Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
mjverrijp
Huiskat
Huiskat

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door mjverrijp »

Als ik Sophietje dwangvoeder zit daar ook vaak meer dan tien uur tussen twee voedingen, inderdaad ivm met mijn werk.
Mijn da zei dat de tijd tussen twee voedingen niet o belangrijk was ,wel dat ze ongeveer drie tot vijf keer op een dag moest hebben, en dan in totaal 150 cc
Ik zelf haal niet meer dan drie maal op een dag als ik moet werken.

@patiani, Sophietje kreeg cerenia tegen de misselijkheid, is eigenlijk eem medicijn voor honden, maar bij Sophie hielp het goed.

Soms denk ik weleens, dat ik veel te veel op haar let, de andere eten ook wel eens niet, liggen ook weleens heel de dag te slapen of komen niet bij je op schoot zitten, maar inderdaad je ziet aan hun gedrag en manier van doen, dat ze niet lekker in hun vel zitten.
Je leeft bij de dag

INa
Adriana

Bericht door Adriana »

sommige da-nierdieetvoeders en clinic zijn ongelofelijk voedzaam, zware samenstellingen, veel verschillende vetten. k denk wel eens: als je een kat wilt vetmesten dan moet je hem dit nierdieet geven..
dat is gedaan om zoveel mogelijk energie en stofjes binnen te krijgen bij een zo laag mogelijke nier-inspanning.
bij voorkeur dan wel in kleine beetjes voeren en pieken vermijden.
fabrikanten zetten doorgaans een grote dosis als aanbevolen op de verpakking, maar een kat is en kat is een kat en reageert op zijn eigen manier (met zijn combi aan beperkingen en type stofwisseling)
zo lang een kat niet afvalt heeft hij blijkbaar genoeg aan die hoeveelheid.
Mies eet doorgaans een krappe 30 gram harde brokjes per etmaal en er zijn etmalen dat ze de helft niet haalt. je zou zeggen: hellup maar niks aan de hand, haar gewicht schommelt tussen 3000 en 3200 en zo ook haar voerbehoefte. drinken moet voor een groot deel via het spuitje en dat is makkelijk af te meten. ook daar wordt gekeken naar wat ze uiteindelijk plast (graag 2 plassen per dag mevrouw!) want er verdampt - zeker met droge lucht - ook het nodige.

t belangrijkste is dat het een nierfaalkatzel lukt om voldoende voedingssstoffen op te nemen en dan niet kannibaliseert en ook niet afvalt. vandaar dat wegen (zelfde tijdstip, zelfde situatie) een goeie indicatie is.
mijn ervaring is dat bij de ene kat het ene merk beter valt dan het andere en er kan een groot verschil in de verschillende batches zitten! dan heb je braaf en trouw een tijd RC tonijn gevoerd en schijnbaar van het ene op andere moment is het helemaal uit! dat kan zeker weten ook aan de veranderde samenstelling/smaak van het voer liggen.. en dat kan je bij vrijwel alle merken overkomen.
het is ook zo dat een nierfaalkat betere waardes heeft bij het ene merk dan bij het andere, t is maar welke samenstelling beter aansluit.
(en dan heb ik het dus niet gehad of eet-ie het wel of eet-ie het niet.. maar als het goed valt in die hoeveelheid en katzel voelt zich er goed bij, dan bevordert dat zeker de eetlust) en kijk dus uit voor over-voeren..

nu is Mies een overzichtelijk geval, MoMo was dat helemaal niet, maar bij hem werkte het net zo.
maatwerk is belangrijk en dat betekent goed kijken, gegevens bijhouden en je referentiekader op :cathappy: zetten en niet vanuit jezelf denken (hoe goed bedoeld ook..)
-------
k zag, geloof ik bij Patiaan mirtazapine langskomen, dat werkt een aantal dagen en daarvoor is de ervaring heb je maar een muizenhoeveelheid - max kwart - nodig..
en alles wat je méér geeft kan extra belasting zijn.
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Rosa is pas sinds 2 weken aan de Fortekor. 2jr geleden alléén nierdieet met die waardes maar dat hád ze al. Niks spoelen of opnemen dus. Maar toen was ze wel gewoon de ouwe Rosa hoor. Maar elke kat kan zich anders voelen bij dezelfde waardes. Fijn dattie weer wat heeft gegeten Patiaan! Hier wisselt eetgedrag ook hoor, maar zolang ze niet echt afvalt, kijk ik er maar niet te veel naar.
De DA op het werk zei ook nog dat er hier weinig tests zijn met katten en Fortekor. De werking, ook op lange duur, bijwerkingen etc. Omdat het nog maar sinds kort hier geregistreerd is voor gebruik in katten.
Het is natuurlijk hartmedicijn voor honden eigelijk.
Adriana

Bericht door Adriana »

klopt van die weinig tests in Nederland maar als je op Amerikaanse sites zoekt dan zie je dat er daar veel meer onderzoek is gedaan naar de werkzaamheid van bijv ipakitine en fortekor-achtige medicijnen.
en daar zijn de berichten niet juichend, dwz rekening ermee houden dat het zeker weten niet bij alle nierfaalkatten werkt.
en daarbij speelt dan, wat ik ook nog vrij makkelijk kan bedenken, de oorzaak van het nierfalen een grote rol..

in Amerika hebben ze al veel meer/langer ervaring met pkd-achtig nierfalen en achteruitgang/verval verloopt gewoon anders..
hier zeggen de meeste da's, - als ze pkd al in hun overwegingen meenemen - : 'behandelen als een katzel met chronisch nierfalen' en dat gaat voor veel aspecten dus niet op..
volgende week echo van mijn twee bengels en dan weet ik het zeker...
-------
nog even over ureumbinding bij laxatract/lactulose: dat staat in de bijsluiter en ik heb er in de waardes bloedonderzoek nooit wat van gemerkt..
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Hier even kort vanaf het werk laatste update:
Vanmorgen gedwangvoederd met Renal Beef, had nog een zakje hills kip, maar die was voor later, dan zou mijn zoon geven. en aangezien hij dat gister wel zelf at.
In 2 x gegeven met een uur ertussen een zakje.
Infuusje tussendoor. Leek fitter dan gister. Zoon belde net, hij heeft zelf de Hills leegegeten, half zakje!! Droge brokjes wil hij overigens wel op elk tijdstip.
Adriana: Hij krijgt inderdaad een kwart van dat pilletje. Ga zo meer Hills halen, ms eet hij dat wel zonder pilletje.
Annet: ik ga zo even langs, als de dierenarts niet bezig is zal ik het voor je vragen.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Annet:Ben net geweest maar de Da was bezig. Ik zal even kijken of ik kan mailen. Hou je op de hoogte!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Annet, ze hebben geen email adres op de website staan. Ik kan morgen proberen te bellen, en anders vraag ik het vrijdag "live" dan heb ik een afspraak voor bloedonderzoek fosforgehalte.
Maar je hebt het over stoplicht op oranje. Vanwaar nog de twijfel bij jouw DA?

Verder lijkt het hier wel ok te gaan in het uurtje dat ik thuis ben. Goed ZELF gegeten!! Joepie!!
Ik denk dat ie tot rust is gekomen omdat het vrouwtje niet op zijn lip zat ;-)
Twijfel wel over wel of niet blijven geven anti misselijkheidspil, misschien was hij de Renal beef gewoon zat.
Renal eet ie nl nog steeds niet, ook niet met pil, en hills kip wel.
Adriana

Bericht door Adriana »

als ie eet dan zeker weten niet belasten met medicijnen! en k/d met wat brokjes is toch al geweldig? dagje vrij voor Patiaan, vrouwtje wanneer ga je weer werken? hi.hi.hi..
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Op dit moment ook weer smakkende geluiden achter me :-))
Adriana, denk ook dat t beter is zo min mogelijk medicijnen te geven. Hij krijgt al zoveel.
Misschien dat de infusen nu toch hun werk doen en het eea een beetje gezakt is en hij zich daardoor weer wat beter voelt.
Vrijdag dus opnieuw bloed prikken voor de fosfor, twijfel over andere waardes... als het verbeterd is spring ik een gat in de lucht, zo niet, weer een domper. kijk nog even aan hoe t de rest van de week gaat, kan altijd nog beslissen.
Adriana

Bericht door Adriana »

heb nog wel bedacht dat Patiaan niet méér moet eten dan zijn systeem aankan,
dus daarom ook verder niet stimuleren. want als hij meer eet, dan krijgt hij ook meer afvalstoffen,
die hij dan ook nog moet afvoeren anders weer misselijk, dus rustig aan!
Cerna

Bericht door Cerna »

Nog niets van de DA gehoord. Hij wil overleggen met zijn collega's en komt er nog op terug, maar wanneer..........??

Noa heeft nu drie keer vochtinfuus gehad en het gaat weer prima. Niet meer spugen, goed eten (en maar zeuren om kipfilet), lekker de hele dag vrouwtje geholpen met de vijver schoonmaken en planten bemesten en snoeien en nu diep in slaap. Alleen haar vacht is zo dof en ze verhaart zo enorm. Dat heb ik nog nooit met haar meegemaakt.
Hoe vaak heeft Patiani vochtinfuus gehad? Is drie keer genoeg? Fijn dat je moeite wilt doen bij jouw dierenarts.

Heeft Patiani in een uur een heel zakje Renal Beef gegeten??? Dan is er toch niks mis met zijn eetlust. Toen dat hier nog gegeten werd, aten ze zo'n zakje met z'n drieën!
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Misty heeft hier een hele kipfilet/ kalkoen gegeten en vroeg naar meer. het is allemaal binnen gebleven.
Ik ben blij, ze gaat best goed en ik snap niet hoe een kat met een onmeetbare ureumgehalte zo lekker kan eten en het binnenhoudt.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Adriana

Bericht door Adriana »

dat is een hele grote uitzondering:
onmeetbaar hoog ureum en dan weer dit soort grote hoeveelheden eiwit aankunnen en je daar goed bij voelen..
de creatinine-waarde kan ik niet vinden maar.. heel knap van je Misty en ga zo door pluizebol!
Bella, jij was één van de degenen, die om een apart topic voor de nierwaardes/medicijnen/voer vroeg, heb je daar Misty's gegevens al bijgezet?
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Patiaan heeft eerst 3 dagen 2x daags gekregen nu dagelijks. Durf er ook niet mee te stoppen moet ik zeggen. Er zit inderdaad een uur tussen twee halve porties van een zakje Hills, is wel iets minder dan Royal Canin. RC is 100 gram, Hills 85. Geen anti-misselijkheids pil gegeven vandaag, ben benieuwd hoe t zal gaan.
Net ook weer goed gegeten, om half 9 de deur uit, dus 2e portie zo.
Nu ff lopen met hondjes, moeten ook hun portie aandacht krijgen ;-)

Fijn dat Noa het zo goed doet, ga het voor je vragen.
Adriana

Bericht door Adriana »

ben eigenlijk wel benieuwd, hebben jullie het over vocht-injecties of vochtinfuus?
fijn dat Patiaan besloten heeft vrouwtje een plezier te doen en k/d te eten..
als je mirtazapine geeft dan mag dat maar één keer per 3 dagen dacht ik, want het werkt vrij lang..
Plaats reactie