleen overdag inzetten en dan alleen als het boven 12 graden is.
Als de ren niet overdekt is zou ik hem er ook niet in zetten als het regent.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Wanneer is het te koud voor een kat in kattenren?

Bericht door patiani-guusje »

Ik heb ook een ren, bij mijn tuinhuis, ze kunnen er niet zelfstandig in en uit. Onder de 12 is voor mij te koud, en het moet ook niet hard waaien/regenen. Mijn katten geven het ook aan als ze eruit willen, gaan dan hard mauwen.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Wanneer is het te koud voor een kat in kattenren?

Bericht door Zuri »

Super dat jouw katzels ook een kattenren hebben :eclap:

Ik sluit me aan bij de eerdere adviezen. Als je kat zelf kan kiezen om buiten te zitten (door middel van een kattenluikje waardoor hij naar binnen kan), dan lost het zichzelf wel op. Als hij het dan te koud krijgt komt hij vanzelf naar binnen.

Hier staat het luikje bijna het hele jaar door open en kunnen ze zelf kiezen wanneer ze naar buiten willen. Ik doe hem alleen wel eens dicht in de volgende twee situaties:
- stormachtige wind; dan staat het kattenluikje zo te klapperen
- heftige regen die op mijn balkon waait (ook weer door de wind); want anders wordt het zo'n natte voetjes parade in mijn keuken.
Puur eigenbelang dus 8-) , hahaha. Als het aan hun ligt kunnen ze dag in dag uit naar buiten! Al zijn mijn katers inderdaad weer-en-wind-buitenzitters en houdt mijn poes Roos meer van mooi weer. Die kijkt wel uit om met kou en wind naar buiten te gaan. :lol:

Maar als je kat zelf niet kan kiezen is het natuurlijk een ander verhaal. Dan zal het toch wel een redelijke temperatuur moeten zijn en moet hij kunnen schuilen tegen de regen. Ook mag hij natuurlijk niet te lang alleen buiten zitten.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer is het te koud voor een kat in kattenren?

Bericht door Anne »

Als een kat dagelijks buiten komt bouwt hij in principe een wintervacht op dus zal hij het ook als het vriest, niet gauw koud hebben. Als jouw kat dat niet heeft gedaan kun je hem snachts beter binnen houden denk ik.
Als het vriest blijven ze hier ook binnen omdat ik geen luik in de achterdeur heb en ze dus niet halvewege de nacht kan binnen laten.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Wanneer is het te koud voor een kat in kattenren?

Bericht door patiani-guusje »

Hier haal ik ze naar binnen als ik zelf ook naar binnen ga, dus als het koud of nat wordt ;-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Puck
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2010 09:59

Re: Wanneer is het te koud voor een kat in kattenren?

Bericht door Puck »

Wauw bedankt voor alle antwoorden!
Hier heb ik wel wat aan, mijn kat kan niet zelf kiezen of hij naar binnen kan of niet
want we hebben geen kattenluikje, anders komt ie in een keukenkastje uit ;-)
Wel is de ren lekker beschut tegen het huis en de garage aan en ook overdekt, dus met wind en regen zit ie wel goed maar inderdaad de kou dan haal ik hem lekker naar binnen want een wintervacht heeft ie niet...
Misschien dat we nog een keer een luikje in de garage maken en daar een lekker plekje maken voor hem.
Maar verder vind ik een katteren echt een superuitvinding, ik had er eerst nog nooit van gehoord tot ik een website tegen kwam met voorbeelden, echt mooi.
We zijn ook wel veel thuis en er is veel leven in de tuin zeg maar dus alleen istie niet veel.
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Wanneer is het te koud voor een kat in kattenren?

Bericht door Peet »

Hier kunnen ze ook zelf kiezen, en dat vind ik het ideaalste.
Ze kijken dus eigenlijk maar wat ze doen ;-) overdag en s'nachts. Dodge is een mooi-weer-naar-buiten-kater :grin: en Chevy gaat regelmatig eens een kijkje buiten nemen.
Ik doe het met oud en nieuw dicht. Maar ook als het heel heftig stormt, dan gaat het s'nachts dicht. Ben bang dat er iets kapot waait en m'n katten weg kunnen. Maar dan moet het echt stormen.
Anders zijn ze zelf slim genoeg om te merken of ze het lekker vinden lijkt mij.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
pokeko
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jun 2008 15:56

Re: Wanneer is het te koud voor een kat in kattenren?

Bericht door pokeko »

Zelf heb ik een persische kat van 17 jaar met een leveraandoening.
Ze gaat pas naar buiten als het boven de 20 graden is,zij kan dus zelf echt die grens niet bepalen,ben ik dus achter.Ik hou dat de temperatuur goed in de gaten,zit ook aan de prednison,dus zijn dan ook kwetsbaarder.
Gebruikersavatar
Renee en Shampoo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 okt 2010 11:19
Contacteer:

Re: Wanneer is het te koud voor een kat in kattenren?

Bericht door Renee en Shampoo »

Ik zou de kat niet dag en nacht in de ren laten als hij niet naar binnen kan...
Voor hulp aan zwerfkatten; http://zwerfkatten.webklik.nl
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Wanneer is het te koud voor een kat in kattenren?

Bericht door Peet »

Ik merk nu wel dat ze veel meer buiten zijn met dit mooie weer. Heerlijk in de zon, of juist lekker op een koel plekje. Leuk om te zien!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Wanneer is het te koud voor een kat in kattenren?

Bericht door Zuri »

Ja he? Hier zitten ze ook steeds buiten. Languit te dweilen op de grond in de zon en ook af en toe lekker in de schaduw of binnen om weer af te koelen. Heerlijk! :-D
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Plaats reactie