Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Adriana

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

sluit me aan bij de duim/duim/duim-club en ben erg benieuwd naar de waardes.
fosfor moet met renalzin behoorlijk zijn gezakt.
urea is redelijk grillig, afhankelijk van hoeveelheid/soort eten van afgelopen 12 uur.
kan me je griezels goed invoelen maar soms kan het ook bere meevallen! duim/duim! ;-)
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

*duimt mee*
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Ik duim ook mee, het is drie keer niks al die zorgen!
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Bedankt allemaal weer voor het duimen en het heeft geholpen: Crea is gezakt van 319 naar 230!!! :-)
Ureum is niet gedaan, DA zei het is pas een week geleden en crea is belangrijkste graagmeter.
Fosfor, waar ik uiteindelijk voor ging was 1.8, dus ook prima!
Pfff wat een opluchting, zat daar te wachten met een schuddend theekopje in mijn hand...

Nu hopen dat het goed blijft gaan met hem, gisteraond was hij alles behalve actief dys heb flink in de zenuwen gezeten. Advies nu is 1x daags 100ml infuus.
Over ong. een maand weer controle.
Hoop dat mijn laptop t blijft doen, heb nu heel donker beeld, dus als ik niet op t forum ben weten jullie genoeg ;-(

Wil toch nogmaals het belang van vocht benadrukken. Patiani is een goed voorbeeld, nu voor de tweede x zijn zijn waardes hierdoor flink gedaald. Dus mensen: overtuig je dierenarts!
Mijn dierenarts zei vandaag dat er helaas nooit onderzoek is gedaan naar het regelmatig geven van infusen (thuis) aan nierkatjes. Wel noemde hij een ervaring vanuit de praktijk: een kat met veel hogere waardes dan mijn kat krijgt dagelijks een infuus thuis. Als het een dag niet gebeurt stort de kat in, met infuus doet hij het heel goed. Ook van een Amerikaanse collega hoorde hij goede verhalen hierover, vandaar dat hij dit is gaan toepassen in zijn praktijk.
Het is wel rekken van een kattenleven, zegt mijn DA, maar als de kat het er goed op doet, een betere kwaliteit van leven heeft, wat is er dan mis mee?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Adriana

Bericht door Adriana »

:pdtura1: joepie! geweldig bericht en het blijkt te werken!
gut.. wat zul je opgelucht zijn en de duimen gaan hier in de ruststand.
fosfor gelukkig binnen de referentie en renalzin heeft zijn best gedaan, denk ik.. en het is belangrijk fosfor op orde te hebben, want te hoog is heel slecht.

:pdthb: :pdthb: en dan Patiaan en jij zelf, topverzorging en het blijkt te werken en je dierenarts is daar gelukkig heel open over .... de feiten/gegevens liegen niet.
en wat betreft rekken van een kattenleven, ik denk dat ondersteunen een veel beter woord is dan rekken.
de ene kat krijgt medicijn, de andere een vochtinfuus en er is lijkt me niet zo veel verschil. en katzel heeft een veel prettiger leven want schoongespoeld functioneert alles veel beter dus voelt-ie zich beter. en dat is voor personeeltjes ook beter te verdragen, want een zieke slecht etende kat kan behoorlijk op je zenuwen gaan werken.

we moeten snel af van die griezels en ook af van die woorden als dwangvoeren en alle commotie over infuus geven.
insulinespuiten is ongeveer hetzelfde, ook medisch handelen en veel enger en daar hoor ik niemand over.
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Dankje Adriana, ik ben inderdaad heeeeeeel blij!!! Patiaan is aan t bijkomen van de lange fietstocht door het bos. Was heerlijk voorjaarsweer hier vanmorgen en Patiaan heeft vanuit zijn mandje heerlijk kunnen genieten van het mooie uitzicht over de bomen en de watertjes.
En hij heeft net goed gegeten, ook erg fijn :-) Nogmaals iedereen weer bedankt voor het meeduimen en hopelijk wordt het weer een hele tijd heel saai hier thuis ;-)
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Cerna

Bericht door Cerna »

Fantastisch dat de crea van Patiani gezakt is en dan zo snel! Ga je nu een maand lang dagelijks 100 ml. geven of ga je na een tijdje afbouwen?
Bij Noa is niet meer gemeten, maar gezien haar eetgedrag, moeten de waardes wel gezakt zijn. Dat kan niet anders. Zelfs Specific eet ze nu weer normaal op. Wel valt me op dat wanneer de Specific uit het vriesvak komt, ze het beter eet dan een vers kuipje. Beetje vreemd???????

Woensdag gaan we nog een keer met Noa spoelen en dan mogen ze instrueren hoe we het thuis moeten doen. Wij dachten aan wekelijks 100 ml., maar wanneer ik nu lees dat Patiaan dit dagelijks krijgt, vraag ik me af of het wel voldoende is. Maar ja, meer dan 750 ml. krijg ik niet; zouden we dus om de andere dag 50 ml kunnen geven.

Patiani/Guusje: hoe warm jij de infuusfles op? Ik heb geen magnetron, maar wil er evt. wel een aanschaffen al heb ik geen idee wat ik er dan verder mee kan doen (naast een wasdroger vind ik dat een zeer nutteloos artikel). Kan het ook in warm water?
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Hoi Annet, ja wij zijn erg blij hier! Ik heb geen idee hoeveel na een maand verstandig is om te geven. Mijn Da zei dat er katten zijn die het op een keer per week heel goed doen, anderen op elke dag, en van alles ertussen in. Hangt af hoe de kat erop reageert/conditie van de kat ed. Ik denk dat ik geen risico wil nemen en elke dag blijf geven. Voor het geld hoef je het niet te laten, ik ben 2.17 per dag kwijt als ik het elke dag geef.

Ik warm de infuusfles niet op, heb ik nooit meegekregen als instructie. Geef het gewoon op kamertemp.
Heb niet het idee dat Patiaan hier last van heeft.

Wat ontzettend fijn dat ook bij Noa de infusen aanslaan, ben echt heel blij voor jullie! Als een kat weer zelf eet is dit toch een teken dat ie zich beter voelt! En het overgeven doet ze ook niet meer als ik het goed begreep, super! Wanneer laat jij de waardes weer controleren?
Cerna

Bericht door Cerna »

Voorlopig niet. In ieder geval niet meer bij deze DA. Eerst maar eens afwachten hoe het met Noa blijft gaan en dan naar onze eigen DA. Ben blij dat haar zwangerschapsverlof er bijna op zit. :edance:
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

Wat een geweldig goed nieuws Pantiaan! Echt heel fijn om dit te lezen!
en wat werkt het snel zeg poeh he...

Hier hebben we een besluit genomen omdat ik anders blijf malen.
We gaan kijken wat de fortekor voor mevrouw doet als we het nu voor elkaar zouden krijgen om te mogen spoelen dan weten we nooit of de fortekor bij haar werkt of niet. En bij dan laatste is het zonde van het geld hoewel Kaya daar anders over zal denken want die denkt dat het een snoepje is. Uiteraard wil ik haar ook niet volstoppen met spul wat toch niet werkt.
Al met al zullen we dus waarschijnlijk een testmaand hanteren en dan bloedprikken, evt opname met spoelen en de da bewerken voor thuisinfuus. Maar dat pas over een maand oid.
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

@ Maij: Bedankt, we zijn er ook heel blij mee! Patiaan heeft heel veel geslapen vandaag, moet wslk weer even bijkomen van alles. Bedankt iedereen voor het meeduimen nogmaals!

Ik begrijp je verhaal niet zo goed.. Waarom zou je geen fortekor of Benakor geven? Het is toch bewezen dat dit werkt bij nierpatientjes? Of heb ik iets gemist op dit forum en heb je dit al geschreven. zou kunnen hoor ;-)
mjverrijp
Huiskat
Huiskat

Bericht door mjverrijp »

Gefeliciteerd met gezakte waardes!!, Ik ga er steeds meer over denken om weer te beginnen met het geven van infuusjes,maar dan wel thuis. alhoewel het weer best goed gaat met Sophietje, ze is levendig en eet wel aardig. Maar ze is wel klein en ik zou ze best wat dikker willen zien.
Volgende week moet ik op cursus en daar zie ik best tegenop. drie dagen weg.
Infuusvloeistof hoeft niet perse opgewarmd te worden. het voelt wat prettiger voor de kat als het ietsjes warm is. Je kan de zak een poosje onder stromend warm water leggen, als het maar op kamertemperatuur is.

Ina
Adriana

Bericht door Adriana »

- schreef:Waarom zou je geen fortekor of Benakor geven? Het is toch bewezen dat dit werkt bij nierpatientjes?
het is bij sommige middelen/medicijnen zo dat het bij de ene kat wèl werkt en bij de andere nauwelijks tot niet. net zoals bij verschillende soorten voer, de ene kat doet het er prima op terwijl de andere er allerlei kwalen op ontwikkelt.
sommige katten kunnen niks met fortekor/benekor en ook ipakitine werkt bij een aantal katten helemaal niet. daar kun je niet blind op varen en zul je na 4/6 weken met bloedonderzoek moeten checken..
van renalzin (brengt alleen fosfor omlaag) heb ik de indruk dat het bij alle katten werkt en ook nog vrij snel (4/6 weken en al gelijk een forse verlaging van de anorganische fosfor)..
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

Hoi Pantiani,
Ik vind het erg fijn om met eigen ogen te zien dat iets werkt en heb inderdaad gelezen wat adriana schrijft.
Gezien Kaya soms een wat aparte kat is wil ik aantoonbaar zien dat het werkt. Als dat niet het geval is dan hoef ik het niet verder te geven. Werkt het wel dan gaan we gewoon door met het geven van deze "snoepjes".

Heb ook gemerkt dat Kaya natvoer meer begint te eten. Dus savonds gaat haar hom. spul door een klein beetje natvoer en dan krijgen alle andere katten ook een hapje natvoer (zonder spul). Dat stimuleert Kaya ook om het helemaal op te eten wat erg fijn is.

Hoe is het trouwens vandaag met pantiaan?
Nemo
Huiskat
Huiskat

Bericht door Nemo »

Ik kom weer even om het hoekje kijken en melden dat het met Nemo naar wens gaat! We hebben zijn nierwaardes niet meer laten meten, want we denken dat het meer stress voor hem oplevert en juist als hij stress heeft, gaat het mis.

Inmiddels geven we hem onderhuidsinfuus om de dag. Hij krijgt 4 of 5 keer per dag te eten. 'Sochtend integra, daarna renal(soms slaan we deze over), in de middag renal, 's avonds renal en dan weer Integra. Hij eet van de Integra ong 10gram iedere keer (er staat iedere keer 30gram, maar eet dus meestal 10gram) en een half zakje renal (met water erdoor) per keer, daarnaast dus ook nog zijn medicijnen: Fortekor, Fortiflex, eetlustopwekker/antimisselijkheid, Ipakitine en Mac Samuels.

Wij zijn heel erg blij, want het gaat echt een stuk beter met hem en speelt erop los, ligt heerlijk in het zonnetje te genieten en knuffelt met zn vriendjes en ons!

@Cerna en Patiaan: Wij warmen het infuuswater wel op. Hebben het wel als instructie meegekregen van de dierenarts, want als het te koud is kunnen zij er last van hebben. Het kan dan pijn doen, evenals het te warm is. Wij maken het warm in de magnetron op 630 en dan 11 seconden (wij laten het niet in de zak, maar doen het in een spuitje) Het moet op lichaamstemperatuur zijn (zo'n 37graden)
Wat goed trouwens dat de waardes van Patiaan zijn gezakt!!
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Plaats reactie