Welke kat past bij mij?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja ok, dat doe ik ook. Gewoon even de regels van het huis duidelijk maken. En daarin inderdaad erg consequent zijn, dat werkt het beste.
Maar het maakt dan toch niet uit hoe oud de kat is, want ze moeten het allemaal leren. En het maakt dan toch niet uit of het er twee of maar 1 zijn? Ze zijn als kitten toch vaak samen bezig dus zitten ze samen in de keuken naar het aanrecht te gluren...
En als de ene aan de krabpaal krabt, doet de ander dat na... Dus steek je er toch niet merkbaar meer tijd in, in twee katten dan in 1?
Spreek me tegen als je wel een reden vind he! Maar ik ervaar dat zo niet...

En ik vind dus ook dat het bij 1 kitten alleen moeilijker is, omdat die zichzelf moet bezighouden en dan veel meer kattekwaad gaan uitzoeken (creatief zijn in speelgoed :-P )

Ik geef wel toe: 2 kittens zijn wat drukker in huis. Ze zullen net dat tikkeltje meer door je huis crossen achter elkaar aan, dan dat 1 kitten achter de muis aangaat. En ze zullen wat meer op de bank springen en misschien iets sneller iets omver gooien terwijl ze elkaar vangen.
Alhoewel... toen Cuzco hier enig kitten was liep hij ook wel vaak het hele huis door als een kip zonder kop en spong op de bank, vensterbank, er weer af en en weer erop... enz...
Kittens hebben nu eenmaal energie kwijt te raken...
Een kitten alleen zal misschien diezelfde vaas wel express naar beneden tikken, gewoon als spelletje... Die zoeken wel wat meer uit de kast en laten zich nog veel minder regeltjes opleggen. Zeker als je er dan niet bent, want dan is hij helemaal alleen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kattekop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 feb 2011 12:57
Locatie: Vogelwaarde

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door Kattekop »

vaak is het zo dat "oudere" katten al een bepaalde opvoeding gehad hebben, veel dingen weten ze dan al: het niet op het aanrecht komen bijv.
Ja, 2 kittens in huis is drukker, maar ook gezelliger ;-)
RIP Bella geboren:13-04-1997, overleden: 14-02-2011
Minou: 19-05-1996
Tizio: 24-05-2004
Poes: ?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door pearlsofpassion »

Soms weten oudere katten dat al, maar je moet daarmee opletten.
Zo zijn de regels in elk huis anders.
Bij sommige mensen mogen de katten wel op het aanrecht, bij sommigen mogen de katten helemaal nergens op.
Zo kan je ook een kat tegenkomen die niets durft omdat vroeger niets mocht.
Dan is het een stuk moeilijker die kat te leren vertrouwen hebben dat het nu wel mag, dan ze te leren dat het bij jou niet mag. Je moet er dus al geluk in hebben dat hij dezelfde regels geleerd heeft die bij jou gelden...

En zo'n regels moet je btw toch levenslang consequent mee zijn. Ik merk dat Kleintje nu ook soms zaken probeert waar ze vroeger zelfs niet aan dacht. En Kleintje is zowat de gemakkelijkst aflerende kat hier op het forum. 1 of 2 keer zeggen en ze wist het. Ze maakt zelfs onderscheid tussen kleding en dekens (op het eerste mag ze niet liggen, op het tweede wel), maar ze ligt wel heel erg graag op mijn kleren, dus stiekem doet ze het wel, ze weet echter heel goed dat het niet mag...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door Aziraphale »

Valerie, maar wie bedoel je nu in je verhaal?
Ik merk zeker wel verschil in leeftijd qua 'luisteren' en het resultaat van consequent zijn, maar ben van mening dat je een kat weinig tot niet opvoedt. Net als jij volgens mij. Ze voeden elkaar op, en wij hebben wat simpele huisregels ;)
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door pearlsofpassion »

Tja, ik heb het ook over regels bijbrengen hoor, niet echte opvoeding zoals een kind.
Maar ik merk eigenlijk geen verschil in leeftijd...
Je komt het vaak tegen, maar ik merk het niet.

Ik merk wel dat in de puberteit er wat meer uitgedaagd wordt, en dat op latere leeftijd nieuwe zaken iets meer moeten herhaald worden om te zorgen dat de kat het niet meer doet.
Waarschijnlijk klopt het wel dat vanaf de tweede helft van het eerste levensjaar het gemakkelijkst geleerd wordt, en dat dat duurt tot ongeveer twee jaar. Dat alles wat daar consequent in geleerd wordt, heel gemakkelijk het hele leven lang onthouden wordt. En dat het daarna weer wat meer aandringen vraagt om iets nieuws op te nemen.
Maar ik leer mijn kittens de regels vanaf ze hier toekomen, en heb daar eigenlijk geen problemen mee.
Ik bouw wel op en overdonder zo'n kitten niet met alle regels in 1 keer. Zo is het aanrecht en tafels iets van het laatste en gordijnen, horren en het krabben op de krabpaal het eerste. Dat kan je ook het gemakkelijkst positief aanpakken en ze alternatieven voor bieden. En valt ook veel moeilijker af te leren als ze het eenmaal gewend zijn.
Direct gewoon verbieden zoals dat met een aanrecht gaat, kan je nogal moeilijk positief benaderen en kan je volgens mij dus beter mee wachten tot het kittentje jouw al positief vind. Een kitten iets afleren gaat zowiezo beter als je er een erg goede band mee hebt. Dan zal hij het sneller aanvaarden en niet meer doen als je laat merken dat je dat niet leuk vind.
En een kitten springt ook iets minder snel op een aanrecht dan een volwassen kat natuurlijk, al hangt dat ook van de kitten in kwestie af (Luis had daar ook geen moeite mee ;-))
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door Aziraphale »

Ik doe het precies zo, in stapjes ;) In het begin waren ze zo klein dat ze niet eens op het aanrecht konden springen :verliefd:.
Maar ik vind de katten nu echt zoveel leuker dan toen ze kittens waren (zover mogelijk!! want ze stalen direct mijn hart.). Ze hebben nu zo'n duidelijk karakter en we kennen elkaar nu echt!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 761
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door Lovecat »

Ik ga nu al heel anders om met mijn kittens dan op het begin. Dex probeerde ik nog dingen te verbieden (niet op de tafels en het aanrecht), maar dat heb ik al snel laten varen; Ik vind mijn woonruimte te beperkt om ze de lol van springen op tafels e.d. te ontnemen.
Bij Mosa heb ik vanaf het begin niks verboden (ik was al heel wat soepeler geworden door Dex0

Het enige dat hier niet mag is; schooien of op tafel als WIJ eten en ehh, dat was het geloof ik, ohja; ons krabben en bijten mag ook niet, maar dat doen ze nooit (meer).
Lauraawalle
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jan 2011 16:20

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door Lauraawalle »

Alweer bedankt voor de snelle reacties :D:P

Maar als ik het goed begrijp, is dus het "eenzame" probleem wel opgelost als ik 2 katten neem voor als ik zelf overdag weg ben. Alleen lees ik dat de meningen over 2 kittens in huis nemen wel verschilt... Mocht iemand nog tips hebben hoor ik het graag!!! Ik ben van plan de "kittens of katten" overdags in de (niet hele grote) woonkamer, keuken, gang en afgesloten balkon te laten *via kattenluikje*.
En dank je wel voor de tip Zuri! (http://www.herplaatsing.nl/) ik zal het eens in de gaten houden!
Lauraawalle
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jan 2011 16:20

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door Lauraawalle »

(Sorry voor het 2x openen van dit topic :P was een foutje van mezelf (A) zag het de eerste keer niet staan, dus vandaar dat ik een nieuw topic opende :P)

Vind het echt mega interessant om al jullie reacties te lezen. En ben inderdaad heel erg aant "voorpretten" :P ik wil inderdaad zowiezo eerst settelen voordat ik de katten neem, en heb gister in een ander topic gelezen hoe belangrijk het inderdaad is dat het balkon kat proof is! Zou er niet aan moeten denken dat ze naar beneden zouden kukelen! Ben nog aan het twijfelen tussen 2 appartementen, en 1 zit op de 4e verdieping en de andere op de 6e!! Dus katproof ga ik aan werken! Na alle reacties ben ik er inderdaad wel over uit dat het 2 katten moeten zijn. Alleen of het dan kittens/volwasse katten, ras/htk katten moeten zijn is nog wat lastiger te beantwoorden :P

maar alweer heel erg bedankt (voor het redden van een onervaren kat liefhebber :P)


en bedankt voor de tip Zuri! ik zal http://www.herplaatsing.nl/ in de gaten houden! :D
Cerna

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door Cerna »

Op www.[verwijderd].nl staan ook herplaatsers (én kittens). Op dit moment juist twee knuffel Ragdolls, maar dat is waarschijnlijk nog iets te snel.

Wanneer je 40 uur werkt zou ik altijd voor twee katten gaan. Kittens of volwassen katten maakt niet zo veel uit, maar een kat die minimaal 40 uur in de week (en ik weet niet of je ook nog een druk sociaal leven hebt en 's avonds en in het weekend ook nog weg bent) alleen zit, is erg ongelukkig.

Ik heb een buurvrouw die een Maine Coon heeft en ook fulltime werkt en daarnaast hele weekenden weg is en ook vaak 's avonds. Ik heb haar wel eens gevraagd waarom ze in vredesnaam een kat heeft. "Omdat het zo leuk is dat als ik thuis kom (met de nadruk op als), er dan iemand is". Op mijn vraag of het voor de kat misschien ook leuk is dat wanneer hij thuis is, er iemand is, kreeg ik een schouderophalen.
Doe dit dus je kat niet aan. Wanneer je niet voldoende tijd hebt, begin er dan alsjeblieft niet aan. Wanneer je echter alleen die 40 uur weg bent, dan zijn twee katten een goede keuze.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door castratenkoor »

En wat ik nog als extra advies zou willen geven, stel je verwachtingspatroon niet te hoog in. Iedere kat is anders. Als je katten wilt die je elk uur van de dag op kunt tillen, dan kan het gebeuren dat jouw kat daar helemaal niet van gediend is. Ik noem maar een voorbeeld.
Ik ken meerdere gevallen van het aanschaffen van een kat en dan na twee weken weer weg doen, omdat het beest b.v. niet op schoot wil. Neem dus een afwachtende instelling aan zou ik zeggen en kijk wat de kat wel en niet leuk vindt.
Of je wenst een dier wat niet teveel miauwt en je treft een kat die graag hele verhalen tegen je afsteekt. Het blijft altijd een verrassing hoe een kat is in omgang.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kattekop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 feb 2011 12:57
Locatie: Vogelwaarde

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door Kattekop »

ik ken zoveel voorbeelden van mensen die persè een kat moesten (en dan liefst een kitten, die zijn zoooooo schattig), als de kat er dan uiteindelijk kwam werd er niet naar omgekeken en moest het dier binnen korte tijd weer weg, echt heel erg! Daarom zeg ik dus ook altijd: bezint eer ge begint, een dier is geen wegwerpartikel, als je bedenkt dat een kat soms wel 20 jaar wordt, dan zit je er heel erg lang aan vast en hetzelfde geldt dus ook voor andere dieren. Niet lichtzinnig een dier aanschaffen voorkomt veel ellende, zowel voor dier als voor mens.
RIP Bella geboren:13-04-1997, overleden: 14-02-2011
Minou: 19-05-1996
Tizio: 24-05-2004
Poes: ?
Carolien_h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2010 18:07
Locatie: Amsterdam

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door Carolien_h »

Hey,
wat leuk dat je voor twee katten wilt gaan, ik kan het je ook alleen maar aanbevelen! Wat ik nog wilde zeggen, is dat ik, toen ik mijn twee kittens afgelopen augustus ging uitzoeken, ik ook een beginnende kattenpersoneeltje was. Ik heb dat ook gezegd in het asiel, en mijn twee schatjes waren ook, "niet geschikt voor beginnende kateigenaren". Echter heb ik toen ook bij het asiel gezegd dat ik er al heel lang over had nagedacht, en veel hier op het forum had gelezen. Bij het asiel zeggen ze dat denk ik voornamelijk om te voorkomen dat inderdaad mensen er meteen vanuit gaan twee schootkatten in huis te halen, terwijl dat met veel asielkatten, vooral kittens, lang niet altijd het geval is. Alfred en Jodocus, mijn twee kittens van toen 3 maanden, waren nog zo goed als nooit met mensen in aanraking geweest en waren veel te vroeg bij de moeder weggehaald. Daarom waren ze heel erg bang, en dan moet geen mensen hebben die hier geen geduld voor hebben. Inmiddels gaat het helemaal super! Alfred is een grote knuffelkont, Jodocus is meer op zichzelf maar samen kunnen ze alles aan!

Wat ik alleen tegen je wilde zeggen, ga gewoon kijken bij een asiel en ga het gesprek aan. Laat weten dat je de tijd voor nieuwe huisgenootjes wil nemen, en houd contact met het asiel. Dat heb ik ook gedaan en voor mij was het een fijne vraagbaak en voor het asiel was het een goede manier om te weten dat hun katten goed terecht waren gekomen!

Veel plezier met het uitzoeken en houd ons vooral op de hoogte!
Lauraawalle
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jan 2011 16:20

Re: Welke kat past bij mij?

Bericht door Lauraawalle »

Wat leuk dat ik weer reacties heb! :D www.[verwijderd].nl, alweer zo'n goeie tip :D ik ga t allemaal in de gaten houden :) dank jullie wel voor de waarschuwingen en adviezen :) Het is natuulijk niet te vergelijken, maar ik ben op dit moment een trotse konijn eigenaar (ze is bijna 9 :P) en ik weet wel wat het is om elke dag voor een dier te zorgen, (Al is het nu veel kleinschaliger) en dat neem ik ook in overweging. Bijv. zomaar een paar dagen weg kan al niet zonder iemand die langskomt. (Daar kwam ik de laatste 9 jaar wel achter :P) helemaal super dat jullie me allemaal helpen :D als ik iets gevonden heb zal ik jullie zeker op de hoogte houden, en meer tips vragen :D Ook zal ik nog de asielen in de gaten houden!!:)
Plaats reactie