Proberen met brokjes

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
GielleXe
Kitten

Proberen met brokjes

Bericht door GielleXe »

Heey daar,

We hebben al 1 jaar ongeveer de kat (Boris).
Maar hij at altijd vlees. Omdat hij zijn brokjes uit spuugde.
Nu zijn we naar een lange tijd over gegaan op brokjes.
We willen het toch weer wagen.

Maar moeten we nu een bakje vol neer zetten of beetje voor beetje ?
Of zeggen jullie van ga gewoon door met het oude programma?

Alvast bedankt
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Re: Proberen met brokjes

Bericht door Admin »

Het hangt er een beetje vanaf wat voor vlees je hem geeft en hoe zijn huidige dieet eruit ziet. Als het een complete versvoeding is waar alles inzit, zou ik niks veranderen omdat terugschakelen naar (dood) droogvoer altijd een achteruitgang betekent. Ik ben van mening dat versvoer het beste is, maar niet alle katten eten het continu.

Kijk ook eens in http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=86 of op http://www.barfplaats.nl
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ben het helemaal eens met de admin. ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

maar dan inderdaad wel zeker weten dat het een volledig voer is. Alleen maar vlees is ook niet goed. en echt uitgebalanceerd is erg moeilijk.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Alleen maar vlees is wel goed hoor, Wendy.
Mits het een compleet dieet is zoals Barf en kvv producten.
Het is dan juist beter om helemaal geen brokken te geven ivm zuurgraad in het spijsverteringskanaal.

Als het alleen maar vlees uit blik of zakjes is dan krijgt de kat onvoldoende voedingsstoffen binnen en dan MOET je juist brokken erbij geven.
Vlees uit blik of zakjes zijn bijvoeders en is in principe overbodig als je brokken geeft.
Maar het is wel lekker (vinden de katjes :lol:) en dat is ook wat waard he.

nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Marjan, maar dan zit in die barf natuurlijk wel alles wat ze nodig hebben. Alleen een stukje vlees va nde slager is toch niet voldoende? ze krijgen in de natuur toch ook groentes enz binnen, van wat in de maagjes van de prooi zit?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Dat schrijf ik toch?
"Mits het een compleet dieet is zoals Barf en kvv producten."

nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ja klopt, maar ik heb het nog nooit gehad, dus geen idee hoe het er uit ziet.
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ah, op díe manier :)

Nee, een stukje van de slager is niet voldoende.
Een kat heeft meer nodig (orgaan, spiervlees, bot etc. Ik lees overigens niets aan groente hoor. Dat is iets wat Wiskas de wereld ingooit.. maar pure onzin om dat in de zakjes te stoppen. Er zijn wel bepaalde vruchten die een kat eet. Momo bij Adriana vond meloen echt heerlijk bevoorbeeld ;) )
Als je geintresseerd bent in het hoe en wat kun je de links die de Admin heeft geplaatst even aanklikken.
Vooral Barf.nl is een informatieve site.

nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

dank je wel marjan. zal me er eens in gaan verdiepen een keer. onze flippie is verzot op groeten en fruit.
gisteren heetf ze aan de witte boenen gezeten, maar ook groene bonen, spruitjes champignong,s ze lust alles. en fruit....mandarijntjes banaan, appel en sinds zaterdag druiven.
Wel met mate, maar ze geniet er echt van.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Katten knagen uit zichzelf wel aan wat planten en krijgen inderdaad ook wel iets binnen via de ingewanden van hun prooien.
Alleen roepen veel fabrikanten dat in als excuus om veel granen te gebruiken in de voeding, en dat is natuurlijk onzin.
Ten eerste eten niet alle prooien van katten granen, en al zeker niet enkel granen. Het is zowiezo maar een klein deel van wat ze in de maag van hun prooien terugvinden. Daarnaast zitten er ook plantendelen, zowel bovengronds als wortels in, en ook insecten en wormen. Wel afhankelijk van het soort prooi natuurlijk.
Zelf eten katten dus zowel bladgroen (zoals sommige groenten) als vruchten. Een wortel lijkt me sterk, maar ik ben niet zeker dat ze het niet eten. alleszins verteren ze daar zelf erg weinig van, tenzij het voorverteerd is zoals in de maag van de prooien, maar het brengt ook vezels die nodig zijn om het 'voedsel' gemakkelijker door de darm te transporteren. Deze vezels verteren dan wel niet, maar zijn desalnietemin erg waardevol en wel noodzakelijk (zo is dat bij ons ook trouwens).
Zo ze halen uit dit uitgebreid dieet (vlees, orgaan, bot, huid, pezen, insecten en plantaardig materiaal,...) overal wel handige stofjes en vitamientjes. Het ene al wat waardevoller dan het andere. En zo komen ze niets tekort.

Als je het zelf gaat samenstellen moet je wel erg goed weten waar je mee bezig bent en wat waar in zit.
Het lijkt me dus ook wel veilig een compleetvoer zoals Carnibest bij de voegen. En opletten dat je een evenwichtige en veelzijdige voeding geeft.

Ik ben het er dus ook helemaal mee eens dat er in blik en zakjes niet genoeg zit. Er zitten meestal een heleboel zaken niet in die ze ook (zij het in mindere mate) nodig hebben.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Het hangt er denk ik wel vanaf welke blikjes en zakjes je geeft. In dieetvoeding zit wel genoeg.
Ik heb hier wel nierdieet in huis, maar alleen blikvoer. Mijn katten eten verder ook kvv en ander rauwvlees erbij.
Barfplaats is inderdaad een prettige, informatieve site als je meer wilt weten over deze manier van voeden.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie