Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door yana »

Nou, Rosa dr plas was goed. Geen ontstekingen oid. Én, óók geen eiwit meer! En er zat voorheen ietsje in, een vleempje. Dus dat lijkt me positief! En dat na 5 dagen Fortekor! Hoop dat dat dus betekent dat het aanslaat.
Ik heb ook overlegd met homeopathische DA (die ook gewoon DA is!) over Mc Samuel. Zij had 2jr terug ook Solidago voorgeschreven voor haar. Zij zei, voor Rosa dan he, eerst 3 dagen een 'boost'dan afbouwen naar 1 per dag. Dus dat ga ik dan maar doen.
Kalium en Fosfor waren gewoon getest met bloedonderzoek en waren prima.
Mijn man zegt, denk je dat Rosa zou willen dat je hele dag down en in de stress zit, verdrietig etc? Nee! Zij wil jouw óók happy zien. Dat is wel zo denk ik. Ben dus weer beetje aan het rommelen in huis en de schuur. En ben gister bij m'n ouders op een bakkie geweest.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

joepie, goeie berichten! :eclap: en wat fijn dat er geen eiwit in haar urine zat!
fortekor werkt positief op de doorbloeding van de nieren en daarmee neemt de filtercapaciteit toe. en het blijkt bij Rosa te werken!
MacSam wel beter verspreid over de dag (twee maal) ingeven is de ervaring. het vergruist als je het doorknipt en ik pak hier altijd op de gok een paar kruimels.

hele geruststelling dat kalium en fosfor goed waren. hiermee kun jij zelf ook goed vooruit denk ik. en de lente komt eraan en het scheelt naar de katzels best wel als jij zelf ook een beetje zonnige bui hebt. maar ik wil het niet wegpoetsen hoor, het is een grote klap en daar kun je best een tijdje ondersteboven van zijn...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door berg »

Hoi mensen,

In het kader van 'dit overkomt mij hopelijk voorlopig niet weer' (10 jarige Poekepoek verloren aan accuut nierfalen een paar weken geleden) ga ik toch maar mijn 'ouwe taart' Molly van 14 haar nierfunctie via in eerste instantie een bloedonderzoek laten controleren. Dat gaat a.s. vrijdagochtend gebeuren, na overleg met mijn da. Ze mag dan na 18:30 geen eten meer, o jeee... :grin: Dat wordt hardnekkig zeuren negeren en vooral ook niet meer naar buiten voor het geval ze ergens anders iets zou snaaien. Ze staat nu op blaasgruisvoer en als alles ok is blijft ze daar aan, maar gezien haar leeftijd...
Ik zal jullie van de uitslag op de hoogte houden.

Groetjes,
Jootje.
Ik laat me niet sturen door wat anderen van me denken
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door yana »

Spannend! Hoop dat alles ok is! Heb je reden om te checken behalve leeftijd? Mijn Bollie was niet nuchter trouwens voor het onderzoek. Maakt dat uit? Minder betrouwbare uitkomst?
Ik week de mc samual. Onze Rosa is een RAMP met pillen nml. Vind 1x per dag Fortekor die er zó in moet al een crime. Ze weigert te slikken he, hoe je ook wrijft. En easypil moet ze niet. (pilleschieter wil ík niet, eng). En bij bittere pillen, als de pil dan zacht word, gaat ze mega speekselen, tot het schuim eruit komt. En nog steeds níet slikken..Of ze werkt hem er weer uit.Keer na keer..Dús ik week het spul, duurt wel LANG trouwens(3 a 4 UUR!), en smeer het dan op dr pootje, zij likt het op. De minste stress voor ons allebei. ;)

Ik probeer Rosa zoveel mogelijk leuke dingen te geven. Alles wat ze leuk vind, mag ze. Kwa spelen en catnip enzo dan. Niet kwa eten. Had december al nieuwe paal ed voor haar gekocht.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door pearlsofpassion »

Heb je ooit geprobeerd de pil in iets anders te geven? Iets dat ze wel lekker vind?
Of gewoon eerst pilletje, mondje dichthouden zodat ze het er niet weer kan uitwerken en dan iets lekker voorhouden. Zou ze dan niet eerst slikken voor ze het lekkers neemt? Dan dan is meteen die slechte smaak uit haar mond (ik geef altijd iets lekkers erachter om die reden, want dat doe ik bij mezelf ook als ik een pil inneem die slecht smaakt).
Of zoals ik het hier doe: snoepjes geven en dan stiekem het pilletje ertussendoor.
Maar dat werkt bij mijn meisje ook niet, dus is het alsnog mondje opendoen... Ze krijgt wel altijd eerst de keuze, je weet nooit dat ze het ooit doorkrijgt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Mag je de fortekor niet gewoon verpulveren en over/door het voer geven?
Deed ik met Pukje ook, want die was net zo moeilijk als jouw meisje.
Het is alleen een bloeddruk verlager, doet verder niets met de voedingsstoffen van de voeding.
Wat je ook zou kunnen proberen is easypill, daar in duwen.
Die easypill daar doet Moos hier een moord voor (soms mag hij dan ook z'n hartpilletje met de easypill nemen. Gewoon als snoepje).

Jootje, succes morgen met de bloedtesten.
Ik duim dat er niets bijzonders in het bloed te vinden is ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

Yana, heb je het al eens geprobeerd met een moutpasta?
Veel katten vinden een moutpasta erg lekker, daarnaast kleeft het lekker waardoor het pilletje er lekker tussen blijft zitten.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Noa is net zo'n ramp met pillen als Rosa. Ik verpulver zowel de Fortekor als MacSam en meng het met een heel klein beetje eten en dat spuit ik achterin haar keel. Beide pillen hebben geen smaakje, dus worden ook niet opgemerkt.
Wanneer Rosa nog zelf eet zou je het gewoon door haar favoriete eten kunnen mengen en dan een heel klein beetje geven zodat je ook zeker weet dat ze het opeet.
Bittere pillen veranderen hier ook in een heleboel schuim en nog meer paniek.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Ik verpulver een pil en doe die in een spuitje met blikvoernat.

Ben net bij de DA geweest, ze vond Simba er goed uitzien.
Volgens haar is clinic heel goed voer voor Simba. Ik heb ook hills en specific megekregen.
Ze raadde mij de uremyl af vanwege de alcohol. De renalzin moet ik mee doorgaan en over een maand wil ze toch bloedprikken om vooral de fosfor na te kijken.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

goed van je Jootje, meten is weten! een nuchtere meting geeft een betrouwbaarder en lager ureum, voor crea maakt het dacht ik niks uit. we zullen vrijdag voor jullie duimen!

moutpasta is wel een goed idee, heel laag eiwitgehalte, veel vet en smullen voor de meeste katzels.. als ik moet spuitjedrinken dan smeer ik wat moutpasta aan het spuitje en dan zijn ze zo afgeleid dat ik zachtjes de inhoud naar binnen kan spuiten. bovendien gaan ze likken en doen dan vanzelf hun bekje open..

goed zo Simba, Clinic fri natvoer vinden de meeste katten heel erg lekker, lijkt qua samenstelling op Specific, ook vrij vet. vwb renalzin, heeft ze niet gezegd dat je renalzin-dosis naar beneden kan?

eigenlijk zou je katzels >10 jr standaard voor een deel nierdieetvoer moeten geven en dan bedoel ik het ds/zpls-niervoer zoals bijv van happy cat niere. of sanabelle urinary, zit ook laag in de gevogelte-eiwitten. maar dat is voor het senioren-topic..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Goed nieuws van Simba!!! Je zal wel blij zijn!!! Zo zie je maar wat goede zorgen kunnen doen :-)

Jootje, is een goed plan, is toch voornamelijk een ouderdomskwaal, al vergeet je dat soms met al die jonge katten hier die het (helaas) ook hebben... Duim voor je voor een goede uitslag!

Hier al een vanaf vrijdag minder eetlust, dus kat op schoot, en hapjes voeren... Gelukkig laat Patiaan dit erg goed toe. s'Avonds eet hij vaak wel goed en zelf, maar krijg er wel een beetje de kriebels van. En net na het eten meteen alles er weer uitgegooid, maar heb t idee dat dit door t schrokken komt.
Zag hem net ook voor het eerst sinds maanden veel drinken, en dan worden de kriebels nog erger.
Maar goed, hij lijkt verder vrij actief, al weet ik niet wat ie de rest van de dag gedaan heeft, want ik heb gewerkt.
Eind van de maand weer bloedonderzoek, dan weten we echt meer. Nu even lekker met de katten op de bank: knuffeltijd :-))
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Ja, knuffelen! Lekker!
Ik snap je kriebels heel goed hoor.

Ik kreeg het van de week ook een beetje, Moos at lang niet zoveel als hij normaal doet.
Maar euh, ik was ook al begonnen aan de Uremyl. Ach, dacht ik... gewoon doorgaan.
Hij heeft gewoon even een paar off-days.
Ik wilde even melden dat ik NU merk dat Uremyl z'n werk doet.
En dat Moos niet maar wat off-days had, maar hij had gewoon echt geen trek.
Hij heeft vannacht gegeten als een bootwerker *knabbel knabbel terwijl ik slaap* hihi.
Vanavond heeft hij ook gegeten, en meestal kom ik hem halen als Teun ook klaar is met happen.
En dan is hij ook al klaar en staat me vol verwachting aan te kijken wanneer ik de deur open doe.
Maar Moos zat nog lekker te knabbelen.
Ik wijt dit echt aan de Uremyl en ik ben een tevreden gebruiker.
Let wel, ik laat Moos pas in September/December weer bloed afnemen (tenzij....).
Dus onderbouwen kan ik het niet met cijfers, maar wel met m'n Moosje :)

Edit; ik heb denk ik een oplossing gevonden voor de alcohol. Daar heeft Teun ook iets mee met de Bach. Ik doe het eerst in een bakje en daar doe ik wat stoom van de espresso machine overheen en laat het afkoelen (en beetje blazen). Ik geef Moos toch een prietseltje van Sara d'r almo nature en zo likt hij het hele bakje leeg.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Sandra, ik zit met spanning op de uitslag van Kaya's bloedonderzoek te wachten
mjverrijp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 feb 2011 19:20

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door mjverrijp »

Wat betreft pillen geven:
Je kan bij de apotheek vergruizertjes krijgen, het gruis doe je in een spuitje met wat water, en kan je zo in de kat zijn bekkie spuiten, gaat erg goed, Gelukkig wil Sophietje heel makkelijk pillen innemen, maar de renalzin vindt ze erg vies, geef ik altijd in een spuitje van 2 ml.

Ina
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ina, dan heb ik mbt de renalzin nog wel een tip voor je.
en ooit afgestemd met Bayer en beinvloedt de werkzaamheid niet.
spuit kloddertjes op een plastic zakje en laat dat 2 etmalen indrogen. dan heb je schijfjes en als het ingeven van een pil geen probleem is dan kun je die op het schijfje renalzin plakken en tegelijk mee naar binnen schuiven.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie