Twee nieuwe katten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Fijnevent
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:02

Twee nieuwe katten

Bericht door Fijnevent »

Hallo. Allereerst zal ik ons voorstellen.
Wij zijn Cinthia en Jeremy en sinds gister trotse bezitters van 2 katten
Maui en Boef
Maui is een schat van een poes maar heel schichtig en moet echt wennen, wel met grote ogen af en toe een kopje geven.

Boef is een mannetje en sinds zijn vorig baasje weg is gegaan gister blaast hij naar ons en naar zijn vriendinnetje Maui.
Het zijn Europese korthaar katten.
Maui is van juli 2008
Boef is van juni 2007

ze schenen heel goede maatjes te zijn geweest. maar met Boef is geen land te bezeilen op dit moment.

hij weet wel wat de rangorde is want zodra ik maar naar de deur wijs schiet hij erheen.

Maui ligt nu alleen maar onder de bank.

heeft iemand tips?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 2 Nieuwe katten

Bericht door Anne »

Je hebt ze pas van gisteren? Dan moet je ze met rust laten. Ze moeten erg wennen aan hun verhuizing, nieuwe baasjes, ander thuis en dat is ook best wel veel in een keer!
Gun ze rust, knuffel als ze er zelf om vragen en bouw vertrouwen op door ze niets op te leggen en niet te dwingen in contact.
Dat blazen is afreageren, een soort onmacht van stress, op de nieuwe situatie.
Na een week is het vast anders ;-)
Onze Hobbes* heeft de eerste paar weken achter de bank gezeten overdag, zo eng vond hij het allemaal!! Dat gaat vanzelf wel over ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: 2 Nieuwe katten

Bericht door Nyncke »

Inderdaad, geduld is het sleutelwoord.

Als er iets heel erg verandert in hun situatie kunnen ze ook een tijdje heel erg naar elkaar gaan blazen. Ook als ze vanaf jongst bij elkaar zijn.
Ik denk dat het manneke heel erg bang is en zou niet teveel met rangorde bezig zijn ( als je dat al moet zijn )
Fijnevent
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:02

Re: 2 Nieuwe katten

Bericht door Fijnevent »

ok dank jullie voor de reacties. we wachten ff af en ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Twee nieuwe katten

Bericht door castratenkoor »

"" hij weet wel wat de rangorde is want zodra ik maar naar de deur wijs schiet hij erheen.""

Wat bedoel je daar mee?

Ik sluit me bij de vorige sprekers aan, geduld en niks dwingen.
Heb je wel drie kattenbakken staan (aantal katten + 1)?
En voorlopig zou ik ze hetzelfde voer geven als wat ze gewend waren.

Laat ze zelf komen als ze aandacht willen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Kuril
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 jan 2011 11:51

Re: Twee nieuwe katten

Bericht door Kuril »

Om ze te helpen en ze gerust te stellen kan je Feliwayverdampers in de stopcontacten doen.
En je kunt ze zeker helpen in deze stressvolle tijd door Bach Rescue Remedy in het drinkwater te geven.

Geef ze de tijd, voor een kat is een verhuizing een zeer stressvol gebeuren!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Twee nieuwe katten

Bericht door Anne »

Hoe gaat het nu?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Conny Steur
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 feb 2011 17:30
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Twee nieuwe katten

Bericht door Conny Steur »

Sommige poezen zijn van streek als ze in een nieuwe omgeving zijn. De dieren gaan vaak blazen, meppen en zijn vaak helemaal van de leg. Dit gedrag kan een paar uur, maar ook een paar dagen duren. Het is belangrijk de kat tijdens die periode wel goed binnen te houden en hem vooral lekker laten gaan. Straffen voor dit gedrag heeft geen zin, want het gaat echt vanzelf weer over. Als de poes eenmaal gewend is en zijn plekje heeft gevonden komt het allemaal weer goed.
Veel plezier en succes met de twee boefjes!

Groetjes, Conny
Fijnevent
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2011 13:02

Re: Twee nieuwe katten

Bericht door Fijnevent »

hoe het nu gaat.

Boef is opeens gestopt met blazen, al was hij niet te vertrouwen, kon ineens uithalen. ik praat in verleden tijd inderdaad. Boef werd een tiran in huis, joeg maui onder de bank en wee haar gebeente als ze er onder vandaan kwam.

we hebben toch besloten om Boef uit huis te plaatsen, dit voor onszelf en voor boef en maui. Nadat Boef is weggegaan begon Maui weer op te leven. Was wel bang en dacht dat ze niets mocht. gelukkig gaat het nu geweldig en is ze helemaal tot rust gekomen.

we moesten de beslissing nemen en het blijkt gelukkig de goede te zijn.

volg onze-maui op deze site daar staan nog wat verhaaltjes en fotoos.

bedankt voor jullie reacties
Plaats reactie