Hersenattaque bij Tumtum

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
n8vlinder
Kitten

Hersenattaque bij Tumtum

Bericht door n8vlinder »

Dit is een nieuwe ervaring voor mij. een forum bezoeken en me registreren. Reden: mijn katje Tumtut heeft gisteren naar mijn idee een hersenbloeding gehad, behoorlijk heftig. Sinds een maand slikt ze Felimazole 2x dgs een tabletje van 2,5 mg Ik verpulver dit omdat ze het anders absoluut niet slikt. Ik leg nu verband tussen het slikken van deze pillen en de hersenbloeding.

Ik ben erg ongerust. De dierenarts legt het verband niet en is van mening dat Tumtum wel weer wat op zal knappen. Ze is bijna 15 jaar. Ik besef dat dit al een hoge leeftijd is voor een katje (europeese korthaar, cypers getekend) Ze heeft vandaag wel weer wat gedronken.
Ik ben blij met de informatie die ik gelezen heb over schildklieraandoening bij poezen en de mogelijkheid van chineese kruiden. Daar ga ik zeker voor op pad.

Mijn vraag is: zijn er mensen op het forum die ook ervaring hebben met hersenbloeding/attaque/tia's bij katten. Ik hoop op reacties.
MarjanR
Tijger
Tijger

Re: Hersenattaque bij Tumtum

Bericht door MarjanR »

Tia's verlopen net zoals bij mensen steeds anders, per kat afhankelijk.
Mijn zus heeft twee katten die tia's hadden/heeft.
Floyd is er niet veel ouder mee geworden, het ging heel snel afwaards met hem.
Drie flinke attacks en dat was het (in een jaar tijd, dat dan wel... dus niet binnen twee weken)
Max loopt nog steeds rond, heeft soms een tia en zijn we bang dat het de laatste was.
Maar vervolgens jat ze na een uurtje weer het vlees van het aanrecht af.
Soms is ze een paar dagen doof. En dan hebben we weer het idee dat ze niet goed ziet.
Maar dan kan ze toch weer horen, en dan ziet ze toch weer.
Ze loopt met d'r rechter pootjes gelijk (zeg maar rechts eerst voor, dan links voor).
Ze heeft een hele aparte manier van aandacht vragen.
Lekker opdringerig omdat haar haar fijne moteriek weg is.
Maar ze mauwt er nog lustig op los en doet gezellig met ons mee.
Max is ook al 17.

We geven haar geen medicijntjes oid.
We wachten tot haar kaarsje langzaam uit gaat....
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

staat in de bijsluiter van de medicatie niet of dit de kans op een TIA vergroot?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
n8vlinder
Kitten

Bericht door n8vlinder »

Wat fijn deze reacties, het doet me goed.
In de bijsluiter staat niets over bijwerkingen, ik weet natuurlijk niet met zekerheid dat er een verband is tussen de medicatie en de attaque, maar het heeft me aan het denken gezet.
Katten in de natuur weten vaak heel goed welke kruiden zij moeten eten bij ongemakken (ik zeg het even heel simpel); zelf ben ik meer geneigd de homeopathische kant op te gaan en heb dan ook mijn tibetaanse geneeskundige gebeld en haar gevraagd of er ook kruiden zijn voor dieren. Zij is daar heel positief over en ik vind het de moeite waard om te proberen.
Tumtum heeft inmiddels weer wat gedronken is opde bak geweest en dat zijn goeje signalen. wordt vervolgd. hartelijke groet, Lisette, tumtum en peddel (ja het is een tweeling)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

wat een leuke namen voor je katten.
geef je groot gelijk dat je ook van de natuurgeneeskundige kant gaat kijken wat te doen. je wilt toch het beste voor je schatje
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
n8vlinder
Kitten

Bericht door n8vlinder »

Het is heerlijk om te kunnen schrijven dat Tumtum vanavond weer wat gegeten heeft. Ze staat redelijk stevig op de pootjes. Ik ben er zo blij mee.
Wat is het heerlijk dat zo iets als dit bestaat. Ik weet er nog niet goed weg mee. Ik begrijp dat het ook mogelijk moet zijn om direct met elkaar te schrijven, maar ik weet nog niet hoe ik dat moet doen.
Ik moet eigenlijk mijn katje danken, want door haar ben ik blijven proberen om informatie te vinden over aandoeningen bij katten; meestal wordt ik vreselijk kriegel als ik niet meteen de goede pagina's vindt en stop er dan meteen mee.

Peddel heeft een jaar of 8 geleden een stevige tia gehad, maar die was veel minder heftig als deze bij Tumtum. Peddel heeft wel vaker van die korte momenten van verstarring en ongeveer een half jaar geleden weer een iets heftiger, waarbij ze even niet kon lopen.
Ik schrik iedere keer als dat gebeurt.
Maar het zijn heerlijke poezenbeesten, waar ik af en toe ook zeer wanhopig van wordt (meubels slopen, pakje boter half leeg likken, even niet kijken en de kaas is van je brood.) Ik had ze beter op moeten voeden.

En de naam Sjefke is enig.
Groet aan alle poezeliefhebbers. L en T en P
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

fijn om te lezen dat het beter gaat. Komen er nog meer onderzoeken?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
n8vlinder
Kitten

Bericht door n8vlinder »

Ik ga nog wel haar bloed laten onderzoeken, dat doe ik volgende week. Genoeg stress geweest voor deze week. De dierenarts was van mening dat ik gewoon weer door kon gaan met de pilletjes, maar ik heb daar heel veel twijfel over. Vandaar ook de kruiden. Maar ik wil ook graag weten wat de bloedwaarden nu zijn. Een schildklier die veel te snel werkt is natuurlijk ook heel slecht voor de algemene conditie van haar. Ik zal er zeker over berichten. Tot de volgende keer, ik ga afsluiten. Miauwwww.
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

ben inderdaad heel benieuwd. Lijkt me verstandig om nog bloed te laten controleren. succes ermee!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ik snap je blijheid :edance:
Hebben wij ook iedere keer wanneer Max weer ondeugend doet na een tia *zucht van verlichting, ze is nog bij ons*

Goed van je dat gewoon bent gaan doorzoeken :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Het is inderdaad heel verschillend per kat, ik heb er eentje gehad een HTK die vanaf 15 tia's had en toch nog 18,5 werd.
Mijn Fritz kreeg een tia en was daarna gedeeltelijk verlamd.
Hij had al vergroeiing van zijn pootjes, was 50% brit en dat schijnt bij dat ras meer voor te komen.
Van hem heb ik 2 dagen na de eerste aanval afscheid moeten nemen.

Sterkte met Tumtum ik hoop dat ze opknapt!
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie