Obstipatie bij oudere kat
Re: Obstipatie bij oudere kat
Zo, dat is nogal wat zeg!
Arme Gabber!
Gelukkig lijkt hij zich nu een stuk beter te voelen, en ik hoop mee dat de obstipatie van de kiespijn kwam.
Bij Speedy van mij was overigens ook niks op foto's te zien. Alleen wanneer de DA op de onderste wervels drukte dan gaf hij een flinke snauw en blies zelfs, terwijl Speedy nooit blaast.
Geen ervaring met operatie hier.
Kan de laxeermiddel niet verhoogd worden?
Arme Gabber!
Gelukkig lijkt hij zich nu een stuk beter te voelen, en ik hoop mee dat de obstipatie van de kiespijn kwam.
Bij Speedy van mij was overigens ook niks op foto's te zien. Alleen wanneer de DA op de onderste wervels drukte dan gaf hij een flinke snauw en blies zelfs, terwijl Speedy nooit blaast.
Geen ervaring met operatie hier.
Kan de laxeermiddel niet verhoogd worden?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel
Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Purrz:
*Pluis '03-'14
-
- Huiskat
Hoe hebben ze dat bij speedy opgelost? Medicijnen?
Ja we gaan waarschijnlijke over op 2 keer per dag 5 ml, alleen heeft hij er zo'n hekel aan! Is elke keer vrij worstelen om er wat in te krijgen!
Ja we gaan waarschijnlijke over op 2 keer per dag 5 ml, alleen heeft hij er zo'n hekel aan! Is elke keer vrij worstelen om er wat in te krijgen!
Santos en Gabber juni 1996
Hij heeft een tijdje aan de Tolfedine gezeten, maar niet lang.
Daarnaast geef ik hem dagelijks óf wat meer moutpasta en/of FLUTD pasta óf ong 2 ml laxatract, om de ontlasting wat soepeler te houden zodat hij niet zo hoeft te persen.
En volgens mij heeft hij er baat bij, ik merk niet meer aan hem dat hij pijn heeft.
Ik geef de laxatract overigens door zijn eten.
Puur in zijn bekkie spuiten was ook drama bij hem, en daarnaast ging hij er van hoesten...
Dus ik meng het door zijn natvoer.
Daarnaast geef ik hem dagelijks óf wat meer moutpasta en/of FLUTD pasta óf ong 2 ml laxatract, om de ontlasting wat soepeler te houden zodat hij niet zo hoeft te persen.
En volgens mij heeft hij er baat bij, ik merk niet meer aan hem dat hij pijn heeft.
Ik geef de laxatract overigens door zijn eten.
Puur in zijn bekkie spuiten was ook drama bij hem, en daarnaast ging hij er van hoesten...
Dus ik meng het door zijn natvoer.
Purrz:
*Pluis '03-'14
Purrz:
*Pluis '03-'14
Fijn dat je poezel weer thuis is. Sterkte met het zoeken van een oplossing voor zijn opstipatie.
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy
rust zacht alle engeltjes
en kipjes Kayla en Lucy
rust zacht alle engeltjes
Shirley, ik geef onze oude kater 5 ml. Viyo (probiotica) en 2 ml. lactulose tweemaal daags door zijn zacht voer. Hij heeft nooit verstopping gehad maar had hele kleine droge keutels en sinds ik dit doe, ziet zijn ontlasting er weer keurig uit.
Fijn dat Gabber weer thuis is. Zo'n opname is altijd zo stressen!
Fijn dat Gabber weer thuis is. Zo'n opname is altijd zo stressen!
-
- Huiskat
Bedankt allemaal!
Hebben net zo'n pasta gekocht, ben benieuwd of meneer het eet! Hij is daar zo lastig mee!
De laxatract kan daarom ook niet door zijn voer, want dan eet meneer het gewoon niet.
Helaas heeft hij nog steeds geen ontlasting gehad
.
@cerna: Is Viyo gewoon een 'mensen'middel?
Hebben net zo'n pasta gekocht, ben benieuwd of meneer het eet! Hij is daar zo lastig mee!
De laxatract kan daarom ook niet door zijn voer, want dan eet meneer het gewoon niet.
Helaas heeft hij nog steeds geen ontlasting gehad

@cerna: Is Viyo gewoon een 'mensen'middel?
Nee, Viyo is een dierenmiddel verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak (oa Pet's Place). Zo puur uit het flesje lusten de meeste katten het niet, maar wanneer je het verdunt (bijv. 5 ml Viyo en 5 ml. water) en het dan door het voer doet, dan wordt het eten lekker smeuiig en krijgt hij wat extra vocht.
Heeft laxatract een smaakje dat hij het eten dan niet lust?
Lactulose is een beetje zoet en katten proeven geen zoet, misschien kun je dat proberen? Is verkrijgbaar bij de apotheek; is wel een mensenmiddel. En dan 2 ml. door het eten.
Heeft laxatract een smaakje dat hij het eten dan niet lust?
Lactulose is een beetje zoet en katten proeven geen zoet, misschien kun je dat proberen? Is verkrijgbaar bij de apotheek; is wel een mensenmiddel. En dan 2 ml. door het eten.
- pearlsofpassion
- Tijger
Ik heb Lactanorm (denk ik, alleszins iets dat erop lijkt) en dat eten ze gewoon van je vingers. Sterker nog, ze vinden het lekkerder dan gelijk wat!
En anders is het een dikke stroop die je gewoon op zijn tong wrijft zoals je een pilletje geeft. Misschien dat dat de eerste keer nodig is, en hij het de tweede keer wel gewoon van je vinger likt. Zeker eerst eens proberen, want dat is toch een stuk aangenamer.
Dat is wel een echt kattenmiddel.
En anders is het een dikke stroop die je gewoon op zijn tong wrijft zoals je een pilletje geeft. Misschien dat dat de eerste keer nodig is, en hij het de tweede keer wel gewoon van je vinger likt. Zeker eerst eens proberen, want dat is toch een stuk aangenamer.

Dat is wel een echt kattenmiddel.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
-
- Huiskat
Gabber heeft nog steeds geen ontlasting gehad, inmiddels zijn we licht radeloos aan het worden!
Hij krijgt nu: Isogel, 2x per dag 5 ml lactulose, visolie en Malt pasta.
Het lijkt ook wel gewoon alsof hij niet moet, totaal geen aandrang!
@cerna: Lactulose hebben we nu gehaald! Hij vindt het wel minder vies, maar het gaat nog steeds met een hoop geworstel!
@pearlsofpassion: Haha pillen gaan er ook bijna niet in, een echte draak wat dat betreft!
Hij krijgt nu: Isogel, 2x per dag 5 ml lactulose, visolie en Malt pasta.
Het lijkt ook wel gewoon alsof hij niet moet, totaal geen aandrang!
@cerna: Lactulose hebben we nu gehaald! Hij vindt het wel minder vies, maar het gaat nog steeds met een hoop geworstel!
@pearlsofpassion: Haha pillen gaan er ook bijna niet in, een echte draak wat dat betreft!
Volgens mij is gewone lactulose helemaal niet zo goed hoor, maar ik ben even de bron kwijt daarvan.
Laxatract is óók lactulose, maar dan in kattenvorm. IK zou bij de laxatract blijven.
Maar ik begrijp dat hij geen natvoer lust?
Lust hij ook geen mousse of paté? Tijger van mijn moeder lust ook geen natvoer, maar de paté van Kattovit Urinary eet hij wél. Muka hier wil geen brokjes in saus, maar liever alleen paté of beter nog de mousse van Gourmet.
Laxatract zal net als lactulose erg zoet zijn, en het is zowiezo heel plakkerig! (doe maar eens een druppel op je vinger
) Daarom zullen ze het niet erg fijn vinden om puur op te smikkelen.
En voor Gabber:
Kom op jongen, poepen! Je kan het!
Laxatract is óók lactulose, maar dan in kattenvorm. IK zou bij de laxatract blijven.
Maar ik begrijp dat hij geen natvoer lust?
Lust hij ook geen mousse of paté? Tijger van mijn moeder lust ook geen natvoer, maar de paté van Kattovit Urinary eet hij wél. Muka hier wil geen brokjes in saus, maar liever alleen paté of beter nog de mousse van Gourmet.
Laxatract zal net als lactulose erg zoet zijn, en het is zowiezo heel plakkerig! (doe maar eens een druppel op je vinger

En voor Gabber:
Kom op jongen, poepen! Je kan het!
Purrz:
*Pluis '03-'14
Purrz:
*Pluis '03-'14
-
- Huiskat
Hij lust wel natvoer, maar zodra er maar iets doorheen zit, dan eet hij het gelijk weer niet!
Volgens de verpakking zit er precies hetzelfde in lactulose als in de laxatract.
Ik kijk die drollen er bijna uit! Meneer maakt zich er niet zo druk om, die ligt lekker in het zonnetje te slapen!
Volgens de verpakking zit er precies hetzelfde in lactulose als in de laxatract.
Ik kijk die drollen er bijna uit! Meneer maakt zich er niet zo druk om, die ligt lekker in het zonnetje te slapen!
Dit heb ik van een ander kattenforum via google:
Ik heb heel veel ervaring met tractonorm lax, en ook met gewone lactulose siroop. En dat laatste zou ik hem niet geven! Bij mijn siamees ging dat helemaal fout, volgens de dierenarts waarschijnlijk omdat dat hulpstoffen bevat die wel voor mensen kunnen, maar niet goed zijn voor katten.
Purrz:
*Pluis '03-'14
Purrz:
*Pluis '03-'14
-
- Huiskat
Ik heb ook even wat gegoogled, maar daar kwam ik uit op dat het geen kwaad kan, zolang er maar geen hulpstoffen in zitten. Voorlopig reageert hij nog steeds nergens op.
Lactulose heeft mijn eigen dierenarts voorgeschreven. Zij geven het altijd aan dieren met obstipatie.
-
- Huiskat
Inmiddels heeft hij 2 keer een redelijk hoop geproduceerd! Wel met een overdosis aan laxeermiddelen, maar die gaan we nu weer afbouwen. Hij is ook weer redelijk de oude, alleen wil hij niet echt lekker eten! Z'n brokken gaan nog wel, maar voor het natvoer trekt hij z'n neus op.
Ook stinkt gabber naar vis door de visolie, haha.
Ook stinkt gabber naar vis door de visolie, haha.