Korstjes op hoofd door water?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Barb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 feb 2011 15:03

Korstjes op hoofd door water?

Bericht door Barb »

Ik heb een maine coon van 3 jaar oud. Ze is gek op water drinken uit de kraan, soms een beetje obsessief. Als ze de kraan hoort lopen springt ze al op het aanrecht. Dit gaat altijd goed, alleen nu heeft ze ineens allemaal korstjes op haar hoofd. Ik vermoed zelf dat haar hoofdhuid teveel nat is geweest door dat water drinken, heeft iemand hier ervaring mee? Zou het schimmel kunnen zijn?
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Korstjes op hoofd door water?

Bericht door achtpuntzes »

ik heb een kat gekend met hetzelfde probleem. die dronk ook altijd uit de kraan, en die had ook van die korstjes in de kuiltjes naast de oren. ik heb toen zelf die korstjes eruit "getrokken" en "gepulkt". ben best eventjes bezig geweest, maar de kat liet het gelukkig goed doen :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Korstjes op hoofd door water?

Bericht door Zuri »

Welkom :-)

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ik vraag me wel af of het echt komt door het water???
Als het gaat om korstjes op de jukbeenderen (boven de ogen), dan zou het wel een allergie kunnen zijn. Ben je gewisseld van voer, kattenbakvulling, wasmiddel, oid?
Mijn Roos heeft ook korstjes op haar jukbeenderen gehad en bleek uiteindelijk allergisch te reageren op het stro dat ik sinds kort gebruikte bij mijn konijn!!! Toen de stro weer weg was, waren de korstjes binnen mum van tijd weer weg. Opgelost!
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Barb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 feb 2011 15:03

Re: Korstjes op hoofd door water?

Bericht door Barb »

Hoi,

Dank voor jullie reacties!
Nee het gaat echt om witte korstjes op haar voorhoofd, dus precies de plek die nat wordt als ze onder de kraan zit te drinken......
Gebruikersavatar
Barb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 feb 2011 15:03

Re: Korstjes op hoofd door water?

Bericht door Barb »

Wat een prachtige birmaan trouwens op je foto Sandra, ik heb er ook een van 5 maanden.
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Korstjes op hoofd door water?

Bericht door Zuri »

Witte korstjes??? Dat klinkt dan inderdaad wel weer als schimmel...
Iemand hier ervaring met schimmel?

Ik denk trouwens dat je sowieso het beste even met haar naar de dierenarts kunt gaan om zeker te weten wat het is. Dan kan het ook behandeld worden.

Drinkt ze alleen maar uit de kraan? Anders zou je ook kunnen proberen om dit niet meer te doen (en een bakje neer te zetten) en te kijken of het dan beter wordt.

Toevoeging: Dankjewel voor je complimentje over mijn birmaan. Ik heb er nog een trouwens --> zie mijn fotoalbum.
Heeft jouw birmaantje last van hetzelfde probleem als de Main Coon met witte korstjes? Schimmel is namelijk heel besmettelijk. Ook voor mensen trouwens...
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Korstjes op hoofd door water?

Bericht door Ilone »

Is het niet iets veel simpelers, zoals kalkaanslag van het water?
Klinkt misschien heel dom, maar ik weet niethoe hard het water is daar.
Vind het namelijk wel erg toevallig dat de kat van achtpuntzes het ook had.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Barb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 feb 2011 15:03

Re: Korstjes op hoofd door water?

Bericht door Barb »

Hoi,

Het begon er mee dat die huid steeds nat was, dat leek me al niet al te best voor die huid. Later kwamen er dus korstjes op, niet sneeuwwit, meer gelig-wit. Ik probeer ze er zoveel mogelijk uit te kammen.
Sinds ze dat heeft zorg ik dat haar hoofd absoluut niet nat wordt door heel creatief te zijn met plastic en folie :)
Ze drinkt namelijk niet uit een bakje, en amper uit een fonteintje die ik natuurlijk ook al aangeschaft had.
Die kleine Birmaan heeft nergens last van hoor! Ik denk echt dat het door teveel nattigheid komt maar vind het toch raar.
Ze moet sowieso binnenkort naar de DA dus ik kijk het even aan denk ik? Het wordt niet erger nu ze niet meer nat wordt in elk geval.
Gebruikersavatar
Barb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 feb 2011 15:03

Re: Korstjes op hoofd door water?

Bericht door Barb »

Kalkaanslag denk ik overigens ook niet, het zit wel echt op haar huid
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Korstjes op hoofd door water?

Bericht door Ilone »

Heb je al geprobeerd om het fonteintje naast de kraan op het aanrecht te zetten?
Wie weet dat het helpt?

Ja, dat van de kalkaanslag was even heel simpel denken hoor ;)
Soms zijn de antwoorden namelijk makkelijker dan ze lijken ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Barb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 feb 2011 15:03

Re: Korstjes op hoofd door water?

Bericht door Barb »

Hee Ilone: Ja dat ben ik met je eens hoor, er kunnen natuurlijk altijd vele oorzaken zijn!
Ik zit te denken dat die huid misschien stuk is gegaan door steeds vochtig te zijn, en dat er daardoor toch een soort wondjes op tere huid zijn ontstaan. En dat dat dan weer korstjes gevormd heeft. Ze krabt er ook niet echt aan.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Korstjes op hoofd door water?

Bericht door Ilone »

Zou goed kunnen hoor, een soort smetten ofzo.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Korstjes op hoofd door water?

Bericht door achtpuntzes »

die kat die ik kon (een slecht verzorgde buurtkat, later herplaatst via het asiel) had echt twee van die kuiltjes net naast de oren, dus ik vond het wel aannemenlijk dat die korstjes, die precies in die twee kuiltjes naast de oren zaten van water afkomstig is wat niet weg kan. deze kat was absoluut niet bang van water en dronk altijd uit de kraan.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Korstjes op hoofd door water?

Bericht door loek »

Hoi Barb

Mijn kater is ook dol op de kraan, niet perse om uit te drinken maar vooral om mee te spelen. Ook inderdaad vrij obsessief...Als hij de kraan hoort dan springt hij al op het aanrecht (ook als daar kokend heet water uit komt trouwens...tot mijn schrik dus af en toe. (nog nooit zo stom geweest om zijn poot er dan onder te houden hoor...heb hem ook snel weer van het aanrecht gelukkig)

Mijn keuken is afgesloten, dus ze komen daar niet zoveel, alleen als ik erbij ben. En hij mag ook niet iedere dag van mij spelen daar. (ergens zou ik het hem wel gunnen...maar het is altijd dweilen daarna...en pootjes afdrogen wat meneer dan weer niet fijn vind! Omdat hij nogal actief is en zo uitglijd op het laminaat als hij nog zeiknatte pootjes heeft)

Maar korsten heeft hij tot nu toe niet gekregen ervan. Maar ik weet niet of jou kat iedere dag 'met z'n kop onder de kraan hangt'? Dat zou natuurlijk kunnen dat het door heel vaak onder de kraan te hangen wel 'irritatie' ontstaat.

Mijn katten hebben overigens wel allebei weleens een 'korstje' op hun kop. Zo klein 'wit puntje' meer. Ik heb (shame on me) een beetje een tik om die eraf te krabbelen tijdens het aaien. Ik dacht eigenlijk dat iedere kat dat weleens had.....(niet?)

Maar lijkt het daarop? (mijn andere kat heeft dat net zo goed, en die is doodsbang van water....dus dat ligt in ieder geval niet aan water) Of is het echt een (grotere) korst?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Korstjes op hoofd door water?

Bericht door pearlsofpassion »

Water heeft (vreemd genoeg) een uitdrogende werking op een huid. Dus het kan goed zijn dat de huid gedehydrateerd geraakt van dat water. Kattenhuid is daar natuurlijk ook niet op gemaakt. (mensen produceren meer talg dan katten, en het is een plaats waar ze zelf niet aan kan likken)
Ik zou toch eens een DA naar laten kijken, en als het uitdroging is, zal je wel een crème meekrijgen die je bij katten kan gebruiken om te hydrateren.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie