Kat verzorgen is een ramp

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
openssh
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:35
Locatie: Landgraaf

Kat verzorgen is een ramp

Bericht door openssh »

Hallo iedereen,

Ik kwam op dit forum terecht en heb veel nuttige reacties gelezen op het forum, ik hoop dat iemand mij kan helpen.
We hebben sinds 3 weken een nieuwe kat erbij, hij is 1 jaar oud en waarschijnlijk van inteelt aangezien ze erg klein is (en waarschijnlijk ook blijft). We hebben al een bestaande kat van 12 jaar oud, het wennen ging even moeilijk maar het gaat steeds beter!

Nu heeft de jonge kat een probleem met de ontlasting, ze ontlast heel onregelmatig en het is altijd diarree. We zijn daarom ook al naar de dierenarts geweest en hebben er tabletten voor gekregen. Maar ze vertikt het om te eten (ook verpletterd met tussen lekker voer werkt niet). Nu hebben we een zalf gekregen dat we op haar pootjes kunnen smeren zodat ze dat aflikt (dat werkt al beter). Ook hebben we aangepast voer maar dat eet ze ook niet. Nu heb ik er wat van die kattensnoepjes in gelegd wat ze natuurlijk wel lekker vind en nu eet ze het voer ook wel redelijk.

Als laatste moeten we een vloeibaar preparaat toedienen (voor parasieten in het darmkanaal tegen te gaan), hier hebben we een pipetje voor gekregen waarmee we 75ml 3x per dag oraal moeten toedienen. Maar het is werkelijk een ramp!! Zo heftig heb ik het ook nog niet meegemaakt we hebben al redelijk wat katten gehad. Ze reageert alsof haar het grootste onrecht in de wereld word aangedaan :p Met zijn tweeën vasthouden gaat soms nog maar net ze weet altijd los te komen door te krabben en haar pootjes vrij te krijgen wat gepaard gaat met janken en gemiauw. Met handschoenen geprobeerd en met handdoek maar het is zo moeizaam. Zelfs toen we die tabletten hadden ging het al niet bij de dierenarts.

Weet iemand een manier om dit te vergemakkelijken? ik kan haar slechts vast gaan binden.. en ik ben ook bang dat ze angst krijgt voor ons want door haar ogen lijkt het alsof ze mishandeld word ofzo :roll:

Ik las elders hier op het forum dat valeriaan misschien helpt, hier reageert onze andere kat wel op maar ik weet dat dat niet op alle katten effect heeft. Ik ga dat dadelijk eens halen.

Alvast bedankt voor de tips!

Groetjes, Randy.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat verzorgen is een ramp

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat je best eens aan de DA kan vragen voor te doen hoe je een tabletje gewoon met de hand toedient. Dat is niet zo erg moeilijk.
Ik had vroeger ook een kat die zijn bekje niet wou openen voor het pilletje en dan is het wat moeilijker maar als je met 2 bent moet het toch wel lukken. 1 persoon om de kat vast te houden, en je moet ze stabiliseren zodat hij niet weg kan komen. Voorpoten tussen wijs- en middenvinger, duim om de schouders, en de rug van de kat tegen je buik aan. Je kan het best al zittend op je schoot doen en dus de kat daarop vasthouden en zo kan ze niet weg. Ze kan zo ook niet krabben en zich niet langs achteren uit je handen trekken of langs voor of boven wegkomen. Je moet er wel wat kracht voor hebben, want een kat kan erg sterk zijn. De 2 persoon moet dan het bekje open doen en het pilletje erin doen. In praktijk is het iets moeilijker maar met wat geduld echt wel te doen.

Probeer hem echt van de eerste keer goed vast te hebben en door te doen tot het binnen is zodat het zo kort mogelijk duurt en dat het geen gevecht wordt en dat je hem zeker niet keer op keer moet terug gaan halen. Hoe langer het duurt, hoe erger hij het zal gaan vinden.

Veel succes ermee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
openssh
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:35
Locatie: Landgraaf

Re: Kat verzorgen is een ramp

Bericht door openssh »

Handige tip! Dat met wijsvinger en middelvinger had ik nog niet geprobeerd, dus dat ga ik zeker eens proberen. Ze gaat dan ook altijd krabben met haar achterpoten omhoog zeg maar ik denk dat ik dan het beste handschoenen aan kan doen. Je hebt gelijk een kat kan inderdaad veel kracht hebben dat heb ik wel gemerkt! Ik neem aan dat hetgeen wat je uitlegt een soort van houdgreep is voor een kat?
Het was inderdaad iedere keer terughalen en proberen wat uiteindelijk ook niet werkt.

Mocht het ons nog niet lukken dan gaan we eens naar de DA, ik wist trouwens niet dat ze deze service hebben.

Ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat verzorgen is een ramp

Bericht door Ilone »

Ik heb nmu bij 2 van mn 3 katten pillen moeten geven.
Bij Pluis, die op dit moment eenkuurtje heeft, gaat het perfect, ik hoef niks te doen!!
Ik pak het doosje, schud ermee terwijl ik heel enthousiast tegen haar praat van "pluisje weer wat lekkers eten?", Pluis komt blij aangehuppeld en eet het pilletje zo op!! Terwijl Pluis juist het lastigste karakter heeft hier...(mag haar niet kammen, nagels knippen etc).
Maar dit wil niet zeggen dat iedere kat zo doet...

Speedy moest ik iets meer moeite voor doen.
Ik ging dan op mn knieën, pakte Speedy en klemde hem tegen mijn benen met de rug tegen mijn buik.
Met de ene hand deed ik het bekkie open door met mijn duim en wijsvinger tussen de kaken te wurmen, met de andere hand stopte ik het pilletje achterin zijn bek.
Dani s het nog kwestie om even zijn bek dicht te houden totdat hij slikt.
Wil hij niet slikken kan je even over zijn strotje/kinnetje wrijven, dat stimuleert slikken.
Bij Speedy lukte me het alleen, maar in jouw situatie ka je het denk ik beter met 2 personen doen, dat de ander de kat in bedwang houdt door de voorpoten vast te houden.

Bij de DA kreeg ik de tip om wat boter op de neus te smeren, waardoor ze dus ook gaan likken enhet pilletje inslikken.


Wel opletten als je het pilletje er (eindelijk :-P ) inhebt, want ze zijn gehaaid hoor ;) als je even niet kijkt, gooien ze hem er weer uit ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Vivianne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 aug 2010 03:00

Re: Kat verzorgen is een ramp

Bericht door Vivianne »

Ik heb ook nog wel een paar tips om het wat aangenamer te maken. Waar een kat ook heftig op reageert is op jou. Als je al zenuwachtig en gespannen begint dan vertrouwt je kat het al helemaal niet. Zorg dan ook dat voordat je begint je eerst ontspannen bent. Als je hulp kan regelen om het te doen dan zou het helemaal fijn zijn. Wij doen het hier met zijn tweeën, de een houdt de voor en de achterpootjes vast (gaat het beste als je op je knieën op de grond zit en de kat er tussen "geklemd") en de ander het trucje met de wijs- en middelvinger doet. Wat ook goed helpt is sussen (sshhhh shhhhh shhhh shhh) heel zachtjes, let op geen harde s natuurlijk want anders dan lijkt het op blazen ;)
En natuurlijk je state of mind is heel belangrijk, je denkt niet "oh jee... kijken of het lukt" maar "we gaan nu even een pil geven."
Als het niet meteen lukt, laat de kat dan even gaan en probeer het na 30 minuten pas weer... erachteraan gaan rennen en worstelingen dat maakt vooral erg angstig. En mocht je handschoenen gaan gebruiken, introduceer deze dan eerst middels aaien, zodat ze niet die handschoenen met de pil gaat associëren. Ze moeten de hulpmiddelen die je gebruikt ook vertrouwen :)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat verzorgen is een ramp

Bericht door Ilone »

Ik ben het een met Vivianne.
Een dier voelt heel goed aan hoe jij je voelt. Dus wees zelf rustig en zelfverzekerd.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat verzorgen is een ramp

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk toch dat je het beste 1 persoon kan vasthouden zodat de andere op het binnenkrijgen van de pil kan concentreren. Dat doe je inderdaad best zoals Ilone beschrijft. Je duwt op de mondhoeken en dan doen ze normaalgezien zelf de mond open. Maar als je een kat hebt die niet wil, probeert die zo lang mogelijk deze reflex uit te stellen en beweegt ze met haar hoofd zodra ze het wel doet zodat de mond weer snel dichtklapt. Daar moet je dus wel met je hele concentratie bezig zijn met het pilletje erin te krijgen zodra het mondje even open gaat. Dan inderdaad het mondje sluiten tot ze geslikt hebben, anders werken ze het met de tong er terug uit.
De persoon die de kat vasthoud moet ze inderdaad met de handen in de schoot duwen, ook tegen de buik aan zodat ze ook met de achterpoten niet omhoog geraakt. Deze moet je dan niet vasthouden want je hebt aan de voorpoten en romp al meer dan genoeg werk! :-)

Oh ja, en ik vergeet het al, maar ik geef ze altijd iets wat ze erg lekker vinden na het pilletje, als beloning. Dat helpt om de kat te motiveren mee te werken. Ze krijgen het echt wel door! Ik denk dat je in jouw geval het best haar lievelingeten kan geven, dat moet niet veel zijn, maar de smaak van het pilletje is ermee weg en je kat voelt zich weer blij. Je moet het niet op dezelfde plaats geven als het pilletje, maar zo snel mogelijk erachter gewoon op de plaats waar ze normaal lekker geeft. Je doet gewoon blij en opgewonden zoals normaal als ze iets lekker krijgt en geeft het haar. Zo eindig je toch nog met een blije kat.

Ik denk dat je je er nu toch al een deftig beeld van moet kunnen vormen wat we bedoelen. :-)
Het vorige bericht is een heel andere methode van vasthouden, ik persoonlijk vind ze veel bedreigender voor de kat, maar dat is mijn idee.
Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
openssh
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:35
Locatie: Landgraaf

Re: Kat verzorgen is een ramp

Bericht door openssh »

@Ilone: Ik wou dat het zo makkelijk ging bij mijn kat :shock:

Bedankt allemaal voor jullie reacties, het ging al een stuk beter door (verbazend genoeg) een rustigere aanpak. Ik klemde haar niet vast (want dat lukte me alweer niet, ze glijd gewoon zo weg uit mijn handen. Komt denk ik ook omdat ze klein is. Bij onze bestaande kat heb ik het even geprobeerd en dat gaat veel makkelijker, maar dat ligt ook aan het karakter denk ik.

Ik heb haar gewoon rustig geaaid en omhoog getild zodat ze rechtop staat zeg maar, toen ging het al een heel stuk beter. Ze ging wel weer tegenstribbelen en wilde weg rennen maar ze had de eerste portie wel op. Ik pakte haar gewoon weer terug op mijn schoot en aaide haar weer en dat werkte goed. We hebben het even bij de eerste portie gelaten en we proberen het straks gewoon weer.

Voor de geïnteresseerden een foto van de aansteller :p http://suicidefunky.nl/image0005.jpg
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat verzorgen is een ramp

Bericht door pearlsofpassion »

Hoe oud is ze? Want tot 4-5 maand kan je ze aan het nekvel wat optillen en dan hebben ze geen reflexen meer en kan je ze het pilletje gewoon vanachter in het bekje leggen zonder dat ze wat kunnen doen. Maar vanaf 5 maand gaat dat verdwijnen.
Ik hoop dat het je lukt om het binnen te krijgen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
kellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 aug 2010 23:20

Re: Kat verzorgen is een ramp

Bericht door kellie »

ik stop het in de smeerworst.en dat lukt altijd.anders kan je haar in een handoek wikkelen dan kan ze haar poten niet gebruiken.
Plaats reactie