Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Dankje baasjes van Kaya en Nemo, wij zijn er ook erg blij mee! Al moet ik zeggen dat hij me gister weer een lichte hartverzakking heeft bezorgd, door bijna de hele dag te slapen, en toen ik hem wakker wilde maken voor zijn medicijnen sliep hij in mijn armen gewoon door. De momenten dat hij wakker was waren erg kort, en ook zocht hij mij niet op. En ookal waren de waardes dan wel gezakt, zijn gedrag zei iets anders. Wslk is de DA toch spannender geweest voor hem dan ik dacht, en moest hij er echt even van bijkomen. Want vandaag voelt hij zich duidelijk veel beter. Hij is veel op het balkon geweest, veel wakker geweest en heeft redelijk goed gegeten. Hier zijn sinds gister de droge brokjes meer in trek (hij at maanden lang alleen natvoer) maar omdat Patiaan de brokjes heel doorslikt, en erg gulzig eet, komt dit er meteen weer uit. Daarom geef ik nu brokje na brokje en dit gaat wel goed.

Wat fijn dat het met Nemo en Kaya ook goed gaat, zo zie je dat de moeite en zorgen niet voor niets zijn. Wat kun je dan blij zijn met kleine dingen, die "vroeger" zo vanzelfsprekend waren dat je er niet eens bij stil stond.

Ik geef vocht uit een infuus met slangetje, dus kan denk ik niet opgewarmd worden. nu moet ik zeggen dat ik niet het idee heb dat Patiaan hier last van heeft, vanmorgen onderging hij het spinnend.

Ik merk wel dat ik erg gefixeerd ben op de hoeveelheid voer wat op het zakje staat. Ik wil dan toch dat hij dit binnenkrijgt op een dag, hij is al ruim een kilo afgevallen in een jaar tijd, mag niet meer worden.

Adriana, jij schreef al dat in dit voer veel energie zit, en ze er niet perse heel veel van nodig hebben.
als ik het momenteel aan Patiaan overlaat komt hij niet aan 2,5 zakje natvoer per dag, wat is nu wijsheid?
Kunnen katten dit inderdaad zelf goed "aangeven" want hij heeft wel eetlust, maar eet dus niet netjes zijn bordje leeg ;-)
De kattensnoepjes van Trovet speciaal voor nierkatjes die we sinds gister in huis hebben eet hij wel erg graag ;-)
Wat is nou wijsheid? Hoe gaan jullie hiermee om? Valt jullie kat af als je de hoeveelheid eten van zijn eetlust laat afhangen en je niet dwangvoederd?

Hier kun je de verschillen goed zien: Patiani voor ie ziek werd en ruim een kilo zwaarder (5,5)

Afbeelding

Patiaan vrij recent, je ziet verschil in de uitdrukking van zijn oogjes, en hij is een stuk magerder (4.3)

Afbeelding

Vandaag staan zijn oogjes gelukkig een stuk helderder ;-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Adriana

Bericht door Adriana »

oei, moeilijke vragen en mooie foto's van heer Patiaan.
natuurlijk heeft hij moeten bijkomen van zijn fietstocht en de dierenartsstress en de griebels van zijn vrouwtje.. maar na een etmaal gelukkig weer opgekrabbeld en vrolijk en vol initiatief.

de dosering op de verpakking is altijd een indicatie en niervoer is vooral erg vet en voedzaam. dat is gedaan om met zo min mogelijk nieractiviteit toch de nodige voedingsstoffen en energie binnen te krijgen.
ik moet om een bepaalde reden bijhouden wat ik wanneer eet en hoeveel en in combinatie met wat. en als ik dan info terugkijk over maanden dan zie ik volstrekt uiteenlopende hoeveelheden, soorten en ook dagen met bij wijze van spreken een appel en een ei. mijn >60-stofwisseling verteert al trager en ik kan met veel minder toe. en ik eet niet als ik geen trek heb.
wat ik bedoel is dat de voedselbehoefte en stofwisseling per kat verschilt maar ook per dag. wij dwangvoeren hier niet maar er wordt wel bijgehouden hoeveel Mies van haar 30 grs k/d brokjes eet. en dat wisselt heel erg sterk en zij eet steeds vaker vooral s nachts. die gewoonte had MoMo ook en ik heb een paar jaar naast een schoteltje nat niervoer geslapen. Mies krijgt wel een vaste hoeveelheid vocht via een spuitje, afhankelijk van wat ze plast.
maar je kunt er geen pijl op trekken. ze wordt rond drie keer per week gewogen en haar gewicht schommelt tussen 3000 en 3200.
ik zou je willen toewensen wat laconieker te proberen te worden onder de situatie, op sommige dingen heb je geen invloed. en waar je dat wel hebt, daar geeft het ook gelijk goeie zichtbare resultaten. je kunt nog zo vreselijk je best doen maar een deel moet je missch ook overlaten, ik denk dat je Patiaan in combinatie met regelmatig spoelen rustig zijn gang moet laten gaan. kun je trouwens de brokjes, die hij heel doorslikt niet half voorweken? dan zijn ze in ieder geval niet zo droog meer.
Cerna

Bericht door Cerna »

Hier gaat het nog steeds z'n gangetje. Noa is vandaag weer de hele dag buiten geweest; die kat heeft zo'n energie! Eet goed, spuugt niet; vrouwtje is heel blij.
Haar vacht baart me echter veel zorgen. Hij staat niet rechtop, maar wanneer ik voorzichtig aan wat haartjes trek, dan trek ik ze er zo uit.
Heb haar vanmiddag geborsteld en handen vol ondervacht kwamen eraf. Dit is echt heel ongewoon voor Noa die in het voorjaar altijd wel wat verhaarde, maar nooit zo extreem.
Ik durf haar nu haast niet meer te borstelen uit angst dat ze niks overhoudt. :eeh:

Vorige week moest ik bij de assistente de infuusfles vasthouden en die was ook warm. Ik zal er woensdag naar vragen wanneer we voor een beperkt infuus gaan en uitgebreide instructie.
De DA lijkt nu, na onze reactie op zijn mail, behoorlijk meegaand. Woensdag zal blijken of dat inderdaad zo is.......
Dan vraag ik gelijk naar Noa's vacht.

Nemo had ik inderdaad al een tijdje gemist, maar ben blij dat hij ook nog vrolijk van de partij is. :edance:

Ik zou me maar niet te druk maken over de hoeveelheid voer van Patiani want dat is echt heel veel. Noa krijgt ongeveer 130 gram per dag en Cochi krijgt zo'n 60 gram zacht voer en eet verder brokjes. Hoeveel weet ik niet, maar dat is niet extreem veel. Dus hij zal ook aan ongeveer 150 gram komen.
2,5 zakje natvoer lijkt me een hele opgaaf voor een kat om dat in één dag te verstouwen.

Vreemd dat ik hier de foto's van Patiani wel kan zien en in jouw album niet. Wat doe je hier anders?
Hij is nog steeds een mooie jongen hoor, al kijkt hij een beetje ziekjes.
Gelukkig gaat het nu weer beter!
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Nemo schreef:daarnaast dus ook nog zijn medicijnen: Fortekor, Fortiflex, eetlustopwekker/antimisselijkheid, Ipakitine en Mac Samuels.
Sorry, even een vraag wat geenszins te maken heeft met nieren; wat doet fortiflex voor jouw katzeltje?
Je mag het ook in een pb doen als je vindt (terecht) wanneer het niet hier thuis hoort.
Tenzij je andere berichten hebt, dat het we lmet de nieren te maken heeft.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
mjverrijp
Huiskat
Huiskat

Bericht door mjverrijp »

Vanmorgen moest ik fortekor halen bij de DA en de volgens de assistente zou ik best zelf infuus mogen geven, mocht dit nodig zijn, volgens haar was dat geen probleem. Dus ik ben best opgelucht.

Ina
Nemo
Huiskat
Huiskat

Bericht door Nemo »

Het is voor zijn heupdysplasie.. Heeft officieel niets met de nieren te maken, maar de dierenarts heeft gezegd dat het geen kwaad kan en dat er ook bestanddelen in zitten die ook goed zijn/kunnen helpen voor zn nieren. Vandaar de Fortiflex!
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Geweldig dat Patiaan zijn waardes gezakt zijn!

Dat zet mij wel aan het denken. Teruglezend en googlend kom ik toch vaak tegen dat er katten zijn die zulke hoge waardes als Simba hadden en die ook weer flink gezakt zijn. Dus dat is bij Simba ook goed mogelijk. En ik ben ook gaan zoeken op Fortekor en de reden waarom mijn DA dit niet aan simba wil geven omdat ze daarvoor al in te ver stadium is.
Wat ik niet wist is dat er daarvoor een max in de crea van 300 wordt aangehouden en de crea van Simba was 442, dus begrijp ik dat nu.
Maar als die crea nu wel onder de 300 is gekomen, dan heeft het toch wel zin om Fortekor te gaan geven?
Ik weet nu even niet goed wat ik doen moet. Misschien toch wel weer bloed testen en indien lager dan 300 dan toch Fortekor gaan geven? Het is niet zo dat ik de Fortekor niet zou krijgen van mijn DA, als ik die persé wil geven, dan krijg die mee. Maar het is meer dat ik het idee heb dat mijn DA een echte behandeling te laat vindt voor Simba. Terwijl bij de meeste katten het nierprobleem pas ontdekt wordt als de nieren al voor 70 % verloren zijn gegaan, en dan wordt toch meestal wel Fortekor voorgeschreven?
Of zou ik misschien ook eens bij een andere DA langs moeten gaan?
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

@Annet: ik doe precies hetzelfde wb de foto's, vreemd! inderdaad apart dat Noa zo extreem verhaart. Ik weet wel dat nierpatientjes een dunnere vacht kunnen krijgen, maar dit klinkt wel heel extreem. Misschien een tekort aan een bepaalde vitamine? Iets anders kan ik ook niet bedenken. Hopelijk kan het opgelost worden.

@Inge: Patiaan kreeg wel Benakor (zelfde als Fortekor) ookal waren zijn waardes hoger dan 300. Misschien zou je toch nog een keer kunnen overleggen met je Da. Er zijn toch wel meer katten op dit forum die hogere waardes hadden, n het krijgen. Is toch een veel gebruikt medicijn voor nierfalers. Ik heb begrepen dat het de doorbloeding van de nieren bevorderd, waardoor het deel van de nieren wat nog werkt, zijn werk beter kan doen.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Volgens mij is het zo dat de fortekor/benakor de waardes eerst iets laat stijgen voordat het zich weer stabiliseert. Nu kan ik eigenlijk niet verklaren waarom de ene kat wel en de andere kat niet -met de zelfde waardes- de medijcijntjes zouden krijgen
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Adriana

Bericht door Adriana »

@ Inge wat een dilemma... je weet pas zeker of iets wel/niet werkt als je het geprobeerd hebt.. je da zou je kunnen aangeven wat hij als risico ziet van een paar weken fortekor - het lijkt me apart van de financiën - redelijk overzichtelijk.

en als je bij 'nierfaalkatten' en ook wel bij 'Pluis' kijkt naar de diverse creatinine-waardes, dan hebben we een paar vrij hoge, waaronder ook die van Simba.
het klopt dat verhoogde nierwaardes pas worden gemeten als rond 2/3 van de niercapaciteit al verloren is gegaan. maar ik blijf zitten met de vraag of er relatie is tussen oorzaak en hoogte van de creatinine, maar heb nog geen tijd/rust gevonden om dat na te vragen-uit te zoeken.
mijn vermoeden is dat de verschillende oorzaken van nierfalen ook verschillen geven in 'gebruikelijke' hoogtes van bijv creatinine. mijn vermoeden is ook dat afhankelijk van de oorzaak ipakitine en fortekor wel/niet/helemaal niet werken. en we hebben een aantal gevallen waar spoelen opmerkelijke daling van de nierwaardes geeft.
je zou nog eens met je da kunnen overleggen of je niet toch kunt proberen of fortekor/benekor verbetering geeft..

@Annet heb zitten bedenken.. vitamine d heeft dacht ik met vacht te maken en nierkatten kunnen tekort aan d krijgen, zou daar een relatie kunnen zijn?
verder heeft een birmaan natuurlijk heel erg veel vacht, dus als ie verhaart en zijn wintervacht kwijtraakt, dan zal er veel vacht af komen. missch combi? missch wel goed om het eruit te kammen, anders krijgt Noa erg veel haar binnen..
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

Inge,

Dit heb ik ook al eens gelezen. Toch heeft Kaya nu met een crea van 576 fortekor van de DA gekregen. Ze is er niet ziek van geworden heeft even last gehad van wat "dufheid" maar is daar ondertussen ook helemaal van herstelt en dat terwijl we het nu een weekje geven.

Ik heb de bijsluiter er ook even bij gepakt en daar staat niet in dat een crea van 300of meer een contra indicatie is. Wel staat er in dat het aan het begin van de therapie het crea kan doen toenemen maar dit is gerelateerd aan de therapeutische werking. Wel is het verstandig om regelmatig het crea gehalte te blijven meten maar dat is bij nierpatienten sowieso verstandig.

Je kunt 2 dingen doen. Of zelf ahv alle info hier kijken wat jezelf het beste voor Simba vind of een andere DA zoeken.
Zelfs als behandeling laat zou zijn kun je het wellicht met medicijnen qua kwaliteit verbeteren.
Ik heb de waarden van Simba nog eens bekeken en deze zijn ongeveer gelijk aan die van Kaya op 06.12.2010 (ureum van simba is iets hoger). Het is nu 20.03.2011 en ze huppelt vrolijk rond terwijl ze was opgegeven. Ik ben zelf behoorlijk aan het vogelen nav de info hier op het forum en dat gaat goed.
Cerna

Bericht door Cerna »

Ook Noa kreeg Fortekor terwijl haar crea boven de 300 was.

Vit. D haal je uit zonlicht en wortels (maar ik geloof niet dat Noa dat blieft) en Noa is als het even kan buiten. Ik zal eens googelen waar nog meer vit. D in zit.
Ik borstel wel wat want ze heeft veel dood haar vooral op de heupen en billen. Eerder kreeg ze niet genoeg van borstelen (en toen kwam er niets af) en nu het zo nodig is, rent ze hard weg. Ik denk dat ze al dat getut aan haar lijf inmiddels zat is. Iedere dag dus een klein stukje borstelen.
Een Brit heeft inderdaad veel ondervacht, maar dat had ze vorig jaar ook en toen was het niet zo slim.
Adriana

Bericht door Adriana »

sorry sorry Noah (en Annet) dat ik je voor Birmaan heb uitgemaakt..
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Vandaag voor het eerste dit jaar de katten meegenomen naar ons tuinhuis. Het ligt op een volkstuin complex, en Patiaan en Guus gaan daar in een kattenren. Voorheen los, maar vanwege een lastige buurvrouw (mogen officieel niet los..) en veel vossen die wel een lekker hapje lusten gaan ze nu sinds 3 jaar in de ren.
Ik wist niet zeker of ik er goed aan zou doen nu, met Patiaan. Is 20 minuutjes fietsen, katten zitten in de fietskar. wil hem niet teveel stress bezorgen, maar heb nooit het idee gehad dat hij dit uitje als stress ervaarde.
Nou en nu weet ik zeker dat hij geen stress heeft ervaren: heerlijk vond meneer het!! Hij heeft heerlijk een portie gras naar binnen gewerkt, genoten van het zonnetje, op vogeltjes geloerd. Had het idee dat hij lekker in zijn velletje zat :-) Vond dat dit soort goede berichten ook wel even gemeld mogen worden ;-)
Cerna

Bericht door Cerna »

Het liefst alleen maar dit soort berichten svp :edance:

Noa was ook weer de hele dag buiten. Eet nog steeds goed; de 700 ml. vocht hebben haar duidelijk heel goed gedaan.
Ben haar nu voorzichtig aan het borstelen en het aantal haren dat in de borstel achterblijft, wordt minder en er zit ook nog steeds voldoende haar op Noa. Dit is zo'n opluchting! Alleen op haar billen zitten nog van die rare plukken, maar dat is lastig borstelen.

Spuitjevoeren wordt nu ook steeds lastiger want mevrouw wil echt niet om half 6 (of om 6 uur of nog ietsje later) naar binnen. Met een smoesje toch gelukt maar toen moest ze nog eventjes wachten omdat vrouwtje het eten nog niet voorbereid had. Ze was zo verontwaardigd; zat heel dwingend te miauwen en gunde zich amper tijd om het eten op te eten....... :lol:
Gisteren jatte ze van mijn mans brood een half plakje ham en ging er snel mee naar buiten. Ik vreesde dus het ergste voor vandaag, maar gelukkig werd er niet gespuugd.
Plaats reactie