Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Gaat t niet om een combinatie van "kwalitatief goede" dierlijke eiwitten en plantaardige eiwitten?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Adriana, is Renalzin en Ikipaktine niet dubbelop bedenk ik nu? Zijn toch beide fosfaatbinders?
Zal het zo ook even aan mijn Da vragen als de de uitslag van t kalium doorbelt, maar volgens mij heeft t toch dezelfde werking?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Adriana schreef: kijk even goed bj MacSamuels, volgens mij brengt het ureum naar beneden en als dat bij Patiaan in orde was, dan niet verder belasten. en als dat nog wel wat geholpen kan worden, dan proberen en vooral in het begin heel laag doseren en langzaam laten wennen.
Waarom is het van belang dit langzaam op te bouwen?

Heb inmiddels de uitslag van het kalium: die is gelukkig goed!

Ik had nu de andere Da van die praktijk aan de lijn (de eigenaar) Ik zie hem nooit, hij werkt meestal op de andere praktijk. Hij vertelde dat hij het geven van infusen thuis heeft overgenomen van een Amerikaanse collega, omdat in de praktijk toch blijkt dat nierkatjes er toch vaak veel baat bij hebben.
Hij noemde een voorbeeld van een kat die daar momenteel onder behandeling is, veel slechter is dan Patiaan, die krijgt elke dag een infuus en trekt het daardoor veel beter. Zonder infuus stort deze kat in, met zorgt voor een katwaardig bestaan. Overigens is ook dit een kat die dit heel makkelijk toe laat. Dat geeft de burger weer wat moed...

Verder heb ik gevraagd hoe het zit met de Renalzin en Ikipaktine: inderdaad allebei fosfaatbinders, dus of het een geven of het ander. Waarmee hebben jullie de beste ervaringen? Ik geef nu Renalzin.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

renalzin brengt de anorganische fosfor omlaag en als dat goed was (fosfor ip) dan alleen een onderhoudsdosering maar niet dagelijks.
de chitosan in ipakitine en in MacSam gaf hier grote problemen, dikke ogen met kale randen. en er was nog iemand van het Forum, die ook allergie had op basis van die combi.
als je nierdieet geeft dan hoef je in principe geen ipakitine te geven, wèl Mac Sam.
MacSam helpt de vertering van eiwitten en brengt ureum omlaag en op basis van nu zeker 10 terugmeldingen werkt het vrij goed. alleen vind ik de aanbevolen dosering veel te hoog, hier werkt een kwart s mor en een kwart s av ook prima en waarom meer geven..
ik denk dat als je fosfor in orde is dat je dan met nierdieet+MacSam+vit c+veel drinken/thuis-infuus de handel missch wel wat beter kunt krijgen.
wat je ook nog kunt geven is de malt-soft-extra pasta van gimpet. het helpt de vertering en de stoelgang, is geweldig vet en geeft de nodige energie en heeft maar 3% eiwit. en af en toe beetje lichtgestolde eidooier, zitten erg goeie stofjes in voor nierkatzels!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Owh das goed om te weten, dan begin ik ook rustig aan hiermee. De gestolde eierdooier geef ik ook en wordt erg gewaardeerd hier ;-) Hoeveel geef jij hiervan? Ik een keer per week een halfje, ben bang dat het anders weer teveel is.
Annet weet jij inmiddels al meer? Noa zou ook een bloedonderzoek ondergaan toch, vandaag? Hoop dat jullie uitslag beter heeft uitgepakt..

Hier redelijke dag: vroeg terug van Da rond 11.00. Niet erg veel trek, wel in harde brokjes maar die krijgt hij met mate anders komt alles er na 5 min. weer uit. Zacht voer is minder in trek nu, dus daar help ik bij.
Er wordt wel wat meer tegengestribbeld nu, voorheen helemaal niet, maar gaat redelijk.
Verder is Patiaan vanmiddag even op balkon geweest, heeft lekker van zonnetje genoten, en ook een beetje gespeeld. Verder veel slapen en mij soms aankijken met een blik waarin ik zie dat ie zich niet top voelt.

Wat kunnen ze het goed verbergen, ik ben de enige hier die het aan hem ziet.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Net voordat we naar de DA moesten, las ik het trieste bericht over Patiaan. Eerst Kaya en nu Patiaan met een slechte uitslag, met Noa MOEST het goed gaan.

En dan komt de uitslag en dan kun je alleen maar verbouwereerd naar de DA kijken, je tranen wegdrukken en vragen: "Maar hoe kan dat nou?" Noa krijgt alleen DA-voer, Fortekor, MacSamuel en dan is de uitslag: Creatinine 394 (vorige maand 355), Ureum 24 (vorige maand 21), TE 69. :-(

Je krijgt geen echt antwoord op de Waarom?-vraag. De nieren zijn slecht en zullen alleen maar slechter worden, dat is de realiteit. Soms gaat het wat beter en soms weer slechter.
Noa heeft een onderhuids infuus gekregen en morgen en maandag gaan we nog een keer. Wanneer ik zie hoe dat gaat, dan lijkt me dat ik dat heel goed zelf kan doen. Noa onderging het rustig en werd een klein kameeltje met twee mooie bultjes.

Bij thuiskomst ging ze brokjes eten! Dat deed ze alleen direct na de opname in december en wanneer ze eetluststimulans had gehad en nu dus uit zichzelf.
Wanneer dit de manier is om de kat langer in conditie te houden, dan pleit toch alles voor een vochtinfuus. Waarom doen DA's dan zo moeilijk?? Ik word hier zo opstandig van. :evil:

Later die middag zat ik nog even op de rand van het terras (voor degenen die mijn foto's hebben gezien; dezelfde rand als waar Amber en Noa van de ondergaande zon genieten) en toen kwam Noa al miauwend naast me zitten: samen in het zonnetje, knus tegen me aan. En dan komen de waterlanders weer wanneer ik denk aan de toekomst die voor Noa misschien nog maar heel kort zal zijn. Dat doet zo'n pijn.......

MacSamuel doet dus helemaal niets bij Noa. Had net weer 2 potten besteld.... :edoh:

Sorry mensen, ik had graag vrolijker nieuws gebracht.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Annet en baasjePatiaan, ik voel erg met jullie mee. doe je zo je best en dan zo'n tegenslag. t is zo'n ongelijke strijd..
onderhuids vocht inspuiten is niet moeilijk en kun je ook zelf doen. infuus laten inlopen is ook niet moeilijk, alleen ben ik er nog niet achter of je voor een infuussysteem afhankelijk bent van je eventueel niet zo meewerkende dierenarts.
even over eidooier, Mies krijgt dat 3x per week als haar baasje een eitje eet en dan ongeveer een kleine vingerhoed vol. vitamine c ontzuurd kun je bij je apotheker kopen en kan in een lege capsule en ik deed samen met de rest van de medicijnen een dikke speldenknop, soms twee maal daags. ze kunnen het zelf maken maar het systeem van nierklantjes redt dat niet meer en ze hebben het hard nodig. er zit vit c in nierdieetvoer maar beetje extra tussendoor helpt het systeem en verhoogt de weerstand.
Annet, denk je erover na om zelf te gaan injecteren? of infuus geven? er was toch iemand die dat al deed?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Annet wat rot voor je ik huil met je mee, had voor Noa en jou graag iets anders gehoord. Noa is nog zo jong!
Niet dat ik Patiaan al kan missen omdat hij ouder is maar kan me goed voorstellen hoe je je zal voelen.
Ik stelde ook meteen de vraag: Waarom? hij krijgt dieetvoer, medicijnen, waarom niet langer stabiel?

En inderdaad het is een proces wat steeds verder achteruit zal gaan en hoe hard dit ook is we zullen het moeten accepteren, maar hoe moeilijk is dit wel niet!! Ik ben helemaal van slag vandaag, zit steeds op internet in de hoop toch nog ergens iets te vinden om hem te kunnen helpen.

Het wrange is ook dat je het bijna niet merkt, hier ook een rennende kat nu, het is dat je de cijfertjes kent,
en de mindere momenten gaat herkennen (het minder goed eten/blik in oogjes/)
anders zou je denken dat het hier om een gezonde kat gaat.

Het is heel moeilijk dit te verkroppen en te accepteren, maar we zullen moeten, voor onze katten die onze hulp zo hard nodig hebben.

Ik wens jou veel sterkte en duim heel hard dat de infusen gaan aanslaan.
Laat jij daarna het bloed nog wel onderzoeken om te kijken in hoeverre de waardes gedaald zijn?
En mocht je toch zelf infusen willen gaan geven en kun je jouw eigen Da niet overtuigen, mail Marga dan even, zij heeft een lijst (je) met dierenartsen in Nederland die wel toestaan zelf infusen te geven. wie weet kun je hier wat mee.

Adriana, haal je de vitamine c bij een gewone apotheker? Voor mensen?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ja, het is poeder in een zuivere vorm, terwijl bij alle tabletjes in de winkel van alles en nogwat is toegevoegd. er is katten vitamine c maar ik heb hier altijd gewoon vit c poeder gebruikt. (dat gaat ook bij het deeg als je zelf brood bakt..) speldenknop-dosis is genoeg, je kunt het ook in de easypill plakken.
en in de grotere steden heb je vitamine-winkels en ik zie op het laatste potje dat dit komt van http://www.vitaminstore.nl en het heet in de ontzuurde vorm calciumascorbaat. http://www.vitaminstore.nl/Search.aspx? ... +ascorbaat
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

Annet en Pantiani allebei een hele dikke knuffel. Wat een ***nieuws zeg.
Hoop dat ze toch stiekum allemaal nog een tijd mee zullen gaan. En denk dat wij moeten wennen aan het feit dat waarschijnlijk de waarden altijd tegen zullen vallen.

kwam een link tegen over zelf infuus geven http://www.dapblommaart.nl/index.php?op ... Itemid=176

Ik heb bericht van de da terug ontvangen.
Hij geeft aan dat Kaya een wat andere nierpatiënt is dan een standaard nierpatiënt.
Ze is niet uitgedroogd, doet het erg goed en is zelfs iets aangekomen. Blijkbaar drinkt zij nog genoeg en daarom lijkt het hem dat een infuus nu niet bijzonder veel zal gaan toevoegen.
Als we toch zouden willen spoelen zou hij dat intraveneus (in het bloed) willen doen.
Thuis vocht geven wordt wel gedaan, maar mag officieel niet door jullie worden gedaan.
Zodra Kaya minder begint te eten of minder worden, dan raad hij aan om met een infuus te beginnen.
Verder heb ik nav zijn berich fortekor opgehaald. Hier beginnen we zaterdagmorgen mee want dan kunnen we haar een beetje in de gaten houden.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Och, de uitslag was ook al niet om vrolijk van te worden.
Wat verdrietig, Annet :(

Ik weet even niets beters, sorry
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door berg »

Dag meiden,

Na al die treurige uitslagen de uitslag van het bloedonderzoek van mijn 14 jarige Molly.
Mijn dierenarts heeft vooral getest op een senioren bloedonderzoek.
Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was.
Ureum 6.1 (mag tussen 4.9 en 11.9)
Glucose 5.2 (mag tot 5.7)
Alk. Fosfaat 79 (mag tot 123)
Tot. eiwit 66 (mag van 52-77)
GPT/Alt (wasdah?? geen idee) 56 (mag tot 105)
Creatine was 162, mag tot max. 164.
Mijn da adviseerde om haar toch op nierdieet te zetten ipv blaasgruisdieet.
Weer van Specific en ze vreet zich een slag in de rondte, ze vind het lekker gelukkig ;-)
Beetje kaal plekje in de hals voor het prikken, maar ach dat groeit wel weer.

Mijn 2e kat Aap die ik nog heb is nu 7. Die ga ik volgend jaar als ie 8 wordt ook maar 's laten testen, hoewel hij het testzakje RC Renal brokjes heel erg lekker vindt; kan dat kwaad eigenlijk?

Met groeten,
Jootje.
Ik laat me niet sturen door wat anderen van me denken
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Wat een rottige uitslagen allemaal. En inderdaad, op het waarom is geen antwoord, evenmin of er een oplossing voor is. Daarom wil ik het dus niet meer weten, ik heb er al genoeg verdriet van. En met zo'n uitslag wordt je nog verdrietiger omdat het keihard bevestigd wat je toch al wist, dat je je poezekind aan het verliezen bent.
Ik doe liever aan de struisvogelpolitiek, Simba doet het goed, dus is ze goed, weg met die cijfers. En je kan er toch niet mee voorspellen wanneer het fout gaat. Als het fout gaat, gaat het fout, en die waarden doen er dan toch niet meer toe.
Antwoord van mijn DA op mijn vraag 'wat kan ik nog meer doen/geven': veel liefde!

Vreemd dat een DA niet mee wil werken aan het zelf vochtinfuus geven. Mijn DA vraagt altijd of ik zelf iets wil of kan doen, om onnodig stressvol gesleep met Simba te voorkomen. Dus ook met eventuele injecties.

Ik moet Simba trouwens vit. B gaan geven (tablet).

@ Jootje: daar hoef je gelukkig nog geen slapeloze nachten van te hebben!
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Lieve lotgenoten.
Dank voor jullie ondersteunende woorden. Er wordt hier weer veel afgehuild; ben eigenlijk weer terug bij af. Terug in november toen het ook allemaal zo hopeloos leek en dan kijk ik naar Noa en zie nog steeds geen nierpatiënt.

Het is inderdaad beter om niet meer te weten en dat had ik me eigenlijk ook al voorgenomen totdat ik het berichtje van Sandra las. Noa is ook niet uitgedroogd maar toch vindt onze DA het zinvol om onderhuids infuus te geven en bij Patiaan zijn de waardes toch ook omlaag gegaan na onderhuids infuus.
En een kennis van mij van de Brits Korthaar Club heeft ook een nierpatiëntje na metacamvergiftiging en wanneer deze kat het wat slechter doet, dan laat ze een week lang om de andere dag onderhuids infuus geven en daarna nog twee weken één keer per week en de kat is weer als vanouds. Dus dat heeft wel degelijk zin.
Maar wanneer het niet aanslaat, moet je wel de waardes weten en dan kun je tot opname besluiten.
Dus ja, hoe verschrikkelijk ik het ook vind, ik laat wel weer bloedprikken anders kan ik geen beslissing nemen.

Wij wonen 5 minuutjes van de dierenkliniek vandaan, dus zo heel veel belasting is het gelukkig niet voor Noa.
Ik zal Marga ook een mailtje sturen om haar op de hoogte te brengen en te informeren naar de DA's die thuis infuus geven wel toestaan. En misschien toch nog eens een gesprekje met mijn DA.

En vrouwtje van Patiaan: jij ook heel veel sterkte. Onze katten gaan een beetje gelijk op en ik hoop samen met jou dat ze gelijk op blijven gaan en nog heel lang bij ons mogen blijven.
En dat geldt natuurlijk voor alle nierpatiëntjes in "Pluisje".
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Zuri »

Ik heb helaas geen tips of andere bemoedigende woorden, maar wilde even laten weten dat ik erg meeleef met Patiaan en Noa (en trouwe verzorgsters). Het is @#$% dat de waarden weer omhoog zijn gegaan ondanks alle inspanningen. Hopelijk gaan ze beiden nog heel lang mee. Geniet van ze zolang ze er nog zijn. Dat doe ik ook met mijn Zuri'tje.

Sterkte.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Plaats reactie