Ruzie tussen katten na bezoek dierenarts

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Tijs
Kitten

Ruzie tussen katten na bezoek dierenarts

Bericht door Tijs »

Wij hebben 2 katten, Sunny en Sammy. Eerst hadden we alleen Sammy, maar van de zomer hebben we Sunny ook gehaald als speelkameraadje voor Sammy. We hebben ze toen geïntroduceerd aan elkaar, en hoewel ze in het begin elkaar nog een beetje eng vonden ging het later heel goed. Bij elkaar liggen wilden ze nog niet echt, maar ze speelden wel samen en likten elkaar ook.

Sinds dat we Sunny vorige week naar de dierenarts brachten voor steralisatie, gaat het alleen een stuk slechter tussen ze opeens. Sammy begint meteen te blazen zodra ze Sunny ziet en probeert haar ook soms aan te vallen, ook als ze gewoon ergens ligt te slapen. Sammy heeft nu ook de hele tijd honger, en wordt ook soms boos op ons als we haar aaien. Zou het eraan kunnen liggen dat Sammy iets heeft, of dat Sunny naar de dierenarts moet, of zou het nog iets anders kunnen zijn? En wat kunnen we eraan doen?
ayla
Tijger
Tijger

Re: Ruzie tussen katten na bezoek dierenarts

Bericht door ayla »

geen zorgen!
heb ik ook meegemaakt met mijn katten toen Felix geopereerd was. Garfield accepteerde hem niet meer en dat heeft enkele dagen geduurd.
Er hangt een vreemde lucht om je Sunny heen, waar Sammy niets van snapt en logisch natuurlijk. Ze moeten opnieuw aan elkaar wennen en de rangorde bepalen. wat je zou kunnen doen is Sunny op een dekentje zetten waar Sammy op heeft gelegen. of als je sammy hebt geaaid sunny aaien en omgekeerd. Succes!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Sjak
Kitten

Bericht door Sjak »

Wat fijn om jouw antwoord te lezen, Ayla! Dat stelt me een beetje gerust.
Ik hoop van harte dat het hier tussen Truus en Kees ook wat gezelliger wordt. Donderdagochtend is Kees gecastreerd en sinds hij terug is, blaast Truus steeds naar hem en gromt er ook bij. Hij gromt zelf ook een beetje, maar dat is volgens mij meer van het ongemak en de pijn (waarvan ik hoopte dat die al weggetrokken zou zijn). Hij zoekt steeds toenadering bij haar, maar ze moet er niets van weten en rent weg, of slaat een beetje naar hem. Hij vindt haar nog wel aardig geloof ik, al is hij nog wel erg sloom. Hij rent nog niet, springt nog nauwelijks op de bank of stoel. Volgens mij heeft ie echt nog wat pijntjes, want als je hem probeert op te pakken, kermt hij echt een beetje.
Ze komen al iets dichter bij elkaar, maar vooral Truus ziet 'm niet meer zo zitten. Het was ook niet zo dat ze constant samen lagen te slapen, maar ze speelden en stoeiden wel, en wasten elkaar.

Ik heb hun dekentjes inderdaad een beetje omgewisseld, en ik hoop dat ze daarmee weer wat meer aan hun geurtjes wennen. Truus vond het vorige keer helemaal niks bij de DA, dus dat Kees die geur bij zich had, dat snap ik wel. Had alleen niet gedacht dat het langer dan een dag zou duren, misschien een beetje naïef.
Gelukkig gaan ze nog goed op één kattenbak, eten ze (hoewel niet tegelijkertijd) uit hetzelfde bakje en drinken ook.

En ik hoop ook dat Kees iets actiever wordt, want hij sjokt van z'n mand naar z'n eten en drinken, naar de bak, sjokt eens een kamer verderop, en wandelt weer terug. Ik geef 'm nog wat tijd en als hij maandag nog zo lusteloos is, bel ik de DA wel even hoe dat zit!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Heb ik hier ook wel an een dierenarts bezoekje. gaat vanzelf weer over.
Wat valeriaan druppelen zou ook wat kunnen helpen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Lovecat
Jaguar
Jaguar

Bericht door Lovecat »

Mijn kittens hebben een hele goede band met elkaar. Ik denk weleens dat de 1 niet meer zonder de ander kan, maar als ik naar de dierenarts ga, lijken ze elkaar totaal niet te missen en als ik terugkom van de da zijn ze totaal niet happig op elkaar. De oudste kreeg zelfs een enorme staart toen mijn jongste vorige week terugkwam van castratie, hij heeft hem de hele dag genegeerd> raar luchtje..

Ik heb toen even met een dekentje hun geurtjes onderling uitgewisseld en toen de gecastreerde alles had schoongelikt (rare geurtje weg) was het weer koek en ei tussen die twee. Ook met Valeriaan gesprenkeld..
*Dexter & *Mosa
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ik hoop dat ze snel weer aan elkaar gewend zijn :)

Is het een idee om de katten samen naar de da te brengen volgende keer?
Gelukkig niet meer voor een operatie dan, maar wel als er iets aan de hand is?
Want dan stinken ze allebei, maar misschien snappen ze dan ook waarom (soort van...).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Sjak
Kitten

Bericht door Sjak »

Dat is zeker een goeie tip, om ze tegelijk te brengen. Hebben we de eerste keer ook gedaan en toen was er inderdaad niets aan de hand! Maar met een castratie vond ik het een beetje onnodig om Truus ook mee te geven :grin:

Maar het is allemaal weer goedgekomen hoor, ik ben nog een beetje een beginnend kattenbezitter (gelukkig is mijn vriend wat meer ervaren daarin), en had verwacht dat het na een dagje wel weer okee zou zijn tussen hen. Heeft uiteindelijk vijf dagen geduurd, maar Kees zelf springt nog niet op de bank, lijkt toch geen pijn meer te hebben. Binnenkort weer voor een inenting naar de dierenarts, gelijk maar even vragen.

En ze lagen alweer lekker te tukken samen in één mandje vandaag. Heel egoïstisch van mij misschien, maar dat zie je dan toch het liefste ;-)
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

wat fijn om te lezen.
Het is ook allemaal heel spannend en je wilt het beste voor je kat. wat maakte ik me zorgen toen mijn katten zo lelijk met elkaar om gingen. Gelukkig ook helemaal goed gekomen. Ik breng ze tegenwoordig als het even kan ook tegelijkertijd. en bij mij is het ook nog een verschil wie er alleen naar de arts gaat mocht dat onverhoopt moeten. Als ik garfield moet brengen zonder Felix is er bij terugkomst niets aan de hand. Maar Felix meenemen en Garfield blijft achter is een minder groot succes.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Aniet85
Kitten

Bericht door Aniet85 »

Hmm, hopelijk komt het tussen mijn 2 katten ook weer goed.
Vanmorgen katertje Tygo weer opgehaald, maar poes Lana accepteerd hem niet meer. Ze blaast en gromt naar hem, niet normaal. Ze waren altijd zo close, het zijn broer en zus.
Hopelijk gaat het over een paar dagen beter tussen die twee. Vind 't zo sneu voor Tygo, hij zoekt Lana wel op, maar Lana blaast maar en zet d'r nagels uit! Echt een klein krengetje zo.. :(
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

is geen krengetje zo moet je dat niet zien.
Broer ruikt niet naar broer en is dus eng.
Komt wel weer goed, geef ze allebei veel geduld en liefde.
meppende poes beter niet straffen dat werkt averechts.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie