Kat op het bed

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Kat op het bed

Bericht door jazzmin »

Ik heb sinds zaterdag een katje van 1 jaar oud, en ik wil haar graag leren dat ze alleen op het handdoekje aan het voeteneinde van mijn bed mag liggen en niet op de rest van het bed mag komen.

Als ze op het bed loopt dan zeg ik nee, til haar op en zet haar op het handdoekje, als ze daar eenmaal ligt dan aai ik haar. Het heeft alleen nog geen effect. Is dit een kwestie van tijd? Of kan je het op een andere manier leren? Of kunnen ze dat helemaal niet leren?

Groetjes Jazzmin
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat op het bed

Bericht door Ilone »

In 2 dagen kan je een kat niet aanleren om op het handdoekje te liggen ;)
Áls het al aan te leren is, heeft dat wel wat tijd nodig. En consequentie ;)
Contant terug zetten op dat doekje, en, wat je al doet, 'belonen' wanneer ze blijft zitten.
Bij mij hebben ze ook een tijd op een grote handdoek op bed gelegen.
Maar soms werd ik wakker met een kat naast me hoor ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kat op het bed

Bericht door JLC »

Ik zou haar belonen met een snoepje als ze op het handdoekje gaat liggen.
Ik heb een oude slaapzak op het voeteneind liggen en Jaap begrijpt inmiddels dat hij daar op mag liggen. Lizzie wil het nog niet altijd snappen. Geduld is belangrijk.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Kat op het bed

Bericht door Peet »

Poeh.... ik zou er geloof ik geen zin in hebben om dat te leren. Denk wel dat het zal gaan.
Hier liggen ze eigenlijk altijd aan het voeteneind, of bij je knieën. Komt er ook wel eens één s'nachts een rondje over je kussen doen ofzo, even knuffelen. Best gezellig.
Of Chevy wil wel eens onder het dekbed gaan liggen. ;-)

Succes, denk dat het wel tijd nodig heeft.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat op het bed

Bericht door MarjanR »

herhalen, herhalen, herhalen, herhalen en nog een beetje meer herhalen.
Gewoon doen zoals je het doet, dat werkt het beste (en blijven herhalen he)

M'n Joop had ik het na 6 werken duidelijk gemaakt dat hij daar wel mocht liggen.
Maar toen kwamen er twee kleine kleutertjes bij.. en kleine kleutertjes leren nog niet :lol:
Dus uiteindelijk zijn ze allemaal overal op bed belandt.
Maar ik had het met Joop wel voor elkaar. Dus blijf herhalen, op een gegeven moment valt het kwartje.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Re: Kat op het bed

Bericht door jazzmin »

Ja als het aan mij lag mocht ze ook bij mij op mijn kussen een rondje doen hoor, maar mijn vriend heeft het liever niet, en als we gaan samenwonen dan heeft ze al geleerd dat het mag en dan is het moeilijk voor een kat om te begrijpen dat het dan opeens niet meer mag. Plus mijn vriend heeft een lichte allergie voor stof etc dus ik denk dat hij vatbaarder is als er ook kattenharen op zijn kussen liggen enzo haha.

Bedankt voor jullie tips, ik ga het zeker ook met een snoepje proberen en inderdaad blijven herhalen. Thanxxx!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat op het bed

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan ook andere stoffen proberen.
Bij mij ligt er een fleecedekentje op het voeteinde. Niet omdat ik niet wil dat ze hoger liggen, maar omdat Kleintje daar vroeger uit zichzelf ging liggen en ik dat dekentje gebruik om haar haar vast te houden in de rui.
Ze verliest namelijk erg veel haar in de zomer en dat fleecedekentje houdt dat allemaal vast wat anders in het rond zou vliegen. Daar kan ik het dan gewoon af borstelen, op een andere plek. ;-)
Katten liggen nogal graag op een fleecedekentje, dus het zou kunnen dat ze er dan vanzelf graag gaat liggen. Dat is ook een stuk warmer en zachter dan een handdoek...
Wat ook kan helpen is het een avond op je naakte lichaam houden en dan op bed leggen. Dan ruikt het naar jou, en heeft ze je toch een beetje bij zich. Hier zouden ze geen moment moeten nadenken, want kleding moet ik weghalen of ze liggen erin te rollen. :lol:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kat op het bed

Bericht door Catfish »

MarjanR schreef:herhalen, herhalen, herhalen, herhalen en nog een beetje meer herhalen.
Gewoon doen zoals je het doet, dat werkt het beste (en blijven herhalen he)
Helemaal mee eens!

Ook met de andere materialen inderdaad, vooral met een vetbed heb ik goede ervaringen. Heb je in allerlei groottes en kleuren. Ik heb ze in een paar mandjes liggen, vinden ze heerlijk! En makkelijk te wassen...

Maar ja, als ze bij mij liggen vind ik het prima. ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Re: Kat op het bed

Bericht door jazzmin »

pearlsofpassion schreef:Je kan ook andere stoffen proberen.
Bij mij ligt er een fleecedekentje op het voeteinde. Niet omdat ik niet wil dat ze hoger liggen, maar omdat Kleintje daar vroeger uit zichzelf ging liggen en ik dat dekentje gebruik om haar haar vast te houden in de rui.
Ze verliest namelijk erg veel haar in de zomer en dat fleecedekentje houdt dat allemaal vast wat anders in het rond zou vliegen. Daar kan ik het dan gewoon af borstelen, op een andere plek. ;-)
Katten liggen nogal graag op een fleecedekentje, dus het zou kunnen dat ze er dan vanzelf graag gaat liggen. Dat is ook een stuk warmer en zachter dan een handdoek...
Wat ook kan helpen is het een avond op je naakte lichaam houden en dan op bed leggen. Dan ruikt het naar jou, en heeft ze je toch een beetje bij zich. Hier zouden ze geen moment moeten nadenken, want kleding moet ik weghalen of ze liggen erin te rollen. :lol:
Ik heb haar de eerste nacht op haar eigen bedje op mijn bed gezet zodat ze daar mocht slapen terwijl ik sliep. Ze probeerde heel vaak naast me te liggen maar dat mocht niet van mij.
Maar na die nacht heb ik haar toch in de woonkamer laten slapen omdat ze eigenlijk gewoon moet leren op zichzelf te slapen & als mijn vriend er is wilt ie liever niet een kat in bed haha.

Omdat ze nu inmijn bed geplast heeft, mag ze niet meer in mijn kamer komen haha maar daar laat ik morgen naar kijken.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kat op het bed

Bericht door Catfish »

Oh ja wat werkt bij mijn logeerPoes, ik zet een stoffen mandje op het bed, daar gaat ze in liggen...
Dat werkt echt prima!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Kat op het bed

Bericht door Peet »

Ik heb op de strijkplank een schapenvacht dekentje gelegd, over van de huishonden. Dat vind Dodge ook fantastisch.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat op het bed

Bericht door nellebel »

flippie heeft veel geleerd en kan allerlei trucjes en weet wat wel en niet mag, maar wat beftreft het slapen!!!!!!! Ze ligt altijd boven op ons. en ze draait lekker mee als wij ook draaien.
Vannacht weer geen oog dicht gedaan omdat mw weer alles bij elkaar snurkt, maar ja, naar beneden brengen vind ik dan ook zo zielig.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat op het bed

Bericht door Umimeis »

Ik heb ook gewoon een oude slaapzak over m'n hele bed heen, dus ze mogen gewoon verspreid op m'n bed liggen. Misschien is dat handiger? Dan hoef je ze ook niet aan te leren dat ze alleen op dat kleine stukje aan het voeteneinde mogen liggen.
Het nadeel is wel dat ik mezelf moet opvouwen soms als ze weer eens het hele bed in gebruik nemen :lol:

@ Nellebel, ja lastig heh als ze snurken. :lol: Ik heb hier 2 katten die soms de hele boel bij elkaar snurken. Als gevolg dat ik een halve nacht wakker lig
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Re: Kat op het bed

Bericht door jazzmin »

Nou ik leer haar nu om buiten de slaapkamer te zijn als wij gaan slapen en als ik sochtends wakker word mag ze wel op het bed liggen. Ze ging vanochtend zelfs op het dekentje liggen, heb er toch een fleecedeken neergelegd bedankt pearls!

Bedankt voor al jullie tips en ervaringen hihi, ik leer d'r van haha!
Plaats reactie