Rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Rangorde

Bericht door Ilone »

Ho, die laatste ben ik het niet mee eens!
Dat is in mijn ogen serieuze mishandeling hoor! Ze kunnen geen kant op, geen vban de katten kunnen vluchten, en ze kunnen ernstig verwond raken.
Nee, dat vind ik zeker geen aanrader... :enaughty:
Dat van die geuren kan ik best inkomen, maar dat vechten....
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Rangorde

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij Ilone aan. Geen katten samen in de wc het uit laten vechten.
Persoonlijk vind ik dat ouderwetse en barbaarse methodes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Rangorde

Bericht door Nyncke »

Het gaat toch al best wel de goede kant op.
Heb het idee dat er helemaal geen vechtpartijen gaan komen, gewoon rustig aan stapje voor stapje verder op deze weg.

Dat van die geuren ( geweldig lekker stinken zonder deo... :lol: )
Heb ooit eens gehoord van katten waar een nieuweling bijkwam, veel geblaas en gedoe. Tot het baasje perongeluk zijn flesje aftershave had laten vallen.
Ze stonken allemaal hetzelfde en dat hielp.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Rangorde

Bericht door pearlsofpassion »

Dat van die kleine ruimte had ik ook ergens gelezen, en ik kan je verzekeren, als je de bange een trauma wil laten opdoen, moet je het zo doen!
Zelfs als de anderen niets doen, zelfs niet bewegen, komt de angstige er nog angstiger uit! De rangorde lijkt dan misschien wel gemaakt, maar ten eerste blijft dat niet duren, en ten tweede ben je met de angst meer achteruit dan vooruit.

We hebben hier ook eens een topic gehad waar de TS dat geprobeerd had, maar haar eerste kater viel de poes (die overigens heel onderdanig gedroeg) echt aan. Als je dan boodschappen bent gaan doen, wil ik niet weten wat je aantreft als je terugkomt! :shock:
Werkte daar dus trouwens ook niet, daarom kwam ze hier hulp vragen.

Ik denk dat kattengeuren uitwisselen zeker even goed werkt als okselgeuren. Ze moeten namelijk een gemeenschappelijke geur krijgen van hen allemaal (doen ze door kopjes geven) en niet enkel jouw eigen geur. Dat kan wel wat helpen, maar uiteindelijk moeten ze nog steeds hun eigen geur aanmaken eens die geur verdwenen is. Een menging van hun geuren werkt volgens mij dus even goed omdat ze dan ook hetzelfde ruiken, maar dan wel de geur die ook uiteindelijk blijft behouden. De groepsgeur.
Jouw geur hoort daar natuurlijk ook bij, maar die zet je bij het aaien zowiezo ook over...

Ik ben het ermee eens dat je niet een paar uurtjes in de dag de bench moet gebruiken, zo blijf je bezig.
Je zet de poes gewoon in de bench, voor 1 volledige dag, en laat alle deuren open. Zo kunnen je eerste poezen zelf kiezen wat ze doen overdag en 's nachts. Ze wennen aan het feit dat de poes er is, en kunnen zelf gaan snuffelen als ze willen. Ze leren dat het niet bedreigend is.
Laat je ze al naast elkaar eten, met de tralies ertussen? Dat kan dat veilige gevoel bevorderen. Maar dus enkel als ze zich daar goed bij voelen.
Als dat goed gaat, zet je de deur van de bench open, maar niet helemaal. Zet ze zo, dat de poes daar steeds in terug kan gaan als ze zich bedreigd zou voelen. Dat is dan haar veilige plaatsje en van daaruit zal ze dan zelf gaan verkennen op haar eigen tempo.
De kans op angstaanvallen is dan een stuk kleiner.
En laat de bench dan maar een paar weken staan, en misschien zelfs voor altijd..(vaak vinden ze dat wel leuk, met vb een dekentje over). De andere poezen zullen ook eens gaan snuffelen en zo haar geur nog meer leren kennen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Rangorde

Bericht door Nyncke »

Weet niet of het wel/niet werkt, een hoop oudere methodes werkten heel lang wel. Anders was het niet zo'n methode geworden.
Alleen de mensen zijn veranderd en houden niet van dat "barbaarse gedoe".

Maar goed als het zo ook gaat, zonder vechten en minder stress is dat voor alle partijen plezieriger.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Rangorde

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan een kitten ook vanalles afleren door er shampooflessen naar te gooien, maar daar hebben we het al wel eens over gehad...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Rangorde

Bericht door Nyncke »

Oud= niet per definitie fout, hoogstens anders.

Zienswijzen veranderen door de loop van de jaren heen, zo zal wat wij nu doen ook verouderen. Over 10 jaar is alles wat we nu bedenken weer achterhaald.
Dus: wat is waarheid als die met de jaren toch weer is achterhaald?
Maar ook daar hebben we het al eens over gehad.

Valerie, jij haalt er gewoon dingen bij die hier niet aan de orde zijn.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Rangorde

Bericht door MarjanR »

Hmmmmm, ik ken ook de ouderwetse methodes wel (neusje door de pies halen, werkte bij trouwens ook helemaal niet... dus daar ben ik heel snel mee gestopt).
Maar de methode van katten in een wc duwen tot ze uitgevochten zijn?
Neuh, lijkt me niet de juiste manier. Ik hou niet zo van bloed aan de muur.
Oh en de kosten van een dierenarts bezoek zijn ook niet echt bemoedigend ;)
Dus die tip zal ik niet aannemen als ik jou was.

De geur-tip lijkt me wel een goede.
Kreeg ook eens een tip zoals deze maar dan met je zweet sokken.
Werkt wel, maar zet een knijper op je neus ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
gudje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:31

Re: Rangorde

Bericht door gudje »

ben blij met elke surgestie maar dat met de wc......???? nee dat laat ik.
het is zo raar, de nieuwe poes verkent alles boven , overdag gaat zij 2x2 uur in de bench, miauwt af en toe maar is rustig als ze pepper mijn kater en gucci mijn poes ziet, alleen de laatste gaat er met een heel groote boog omheen, mijn kater let er niet op, ik doe dan na 2 uur de bench open en de nieuwe loopt door de deur naar boven een tijd later komt zij terug op de trap en ik heb het gevoel ze wil in de huiskamer. maar gucci iz zo bang. gewoon erg.

de nieuwe poes is absoluut niet bang, bang is gewoon gucci mijn poes, vanmorgen moest ik haar op de arm naar beneden dragen omdat zij niet naar beneden wilde, laat ik haar boven was het zo dat de nieuwe dan achter haar aan gaat en blaazt om het leven.. dus wij naar beneden en beide de trag afgevallen omdat zij zo tegenwerkte,,,,zo triest, maar vandag is het afgelopen. inderdaad eten bij de bench, vis..gaan beide op af, een in de bench eten en dan open doen en de huiskamerdeur ook open laten en kijken wat er komt, de geur kennen ze nu . ik hou hen om de beurt vast en niemand die erop reageert..moet toch lukken
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Rangorde

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, het is jouw eerste poes die bang is...
Dat verandert alles wel een beetje...
Dan heeft het misschien wat meer tijd nodig.

In die situatie weet ik er zelf niet het fijne van, maar misschien kan je in de andere topics over acceptatie wat meer lezen.

Ik weet wel dat 4 uur per dag, niet voldoende is, en dat al dat omwisselen ook niet altijd het gewenste effect heeft.
Geur uitwisselen ging hier heel erg goed. In het begin gromde Kleintje naar mijn hand met Luis's geur en wou ze niet ge-aaid worden. Ik deed het toch, tot ze ging spinnen, dan terug naar Luis en zo steeds door. Kleintje zat toen boven op bed, Luis liep gewoon waar hij wou, maar hij was een kitten, blies niet en ging toch de kamer maar weer uit als zij blies... Zo kon ze haar territorium behouden.
alleszins na een tijdje, keek ze niet meer op als ik met zijn geur aankwam om te aaien, en vanaf dan was hij aanvaard... Dan was het grommen beneden ook een stuk minder (dan kwam ze zelf al beneden), en gromde ze enkel nog als hij te dicht in de buurt kwam.

Ik zou in jouw geval een plekje maken voor de nieuwe, haar daar houden tot ze het ook zo beschouwd, inderdaad daar eten geven en de andere zo dicht erbij als ze comfortabel vinden, maar voor de rest laten doen, en erna gewoon laten gaan.
Plaatsjes maken waar ze heen kunnen en veel aaien, vooral aan je bange meisje. Zoals ik al eens eerder zei: goede ervaringen laten opdoen in de nabijheid van de nieuwe poes.
Het zal nog wel een paar weken geregeld blazen en grommen zijn, maar soms kan je dat nu eenmaal niet vermijden. Het hoort er een beetje bij, en is op zich niet zo erg.
Pas als ze gaan krijsen en vechten moet je ingrijpen.

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
gudje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:31

Re: Rangorde

Bericht door gudje »

valerie dank je,,, op dit moment heb ik een k;eine bench wel ruim voldoende voor de nieuwe kat maar om haar de hele dag erin te laten?
zoals gezegd gaat zij er straks in en lekker eten ook en voor pepper en gucci zet ik de vis aan de andere kant van de trailis en na een tijd wil ik de bench open doen . mgucci zou dan toch vluchten en pepper bekijkt het van een afstand, hoop alleen dat de nieuwe niet achterna gaat
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Rangorde

Bericht door pearlsofpassion »

Ik hoop met je mee.
Heb je valeriaan in huis? Dat deed hier ook wonderen op de bange poes. En ik hield ze inderdaad ook 's nachts apart zodat ze rust had... Dat heb ik voor een dikke week gedaan nadat Luis er was, totdat ze er zelf genoeg klaar voor was om mee beneden te gaan slapen (hier slapen ze in de kattenkamer en heel uitzonderlijk eens op het bed).

Het was heel duidelijk dat Kleintje toen de slaapkamer als haar plekje beschouwde, ookal kwamen de jongens er ook wel eens. Op haar plekje van het bed werd ze met rust gelaten.
Ook toen het al veel beter ging in de rest van het huis, bleef ze dat plekje net iets meer verdedigen. Dus ik denk wel dat het je poes goed doet op iets van zichzelf te hebben.


Met heel veel liefde en heel wat geduld kom je er wel. En je niet te veel laten afschrikken door wat geblaas, dat is wel normaal bij volwassen katten...


De benchmethode is heel vaak de snelste methode voor een goede introductie van een nieuwe kat, en dan moet de nieuwe er inderdaad een paar dagen in. Maar aangezien jouw vrije kat dan de bangste is, zal dat inderdaad veel te lang duren.
Je kan ook de nieuwe even terug in de bench doen altijd als het op vechten komt, maar ik weet niet of dat effect gaat hebben. Het hangt er een beetje vanaf hoe je poezen erop reageren...

Hoe zijn jouw eerste twee katten eigenlijk gekoppeld? Wat is hun achtergrond? Heb je ze van kitten af, of ook als volwassen katten in huis gehaald?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
gudje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:31

Re: Rangorde

Bericht door gudje »

ben nooit een kattenmens geweest was er als de dood voor , had altijd honden (westie) toen kwam mijn jongste dochter (13 jaar geleden) met een kitten omdat ze ja nu zo zielig was omdat haar vriend het had uitgemaakt.
oke ik het kitten hier heb 4 dagen niet geslapen. uteindelijk zijn wij beste maatjes geworden. dus kwam pepper mijn kater erbij als 8 weken oude kitten...ging prima..na 4 jaar overleed plotseling mijn rode kater en pepper vond hem..dagen niet gegeten van verdriet dus ik een ander kitten erbij gehaalt dat is gucci, zij was toen ook 8 weken..ging uitstekend..ook omdat pepper een superlieve kater is
nu is pepper bijna 9 en gucci wordt volgende maand 5 jaar. hebben altijd een hond om zich gehad maar die is afgelopen jaar overleden. keuze voor ragdoll...liefde op het eerste gezicht . ben nu ook een kattenmens en kan niet zonder beesten. er moet iemand op mij afkomen als ik de deur binnen kom, en nu heb ik dus sde ragdoll bewuste keuze om een ouder poes te pakken. pepper heeft blaasgruis krijgt spezial voer gucci ook en zou ik een kitten nemen moet het ook speciaal kittenvoer hebben dacht dat dit makkelijker zou gaan. maar denk ook dat de nieuwe mijn onzekerheid merkt. komt meteen als ik boven kom naar mij dat wel ook avonds op de bank als mijn twee boven zijn.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Rangorde

Bericht door pearlsofpassion »

Als jij dat zo aanvoelt zal het waarschijnlijk wel zo zijn.
Jij kent je katten het beste, en je zit er middenin.

Wat ik uit jouw verhaal zou afleiden is dat Gucci het moeilijkst is. Dat de nieuwe dat merkt, over haar de baas wil spelen, en dat Gucci daar bang van wordt. Ze heeft tenslotte nog maar 1 kat in haar leven gekent vanaf ze kitten was. Dat is even aanpassen voor haar...

De nieuwe lijkt mij voldoende zeker in haar sokjes te staan, maar moet haar plaats leren kennen in de groep. Dus er zijn 3 mogelijkheden: ofwel krijgt Gucci genoeg zelfvertrouwen om van zich af te bijten (en dat draagt de voorkeur weg), ofwel zet jij je erboven en maak je de nieuwe haar plaats duidelijk (maar dat draait niet altijd goed uit en is bij volwassen katten ook wat moeilijker), ofwel laat je het gaan tot Gucci zich neerlegt bij haar onderdanige positie (dit lijkt misschien wat zielig, maar daar keert misschien wel de rust mee terug als ze zich daarin kan schikken).
Meestal begint de nieuwe onderaan de rangschikking, maar jouw nieuwe meisje denkt daar precies anders over...
Ik zou dus vooral op Gucci focussen en haar zich zo goed mogelijk in haar velletje proberen steken. Veel aaitjes, en zelfvertrouwen kweken. En vooral daarin werkt valeriaan hier wonderlijk. En even af en toe (eens in de week) een paar uurtjes helemaal alleen kunnen zijn ook, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor elke kat geldt...
Ze moet vooral de niet bedreigende kanten van de nieuwe leren kennen, en de bedreigende moeten zoveel mogelijk vermeden worden. Dan is de kans het grootst dat Gucci van zich af bijt en haar plaats opeist.
Als ik het goed begrijp is de nieuwe wel een tikkeltje ouder dan Gucci. Ik weet niet of dat verschil op die leeftijd nog merken, maar dat maakt het ietsje moeilijker. Er wordt aangeraden bij katten die het niet gewend zijn nieuwe katten te leren kennen, om de nieuwkomer de jongste te laten zijn. Zo aanvaard die de rol van laagste in de rang iets gemakkelijker.
Maar daar is het nu te laat voor, nu moet je hierin maar verder.
Maar ik zie het wel goed komen. Gucci moet gewoon haar knopje in haar kopje omdraaien, en jij kan haar daarbij helpen. ;-)


Oh ja, nog iets. Jennli heeft overlaatst ook een machtstrijd gehad waarin de nieuwkomer na een maand of zo, de macht opeiste van de toenmalige opperpoes. Ook heel wat vechten en aanvallen, en op het einde zelfs op de bak. Zij heeft toen meer bakken geplaatst en dat heeft het probleem al een heel stuk opgelost.
Zij zegt dat ze dat verschil echt zag, en dat een extra bak wonderen doet in zelfvertrouwen.
Tenslotte moet zelfs de onderste in rang (als ze zich schikt) ook rustig op de bak kunnen.
Ik weet niet hoeveel bakken je hebt staan? Maar voor 3 katten worden eigenlijk 4 bakken aangeraden. Misschien is dat niet nodig, maar er is veel kans dat 2 toch wel te weinig is.
Ik zou ook minstens eentje boven plaatsen. En dan natuurlijk allemaal dagelijks uitscheppen.
Blijkbaar kan dat ook al veel rust brengen, en het hoeft niet voor altijd te zijn. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
gudje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:31

Re: Rangorde

Bericht door gudje »

gucci is net iets ouder dan de nieuwe en ja....zij is superbang. ga valerian halen en gucci krijgt druppels om zelfbewusster te worden en de nieuwe krijgt druppels om rustiger te worden. Bachtherapie. ga morgen met mijn dochter hier zitten, zij komt op bezoek en als er iets gebeurt heb ik hulp niet dat gucci nog banger word. kijken of ze straks naast de bench haar visje gaat eten. de nieuwe zit rustig in de bench en blaast helemaal niet en heeft op haar oud ardres ook met katten geleeft en zoals ik begrepen heb was er ook een rode kat die achter haar aanzat. misschien is het dat wel? mijn kater vind alles goed als zij achter hem aanloopt , loopt hij gewoon weg zonder gevecht en geblaas en komt dan ook gauw terug, dat zie ik niet als probleem.
gucci heeft al een andere leren kennen. de grote kater van mijn oudste dochter toen zij in scheiding lag kwam hij tijdelijk bij mij wonen. gucci steeds achter hem aan was hem regelrecht aan nhet stalken zo erg dat hijnoveral ging plassen, daarom ook mijn keuze van een poes en geen kater
Plaats reactie