Jonge kater en moeder

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
denn
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2011 05:56

Jonge kater en moeder

Bericht door denn »

ik kon niets vinden wat helemaal overeen kwam met mijn situatie, dus hoop zo een oplossing te vinden voor ons probleem.
zal alles zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.

ik heb 4 katten: een vrouwtje van 6 jaar weifie, haar zoon en dochter van 3 en een katertje van net 1 binkie.
maar het gaat om weifie en binkie.

nou is weifie niet een kat die graag iemand in haar buurt heeft.
ze heeft een niet zo heel leuk verleden gehad. de twee katten waar ze als kitten mee was is er een van weg gelopen en de ander was al 19 en is overleden.
na dat ze lange tijd alleen is geweest en een darm operatie heeft gehad.
kwam er een katertje boef bij maar ze moest van niemand meer iets hebben.
behalve van mij.
ze heeft na een lange tijd boef en mijn nieuwe vriendin kunnen accepteren.
maar als boef met er wou spelen dan begon ze te blazen.
we hebben in die tijd drie keer moeten verhuizen maar toen we eindelijk een plekje hadden bleek weifie in verwachting.

de bevalling was niet zoals de bedoeling was, een van de drie is via de natuurlijke weg gekomen, en de andere twee moesten met de keizersnee komen omdat er vocht in de weg zat wat waarschijnlijk kwam door die darm operatie.
maar goed het waren 3 mooie gezonde katten, 2 katers en een poes.

na een aantal maanden zo met die vijf katten verhuisde mijn broer en hij nam boef en de oudste zoon mee.
van af dat moment was er eigenlijk weinig aan de hand.

afijn vorig jaar kreeg ik van een kennis van ons een kitten van 8 weken.
hij had hem in huis genomen maar bleek allergisch voor katten of zo.

mijn vriendin en ik wisten het eerst niet zeker maar werden ook al snel verlieft op deze vent. hij was als jonge kitten al nergens bang voor en vandaar ook de naam binkie.
ze sliepen met zijn 4e op de bank of op bed. en er was in het begin niks aan de hand.
vooral de twee ventjes waren en zijn nog steeds erg close. dochter lief is altijd heel erg op zichzelf geweest, maar speelt soms net zo lekker mee.

we hebben ze allemaal laten helpen.
nou heeft binkie in het afgelopen jaar de rol van dominantste op zich genomen.
nou heeft weifie nooit echt heel veel van hem moeten hebben en ze blies altijd al wel eens naar hem maar daar bleef het bij.
tot binkie een paar maanden geleden ineens juist met haar moest spelen.
hij bleef haar opzoeken, en dat werd steeds erger een maand geleden werd het ineens een ramp, midden in de nacht sprong die boven op der en liet niet meer los.
weifie krijste de hele straat bij elkaar en van af dat moment gebeurde dat steeds vaker.
het werd steeds erger, zover dat weifie niet meer naar de bak durfde omdat hij er dan gelijk weer aan kwam rennen om der weer even goed beet te pakken.
en zei dan alles doet om los te komen met een hoop herrie.

nu is het de laatste 2 weken zover dat zei alleen maar tevoorschijn komt als hij er niet is of als ik in de huiskamer zit.
en dan liggen ze vanavond met zijn 3e bij elkaar lekker te slapen maar binkie mag er niet bij van der, hij mag niet in de buurt komen.
ze eet niet meer als hij aan het eten is.

en elke keer als ze ergens naar toe gaat hij er gelijk achter aan om der weer in het nou te drijven en beet te pakken. de hele dag zit ze te blazen en grommen naar hem.
ik weet echt niet wat ik hier aan moet doen.

en ik hoop dus dat een van jullie misschien een idee heeft.
hoe ik het hier weer leefbaar kan maken voor ons alle 6.
want zeker 's nachts is het een ramp.
ik doe geen oog meer dicht als ik ze niet apart zet.
en dat lijkt me ook geen oplossing.

denn
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: jonge kater en moeder.

Bericht door jennli »

Welkom op dit forum Denn!

Jouw verhaal lijkt een beetje op wat ik hier met twee van ons viertal aan de hand heb. Wij hebben twee katers en twee poezen. De oudste poes was eerst de baas, maar op een gegeven ogenblik heeft de oudste kater de macht overgenomen. Onze oudste, Saartje is nog steeds best bang voor onze opperkater Pjotr.

Kort samengevat hebben de volgende zaken al goed geholpen. Misschien dat je er wat aan hebt.
- We hebben het aantal kattenbakken uitgebreid naar aantal katten + een bak, dus vijf kattenbakken op twee verschillende plaatsen. Saartje kan nu ongestoord naar de bak. De tijd van gevechten en pesten op de kattenbak was al snel voorbij toen we van drie naar vijf bakken gingen.
- De katten scheiden is niet de oplossing, ze moeten immers hun grensen aan elkaar duidelijk maken. Saartje heeft ook gegild, maar na wat aanpassingen en tijd is dit ook weer over gegaan. Zorg er wel voor dat je katten de ruimte hebben om er voor te kiezen uit het zicht van de ander te gaan liggen. Hoogteverschillen om op te liggen (denk aan krabpalen of kastjes) zorgen er ook voor dat de kat het gevoel heeft even op een afstand te kunnen liggen.
- Valeriaandruppels (te verkrijgen bij de apotheek) werken rustgevend voor katten. Veel katten vinden het heerlijk ruiken en maken zich dan minder druk om andere zaken. Hier heeft het gewerkt de stress in huis te verminderen door op meerdere plaatsen Valeriaandruppels te verspreiden (niet op je kat, maar bijvoorbeeld op doekjes, kussentjes etc)
- Pjotr heeft uiteindelijk geaccepteerd dat Saartje niet met hem wil spelen. Saartje heeft de macht van Pjotr geaccepteerd. Het zijn nu na een paar maanden nog steeds geen dikke maatjes en Saartje is best op haar hoede als Pjotr in de kamer is, maar er vliegen geen haren meer in het rond en er wordt niet meer gekrijst door Saartje. 's Nachts liggen ze zelfs regelmatig op katafstand naast elkaar op bed.
- Raak zelf ook niet in paniek, maar blijf rustig. Katten voelen zich veiliger als je als mens in huis ook rustig bent.
- We hebben daarnaast de beide katten op momenten dat ze niet met elkaar bezig waren veel positieve aandacht gegeven (spelen, knuffelen). Daarnaast hebben ze uiteindelijk ook samen gespeeld door beide aan een touwtje te trekken. We stonden dan wel zelf met het touw te wapperen. Het gaat er om dat ze elkaar leren accepteren in hun rol in de hierarchie. Dat kost wel veel tijd en geduld.

Hoop dat je er iets aan hebt.
Succes
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: jonge kater en moeder.

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb nu niet veel tijd om een lang antwoord te typen, maar het is vrij gelijklopend met mijn verhaal
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=20423

Oudere kat die eigenlijk geen katten in de buurt wil en een jonge die perse wil spelen.
2 oplossingen: jonge kat herplaatsen en de oudere kat alleen houden, wat zijzelf het liefste zou willen.
Of een speelkameraadje bij voor de jongste kat zodat de oudste kat haar rust krijgt.

En andere oplossing is er waarschijnlijk niet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: jonge kater en moeder.

Bericht door castratenkoor »

Jennifer heeft het super goed verwoord. Daar sluit ik me bij aan. Niks aan toe te voegen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie